• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Snabba frågor - vintage

BCKSTRM

Rolex
Nån som har en känsla för vad ett glasbyte kan kosta på en Tudor Oysterdate?

tudor.jpg
Jag blir kanske lurad av det trasiga glaset, men får en dålig magkänsla.. är det säkert äkta?
 

BCKSTRM

Rolex
Skulle behöva smakråd. Köpte precis denna omega och undrar nu vad den ska ha för band. Läder? Mocka? Gris? Kanske länk? Isf vilken länk? Länk hade varit cool men har dålig koll på vilka länkar som finns/passar.
IMG_4536.JPG
 

Psykel

Patek
Tack!
Liiite svårt för struts men ska he det en seriös tanke :)

Ingen som tror på länk? Typ beads of rice?
Mja... Personligen ser jag hellre en BoR-länk på nån "finare" Omega. Typ en Seamaster med vit eller svart tavla, kanske guldindex. Din klocka ser lite enklare och "ruffare" ut. Jag skulle köra ett enkelt läder i svin eller buffel, eller möjligtvis ett nato. Olivgrönt skulle matcha tavlan rätt bra, tror jag nog.
 

Brunleif

Panerai
Korta frågor om denna.
Omega 32.5mm ish.
Ändlänkarna har ref. 151
Klockan går ej.
Är nog en quartzare. Kan inte öppna baklocket utan att riskera att förstöra det.
Vad är den värd/går den att sälja?

IMG_0052.JPG
IMG_0053.JPG

IMG_0054.JPG
 

Brunleif

Panerai
Korta frågor om denna.
Omega 32.5mm ish.
Ändlänkarna har ref. 151
Klockan går ej.
Är en quartzare. Kan inte öppna baklocket utan att riskera att förstöra det.
Vad är den värd/går den att sälja?

Det är en quartzare.
Har utbytt krona till en Tissot.
Går ett litet tag när man drar ut kronan och trycker in den igen.
Kronan taggar över vid tidbyte.

ÄH skit samma.
Sätter ut den med den info jag har.
 
Senast ändrad:

UncleBear

Panerai
Köpte en Omega Geneve Dynamic i går som jag redan lämnat in till uris för genomgång.
Tror att klockan är mellan -69 och -71, får se när den kommer tillbaka...

Bild nedan är snodd från www. Min har inte original stållänk men med samma tavla ...

IMG_0106.PNG


Med klockan följde en box som jag undrar om den är avsedd för klockan.
Skall kolla på nätet men är övertygad att någon här är snabbare med resultatet...
Om boxen är till annan klocka så är följdfrågan, vilken?

Bilder enligt nedan
IMG_0102.JPG

IMG_0103.JPG

Tack på förhand och Glad Påsk!
 
Senast ändrad:

KB13

Breitling
Hoppas jag hittat rätt tråd för lite enkla nybörjarfrågor kring äldre klockmodeller:

Finns det något register eller uppslag där man kan hitta omega seamasters olika utgåvor och calibres?
Mot vilka bilder bör man verifiera att en vintageklocka har orginaldelar? (Finns det orginalbilder?)
Hur fungerar det med andra märken och modeller, är det på samma sätt?

Glad påsk och tack på förhand!
 

Rey

Rolex
Min lillebror fick för några år sedan ärva denna Omega av vår morfar som gick bort. Vad jag förstått från min morfar så var detta någon av de första Quartzverken som kom från Omega. Han var väldigt glad över just att det var en Quartz pga tidshållningen. (det var svårt att förklara tjusningen med mekaniska ur även om han själv ägde några)

Nu har brorsan lyckats tappa klockan i golvet vilket ledde till att den inte fungerar längre ordentligt. Han gick förbi någon urmakare som sa att dessa gamla Quartzverk var krångliga och var svårt att få reservdelar till.

Tänkte att jag skulle kolla här med er som har bättre koll än mig på Vintage om detta stämmer. Har ni någon koll på vad ett nytt verk skulle kosta eller vad en likadan klocka skulle kosta som man kan ta verket ur? Den betyder mycket för min bror då morfar hade den på sig dagligen i över fyrtio år!

Tackar på förhand!

IMG_2991.JPG
IMG_2988.JPG
 

RicVin

Dirty Grandpa
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
En polares fru hittade detta arvegods efter sin morfar i en låda under Påsken. Kan någon se vad det är för något ? Inte en bokstav på boettlocket...
IMG_6084.JPG

IMG_6086.JPG

Mvh
Ric
 

lekingofkings

Omega
2-Faktor
Jag lämnade in farsans klocka hos uris på prisuppgift på service.
Edit: den har legat i en låda i minst 25år, men kronan verkar vara bytt någon gång då det inte är en Omega-krona på klockan, så mer kan vara gjort tidigare. Slut edit
Det är en Omega Seamaster med ett kaliber 600 i. Är det något som jag ska poängtera att urmakaren INTE skall göra?
Klockan är ju knappast värd en förmögenhet ändå, men better safe than sorry...

IMG_0237.JPG
 
Senast ändrad:

Psykel

Patek
Jag lämnade in farsans klocka hos uris på prisuppgift på service.
Edit: den har legat i en låda i minst 25år, men kronan verkar vara bytt någon gång då det inte är en Omega-krona på klockan, så mer kan vara gjort tidigare. Slut edit
Det är en Omega Seamaster med ett kaliber 600 i. Är det något som jag ska poängtera att urmakaren INTE skall göra?
Klockan är ju knappast värd en förmögenhet ändå, men better safe than sorry...

IMG_0237.JPG
Klockan borde vara värd mer än en förmögenhet för dig, eftersom den är arvegods. Se till att den inte poleras och att du får en ny originalkrona. Var uppmärksam på att urmakare eventuellt kan ta överpris för ny originalkrona, så en sån kanske du kan greja själv på annat håll. Exempelvis cousinsuk.
 

lekingofkings

Omega
2-Faktor
Tack för tipsen! Poleringen hade jag tänkt på faktiskt. Originalkrona är en bra idé!

Hehe, tyvärr kommer jag inte ihåg att han använde denna under min livstid. Däremot hade han en Omega Seamaster Quartz som dessvärre bara fungerar i kyla numera. (Den stannar på armen pga kroppsvärmen.) Något har knasat sedan den inte fick bytt batteri på 10år. Någon gång kanske jag orkar engagera mig i den med...
 
Topp