• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Snabba frågor - vintage

Jag skulle inte betala det utan att höra med någon annan.

Vet ej vad det innebär att "kronan är paj" så det måste specialtillverkas en ny krona för 7000. En missuppfattning kanske? Annars så en passande krona, eller "rem"axel om det är det snarare man menar, till fickur om det inte är nåt alldeles väldigt special ska väl inte vara omöjligt att få tag på. Hör med exempelvis Farfars klocka på Söder, han brukar ha en del grejer liggandes om man har tur att använda och kolla vad han tar för reparationen. Till exempel alltså.

Tack för tipset om Farfars klocka! Skall kolla upp detta mer noggrant. Så som jag fick förklarat för mig var att kronan och stammen(heter det så? Biten som går in från kronan till uppdragning av fjäder) har gått av. Klockan är från sent 18tal början på 19,vilket kanske förklarar bristen på reservdelar?

Förtydligande angående prisert: detta var maxpris för hel service + reparation, antagligen skulle det gå på några hundralappar eller en tusing mindre.

Den research jag gjort är att urberket är någon slags standardverk från Schweiz som sedan importerats till Sverige där tavla och boett gjorts av lokal klockmakare. De finns således inget märke att gå på.

/alex

Tack för tipset om Farfars klocka! Skall kolla upp detta mer noggrant. Så som jag fick förklarat för mig var att kronan och stammen(heter det så? Biten som går in från kronan till uppdragning av fjäder) har gått av. Klockan är från sent 18tal början på 19,vilket kanske förklarar bristen på reservdelar?

Förtydligande angående prisert: detta var maxpris för hel service + reparation, antagligen skulle det gå på några hundralappar eller en tusing mindre.

Den research jag gjort är att urberket är någon slags standardverk från Schweiz som sedan importerats till Sverige där tavla och boett gjorts av lokal klockmakare. De finns således inget märke att gå på.

/alex
Ja, remontoiraxel eller uppdragsaxel, kronaxel, remaxel, m.m. vet ej vad som är mest förekommande och korrekt. Stem heter det väl på engelska, kanske därifrån du hört "stammen". Spelar mindre roll, det var vad jag menade och misstänkte att det rörde sig om.

Som du säger är det oftast generiska standardverk och följaktligen brukar det kunna finnas delar eftersom verken (de som jag förmodar det rör sig om) finns i stora antal. Med andra ord verkar det inte så klokt att betala onödigt mycket för nytillverkning av nåt som inte borde vara så svårt att hitta som begagnad reservdel för nån hundring lr ett par till ett fickur som du säger inte har så stort ekonomiskt värde.

Att boett och urtavla till de här massproducerade uren skulle ha gjorts av någon lokal klockmakare låter underligt. Det var väl mer på 1700-talet. Då fanns inga bygeldragare.

/alex
Du borde kunna få ordning på den där hos en oberoende urmakare som till exempel farfarsklocka för 1500-3000:- tror jag. Finns ej rätt delar kan du säkert ordna det via klocksnack.

Kan inget om dessa, men den åldrade lysmassan på tavlan torde väl indikera att den inte är ommålad.
baume-und-mercier-baume-und-mercier-vintage-chronograph

Ommålad? Fejk? Ser den inte lite väl bra ut eller är det bara jag?

Ja, remontoiraxel eller uppdragsaxel, kronaxel, remaxel, m.m. vet ej vad som är mest förekommande och korrekt. Stem heter det väl på engelska, kanske därifrån du hört "stammen". Spelar mindre roll, det var vad jag menade och misstänkte att det rörde sig om.

Som du säger är det oftast generiska standardverk och följaktligen brukar det kunna finnas delar eftersom verken (de som jag förmodar det rör sig om) finns i stora antal. Med andra ord verkar det inte så klokt att betala onödigt mycket för nytillverkning av nåt som inte borde vara så svårt att hitta som begagnad reservdel för nån hundring lr ett par till ett fickur som du säger inte har så stort ekonomiskt värde.

Att boett och urtavla till de här massproducerade uren skulle ha gjorts av någon lokal klockmakare låter underligt. Det var väl mer på 1700-talet. Då fanns inga bygeldragare.

Får ta mig en sväng till huvudstaden och höra med dom på Farfarsklocka då! Kanske finns det hopp, vore skoj att få fart på den :pompus:

Här är ett album på den, om någon önskar ta sig en titt :) Tog en bild på kronan också som ej sitter i klockan just nu.
https://imgur.com/a/wmzpq

oEzhGSK.jpg

Hej!

Ny på forumet och har hittat ett par gamla klockor från min bortgångna morfar.
Klockorna bör vara från -60,-70,-80 talet då han gick bort tidigt 90-tal.
Skulle uppskatta väldigt mycket om någon kunde slå ett öga på dom och ge en höftning, gärna både pris och annan övrig info som kan poppa upp. Gärna ifall dom är värda att lämna in för service. Alla funkar men är rätt ojämna i tidsgång och behöver säkerligen service då dom legat i en byrå i över 20 år.

#1 Certina Club 2000 (automatic)

En klocka med stållänk som är flex/spänstigt som en gummisnodd (förmodligen ute och cyklar här i beskrivningen men hoppas att ni fattar vad jag menar). Hittade en tråd här på KS men just den modellen jag har finns inte representerad och inga pris/värde-estimat.
Går för snabbt med råge och behöver ställas om varje dag. Riktigt repig i glaset och även på boetten.

upload_2017-12-26_3-5-10.png

upload_2017-12-26_3-5-33.png

#2 Seiko SS 66-9990. Head only

Riktigt härjad, fungerar fortfarande men behöver ses över av reparatör. Sprickor i glaset samt nånslags röd missfärgning vid 5-6. Ska vara manuell enligt mina googlingar men är automatisk/går igång. Kan även vridas upp manuellt utan problem.

upload_2017-12-26_3-6-0.png

3# Enicar Supertest Date (Seapearl?). Head only.

En Enicar Supertest Date, automatisk. Repig och sprucken i glaset men fungerande (automatisk). Ingen mer info att tillgå utöver att det står Seapearl på baksidan.

upload_2017-12-26_3-6-31.png

upload_2017-12-26_3-6-43.png

4#Tissot, Dresser. Head only.

En fin dresser med röd urtavla. Ingen info att tillgå på baksidan förutom "Waterproof", "Non magnetic", "Shock Absortion".
Sekundvisaren går på en egen liten "Chronograf". Riktigt sliten och jävligt men samtidigt charmig. Manuellt urverk.

upload_2017-12-26_3-7-9.png

Sjukt tacksam för all hjälp jag kan få. Dessa har såklart mest ett sentimentalt värde men vore kul att få reda på mer och ifall det faktiskt lönar sig att serva dom (och var isf är det bästa stället för det i sthlms-området?).

Allt gott,
Nbabe

Bilagor

• upload_2017-12-26_3-4-38.png
    upload_2017-12-26_3-4-38.png
    87.2 KB · Visningar: 13
Skulle tippa på 500-1.000kr styck. En service borde gå på 1.500-2.000kr. Jag skulle säga att iallafall en vore värd att serva, så den kan bäras för att hedra morfar. Jag är en Seikoälskare, men skulle nog snarare köra på Certinan eller Enicaren, som är lite roligare och i bättre skick.

Skulle tippa på 500-1.000kr styck. En service borde gå på 1.500-2.000kr. Jag skulle säga att iallafall en vore värd att serva, så den kan bäras för att hedra morfar. Jag är en Seikoälskare, men skulle nog snarare köra på Certinan eller Enicaren, som är lite roligare och i bättre skick.

Tack för ditt svar, du har nog helt rätt i att serva en som får bli flaggskeppet. Resterande fungerar ju fortfarande någorlunda så jag köper nog nya armband till dom så är dom good to go.

Allt gott,
Nbabe

Hej experter:)skulke behöva er hjälp med denna pärla:
IMG_2255.JPG
IMG_2256.JPG
IMG_2258.JPG

Den fungerar, härjad som få men fungerar..kan ni hjälpa mig med ungefärlig ålder och instruktion typ "den dras upp genom att vrida kronan motsols/medsols"...hittar inte läge ett på kronan varför datumet är stuck på 31, borde det inte kunna ändras manuellt, alltså själva datumet?? Som sagt ös på med infot om ni sitter på ngt please! Väl mött och tack på förhand.:):angel:

Hej experter:)skulke behöva er hjälp med denna pärla:
IMG_2255.JPG
IMG_2256.JPG
IMG_2258.JPG

Den fungerar, härjad som få men fungerar..kan ni hjälpa mig med ungefärlig ålder och instruktion typ "den dras upp genom att vrida kronan motsols/medsols"...hittar inte läge ett på kronan varför datumet är stuck på 31, borde det inte kunna ändras manuellt, alltså själva datumet?? Som sagt ös på med infot om ni sitter på ngt please! Väl mött och tack på förhand.:):angel:
Du drar upp den genom att vrida kronan medurs (höhö). Skulle tippa på 60-tal och utan quickset, dvs du måste ställa fram den ett dygn för att ändra datum. Du kan dock testa om den backar datumet om du vrider tillbaks den istället, som min Visodate. Annars kanske den kan snabbväxla genom att du vrider fram så den växlar, sen tillbaks till ca klockan nio och sen förbi midnatt igen.

Fick en fråga om det finns lite större subsekundklockor utöver Omega och det gör det.
1000381.jpg

Upp till vänster har vi en Italiensk Xaros på 36 mm, Lemania, L.U.C och Eterna på 35 mm och till slut en normalstor Viking på ynka 34 mm som jämförelse.

Så allt var inte 28-34 mm. Vill man ha ännu större så finns tyvärr inte så mycket att tillgå förutom jumbo modeller som är ytterst svåra att hitta och till ett högt pris.

Senast ändrad:
Hej på er!

Hittat idag. Någon som kan tänkas veta vad detta kan vara eller sett något liknande? Tillverkare/värde? 60-tal kanske? Står incabloc waterproof antimagnetic swiss made på baksidan så således inget fabrikat som jag kan utröna. Ca 33 mm utan krona. Relativt fint skick tycker jag, men sekundvisaren har som ni ser lossnat. Den tickar och går vid uppdrag, har dock ej kollat tidhållning/uthållighet (plus att den förstås förr eller senare fastnar på egen lös visare) Värt att lämna in? Om inte annat för att få dit sekundvisaren?

Bilagor

• 3D67B520-20FF-4A3E-8ABC-5FBC99113D0A.jpeg
    3D67B520-20FF-4A3E-8ABC-5FBC99113D0A.jpeg
    110.8 KB · Visningar: 59
  • 49F9272B-18F2-4232-B2E0-BC76C431089A.jpeg
    49F9272B-18F2-4232-B2E0-BC76C431089A.jpeg
    125.6 KB · Visningar: 54
  • 8337BBBF-F3BC-4DF8-B0E0-3901C75DAE7D.jpeg
    8337BBBF-F3BC-4DF8-B0E0-3901C75DAE7D.jpeg
    120.7 KB · Visningar: 55
Hej på er!

Hittat idag. Någon som kan tänkas veta vad detta kan vara eller sett något liknande? Tillverkare/värde? 60-tal kanske? Står incabloc waterproof antimagnetic swiss made på baksidan så således inget fabrikat som jag kan utröna. Ca 33 mm utan krona. Relativt fint skick tycker jag, men sekundvisaren har som ni ser lossnat. Den tickar och går vid uppdrag, har dock ej kollat tidhållning/uthållighet (plus att den förstås förr eller senare fastnar på egen lös visare) Värt att lämna in? Om inte annat för att få dit sekundvisaren?
Om du ska använda den så måste den nog lämnas in och få sekundvisaren på plats, en enkel operation för en Uris, om det nu inte är så illa att axeln till sekundvisaren har gått av, då blir det genast värre. Snygg tavla, får lite Zenith-vibbar av den, tyvärr är den gjord av sk fulmetall, m a o förgylld mässing, för visst står det "stainless steel back" på den och då brukar det vara det, annars en snygg klocka.

Tjaba!

Har inte denna hemma så jag kan undersöka själv men tänkte kolla ifall någon känner igen vilken ref det skulle kunna vara? Tycker tavlan ser ärlig ut? Kronan e uppenbart ej original. Ske enligt uppgift ha daterats till 1952. 33mm ex krona. Det är all info och inga bilder på baksidan eller så. Riktig wildshot! :) @tdn-dk kanske kan identifiera bara på en dålig bild? :D
262696262_73206e50-ccb2-4756-bfca-a84ed4ef113f.jpg

Edit: en till bild:
262696262_0dcb13e7-d640-4bd6-b0ef-b413ed1da5a7.jpg

Om du ska använda den så måste den nog lämnas in och få sekundvisaren på plats, en enkel operation för en Uris, om det nu inte är så illa att axeln till sekundvisaren har gått av, då blir det genast värre. Snygg tavla, får lite Zenith-vibbar av den, tyvärr är den gjord av sk fulmetall, m a o förgylld mässing, för visst står det "stainless steel back" på den och då brukar det vara det, annars en snygg klocka.

Tack för svar! Jag har lämnat in den nu, Werner verkade tycka den var lite kul (och inte helt oräddbar, minutvisaren var dock också lite lös)! Verkade vara ett schweiziskt standardverk av ngt slag (såg fint ut!) och han trodde också 60-tal. Helt rätt, det står stainless steel back, så säkert mässingspläterad som du säger.

Är lite sugen på en gulddressare som man inte behöver vara rädd om. Denna 2687 Tresor är ju hyfsat ovanlig men tavlan är ju riktigt möglig och eventuellt är övre vänstra bandhornet lite skadat (svårt att avgöra på bilden). Jag brukar hålla mig till fina ex. när jag köper vintage så frågan är om det ens är möjligt att stå ut med denna?
IMG_0853.JPG

https://www.pantbanken.se/auktioner...0&offset=0&kontor=&sortering=&listposition=20

Är lite sugen på en gulddressare som man inte behöver vara rädd om. Denna 2687 Tresor är ju hyfsat ovanlig men tavlan är ju riktigt möglig och eventuellt är övre vänstra bandhornet lite skadat (svårt att avgöra på bilden). Jag brukar hålla mig till fina ex. när jag köper vintage så frågan är om det ens är möjligt att stå ut med denna?
IMG_0853.JPG

https://www.pantbanken.se/auktioner...0&offset=0&kontor=&sortering=&listposition=20
Jag gillar fina tavlor såväl som kraftigt patinerade.. ibland föredrar jag en kraftig patinering framför en perfekt tavla.. beror helt enkelt på! Kan du inte ta en med bättre tavla men ett case som inte är perfekt.. iofs är ju inte guldöverdrag superkul med battlescars.. ? :)

IMG_0853.JPG

Stå över, tavlan är för skadad/fläckig enligt mig. Och pricken innan kl 2, det är inte en tavelpelare?

Förlåt att jag ställer en fråga på en fråga men vad exakt är en tavelpelare och vad har den för funktion?
Tavel-pelare/fot är de två piggarna på tavlans undersida som fixerar tavlan i verket. Om en av dessa bryts av, försöker man ibland svetsa dit en ny och då skadas ibland tavlans framsida. Bättre då att klistra/tejpa på tavlan på verket. Allt spänns ju ändå fast när verket är monterat i boetten.

IMG_0853.JPG

Den hade jag hoppat.
Patina/mögel i all ära - men en gulddressare tycker jag inte bör se ut riktigt sådär.
Med tanke på vad du själv skriver så tror jag kanske att du kommer att ha svårt att stå ut.

Tavel-pelare/fot är de två piggarna på tavlans undersida som fixerar tavlan i verket. Om en av dessa bryts av, försöker man ibland svetsa dit en ny och då skadas ibland tavlans framsida. Bättre då att klistra/tejpa på tavlan på verket. Allt spänns ju ändå fast när verket är monterat i boetten.
Okey! Tack för snabbt svar och utförligt! Men en till intresse fråga då... den klocka du har till salu den där otroligt härliga seamastern den saknar ju tavelpelare innebär det att tavlan är limmad då?

Okey! Tack för snabbt svar och utförligt! Men en till intresse fråga då... den klocka du har till salu den där otroligt härliga seamastern den saknar ju tavelpelare innebär det att tavlan är limmad då?
Yes, eller om det var dubbelhäftande tejp. Största funktionen är att förhindra tavlan från att rotera, så det krävs inte mycket för att klockan skall fungera som vanligt.

Tillbaka
Topp