• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Snabba frågor - vintage

Klockan borde vara värd mer än en förmögenhet för dig, eftersom den är arvegods. Se till att den inte poleras och att du får en ny originalkrona. Var uppmärksam på att urmakare eventuellt kan ta överpris för ny originalkrona, så en sån kanske du kan greja själv på annat håll. Exempelvis cousinsuk.
Missade visst att citera ovan...

En kompis skicka denna. Någon som har koll på omegan? Känner inte igen caset.
IMG_4713.JPG

Någon som har lite info om den här Omegan?
Misstänker att det är en suverän ifrån 40-talet? Är kronan utbytt då den inte har någon Omega logga? Vad ligger värdet på ungefär i det här skicket?

Bilagor

• IMG_0026.JPG
    IMG_0026.JPG
    107.6 KB · Visningar: 58
  • IMG_0027.JPG
    IMG_0027.JPG
    82.3 KB · Visningar: 60
Jag tycker du kan lämna iväg den för relume om du känner någon som vet vad de gör. Annars kan du ju iaf plocka bort den lume som ligger löst på tavlan. :)
Ok. McGuyver har precis servat och undrar om han ska reluma timvisaren. Det finns ju dock alltid en risk det inte matchar helt... Samtidigt är det lite synd med en naken visare..

Lumen på tavlan är borta :)

Ok. McGuyver har precis servat och undrar om han ska reluma timvisaren. Det finns ju dock alltid en risk det inte matchar helt... Samtidigt är det lite synd med en naken visare..

Lumen på tavlan är borta :)
Gör ett försök, lumen som sitter på nu har ju ringa/inget värde och blir relumen knasig (tror jag inte eftersom det är mcgyver) så är det ju bara att testa igen och göra om det. Sedan finns ju alltid möjligheten att leta nya (gamla) visare.

Fick den här boxen med till en gammal seamaster, vad är det för något? box till fickur?

Edit: ser nu efter lite googlande att boxarna var kvadratiska förr även till armbandsur, kan den vara till ett armbandsur?

@tdn-dk @Aurum @Warwian :)

IMG_20170502_181051.jpg
IMG_20170502_180937.jpg

Senast ändrad:
En kompis skicka denna. Någon som har koll på omegan? Känner inte igen caset.
IMG_4713.JPG
Boetten påminner om den på min ena.
OtPbYOv.jpg

Tidigt 50-tal i så fall..

/Söder
Aningen större? Jag gissar på en vanlig ref 2639
https://klocksnack.se/threads/en-omega.33889/

Någon som har lite info om den här Omegan?
Misstänker att det är en suverän ifrån 40-talet? Är kronan utbytt då den inte har någon Omega logga? Vad ligger värdet på ungefär i det här skicket?
Kronan är säkerligen utbytt till icke orginal. Sekundvisaren ser också utbytt (matchar inte de övriga). Kan vara en Suverän. Har du kollat vilken kaliber inuti?
I detta skick mindre än 2000kr.

Japanska klockor är inte min specialitet, vad är det jag har köpt? Orient 100m, kändes udda med både skruvad krona och skruvat boettlock på en sådan här klocka. Någon som kan sprida ljus över vad det är för något? @Spindel @Mforce @Martin Lovasz
@Seikosthlm ?
80-tal kan vi väl nästan konstatera.
Annars har jag extremt dålig koll på deras Quartz. Att det dessutom är skitsvårt att hitta info och att det som finns nästan bara handlar om deras mekaniska klockor, undantaget är led-klockan touch tron.
Numer är det Seiko-verk (omdöpta) i Orients quartzklockor men jag har läst nånstans att man tidigare körde in-house vad gäller quartz också.
Jag vågar inte bekräfta att det är så bara baserat på en forumpost.

Hoppas nån annan kan hjälpa dig bättre.

Edit//
För övrigt sysslade man rätt mkt med hommager under en period så jag tror @Aurum är ngt på spåret.
247678991_03ef4ca5-2cf7-4369-ad24-e1133c44dfc0.jpg

En annan från samma tid. Inspirationen hyfsat tydlig

Ser ut som en tidigt 80-talare för mig och man la ner mer på klockorna på den tiden. Just runt 80-82 försökte flera tillverkare att gör mer exklusiva modeller och denna ser ut att var i den stilen.

Tack allihopa, jo tyckte också att den andades 80-tal men det var den skruvade kronan som fick mig att fråga. Kändes väldigt udda på en "dressare" från 80-talet... :)

Certina t ex införde unika serienummer på vissa modeller precis innan de gick upp i vad som skulle bli Swatch Groupe för man desperat försökte sälja modeller där man kunde tjäna mer pengar på. Japanarna kopierade detta så det är nog vad du har där.

Japanska klockor är inte min specialitet, vad är det jag har köpt? Orient 100m, kändes udda med både skruvad krona och skruvat boettlock på en sådan här klocka. Någon som kan sprida ljus över vad det är för något? @Spindel @Mforce @Martin Lovasz
@Seikosthlm ?

IMG_20170504_212755_291.JPG

IMG_20170504_211532_100.JPG
IMG_20170504_211422_498.JPG

IMG_20170504_211532_100.JPG

IMG_20170504_211422_498.JPG

IMG_20170504_211335_558.JPG
Precis som @Mforce har jag dålig koll på Orient kvarts, mest för att jag själv är ointresserad av kvarts.

Men kvalificerad gissning säger mig att det är 80-tal, av diverse skäl som jag inte orkar gå in på så säger jag också att det är ett Seikourverk i den (utöver att det jag vet om Orients egen kvartssatsning som så vitt jag vet bara inföll under 70-talet).

Tillbaka
Topp