• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Snabba frågor - vintage

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Vad säger ni? Bra med gris eller ska jag införskaffa svart band?
IMG_7146.JPG
 

TiE

TiE Bomber
Pledge Member
2-Faktor
Söker länkbitar till en gammal Omega. Viklåset är märkt med 32 och 1181/215
image1.JPG
image2.JPG
image3.JPG
image4.JPG
image5.JPG

@Ragge, har du din länk kvar?
 

Bjoerlin76

Audemars
2-Faktor
Vad tycker ni om glaset till denna? Boetten var tunnare än vad jag trodde den skulle vara vilket kanske talar för ett slimmare glas, men tycker nästan att det är lite väl slim. Byta till ett tjockare, mer domeat eller behålla? Är ute efter ett så tidstypiskt som möjligt
A48B6F0B-3AC0-4BBC-A1CA-ED0B020C8602.jpeg

4396982E-B4E9-4646-86A7-32EB30BE6DB2.jpeg
 
Senast ändrad:

Overclocker

Breitling
En snabb fråga:

Finns det något bra ställe att gå till för gravyr/personliga inskriptioner i Stockholm? En franchise-kedja i stil med guldfynd inger inte riktigt den känsla av förtroende jag söker.
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Vad tycker ni om glaset till denna? Boetten var tunnare än vad jag trodde den skulle vara vilket kanske talar för ett slimmare glas, men tycker nästan att det är lite väl slim. Byta till ett tjockare, mer domeat eller behålla? Är ute efter ett så tidstypiskt som möjligt
A48B6F0B-3AC0-4BBC-A1CA-ED0B020C8602.jpeg

4396982E-B4E9-4646-86A7-32EB30BE6DB2.jpeg
Tycker profilen på glaset som sitter på, oftast är att föredra. Har dock ingen koll på hur glasen på just din såg ut från fabrik.
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Vad tycker ni om glaset till denna? Boetten var tunnare än vad jag trodde den skulle vara vilket kanske talar för ett slimmare glas, men tycker nästan att det är lite väl slim. Byta till ett tjockare, mer domeat eller behålla? Är ute efter ett så tidstypiskt som möjligt
A48B6F0B-3AC0-4BBC-A1CA-ED0B020C8602.jpeg

4396982E-B4E9-4646-86A7-32EB30BE6DB2.jpeg
Jag har två. Den svarta har jag servat och bytt glas. På den ljusa har jag inte gjort något. Dock är glaset nästan för fint och utan torrsprickor för att vara från fyrtiotalet så stor chans att det är bytt. Tjockleken inkl glas är 10mm på ljusa och nästan 12mm på svarta (lite kraftigare boett också kanske?).
3243B150-D3C4-47A8-B78F-2C44938F1A62.jpeg
5AC47109-64D9-40EA-B20E-6DD588813BAE.jpeg
6FCDD5A5-E078-4138-AA14-A6D6D755E7AC.jpeg
 

Bjoerlin76

Audemars
2-Faktor
Jag har två. Den svarta har jag servat och bytt glas. På den ljusa har jag inte gjort något. Dock är glaset nästan för fint och utan torrsprickor för att vara från fyrtiotalet så stor chans att det är bytt. Tjockleken inkl glas är 10mm på ljusa och nästan 12mm på svarta (lite kraftigare boett också kanske?).
3243B150-D3C4-47A8-B78F-2C44938F1A62.jpeg
5AC47109-64D9-40EA-B20E-6DD588813BAE.jpeg
6FCDD5A5-E078-4138-AA14-A6D6D755E7AC.jpeg
Fina! Glaset på den ljusa ser ju lite ut som mitt (som nyligen blivit bytt). Gissar att min är runt 8mm tjock totalt. Låter nog glaset sitta på, det lirar ju rätt bra med boetten :)
 
Hej . Har ett problem med en av mina Atlantic . Den stannar när den ligger med glaset neråt men endast då i övrigt tickar den på starkt . Tacksam för tips Mvh David
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Vad tycker ni om glaset till denna? Boetten var tunnare än vad jag trodde den skulle vara vilket kanske talar för ett slimmare glas, men tycker nästan att det är lite väl slim. Byta till ett tjockare, mer domeat eller behålla? Är ute efter ett så tidstypiskt som möjligt
A48B6F0B-3AC0-4BBC-A1CA-ED0B020C8602.jpeg

4396982E-B4E9-4646-86A7-32EB30BE6DB2.jpeg
Generellt var det, eller "ska vara", lägre glas på sub sekundmodelllerna och de högre glasen på centrumsekundklockor. Jag skulle inte byta det där, det ser ut som det ska tycker jag. De kan dessutom vara svårare att få tag på, tidvis i alla fall. Snarare skulle jag vilja byta ett (för) högt glas på en subsekundmodell till ett sånt du har.
 
Senast ändrad:

Bjoerlin76

Audemars
2-Faktor
Generellt var det, eller "ska vara", lägre glas på sub sekundmodelllerna och de högre glasen på centrumsekundklockor. Jag skulle inte byta det där, det ser ut som det ska tycker jag. De kan dessutom vara svårare att få tag på, tidvis i alla fall. Snarare skulle jag vilja byta ett (för) högt glas på en subsekundmodell till ett sånt du har.
Tack för info! Då känns det rätt att låta det vara kvar. :) Kanske är min förkärlek till lite tjockare ur som får mig att dras till lite tjockare glas.
 

Lunderik

Breitling
8C7EE0BC-7BC9-4841-B1D4-56F2FC35647A.jpeg
Hej,
Någon som vet vilket årtal denna Omega Seamaster härstammar ifrån? Har inte hunnit öppna boeten och kika på serienummer osv, bör vara någonstans emellan 40-60 -talet med det jag vet.
Mvh
Lunderik
 

Ukjent

Rolex
2-Faktor
Hei,
Fikk precis min förste vintage klocka til jul av min morfar. Han har värt hos en urmaker og fått en service vurdering på ca 3-4000kr og kommer betale for service av klokken for meg.

Jeg tenkte å ta en runde til utmakere i Stockholm for å få prisförslag fra flere. Noen som har noen råd eller erfaring av urmakara jag borde få til som servar Longines?

Jeg tar veldig gjerne imot informasjon om klokken om noen her kan noe om denne.
Årsmodell?
Värdering?
Urverk?

Den går bra og fungere helt fint, men når jeg forsöker å stille klokken til rett tid "klickar" kronan och viserne henger ikke med. Känns lite som den hoppar ur hack.

Talk på forhånd

IMG_5594.JPG
IMG_5595.JPG
IMG_5596.JPG
IMG_5598.JPG
 
Tjena,
Lämnade in mitt ärvda fickur hos Nymans för att få offert på service + reparation då kronan är paj och uret går således ej. Fick pris på maximalt 7k då det behövdes specialtillverkade en ny krona. Är detta rimligt pris?

Finns det några alternativ i mälardalen/Stockholm som utför reparationer på fickur? Den är absolut ingen dyrgrip utan värdet är bara affektionsmässigt.
#förstaposten
God Jul!
/alex
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Tjena,
Lämnade in mitt ärvda fickur hos Nymans för att få offert på service + reparation då kronan är paj och uret går således ej. Fick pris på maximalt 7k då det behövdes specialtillverkade en ny krona. Är detta rimligt pris?

Finns det några alternativ i mälardalen/Stockholm som utför reparationer på fickur? Den är absolut ingen dyrgrip utan värdet är bara affektionsmässigt.
#förstaposten
God Jul!
/alex
Jag skulle inte betala det utan att höra med någon annan.

Vet ej vad det innebär att "kronan är paj" så det måste specialtillverkas en ny krona för 7000. En missuppfattning kanske? Annars så en passande krona, eller "rem"axel om det är det snarare man menar, till fickur om det inte är nåt alldeles väldigt special ska väl inte vara omöjligt att få tag på. Hör med exempelvis Farfars klocka på Söder, han brukar ha en del grejer liggandes om man har tur att använda och kolla vad han tar för reparationen. Till exempel alltså.
 
Topp