BCKSTRM
Guld
Ok låter braTill dina handleder räcker det annars med att ändra vid mikrojusteringen på claspen.
Tack!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Ok låter braTill dina handleder räcker det annars med att ändra vid mikrojusteringen på claspen.
Man köpte upp Record 1961 så det sitter många av deras verk i Longines klockor men redan i slutet av 60-talet hittar man ESA verk i en del modeller och senare ETA verk i billigare modeller på 70-talet, sedan blev man en del i vad som senare blev Swatch Group 1983 och då blev det ETA (nästan) fullt ut.Vet någon när Longines övergick från egna verk till ETA? Eller de kanske inte alls hade så mycket egna verk utan mycket ombyggda ébaucheer?
Tack för det utförliga svaret! Longines var ju förr en riktig kvalitetstillverkare, var detta då 1960 och tidigare? Hur var kvalitén i Record och ESA generellt?Man köpte upp Record 1961 så det sitter många av deras verk i Longines klockor men redan i slutet av 60-talet hittar man ESA verk i en del modeller och senare ETA verk i billigare modeller på 70-talet, sedan blev man en del i vad som senare blev Swatch Group 1983 och då blev det ETA (nästan) fullt ut.
Kul och tack för ytligare lärorik historia! Nu känns det ännu roligare att få klockorna och kolla vad som sitter iJa man kan säga att Longines var bland de bästa in på 60-talet och man köpte Record då de var på framkanten av nytänkande och man tog fram mycket tunna verk med lite udda design, så absolut inget fel på kvalitén. Men qurtzkrisen slog hårt och då var det viktigt att få ner kostnaden och därför valde man billiga ETA verk på 70-talet (både mekaniska och quartz) likt många andra. ESA hade elektriska och stämgaffel verk man breddade med på 60-talet och framåt och när ETA blev del av ESA använde man även deras quartzverk.
Ser tunna ut så Record av någon ty skulle jag tippa. Man satte även i egna 370 verk i många modeller men jag glömde även att man använde Election verk också men de hade subsekund.
Ser att du redan fått svar men kan tillägga att jag lämnade in en 6251H till AD och de tog bort länkbitar på en kvart, helt gratis. Finjustera claspen (<1 cm) kan du annars göra själv (tandpetare?) men för att ta bort länkar krävs rätt Rolex- eller kanske Bergeonverktyg och lite finess för att få den centrerad. Lättare gå till AD...Hej!
Köpte just denna länk:
https://klocksnack.se/threads/rolex-vintage-jubilee-62510h-och-55-ändlänkar-2500kr.66692/
Tror jag behöver korta den. Är det svårt? Kommer det gå att sätta tillbaka länkbitarna igen?
Tack!Ser att du redan fått svar men kan tillägga att jag lämnade in en 6251H till AD och de tog bort länkbitar på en kvart, helt gratis. Finjustera claspen (<1 cm) kan du annars göra själv (tandpetare?) men för att ta bort länkar krävs rätt Rolex- eller kanske Bergeonverktyg och lite finess för att få den centrerad. Lättare gå till AD...
Har en till fråga när jag ändå är igång.
Funderar på att köpa ett oyster den 89 till min Sub 168000 från 86.
Hur stor stor hade värdeskillnaden varit (för klocka med länk) om den länken var från 86? I övrigt samma ref på länk och ändlänkarna. Alltså bara clasp stamp som skiljer med en bokstav...
Tack! Ca 2.5k är ju ganska mkt då det är samma länk och bör alltså kosta lika mkt, så värt att vänta, eller köpa och hålla ögonen öppna för en ersättare.värdeskillnaden är lite mer än vad det skulle kosta att köpa en ny clasp med rätt år. Om en klocka säljs med "rätt" stamp code så är det såklart en trevlig bonus och betingar en lite högre premie men 86 vs 89 är inte så stor. Hade det varit typ 77 och 89 hade det varit större skillnad då folk vill ha t.ex. sin 1665, 1655 osv från 77 med rätt clasp. Men det skulle handla om några tusenlappar. Kan inte exakt i huvudet men säg 2500 för 89 och 5000 för 78 mellan tummen och pekfingret.
Tror du i efterhand säkerligen kan hitta en lös 86:a, köpa den och sälja din 89:a för ungefär samma pengar.
Nej, Jag tycker det ser ut som ett ombyggt fickur med ommålad tavla. Skrot enligt mig...Vad ska man tro om denna klocka? Hade de sådana biffiga klockor under WW2? Som ju pågick på 20-talet
https://m.blocket.se/stockholm/Antik_JUNGHANS_WWII_Luftwaffe_klocka_71162179.htm
Ser ut som skit, ett ombyggt fickur med ommålad tavla. Håll dig långt borta! Finns dock ännu större tyska b-uhr från tiden.Vad ska man tro om denna klocka? Hade de sådana biffiga klockor under WW2? Som ju pågick på 20-talet
https://m.blocket.se/stockholm/Antik_JUNGHANS_WWII_Luftwaffe_klocka_71162179.htm
Lol knappast!Nej, Jag tycker det ser ut som ett ombyggt fickur med ommålad tavla. Skrot enligt mig...
Skulle tro att det sitter med hjälp av enbart friktion?Godmorgon,
Jag har en fråga om bandstift. Har aldrig stött på den här typen med ett rakt genomgående stift som inte ser ut att ha något stopp.
Är det rätt stift och kan jag vara säker på att det sitter ordentligt? Och om jag skulle vilja byta band någon gång, hur lossar man på det?
Skulle tro att det sitter med hjälp av enbart friktion?
Inte den bästa lösningen kanske och vill du vara säker och märker att stiften rör sig, så skulle jag säkra med lite loctite.
Antar att det inte är den lättaste klockan att hitta/byta band på.
Hur skulle du få dit ett kurvat tropic? Skära sönder det? Blir väldigt sällan bra. Är annars med på resonemanget ovan att de sitter med friktion, och någon har redan varit på dem om man ser till passningen runt stiften.Tack för svar Då får jag åka och köpa det idag.
Jag gillar länken som sitter väldigt bra och det är ju en rätt så speciell infästning. Men det jag hade i tankarna är att det borde gå att få en bra passform på ett kurvat tropic. Men nu när jag tänker på det så lär ju det bli onödigt riskabelt då loctite väl bara fungerar med metall?
Det ser lika ut som på min, jag gjorde ett allvarligt menat försök att då loss den då jag fick hem denna. Det gick inte, med milt våld i allafall, så jag räknar med att det fungerar.Godmorgon,
Jag har en fråga om bandstift. Har aldrig stött på den här typen med ett rakt genomgående stift som inte ser ut att ha något stopp.
Är det rätt stift och kan jag vara säker på att det sitter ordentligt? Och om jag skulle vilja byta band någon gång, hur lossar man på det?
Hur skulle du få dit ett kurvat tropic? Skära sönder det? Blir väldigt sällan bra. Är annars med på resonemanget ovan att de sitter med friktion, och någon har redan varit på dem om man ser till passningen runt stiften.
Det ser lika ut som på min, jag gjorde ett allvarligt menat försök att då loss den då jag fick hem denna. Det gick inte, med milt våld i allafall, så jag räknar med att det fungerar.
Vill du byta band (tror inte det blir bra/snyggt) så är det nog lite mer våld som gäller.
Annars blev det ju kul med ljusbrytningen! "Elf-Winding"!Nån som har en känsla för vad ett glasbyte kan kosta på en Tudor Oysterdate?
Runt två rödingarNån som har en känsla för vad ett glasbyte kan kosta på en Tudor Oysterdate?
Köpta eller egenfångade?Runt två rödingar