Laddar...

Snabba frågor - vintage

Diskussion i 'Vintage' startad av nöt, 25 december 2015.

1. hejsam

hejsam Silver

Ingen aning, jag har noll koll på märkningar. De guldklockor jag haft har varit märkta 14k, 18k etc :)
    Vad ska CT1750 betyda menar du?

2. grodslukarenx

grodslukarenx Guld

Från:
    Skåne, Sverige
    CT - karat, 1750 istället för 0,750 (18k). Tror det var ett sätt att förvilla kunder, typ.

eriksson850 gillar detta.
  3. hejsam

hejsam Silver

Då hänger jag med :)
    Vad brukar det vara för metall istället som ska likna guld? Den är ju solid och helt utan genomnötningar, fin till färgen

4. grodslukarenx

grodslukarenx Guld

Från:
    Skåne, Sverige
    Mycket oklart, kanske är guld - men skumt att de inte har en "riktig" märkning då. Tror den här typen av klocka har tagits upp tidigare. :)

hejsam gillar detta.
  5. URsinne

URsinne Silver

Nån slags mässingslegering med enkelt verk i klocka typ budgetchrono.

Kan vara kul ändå och ser ut att vara i bra skick men visst är den gjord för att förvilla. Klocktypen är ganska välkänd för det.

grodslukarenx gillar detta.
  6. hejsam

hejsam Silver

Stort tack! :)
    Ja boetten är i grymt bra skick, men det är ju som du säger ett budget-ur trots allt.

Hittar ingen vidare info om klocktypen eller modellen.
    Det är ju en ”stop-watch” har tidigare stött på chronostop. Är det samma sak?

Tänker mig en enklare typ av kronograf. Sekundvisaren tickar på som en vanlig trehandare men jag kan med pusherserna stoppa och starta sekundvisaren vart som helst, dock återställs inte sekundvisaren till kl 12.

7. oftast

oftast Tantal

är det ett stiftankarverk tro..?

8. hejsam

hejsam Silver

Vad är det för något? :)

9. grodslukarenx

grodslukarenx Guld

Från:
    Skåne, Sverige
    Finns ju de som har ett kronografverk med 60 sekunders tidtagning, stiftankar"kronografer" stoppar hela klockan, så att säga. :)

10. URsinne

URsinne Silver

Stiftverk eller extremt enkelt slags ankarverk. Inte fullgod normalkvalitet i alla fall. Alla de där verkar vara likadana. Boetten i motsvarande kvalitet.

NiklasArvid, Warwian och eriksson850 gillar detta.
  11. Exxet

Exxet Brons

Rätta mig gärna om jag har fel men det är väl att gånghaken inte har juveler (Pallet jewels), det sitter metallstift där i stället.

12. hejsam

hejsam Silver

Denna verkar vara så, hela verket stoppas när jag stoppar med pushern!
    Skön funktion ändå att man kan pausa klockan när man känner för det :D
    Fattar, finns det något namn för dessa typer? Stiftverk/ankarverk, men vad kallar dessa i engelska termer?
    Det står ju Stop Watch på tavlan men träffarna på den sökningen blir uteslutande tidtagarur!
    Det låter rimligt :)

13. eriksson850

eriksson850 Jek Porkins

Från:
    烏普薩拉
    Pin lever movement eller escapement.

hejsam och URsinne gillar detta.
  14. Exxet

Exxet Brons

HHMOVE.

NiklasArvid, eriksson850 och hejsam gillar detta.
  15. oftast

oftast Tantal

Mer kunniga än jag får gärna utveckla men såvitt jag förstått är såna här stiftankarverk väldigt svåra och dyra att serva och sällan värt det?
    Har fått rådet att undvika den här typen av klockor då de ofta gjordes som en budgetvariant av "riktiga" kronografer i en slit-och-släng-anda. Säger inte att just din klocka är det, bara nyfiken på vad ni med mer kunskap tycker :)

URsinne och eriksson850 gillar detta.
  16. URsinne

URsinne Silver

Själv vet jag ingen som åtar sig att serva eller reparera dem men jag känner inte till alla. Efterfrågan på det är nog väldigt liten också.

Warwian och oftast gillar detta.
  17. Exxet

Exxet Brons

Nu är det ju inte min klocka utan @hejsam s :) att meka själv är nog det bästa med såna här verk, Timex är väl dom mest kända för den här sortens verk, tycker att det ser ut som ett Baumgartnerverk av något slag, och klockan ser ju trevlig ut och i fint skick.

oftast gillar detta.
  18. JohanSA

JohanSA Silver

Stiftankarur var aldrig tänkt att vara precisionsur och åldern gör det inte bättre. Stort slitage och dåligt med reservdelar. Även om man får till ett verk bra blir tidshållningen sällan särskilt bra. Otacksamma att jobba med. Väldigt låg kvalitet överlag. Tanken var att verken skulle bytas vid reparation, om ens det var värt det.

NiklasArvid, Warwian och oftast gillar detta.
  19. Psykel

Psykel Diamant

Klockan är ju inte märkt med tillverkare på tavlan, så kan ju eventuellt vara nåt sånt.

20. North

North Brons Friends Of KS

Har en del små ytliga repor utanpå plexi - fråga: om jag putsar med trasa och ex. Häxan/Polywatch, kan den befintliga lilla Omega-loggan på glaset försvinna, eller är den på insidan och då säker? C95C0893-E58D-4EED-818A-6F68E5BCC85F.
    55AC1035-24CC-468C-968A-58A5FB305F7C.

PJW gillar detta.
  21. Hr_Proos

Hr_Proos Guld

Den sitter säkert! :)

North gillar detta.
  22. grodslukarenx

grodslukarenx Guld

Från:
    Skåne, Sverige
  23. ConElPueblo

ConElPueblo Tantal

En dårlig redial.

eriksson850, marconimotet, Aurum och 1 annan gillar detta.
  24. Fadershan

Fadershan Guld

grodslukarenx gillar detta.
  25. Derix

Derix Titan

Från:
    Vetlanda
    Finns det någon på forumet som utför service på vintage Omega?

26. Köpt en gammal Roamer på Tratten som behöver lite kärlek men jag är inte beredd att lägga ner för mycket på den.
    Vad lämnar man in den i Stockholm för att det ska kännas prisvärt?
    Farfars klocka eller ABC eller något annat?

27. UrmakarPerka

UrmakarPerka Titan

Från:
    Olofsfors

eriksson850 gillar detta.
  28. Ehrnholm

Ehrnholm Titan

Från:
    Göteborg
    Snabb fråga! Vad innebär ”servicetavla”? Hittade något om relume och nya visare m.m. men är det någon som vet exakt vad det innebär?

29. UrmakarPerka

UrmakarPerka Titan

Från:
    Olofsfors
    Inget problem med att serva stiftankarur, men få kunder som vill betala lika mycket som för att fixa ett ur av bättre kvalitet, för det är lika mycket jobb!

eriksson850 och hejsam gillar detta.
  30. skogen86

skogen86 Plast

Fick morfars gamla Omega Constellation för några år sedan. Klockan har legat i en låda större delen av de senaste dryga 30 åren. Den tickar på bra och verkar hålla tiden som den ska. Min fundering är om det är en bra idé att lämna in den på service eller om det inte behövs då den verkar fungera bra? Var bör man isåfall lämna in den? Bor i Uppsala.
    Den har även lite repor på glaset som skulle vara trevligt att åtgärda, kan sånt fixas utan att byta ut glaset?
    Kan även passa på att fråga om någon vet lite mer exakt vad det är för modell och kanske tillverkningsår? Googlat mig fram till att den verkar likna "Constellation Pie Pan" men jag har dålig koll så vet inte vad det betyder :p
    20190507_151537.

Clark Kent och ittam gillar detta.
Mollstedt