• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Snabba frågor - vintage

Bjoerlin76

Audemars
2-Faktor
Hur stor är chansen att man kan lyssna sig till vilken urverk som sitter i klockan?

Det sitter ett Lemania 5100 i min Sinn 140 och antingen L5012 eller L5100 i min Sinn 143. Det skiljer i frekvens mellan de båda, 21.600 för L5012 och 28.800 för L5100. Jag tycker mig höra skillnad i tickandet när jag lägger klockorna mot örat och jämför, så frågan är om det är möjligt att höra skillnaden mellan de två frekvenserna eller om jag inbillar mig :)
Absolut att du kan höra skillnad! Hör tydlig skillnad mellan 28800 och 36000 på mina. Men du skulle ju kunna filma klockan i slow motion och se om du kan räkna
 

Birkhel

Rolex
2-Faktor
Hur kortar jag den här länken? Måste jag vila upp länkarna? Finns små pilar på ena sidan, som det gör på vanliga länkar med sprintar. Men jag fattar inte.
Tissot b 954/150 är låset märkt med iallafall.
4B2987F5-98C0-4B0B-8CA2-BA73F5D71F75.jpeg
8F9BE6C1-0B08-4BB3-A9B8-51FF6C8A4B03.jpeg
 

Auto Ola

Panerai
2-Faktor
Hur kortar jag den här länken? Måste jag vila upp länkarna? Finns små pilar på ena sidan, som det gör på vanliga länkar med sprintar. Men jag fattar inte.
Tissot b 954/150 är låset märkt med iallafall.
4B2987F5-98C0-4B0B-8CA2-BA73F5D71F75.jpeg
8F9BE6C1-0B08-4BB3-A9B8-51FF6C8A4B03.jpeg
Tryck från den röda punkten och utåt med tång eller mejsel så kommer en bricka att glida ut, kan dock sitta kanska hårt på gammal länk!
EE8C4CBF-1FDF-44B0-A325-97A4823D2A6C.jpeg
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Jag har en vintageklocka som är guldpläterad (antar jag).
Dock ser det ut som guldet har genomnötningar exakt på samma ställe och exakt i samma mönster på alla 4 bandhorn.
Känns orimligt att detta uppkommit såhär jämnt genom vanligt användande och slitning.
Kan det ha varit såhär ursprungligen? Kan någon med flit ”skavt” bort?

Man blir lite lurad att bandhornen nästan ser välvda ut, kan det vara tanken?:D
4FB830AA-9EDB-4FC4-880A-CA60A09E093C.jpeg
A06CD2A7-BA8C-4222-ACBA-4BBA5B51E3AD.jpeg
D6E226C2-5685-4A39-9E50-9749925727FA.jpeg
01B5F9A1-E6FC-4D82-AC04-DBF7860C702E.jpeg
7DAB2EB7-5AEB-4504-8F1D-A7D181C7CEB2.jpeg
CA05C1F3-A588-449A-8ACD-11F0EA3E9EE7.jpeg
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Jag har en vintageklocka som är guldpläterad (antar jag).
Dock ser det ut som guldet har genomnötningar exakt på samma ställe och exakt i samma mönster på alla 4 bandhorn.
Känns orimligt att detta uppkommit såhär jämnt genom vanligt användande och slitning.
Kan det ha varit såhär ursprungligen? Kan någon med flit ”skavt” bort?

Man blir lite lurad att bandhornen nästan ser välvda ut, kan det vara tanken?:D
4FB830AA-9EDB-4FC4-880A-CA60A09E093C.jpeg
A06CD2A7-BA8C-4222-ACBA-4BBA5B51E3AD.jpeg
D6E226C2-5685-4A39-9E50-9749925727FA.jpeg
01B5F9A1-E6FC-4D82-AC04-DBF7860C702E.jpeg
7DAB2EB7-5AEB-4504-8F1D-A7D181C7CEB2.jpeg
CA05C1F3-A588-449A-8ACD-11F0EA3E9EE7.jpeg
Nog är det väl nån form av slitage. Inte har det sett ut så från början. Kanterna på bandhornen är utsatta för nötning. Nån kunde kanske gjort det avsiktligt men svårt att förstå varför i så fall. Det har i vilket fall tillkommit på nåt sätt efterhand.
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Nog är det väl nån form av slitage. Inte har det sett ut så från början. Kanterna på bandhornen är utsatta för nötning. Nån kunde kanske gjort det avsiktligt men svårt att förstå varför i så fall. Det har i vilket fall tillkommit på nåt sätt efterhand.
Fattar bara inte hur dessa linjer har blivit precis likadana på alla 4 bandhorn, notera "piggen" som jag pekar på i dessa bilder den finns på alla bandhorn.
Ser inte framför mig hur bandhornet skulle nötas ner och till slut se ut så. Borde väl bli en mer "rund" och ojämn nötning och inte helt raka skarpa linjer i nötningen?
A06CD2A7-BA8C-4222-ACBA-4BBA5B51E3AD.jpeg
CA05C1F3-A588-449A-8ACD-11F0EA3E9EE7.jpeg
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Fattar bara inte hur dessa linjer har blivit precis likadana på alla 4 bandhorn, notera "piggen" som jag pekar på i dessa bilder den finns på alla bandhorn.
Ser inte framför mig hur bandhornet skulle nötas ner och till slut se ut så. Borde väl bli en mer "rund" och ojämn nötning och inte helt raka skarpa linjer i nötningen?
A06CD2A7-BA8C-4222-ACBA-4BBA5B51E3AD.jpeg
CA05C1F3-A588-449A-8ACD-11F0EA3E9EE7.jpeg
Ja det är väldigt märkligt om alla fyra luggarna har likadant formade släpp i förgyllningen. Tyckte inte det så såg ut så först men du ser bättre som har den i din hand.

Hittar ingen vettig förklaring till detta mysterium. Har aldrig stött på att nån klocka skulle vara gjord sån men har i och för sig inte sett alla klockor i världen heller. Man vet aldrig säkert. Nytt för mig om så är.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Fattar bara inte hur dessa linjer har blivit precis likadana på alla 4 bandhorn, notera "piggen" som jag pekar på i dessa bilder den finns på alla bandhorn.
Ser inte framför mig hur bandhornet skulle nötas ner och till slut se ut så. Borde väl bli en mer "rund" och ojämn nötning och inte helt raka skarpa linjer i nötningen?
A06CD2A7-BA8C-4222-ACBA-4BBA5B51E3AD.jpeg
CA05C1F3-A588-449A-8ACD-11F0EA3E9EE7.jpeg
Ser ut som ett rätt rimligt slitage? Den är inte tillverkad så.
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Ja det är väldigt märkligt om alla fyra luggarna har likadant formade släpp i förgyllningen. Tyckte inte det så såg ut så först men du ser bättre som har den i din hand.

Hittar ingen vettig förklaring till detta mysterium. Har aldrig stött på att nån klocka skulle vara gjord sån men har i och för sig inte sett alla klockor i världen heller. Man vet aldrig säkert. Nytt för mig om så är.

Ser ut som ett rätt rimligt slitage? Den är inte tillverkad så.
Fattar att den inte tillverkad så, fattar bara inte hur ett rimligt slitage nöter så skarpa linjer i typ form av en blixt som dessutom är helt symmetriska på alla bandhorn :)
 

anton_nygi

Breitling
Köpte precis en Omega 14390 på auktion. Den går dock extremt fort; runt 20 min per timme. Jag ska ta den till en urmakare men kan den ha blivit magnetiserad eller är det normalt att en vintageklocka i behov av service kan forta sig så mycket?
IMG_0151.jpg
 

Empa

Donnie Brasco
2-Faktor
Köpte precis en Omega 14390 på auktion. Den går dock extremt fort; runt 20 min per timme. Jag ska ta den till en urmakare men kan den ha blivit magnetiserad eller är det normalt att en vintageklocka i behov av service kan forta sig så mycket?
IMG_0151.jpg

Ja med brist av olja på rätt ställe så kan de så fort. Jag hade lämnat den till urmakare och inte använt den under tiden.
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Köpte precis en Omega 14390 på auktion. Den går dock extremt fort; runt 20 min per timme. Jag ska ta den till en urmakare men kan den ha blivit magnetiserad eller är det normalt att en vintageklocka i behov av service kan forta sig så mycket?
IMG_0151.jpg
Normalt är det väl inte men om balansfjädern klibbat ihop eller om det är nån skada eller veck på fjädern kan de gå orimligt fort. Hoppas inte det sistnämnda då som kan vara knepigt att rätta till.
Vet ej hur mycket de kan forta sig av magnetisering men det är lätt åtgärdat ifall det är det som är problemet.
 
Köpte precis en Omega 14390 på auktion. Den går dock extremt fort; runt 20 min per timme. Jag ska ta den till en urmakare men kan den ha blivit magnetiserad eller är det normalt att en vintageklocka i behov av service kan forta sig så mycket?
IMG_0151.jpg
Troligtvis har spiralfjäder klibbat ihop, eller att den har blivit böjd så att varven slår ihop. Att rikta spiralen behöver inte vara så svårt för en urmakare, om inte någon varit i klockan och pillat vill säga!
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Troligtvis har spiralfjäder klibbat ihop, eller att den har blivit böjd så att varven slår ihop. Att rikta spiralen behöver inte vara så svårt för en urmakare, om inte någon varit i klockan och pillat vill säga!
Men kan den böja sig och bli veck på av sig själv menar du?

När nån rört till balansfjädern på nån jag haft har det varit svårt att rikta även för van antikurmakare ibland. Har fått bytt hela paketet med balans istället när det varit möjligt att göra så.
 
Men kan den böja sig och bli veck på av sig själv menar du?

När nån rört till balansfjädern på nån jag haft har det varit svårt att rikta även för van antikurmakare ibland. Har fått bytt hela paketet med balans istället när det varit möjligt att göra så.
Kan böjas vid en smäll, om ruckarmen rör på sig och spiralen är fastklämd/fastklibbad mellan ruckstiften.
När spiraler blir gamla, förlorar de härdningen ibland, blir då mjuka och svåra att rikta och svänger dåligt, därav vill urmakare ofta då hellre byta ut!
 

Wave

Cartier
Friends Of KS
2-Faktor
Vet inte om det är rätt tråd, men provar.
Finns det någon BOR-länk (eller liknande) som passar denna klocka (166.032)?
kbqm1ez.jpg
 
8A9CC42C-1F25-436A-948C-D1FF15F19CA4.jpeg Hej! Ledsen om fel tråd.

Jag har en CS som jag köpt head only. Det är 18 mm bandvidd, och jag har köpt negativa bandstift från verkmästarna på 12-18 mm. På ena sidan funkar det perfekt, kruxet är att det ena bandhornet på andra sidan har fått sig en stöt, så bandstiften lossnar från den sidan, se bild. Jag tror att jag kommer att få väldigt svårt att få in ett 18-24 mm stift. Tror ni jag kan böja tillbaka bandhornet på något sätt? Vet att det är en tunn guldboett (därav piggarna och de negativa stiften) så tänker att det nog är ganska lätt att böja? Eller riskerar jag att ha av bandhornet? Hur skulle ni göra?

Eller kan jag hitta bandstift 16-20 eller liknande någonstans? Tacksam för hjälp. Se bild.
 
7A6130E3-0A98-4279-8615-77C3FF3DDFC7.jpeg Hej på er. Jag har lyckats bända tillbaka bandhornet med tummen så till den grad att bandstiftet sitter kvar. Dock är det fortfarande lite glapp, se sista bilden. Går att med handkraft få ihop bandhornen kring bandet, men det går tillbaka igen. Skulle nog göra susen med något som skulle ge samma tryck, men mer konstant. Vet inte vad det skulle vara. Funkar nu, men det är inte mkt som krävs för att det ska lossna, så lite orolig...
 

Bilagor

  • 3A1E5FA3-BEA8-43DD-9FE3-4CF5CA395418.jpeg
    3A1E5FA3-BEA8-43DD-9FE3-4CF5CA395418.jpeg
    108 KB · Visningar: 2

ConElPueblo

Panerai
Vet inte om det är rätt tråd, men provar.
Finns det någon BOR-länk (eller liknande) som passar denna klocka (166.032)?
kbqm1ez.jpg

Länken hedder 1069, endbitar hedder 524...

När nån rört till balansfjädern på nån jag haft har det varit svårt att rikta även för van antikurmakare ibland. Har fått bytt hela paketet med balans istället när det varit möjligt att göra så.

Min erfaring er, at enten har urmakaren let ved det, og resultatet bliver fint, eller også vil de undgå det arbejde som pesten. Det afhænger også af, hvilken type spiral, der er balancen. Jeg har meget gode erfaringer med Chris, der er min favorit-urmaker. Benyt jer af det udsatte Brexit og book ham nu ;)
Link til fjäder-opretning: https://cjnwatch.co.uk/wp/study-repairing-damaged-hairsprings/
 
Topp