• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Snabba frågor - vintage

magg1o

Breitling
Är den tillverkad i 18k solitt guld?
Ser fin ut, om den är solid så skulle jag gissa runt 25 000:- +-5000:-

6000:- för en komplett service låter inte orimligt om det sker av en kompetent urmakare med tillgång till originaldelar, även om det kanske går att komma undan billigare.
Guld på stål (?!) tror jag.

Tycker om den väldigt mycket, men känns lättare att motivera servicen om man vet att det inte bara är skräp iallafall! Tack så mycket :)
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Guld på stål (?!) tror jag.

Tycker om den väldigt mycket, men känns lättare att motivera servicen om man vet att det inte bara är skräp iallafall! Tack så mycket :)
Ok, om det är guld på stål är den inte värd fullt så mycket (dock långt ifrån skräp :) ).

Ta gärna lite bättre bilder i dagsljus, mycket av värdet hänger på skicket.
 

HerrM

Breitling
Min fråga är om det är värt det?
Ska man göra allt?
Polering eller ej?

LeCoultre 14K (vet ej exakta namnet men benämns ibland Calender Disc på internet ) producerades under ett fåtal år på 1950-talet

Detta är ett gammalt ur som min mammas farfar fick eller gav till sig själv den 11 februari, 1956 ( graverat på baksidan ). Uret har skramlat/legat i en låda i minst 15 års tid men jag tittade lite närmare på det efter Nyår. Jag var inne på Krons Ur som rådde mig att skicka ner klockan till fabriken för genomgång. Fick idag kostnadsförslaget. Det verkat vara ett väldigt ovanligt ur och jag hittar bara ett fåtal likadana på internet. Jag vet inte ens vad modellen heter men jag tror att uret tillverkades för USA-marknaden.

Då jag inte fotat min egen klocka innan jag skickade ner den för besiktning har jag istället lånat en bild från internet. Vet som sagt inte vad modellen heter.


Fabriken har kommit fram till följande:
Urverket är i behov av en komplett genomgång.
Krona ej original (Ställknapp kl 3)

Renoveringen utförs på en specialavdelning på fabrik och det är därför det tar längre tid än normalt. Detta är på grund av att klockan är av äldre typ.
De anser att följande arbete/delar är nödvändiga för att garantera klockans funktion:
  • Renovering av urverk
  • Byte packningar
  • Byte krona
  • Polering
Kostnad för ovan reparation är: 24.600kr & leveranstid efter godkänt kostnadsförslag beräknas till ca 24 veckor.
Vänligen återkom till oss snarast möjligt med besked hur vi skall gå vidare med ärendet.
Detta kostnadsförslag är preliminärt med reservation för dolda fel.

-Jaeger-LeCoultre-Rare-1950s-Jaeger-Le-Coultre-14Kt-Yellow-Gold-Calendar-Disc-ref-2777-Wristwatch-220761-476971.jpg
 
Senast ändrad:

URsinne

Audemars
2-Faktor
Min fråga är om det är värt det?
Ska man göra allt?
Polering eller ej?

LeCoultre 14K ( benämns ibland Calender Disc på internet ) producerades under ett fåtal år på 1950-talet

Detta är ett gammalt ur som min mammas farfar fick eller gav till sig själv den 11 februari, 1956 ( graverat på baksidan ). Uret har skramlat/legat i en låda i minst 15 års tid men jag tittade lite närmare på det efter Nyår. Jag var inne på Krons Ur som rådde mig att skicka ner klockan till fabriken för genomgång. Fick idag kostnadsförslaget. Det verkat vara ett väldigt ovanligt ur och jag hittar bara ett fåtal likadana på internet. Jag vet inte ens vad modellen heter men jag tror att uret tillverkades för USA-marknaden.

Då jag inte fotat min egen klocka innan jag skickade ner den för besiktning har jag istället lånat en bild från internet. Vet som sagt inte vad modellen heter.


Fabriken har kommit fram till följande:
Urverket är i behov av en komplett genomgång.
Krona ej original (Ställknapp kl 3)

Renoveringen utförs på en specialavdelning på fabrik och det är därför det tar längre tid än normalt. Detta är på grund av att klockan är av äldre typ.
De anser att följande arbete/delar är nödvändiga för att garantera klockans funktion:
  • Renovering av urverk
  • Byte packningar
  • Byte krona
  • Polering
Kostnad för ovan reparation är: 24.600kr & leveranstid efter godkänt kostnadsförslag beräknas till ca 24 veckor.
Vänligen återkom till oss snarast möjligt med besked hur vi skall gå vidare med ärendet.
Detta kostnadsförslag är preliminärt med reservation för dolda fel.

-Jaeger-LeCoultre-Rare-1950s-Jaeger-Le-Coultre-14Kt-Yellow-Gold-Calendar-Disc-ref-2777-Wristwatch-220761-476971.jpg
Polering kan knappast vara nödvändigt för att garantera klockans funktion.

Är det konstaterat att det verkligen är 14k? Frågan är befogad när det gäller US-marknadsklockor. De hade inte alltid några hämningar, att det står 14k betyder inte nödvändigtvis att det är 14k guld. Titta efter så det inte är gold filled i 14k eller dylikt som är vanligt. Då bör du räkna bort poleringen.

Om det är värt priset kan bara du avgöra.
 

AndersE

Cartier
2-Faktor
6000 är nog inte helt orimligt, men du kan komma mycket billigare undan. Jättefin klocka, som utan tvekan är värd en service. En grov uppskattning av värdet, utifrån de bilder du lagt upp, är runt 10000.
Ny på det här med klockor. Ärvde klockan av farfar för 10 år sedan (lär ha köpt den i 40års-present för 50 år sedan.) och har inte servat den sedan dess. Då jag skulle byta armband på den passade jag på att fråga vad det skulle kosta att få den servad. 6000kr sa det. Är det rimligt? Vad är klockan värd? (Mycket för mig såklart!!)
IMG_20190219_190432.jpg
IMG_20190219_190423.jpg
IMG_20190219_190500.jpg
 

nöt

Vacheron
2-Faktor
Vart hänger man om man vill se och diskutera vintage Patek och VC? Verkar inte vara så mycket sånt på KS.
 

Psykel

Patek
Men jag kan ju inget. Vill ju studera först innan jag kan diskutera :)
"Frågar man inget får man inget veta." ;)
Go for it! Om inte annat kanske du piskar igång intresset! Jag själv är ganska intresserad av vintage PP, även fast dom ligger lååååångt utanför min budget och comfort zone just nu.
 

Ariste

Audemars
2-Faktor
Konstig sida, är det ett forum? fattar ej :)
Yes, det är ett forum och där delas en hel del kunskap. Ser ut som en rörig löpsedel men det är olika trådar, bra sökmotor om du vet ref eller annat specifikt. Jag föredrar struktur och utseende på KS, mycket tydligare imho.
 

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Hitta morfars klocka i morsans bankfack och undrar ungefär hur mycket det skulle kosta att få igång den igen? Den är i mycket fint yttre skick men batteriet är dött. Den har legat i facket i ca 15 år och jag är inte säker på om de tog ut batteriet eller inte.

Känner ni till någon trevlig urmakare jag kan skicka den till?
15523812783788966422855425093651.jpg
15523812887694323579786925242095.jpg
 

Psykel

Patek
Hitta morfars klocka i morsans bankfack och undrar ungefär hur mycket det skulle kosta att få igång den igen? Den är i mycket fint yttre skick men batteriet är dött. Den har legat i facket i ca 15 år och jag är inte säker på om de tog ut batteriet eller inte.

Känner ni till någon trevlig urmakare jag kan skicka den till?
15523812783788966422855425093651.jpg
15523812887694323579786925242095.jpg
Så gott som vilken urmakare som helst borde kunna kolla den där. Det är dock en speciell konstruktion där man går in via glaset, så kanske inte Ur & Penn direkt.
Fin, förresten!
 

Bjoerlin76

Audemars
2-Faktor
Något är skumt med min PH200M. När jag drar ut kronan, ställer visarna och sen trycker in kronan igen så hoppar sekundvisaren fram som den ska, men efter några sekunder stannar den och rycker istället för att hoppa fram. Kan det vara något så enkelt som att batteriet behöver bytas?
5923405A-5BC1-45B6-91CF-6F157C8996E0.jpeg
 
Min fråga är om det är värt det?
Ska man göra allt?
Polering eller ej?

LeCoultre 14K (vet ej exakta namnet men benämns ibland Calender Disc på internet ) producerades under ett fåtal år på 1950-talet

Detta är ett gammalt ur som min mammas farfar fick eller gav till sig själv den 11 februari, 1956 ( graverat på baksidan ). Uret har skramlat/legat i en låda i minst 15 års tid men jag tittade lite närmare på det efter Nyår. Jag var inne på Krons Ur som rådde mig att skicka ner klockan till fabriken för genomgång. Fick idag kostnadsförslaget. Det verkat vara ett väldigt ovanligt ur och jag hittar bara ett fåtal likadana på internet. Jag vet inte ens vad modellen heter men jag tror att uret tillverkades för USA-marknaden.

Då jag inte fotat min egen klocka innan jag skickade ner den för besiktning har jag istället lånat en bild från internet. Vet som sagt inte vad modellen heter.


Fabriken har kommit fram till följande:
Urverket är i behov av en komplett genomgång.
Krona ej original (Ställknapp kl 3)

Renoveringen utförs på en specialavdelning på fabrik och det är därför det tar längre tid än normalt. Detta är på grund av att klockan är av äldre typ.
De anser att följande arbete/delar är nödvändiga för att garantera klockans funktion:
  • Renovering av urverk
  • Byte packningar
  • Byte krona
  • Polering
Kostnad för ovan reparation är: 24.600kr & leveranstid efter godkänt kostnadsförslag beräknas till ca 24 veckor.
Vänligen återkom till oss snarast möjligt med besked hur vi skall gå vidare med ärendet.
Detta kostnadsförslag är preliminärt med reservation för dolda fel.

-Jaeger-LeCoultre-Rare-1950s-Jaeger-Le-Coultre-14Kt-Yellow-Gold-Calendar-Disc-ref-2777-Wristwatch-220761-476971.jpg
De är duktiga på att ta betalt, fick man tillgång till att köpa delar skulle det troligtvis bli 20000 billigare hos mig och ta två veckor ;)
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Hur stor är chansen att man kan lyssna sig till vilken urverk som sitter i klockan?

Det sitter ett Lemania 5100 i min Sinn 140 och antingen L5012 eller L5100 i min Sinn 143. Det skiljer i frekvens mellan de båda, 21.600 för L5012 och 28.800 för L5100. Jag tycker mig höra skillnad i tickandet när jag lägger klockorna mot örat och jämför, så frågan är om det är möjligt att höra skillnaden mellan de två frekvenserna eller om jag inbillar mig :)
 

Husse

Patek
Hur stor är chansen att man kan lyssna sig till vilken urverk som sitter i klockan?

Det sitter ett Lemania 5100 i min Sinn 140 och antingen L5012 eller L5100 i min Sinn 143. Det skiljer i frekvens mellan de båda, 21.600 för L5012 och 28.800 för L5100. Jag tycker mig höra skillnad i tickandet när jag lägger klockorna mot örat och jämför, så frågan är om det är möjligt att höra skillnaden mellan de två frekvenserna eller om jag inbillar mig :)
Det beror på hur bra hörsel du har samt hur musikalisk du är!
Det skiljer två rörelser i sekunden mellan de två verken.
6 rörelser/sek på L5012 och
8 rörelser/sek på L5100.
I min bok är det fullt möjligt att höra skillnad på de två frekvenserna!
Inte inbillning, kanske är skönt att höra! :)
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Hur stor är chansen att man kan lyssna sig till vilken urverk som sitter i klockan?

Det sitter ett Lemania 5100 i min Sinn 140 och antingen L5012 eller L5100 i min Sinn 143. Det skiljer i frekvens mellan de båda, 21.600 för L5012 och 28.800 för L5100. Jag tycker mig höra skillnad i tickandet när jag lägger klockorna mot örat och jämför, så frågan är om det är möjligt att höra skillnaden mellan de två frekvenserna eller om jag inbillar mig :)
Tror du kan räkna hur många tick sekundvisaren gör också? Annars kan du väl köra en sån tidshållnings-app med mobilens mikrofon.
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Det beror på hur bra hörsel du har samt hur musikalisk du är!
Det skiljer två rörelser i sekunden mellan de två verken.
6 rörelser/sek på L5012 och
8 rörelser/sek på L5100.
I min bok är det fullt möjligt att höra skillnad på de två frekvenserna!
Inte inbillning, kanske är skönt att höra! :)

Tack för bra uträkning :) Det kommer ta ett tag innan jag kommer till min urmakare, och jag undviker helst att öppna klockan själv.
 
Topp