• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

ClownenJac

Panerai
20220804_104028.jpg
 

Limeee

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Ok, tack för snabbt svar!

Är det fel bredd? Eller behöver man köpa till de sista små länkarna mot uret?

(eller är det någon annan modell som man kan flytta länken till en chronolink?, hörde att man kunde flytta från UTC ORC?)

//GF
Bredden fungerar tror jag, problemet är väl ändlänkarna som inte matchar. Hur var det med länken till Orc @Stalrob, visst satt inte den heller bra på Chronolinken?
 

Limeee

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Så om man köper nya endlänkar så passar det kanske?

//GF
Någon får gärna rätta mig om jag har fel, men här är mina tankar😃

Ja rent teoretiskt så bör det väl kanske fungera, men frågan är om det går att byta ut ändlänkarna? Tror inte det, åtminstone är ändlänkarna på min Chronolink från 2001 och min RSC36 från 2021 olika, där de sitter med pins på den första och skruvar på den andra, se bild från sidan.
734A9D4C-F243-4FE8-BE02-19CCE97F22C1.jpeg
7F9F7727-AE2A-4522-9630-8A3E81EEDC96.jpeg

Och här någon bild för att visa varför ändlänkarna är speciella på Chronolink och inte passar med Orc heller. Det är som ett ”hål” i ändlänken där locket ska passa in när det är stängt.
955C1DA9-99BA-4FE3-A22D-2557B2E1D3AB.jpeg
DCAFF5C9-4A9D-4F5E-88A5-1F3B0281A6A3.jpeg
 
Någon får gärna rätta mig om jag har fel, men här är mina tankar😃

Ja rent teoretiskt så bör det väl kanske fungera, men frågan är om det går att byta ut ändlänkarna? Tror inte det, åtminstone är ändlänkarna på min Chronolink från 2001 och min RSC36 från 2021 olika, där de sitter med pins på den första och skruvar på den andra, se bild från sidan.
734A9D4C-F243-4FE8-BE02-19CCE97F22C1.jpeg
7F9F7727-AE2A-4522-9630-8A3E81EEDC96.jpeg

Och här någon bild för att visa varför ändlänkarna är speciella på Chronolink och inte passar med Orc heller. Det är som ett ”hål” i ändlänken där locket ska passa in när det är stängt.
955C1DA9-99BA-4FE3-A22D-2557B2E1D3AB.jpeg
DCAFF5C9-4A9D-4F5E-88A5-1F3B0281A6A3.jpeg
Ok, tackar för väldigt utförligt svar!

Jag har en chronolink med vanligt armband, och även UTC ORC, funderar nu på en Royal steel som kommer med länk.

Vore fint om jag kunde flytta länken över till min Chronolink, eftersom royal steelen kommer med flera armband.

Jag kanske får maila sjöö sandström och fråga, innan jag gör bort mig. Betalar nämligen en ganska stor premium på den royal steelen för att få med länken.

//GF
 

Stalrob

Cartier
STI


Stiligt armband där, vad är det för något?

//GF
Artem sailcloth.

Bredden fungerar tror jag, problemet är väl ändlänkarna som inte matchar. Hur var det med länken till Orc @Stalrob, visst satt inte den heller bra på Chronolinken?
Du har helt rätt!
Ändlänkarna matchar inte. Men övriga länken är densamma (orc)

Så du behöver alltså ändlänkar specifikt för chronolinken.

Sedan lite kuriosa är ju att de äldre iterationerna av chronolink kom med "honor" till ändlänkar, kolla bilderna på @HaVet71 s rosa chronolink så ser du att delen i mitten närmast boetten är en separat liten länkbit.

Medans Bilderna @Limeee skickade tillhör de nyare och kommer med en "hane" till ändlänk.
 
Artem sailcloth.


Du har helt rätt!
Ändlänkarna matchar inte. Men övriga länken är densamma (orc)

Så du behöver alltså ändlänkar specifikt för chronolinken.

Sedan lite kuriosa är ju att de äldre iterationerna av chronolink kom med "honor" till ändlänkar, kolla bilderna på @HaVet71 s rosa chronolink så ser du att delen i mitten närmast boetten är en separat liten länkbit.

Medans Bilderna @Limeee skickade tillhör de nyare och kommer med en "hane" till ändlänk.

Ok, men då kanske det är möjligt att köpa bara ändlänken från Sjöö Sandström då?

Jag har skickat dem ett mail.

//GF
 
Topp