MårtimerFiskbull
Basic
Jag skulle inte betala det utan att höra med någon annan.
Vet ej vad det innebär att "kronan är paj" så det måste specialtillverkas en ny krona för 7000. En missuppfattning kanske? Annars så en passande krona, eller "rem"axel om det är det snarare man menar, till fickur om det inte är nåt alldeles väldigt special ska väl inte vara omöjligt att få tag på. Hör med exempelvis Farfars klocka på Söder, han brukar ha en del grejer liggandes om man har tur att använda och kolla vad han tar för reparationen. Till exempel alltså.
Tack för tipset om Farfars klocka! Skall kolla upp detta mer noggrant. Så som jag fick förklarat för mig var att kronan och stammen(heter det så? Biten som går in från kronan till uppdragning av fjäder) har gått av. Klockan är från sent 18tal början på 19,vilket kanske förklarar bristen på reservdelar?
Förtydligande angående prisert: detta var maxpris för hel service + reparation, antagligen skulle det gå på några hundralappar eller en tusing mindre.
Den research jag gjort är att urberket är någon slags standardverk från Schweiz som sedan importerats till Sverige där tavla och boett gjorts av lokal klockmakare. De finns således inget märke att gå på.
/alex