• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Snabba frågor - vintage

Någon som vet vad det här kan röra sig om? Hopplock? Enklare stoppur? Stiftankarverk? Hittar inget när jag googlar, någon som vet eller har nån ledtråd för mera framgångsrikt googlande?
Screenshot_20190127-143313.jpg

Ni vet när man hämtat ut paketet och sliter upp det i smyg medan ungarna slåss i sandlådan och då står man där med något guldigt i handen, visst bilderna på tratten var lite gula, men det såg bra ut i jämförelse med baklocket.
Men vad är det här? Det ser ut som om någon lagt en smältostskiva guld ovanpå och sedan slipat av kanterna. Man kan känna skarven mellan det gula och stålet med nageln. Hade det bara varit vanlig plätering hade jag bara lagt den åt sidan, men det här känns som om det skulle kunna gå att få bort. Tips på hur? I övrigt känns klockan väldigt sparsamt brukad för sin ålder.
_20190215_195644.JPG
_20190215_195559.JPG
_20190215_195623.JPG
_20190215_195707.JPG

Ni vet när man hämtat ut paketet och sliter upp det i smyg medan ungarna slåss i sandlådan och då står man där med något guldigt i handen, visst bilderna på tratten var lite gula, men det såg bra ut i jämförelse med baklocket.
Men vad är det här? Det ser ut som om någon lagt en smältostskiva guld ovanpå och sedan slipat av kanterna. Man kan känna skarven mellan det gula och stålet med nageln. Hade det bara varit vanlig plätering hade jag bara lagt den åt sidan, men det här känns som om det skulle kunna gå att få bort. Tips på hur? I övrigt känns klockan väldigt sparsamt brukad för sin ålder.
_20190215_195644.JPG
_20190215_195559.JPG
_20190215_195623.JPG
_20190215_195707.JPG
Ser ut som att någon har slipat kanterna, kanske efter någon skada eller bara för att få two-tone look. Eller om det är two-tone original... Det är väl basmetall som kryper fram och som antagligen kommer att rosta eller missfärgas. Du kan ju slipa resten säkert och polera upp allt till högglans med autosol eller chrome polish. Sen får du vaxa den ibland och se till att hålla den torr så kommer den hålla sig silvrig och fin. Vet inte om jag svarade på något du undrade men :).

Ser ut som att någon har slipat kanterna, kanske efter någon skada eller bara för att få two-tone look. Eller om det är two-tone original... Det är väl basmetall som kryper fram och som antagligen kommer att rosta eller missfärgas. Du kan ju slipa resten säkert och polera upp allt till högglans med autosol eller chrome polish. Sen får du vaxa den ibland och se till att hålla den torr så kommer den hålla sig silvrig och fin. Vet inte om jag svarade på något du undrade men :).
Förhoppningen var att slippa slipa, då blir nog boetten inte så kul. Den är i stål. Det konstiga med slipningen på sidorna är att det är gjort mellan bandhornen också, om det var för att täcka en skada borde man låtit bli där av lathet tänker jag.
Frågan var väl mer som Tig skulle sagt: Knife or fire?

Förhoppningen var att slippa slipa, då blir nog boetten inte så kul. Den är i stål. Det konstiga med slipningen på sidorna är att det är gjort mellan bandhornen också, om det var för att täcka en skada borde man låtit bli där av lathet tänker jag.
Ja jag såg att det var mellan hornen också. Oavsett om det är stål eller rostfritt stål så får du upp en glans. Lättast är ju att blästra bort, men inte alla som har tillgång till det. Dremel med stål/mässingborst kanske funkar. Du får leka med ett risigare ur först :).

_20190215_195644.JPG
_20190215_195559.JPG
_20190215_195623.JPG
_20190215_195707.JPG
Jag vet inte om jag missförstår er grabbar helt, men det där är en guld på stål klocka, inte pläterad. Guld på stål är att man sammanfogat en guldplåt (ca 0,2mm?) ovanpå stålet. Oftast är guldet bockat ner längs boettsidorna men finns även som bara ett lock ovanpå. Guld på stål är det näst bästa efter solit guld och nöts sällan igenom.
Jag tycket klockan ser fin ut och du skall absolut inte försöka pilla bort guldet. Bättre att sälja och hitta en i stål då.

Min Eterna har liknande konstruktion. Här är dock bandhornen guldklädda men boettsidorns nakna.
32CBE98F-CEF2-4A1B-B68D-CA0D2884C1A3.jpeg
4711937A-8981-41E5-A12B-9D2B164C37BE.jpeg

Senast ändrad:
Ja jag såg att det var mellan hornen också. Oavsett om det är stål eller rostfritt stål så får du upp en glans. Lättast är ju att blästra bort, men inte alla som har tillgång till det. Dremel med stål/mässingborst kanske funkar. Du får leka med ett risigare ur först :).
Jag vet inte om jag missförstår er grabbar helt, men det där är en guld på stål klocka, inte pläterad. Guld på stål är att man sammanfogat en guldplåt (ca 0,2mm?) ovanpå stålet. Oftast är guldet bockat ner längs boettsidorna men finns även som bara ett lock ovanpå. Guld på stål är det näst bästa efter solit guld och nöts sällan igenom.
Jag tycket klockan ser fin ut och du skall absolut inte försöka pilla bort guldet. Bättre att sälja och hitta en i stål då.

Min Eterna har liknande konstruktion. Här är dock bandhornen guldklädda men boettsidorns nakna.
32CBE98F-CEF2-4A1B-B68D-CA0D2884C1A3.jpeg
4711937A-8981-41E5-A12B-9D2B164C37BE.jpeg
Som @Rozzy säger är det där exakt det man vill se efter ett chansartat nyköp. Inte guld men mycket bättre än plätterat.

Det där är guld på stål och inget att skämmas över (om inget är knasigt). :)

Senast ändrad:
Jo så är det ju. Jag förstod det som att @Sportster tyckte att det var fult och ville få bort det. Så mina ord handlar mest om hur man kan göra det :).
Nej?
Din text svamlar ju på brett och vitt om basmetall, två ton och blästring. Dumt att ge sådana råd om man bara gissar, då det skulle döda klockan vid en eventuellt framtida försäljning.

Nej?
Din text samlar ju på brett och vitt om basmetall, två ton och blästring. Dumt att ge sådana råd om man bara gissar, då det skulle döda klockan vid en eventuell framtida försäljning.

"Hade det bara varit vanlig plätering hade jag bara lagt den åt sidan, men det här känns som om det skulle kunna gå att få bort. Tips på hur?"
Om @Sportster har tänkt att bära klockan och inte gillar det hen har är det väl upp till hen att ta bort det.
Jag hade personligen inte gjort det. Mina tips handlade om hur och att man kan få upp en glans oavsett om det är rostfritt eller inte i grunden. Ditt tips handlar om att bevara den som den är ifall han vill sälja den längre fram.

"Hade det bara varit vanlig plätering hade jag bara lagt den åt sidan, men det här känns som om det skulle kunna gå att få bort. Tips på hur?"
Om @Sportster har tänkt att bära klockan och inte gillar det hen har är det väl upp till hen att ta bort det.
Jag hade personligen inte gjort det. Mina tips handlade om hur och att man kan få upp en glans oavsett om det är rostfritt eller inte i grunden. Ditt tips handlar om att bevara den som den är ifall han vill sälja den längre fram.
Nja, det vi reagerar på är att du gissade fel.

Överraskande svårt det där med guld på stål...

Certina kan vara lite speciella vad gäller det för såna från 50-talet är några av få där det sägs man kan hitta riktig guld på stålboett med guldlager även partiellt på undersidan. Fast väldigt sällsynt. Värt att kolla extra på kanske.

Nja, det vi reagerar på är att du gissade fel.
Jo det gjorde jag. Har aldrig sett en two-tone boett med matt slipning och micro rost (brukar bli så efter ett tag när man slipar ner och inte får bort all rost). Skrev dock att det kan vara original, men bommade att det med 100% säkerhet är original. Jag har ju bara sett den polerade varianten, typ som din @eriksson850 eller som den här referensbilden.
20190216_113612.jpg

I jämförelse med.
20190216_110408.jpg

Men man lär så länge man lever. Men står fast vid att man kan polera upp det om man vill :D.

Jo det gjorde jag. Har aldrig sett en two-tone boett med matt slipning och micro rost (brukar bli så efter ett tag när man slipar ner och inte får bort all rost). Skrev dock att det kan vara original, men bommade att det med 100% säkerhet är original. Jag har ju bara sett den polerade varianten, typ som din @eriksson850 eller som den här referensbilden.
20190216_113612.jpg

I jämförelse med.
20190216_110408.jpg

Men man lär så länge man lever. Men står fast vid att man kan polera upp det om man vill :D.
Tror inte det är rost som du tänker på rost. Lär vara smuts/guldoxid. Ett såpass tjockt guldlager som Certinan ovan har går knappt att slipa bort vettigt, än mindre att blästra. Enda alternativet jag ser är en lätt polering och att njuta av guldet. Klockan ser opolerad ut.

_20190215_195644.JPG
_20190215_195559.JPG
_20190215_195623.JPG
_20190215_195707.JPG
Äh det där är ju en väldigt trevlig cal 320 Certina med guld på stål. Tavlan ser ju kalsafin ut och vill man inte ha guld på stål så byter man ju boett för en spottstyvel! Inte värt att våldta en fin boett mao :)
IMG_20190216_121027.jpg

Tror inte det är rost som du tänker på rost. Lär vara smuts/guldoxid. Ett såpass tjockt guldlager som Certinan ovan har går knappt att slipa bort vettigt, än mindre att blästra. Enda alternativet jag ser är en lätt polering och att njuta av guldet. Klockan ser opolerad ut.
Ja guldet ser jättefint ut, mest stålet som var lite skumt. Guldet ser onekligen väldigt tjockt ut ja. Men ni måste hålla med om att det är lite annorlunda med den typen av grov slipning av stålet :).

Guld på stål alltså. Jag är inte så förtjust i guld så min första tanke var att den där inte helt försummbara mängden guld och den fina stålboetten skulle göra mig lyckligast var för sig. Hade nog provat att värma med svetsen först... Men nu får den ligga tills jag har förstånd att uppskatta den. Vem vet, det kanske kommer snart. Har kommit på mig själv med att plötsligt titta på guldklockor på tradera. Den här kanske kan bli inkörsport till tyngre droger.
Tack för bra svar! Det här forumet levererar alltid och får en att sjunka lite djupare i träsket varje gång...

Skulle ni säga att vänstra klockan är i stål? Står acier staybrite i locket på båda, men varken färg eller slitage talar för det på den vänstra tycker jag - ser ut som att det ligger gulmetall i botten på den.
49466168-6044-43E4-85EB-4ABE7386AF8A.jpeg
88E44DC7-5877-4335-A19E-33133DABC229.jpeg
3888FB94-70D7-4DCF-8A69-A5ADFCA2B0A1.jpeg

CB4380E2-4880-4D44-91EB-24C9295D462E.jpeg
6F89033F-E729-4307-9474-53A7309D9054.jpeg
Jag ursäktar mig i förväg för undermåliga foton men inomhus blir det dåligt och utomhus är det stark sol. Detta är iaf ett av de första uren jag köpte och det var ett sånt där spontant söndagsköp för några år sen. Jag kunde inget och chansade på 3000kr.

Har ni sett något liknande? Stämmer verkligen guldvisare med krom/nickel index? Är tavlan korrekt?

Jag köpte klockan eftersom jag uppskattade tavlan men fick dåliga vibbar snabbt.

CB4380E2-4880-4D44-91EB-24C9295D462E.jpeg
6F89033F-E729-4307-9474-53A7309D9054.jpeg
Jag ursäktar mig i förväg för undermåliga foton men inomhus blir det dåligt och utomhus är det stark sol. Detta är iaf ett av de första uren jag köpte och det var ett sånt där spontant söndagsköp för några år sen. Jag kunde inget och chansade på 3000kr.

Har ni sett något liknande? Stämmer verkligen guldvisare med krom/nickel index? Är tavlan korrekt?

Jag köpte klockan eftersom jag uppskattade tavlan men fick dåliga vibbar snabbt.
Definitivt ommålad. Eviga frågan är om det är en Breitling överhuvudtaget. Kromad boett?

Ny på det här med klockor. Ärvde klockan av farfar för 10 år sedan (lär ha köpt den i 40års-present för 50 år sedan.) och har inte servat den sedan dess. Då jag skulle byta armband på den passade jag på att fråga vad det skulle kosta att få den servad. 6000kr sa det. Är det rimligt? Vad är klockan värd? (Mycket för mig såklart!!)
IMG_20190219_190432.jpg
IMG_20190219_190423.jpg
IMG_20190219_190500.jpg

Ny på det här med klockor. Ärvde klockan av farfar för 10 år sedan (lär ha köpt den i 40års-present för 50 år sedan.) och har inte servat den sedan dess. Då jag skulle byta armband på den passade jag på att fråga vad det skulle kosta att få den servad. 6000kr sa det. Är det rimligt? Vad är klockan värd? (Mycket för mig såklart!!)
IMG_20190219_190432.jpg
IMG_20190219_190423.jpg
IMG_20190219_190500.jpg
Är den tillverkad i 18k solitt guld?
Ser fin ut, om den är solid så skulle jag gissa runt 25 000:- +-5000:-

6000:- för en komplett service låter inte orimligt om det sker av en kompetent urmakare med tillgång till originaldelar, även om det kanske går att komma undan billigare.

Tillbaka
Topp