Min fråga är om det är värt det?
Ska man göra allt?
Polering eller ej?
LeCoultre 14K (vet ej exakta namnet men benämns ibland Calender Disc på internet ) producerades under ett fåtal år på 1950-talet
Detta är ett gammalt ur som min mammas farfar fick eller gav till sig själv den 11 februari, 1956 ( graverat på baksidan ). Uret har skramlat/legat i en låda i minst 15 års tid men jag tittade lite närmare på det efter Nyår. Jag var inne på Krons Ur som rådde mig att skicka ner klockan till fabriken för genomgång. Fick idag kostnadsförslaget. Det verkat vara ett väldigt ovanligt ur och jag hittar bara ett fåtal likadana på internet. Jag vet inte ens vad modellen heter men jag tror att uret tillverkades för USA-marknaden.
Då jag inte fotat min egen klocka innan jag skickade ner den för besiktning har jag istället lånat en bild från internet. Vet som sagt inte vad modellen heter.
Fabriken har kommit fram till följande:
Urverket är i behov av en komplett genomgång.
Krona ej original (Ställknapp kl 3)
Renoveringen utförs på en specialavdelning på fabrik och det är därför det tar längre tid än normalt. Detta är på grund av att klockan är av äldre typ.
De anser att följande arbete/delar är nödvändiga för att garantera klockans funktion:
- Renovering av urverk
- Byte packningar
- Byte krona
- Polering
Kostnad för ovan reparation är:
24.600kr & leveranstid efter godkänt kostnadsförslag beräknas till ca 24 veckor.
Vänligen återkom till oss snarast möjligt med besked hur vi skall gå vidare med ärendet.
Detta kostnadsförslag är preliminärt med reservation för dolda fel.