• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Snabba frågor - vintage

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Vet någon när Longines övergick från egna verk till ETA? Eller de kanske inte alls hade så mycket egna verk utan mycket ombyggda ébaucheer?
 

Martin Lovasz

Audemars
Vet någon när Longines övergick från egna verk till ETA? Eller de kanske inte alls hade så mycket egna verk utan mycket ombyggda ébaucheer?
Man köpte upp Record 1961 så det sitter många av deras verk i Longines klockor men redan i slutet av 60-talet hittar man ESA verk i en del modeller och senare ETA verk i billigare modeller på 70-talet, sedan blev man en del i vad som senare blev Swatch Group 1983 och då blev det ETA (nästan) fullt ut.
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Man köpte upp Record 1961 så det sitter många av deras verk i Longines klockor men redan i slutet av 60-talet hittar man ESA verk i en del modeller och senare ETA verk i billigare modeller på 70-talet, sedan blev man en del i vad som senare blev Swatch Group 1983 och då blev det ETA (nästan) fullt ut.
Tack för det utförliga svaret! Longines var ju förr en riktig kvalitetstillverkare, var detta då 1960 och tidigare? Hur var kvalitén i Record och ESA generellt?
Jag har två nya Longines handvevade på ingång, 60 och sjuttiotalare (den med länken) som jag får i leverans i morgon. Vad tror du/ni om vad som sitter i dessa? Jag tycker att de är så sena att de borde egentligen haft automatverk?
IMG_8358.JPG

IMG_8357.JPG
 

Martin Lovasz

Audemars
Ja man kan säga att Longines var bland de bästa in på 60-talet och man köpte Record då de var på framkanten av nytänkande och man tog fram mycket tunna verk med lite udda design, så absolut inget fel på kvalitén. Men qurtzkrisen slog hårt och då var det viktigt att få ner kostnaden och därför valde man billiga ETA verk på 70-talet (både mekaniska och quartz) likt många andra. ESA hade elektriska och stämgaffel verk man breddade med på 60-talet och framåt och när ETA blev del av ESA använde man även deras quartzverk.

Ser tunna ut så Record av någon ty skulle jag tippa. Man satte även i egna 370 verk i många modeller men jag glömde även att man använde Election verk också men de hade subsekund.
 
Senast ändrad:

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Ja man kan säga att Longines var bland de bästa in på 60-talet och man köpte Record då de var på framkanten av nytänkande och man tog fram mycket tunna verk med lite udda design, så absolut inget fel på kvalitén. Men qurtzkrisen slog hårt och då var det viktigt att få ner kostnaden och därför valde man billiga ETA verk på 70-talet (både mekaniska och quartz) likt många andra. ESA hade elektriska och stämgaffel verk man breddade med på 60-talet och framåt och när ETA blev del av ESA använde man även deras quartzverk.

Ser tunna ut så Record av någon ty skulle jag tippa. Man satte även i egna 370 verk i många modeller men jag glömde även att man använde Election verk också men de hade subsekund.
Kul och tack för ytligare lärorik historia! Nu känns det ännu roligare att få klockorna och kolla vad som sitter i :)
 

Ftira

Omega
Hej!
Köpte just denna länk:
https://klocksnack.se/threads/rolex-vintage-jubilee-62510h-och-55-ändlänkar-2500kr.66692/
Tror jag behöver korta den. Är det svårt? Kommer det gå att sätta tillbaka länkbitarna igen?
Ser att du redan fått svar men kan tillägga att jag lämnade in en 6251H till AD och de tog bort länkbitar på en kvart, helt gratis. Finjustera claspen (<1 cm) kan du annars göra själv (tandpetare?) men för att ta bort länkar krävs rätt Rolex- eller kanske Bergeonverktyg och lite finess för att få den centrerad. Lättare gå till AD...
 

BCKSTRM

Rolex
Ser att du redan fått svar men kan tillägga att jag lämnade in en 6251H till AD och de tog bort länkbitar på en kvart, helt gratis. Finjustera claspen (<1 cm) kan du annars göra själv (tandpetare?) men för att ta bort länkar krävs rätt Rolex- eller kanske Bergeonverktyg och lite finess för att få den centrerad. Lättare gå till AD...
Tack!
 

Fredrik (Swe)

Rolex
2-Faktor
Har en till fråga när jag ändå är igång.

Funderar på att köpa ett oyster den 89 till min Sub 168000 från 86.

Hur stor stor hade värdeskillnaden varit (för klocka med länk) om den länken var från 86? I övrigt samma ref på länk och ändlänkarna. Alltså bara clasp stamp som skiljer med en bokstav...

värdeskillnaden är lite mer än vad det skulle kosta att köpa en ny clasp med rätt år. Om en klocka säljs med "rätt" stamp code så är det såklart en trevlig bonus och betingar en lite högre premie men 86 vs 89 är inte så stor. Hade det varit typ 77 och 89 hade det varit större skillnad då folk vill ha t.ex. sin 1665, 1655 osv från 77 med rätt clasp. Men det skulle handla om några tusenlappar. Kan inte exakt i huvudet men säg 2500 för 89 och 5000 för 78 mellan tummen och pekfingret.
Tror du i efterhand säkerligen kan hitta en lös 86:a, köpa den och sälja din 89:a för ungefär samma pengar.
 

BCKSTRM

Rolex
värdeskillnaden är lite mer än vad det skulle kosta att köpa en ny clasp med rätt år. Om en klocka säljs med "rätt" stamp code så är det såklart en trevlig bonus och betingar en lite högre premie men 86 vs 89 är inte så stor. Hade det varit typ 77 och 89 hade det varit större skillnad då folk vill ha t.ex. sin 1665, 1655 osv från 77 med rätt clasp. Men det skulle handla om några tusenlappar. Kan inte exakt i huvudet men säg 2500 för 89 och 5000 för 78 mellan tummen och pekfingret.
Tror du i efterhand säkerligen kan hitta en lös 86:a, köpa den och sälja din 89:a för ungefär samma pengar.
Tack! Ca 2.5k är ju ganska mkt då det är samma länk och bör alltså kosta lika mkt, så värt att vänta, eller köpa och hålla ögonen öppna för en ersättare.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
En länk från -89 känns acceptabelt på en klocka från -86. Tror inte att det påverkar alls om skicket är liknande.
 

engst

Cartier
Forumet brukar rekommendera Farfars klocka och ABC för vintageservice i Stockholm, right? Någon får gärna tjoa till om uppgiften kan uppdateras. Tack :)

Jag har sedan länge jagat en gammal Alpina Standard, som nu är på ingång. Utgår från att den behöver ömsint handpåläggning, även om det inte framgick av annonsen på Tradera.
 

BCKSTRM

Rolex
Tja!
Köpte precis denna sköna Mk2 1675 från 72 och vill komplettera med ett pepsi. Är ute efter ett med lite orange fade. (Tips på var jag ska leta...?).

Kan någon klargöra vad jag ska ha? Fat Font va?(Inte super fat font?) Finns det olika material? Ska det vara koppar? Hur vet jag om det är korrekt insert för ca 72? Hur kan jag avgöra om ett insert är från den eran? Finnns det olika fat fonts? Har någon tips på var jag kan läsa mer? Har googlat men har inte varit så matnyttiga träffar...
Många frågor men ska man lägga 10-15k på en jävla ring ska det bli rätt... ;)
IMG_4208.JPG


Bild på idealinsertet nedan:
IMG_4227.JPG
 

Baloo

Omega
Tja!
Någon som sitter på lite info vad det här är för klocka mer än att det är en Tissot Seastar? Undrar årsmodell (på ett ungefär) och ifall det finns något serienummer/modellnummer som kan specificera klockan ännu mer? Googlat lite om just denna modell som verkar vara en riktig klassiker inom Tissots sortiment så kostnaden att få den servad och möjligen uppfräschad även på utsidan borde väl inte vara allt för dyr? :)
20170226_125539.jpg
 

Bilagor

  • 20170226_125504.jpg
    20170226_125504.jpg
    117.7 KB · Visningar: 25
  • 20170226_125717.jpg
    20170226_125717.jpg
    95.2 KB · Visningar: 28

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Godmorgon,

Jag har en fråga om bandstift. Har aldrig stött på den här typen med ett rakt genomgående stift som inte ser ut att ha något stopp.

Är det rätt stift och kan jag vara säker på att det sitter ordentligt? Och om jag skulle vilja byta band någon gång, hur lossar man på det?

IMG_20170405_142121.jpg
IMG_20170405_142052.jpg
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Godmorgon,

Jag har en fråga om bandstift. Har aldrig stött på den här typen med ett rakt genomgående stift som inte ser ut att ha något stopp.

Är det rätt stift och kan jag vara säker på att det sitter ordentligt? Och om jag skulle vilja byta band någon gång, hur lossar man på det?

IMG_20170405_142121.jpg
IMG_20170405_142052.jpg
Skulle tro att det sitter med hjälp av enbart friktion?
Inte den bästa lösningen kanske och vill du vara säker och märker att stiften rör sig, så skulle jag säkra med lite loctite.
Antar att det inte är den lättaste klockan att hitta/byta band på.
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Skulle tro att det sitter med hjälp av enbart friktion?
Inte den bästa lösningen kanske och vill du vara säker och märker att stiften rör sig, så skulle jag säkra med lite loctite.
Antar att det inte är den lättaste klockan att hitta/byta band på.

Tack för svar :) Då får jag åka och köpa det idag.
Jag gillar länken som sitter väldigt bra och det är ju en rätt så speciell infästning. Men det jag hade i tankarna är att det borde gå att få en bra passform på ett kurvat tropic. Men nu när jag tänker på det så lär ju det bli onödigt riskabelt då loctite väl bara fungerar med metall?
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Tack för svar :) Då får jag åka och köpa det idag.
Jag gillar länken som sitter väldigt bra och det är ju en rätt så speciell infästning. Men det jag hade i tankarna är att det borde gå att få en bra passform på ett kurvat tropic. Men nu när jag tänker på det så lär ju det bli onödigt riskabelt då loctite väl bara fungerar med metall?
Hur skulle du få dit ett kurvat tropic? Skära sönder det? Blir väldigt sällan bra. Är annars med på resonemanget ovan att de sitter med friktion, och någon har redan varit på dem om man ser till passningen runt stiften.
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Godmorgon,

Jag har en fråga om bandstift. Har aldrig stött på den här typen med ett rakt genomgående stift som inte ser ut att ha något stopp.

Är det rätt stift och kan jag vara säker på att det sitter ordentligt? Och om jag skulle vilja byta band någon gång, hur lossar man på det?

IMG_20170405_142121.jpg
IMG_20170405_142052.jpg
Det ser lika ut som på min, jag gjorde ett allvarligt menat försök att då loss den då jag fick hem denna. Det gick inte, med milt våld i allafall, så jag räknar med att det fungerar.
Vill du byta band (tror inte det blir bra/snyggt) så är det nog lite mer våld som gäller.
IMG_6473.JPG
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Hur skulle du få dit ett kurvat tropic? Skära sönder det? Blir väldigt sällan bra. Är annars med på resonemanget ovan att de sitter med friktion, och någon har redan varit på dem om man ser till passningen runt stiften.

Du har rätt, det kommer inte gå att få till på ett bra sätt. Jag tänkte att man kunde hitta ett Tropic som har samma böjning som boetten, men det kommer ändå falla på att hålet för bandstiften inte kommer att passa. Den gör sig bra på länk, och det är originalłänken så den får sitta kvar.

Det ser lika ut som på min, jag gjorde ett allvarligt menat försök att då loss den då jag fick hem denna. Det gick inte, med milt våld i allafall, så jag räknar med att det fungerar.
Vill du byta band (tror inte det blir bra/snyggt) så är det nog lite mer våld som gäller.
IMG_6473.JPG

Tack för input. Till skillnad från dig som sysslar med finlir och hantverk i jobbet så är jag dessutom katastrofalt ohändig, så det är nog en riktigt dålig idé att jag försöker mig på att göra några ändringar :)
 
Topp