Ingen aning, jag har noll koll på märkningar. De guldklockor jag haft har varit märkta 14k, 18k etcÄr väl en sån där fuskmärkning för att det ska "verka" vara guld, typ?
Vad ska CT1750 betyda menar du?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Ingen aning, jag har noll koll på märkningar. De guldklockor jag haft har varit märkta 14k, 18k etcÄr väl en sån där fuskmärkning för att det ska "verka" vara guld, typ?
CT - karat, 1750 istället för 0,750 (18k). Tror det var ett sätt att förvilla kunder, typ.Ingen aning, jag har noll koll på märkningar. De guldklockor jag haft har varit märkta 14k, 18k etc
Vad ska CT1750 betyda menar du?
Då hänger jag medCT - karat, 1750 istället för 0,750 (18k). Tror det var ett sätt att förvilla kunder, typ.
Mycket oklart, kanske är guld - men skumt att de inte har en "riktig" märkning då. Tror den här typen av klocka har tagits upp tidigare.Då hänger jag med
Vad brukar det vara för metall istället som ska likna guld? Den är ju solid och helt utan genomnötningar, fin till färgen
Vad är detta för metall?
Märkt ”CT1750” på baklocket, inget på insidan.
Mycket oklart, kanske är guld - men skumt att de inte har en "riktig" märkning då. Tror den här typen av klocka har tagits upp tidigare.
Stort tack!Nån slags mässingslegering med enkelt verk i klocka typ budgetchrono.
Kan vara kul ändå och ser ut att vara i bra skick men visst är den gjord för att förvilla. Klocktypen är ganska välkänd för det.
är det ett stiftankarverk tro..?Stort tack!
Ja boetten är i grymt bra skick, men det är ju som du säger ett budget-ur trots allt.
Hittar ingen vidare info om klocktypen eller modellen.
Det är ju en ”stop-watch” har tidigare stött på chronostop. Är det samma sak?
Tänker mig en enklare typ av kronograf. Sekundvisaren tickar på som en vanlig trehandare men jag kan med pusherserna stoppa och starta sekundvisaren vart som helst, dock återställs inte sekundvisaren till kl 12.
Vad är det för något?är det ett stiftankarverk tro..?
Finns ju de som har ett kronografverk med 60 sekunders tidtagning, stiftankar"kronografer" stoppar hela klockan, så att säga.Stort tack!
Ja boetten är i grymt bra skick, men det är ju som du säger ett budget-ur trots allt.
Hittar ingen vidare info om klocktypen eller modellen.
Det är ju en ”stop-watch” har tidigare stött på chronostop. Är det samma sak?
Tänker mig en enklare typ av kronograf. Sekundvisaren tickar på som en vanlig trehandare men jag kan med pusherserna stoppa och starta sekundvisaren vart som helst, dock återställs inte sekundvisaren till kl 12.
Rätta mig gärna om jag har fel men det är väl att gånghaken inte har juveler (Pallet jewels), det sitter metallstift där i stället.Vad är det för något?
Denna verkar vara så, hela verket stoppas när jag stoppar med pushern!Finns ju de som har ett kronografverk med 60 sekunders tidtagning, stiftankar"kronografer" stoppar hela klockan, så att säga.
Fattar, finns det något namn för dessa typer? Stiftverk/ankarverk, men vad kallar dessa i engelska termer?Stiftverk eller extremt enkelt slags ankarverk. Inte fullgod normalkvalitet i alla fall. Alla de där verkar vara likadana. Boetten i motsvarande kvalitet.
Det låter rimligtRätta mig gärna om jag har fel men det är väl att gånghaken inte har juveler (Pallet jewels), det sitter metallstift där i stället.
Pin lever movement eller escapement.Denna verkar vara så, hela verket stoppas när jag stoppar med pushern!
Skön funktion ändå att man kan pausa klockan när man känner för det
Fattar, finns det något namn för dessa typer? Stiftverk/ankarverk, men vad kallar dessa i engelska termer?
Det står ju Stop Watch på tavlan men träffarna på den sökningen blir uteslutande tidtagarur!
Det låter rimligt
Denna verkar vara så, hela verket stoppas när jag stoppar med pushern!
Skön funktion ändå att man kan pausa klockan när man känner för det
Fattar, finns det något namn för dessa typer? Stiftverk/ankarverk, men vad kallar dessa i engelska termer?
Det står ju Stop Watch på tavlan men träffarna på den sökningen blir uteslutande tidtagarur!
Det låter rimligt
Mer kunniga än jag får gärna utveckla men såvitt jag förstått är såna här stiftankarverk väldigt svåra och dyra att serva och sällan värt det?
Själv vet jag ingen som åtar sig att serva eller reparera dem men jag känner inte till alla. Efterfrågan på det är nog väldigt liten också.Mer kunniga än jag får gärna utveckla men såvitt jag förstått är såna här stiftankarverk väldigt svåra och dyra att serva och sällan värt det?
Har fått rådet att undvika den här typen av klockor då de ofta gjordes som en budgetvariant av "riktiga" kronografer i en slit-och-släng-anda. Säger inte att just din klocka är det, bara nyfiken på vad ni med mer kunskap tycker
Nu är det ju inte min klocka utan @hejsam s att meka själv är nog det bästa med såna här verk, Timex är väl dom mest kända för den här sortens verk, tycker att det ser ut som ett Baumgartnerverk av något slag, och klockan ser ju trevlig ut och i fint skick.Mer kunniga än jag får gärna utveckla men såvitt jag förstått är såna här stiftankarverk väldigt svåra och dyra att serva och sällan värt det?
Har fått rådet att undvika den här typen av klockor då de ofta gjordes som en budgetvariant av "riktiga" kronografer i en slit-och-släng-anda. Säger inte att just din klocka är det, bara nyfiken på vad ni med mer kunskap tycker
Stiftankarur var aldrig tänkt att vara precisionsur och åldern gör det inte bättre. Stort slitage och dåligt med reservdelar. Även om man får till ett verk bra blir tidshållningen sällan särskilt bra. Otacksamma att jobba med. Väldigt låg kvalitet överlag. Tanken var att verken skulle bytas vid reparation, om ens det var värt det.Mer kunniga än jag får gärna utveckla men såvitt jag förstått är såna här stiftankarverk väldigt svåra och dyra att serva och sällan värt det?
Vad är detta för metall?
Märkt ”CT1750” på baklocket, inget på insidan.
Klockan är ju inte märkt med tillverkare på tavlan, så kan ju eventuellt vara nåt sånt.Är väl en sån där fuskmärkning för att det ska "verka" vara guld, typ?
Den sitter säkert!Har en del små ytliga repor utanpå plexi - fråga: om jag putsar med trasa och ex. Häxan/Polywatch, kan den befintliga lilla Omega-loggan på glaset försvinna, eller är den på insidan och då säker?
https://rover.ebay.com/rover/0/0/0?mpre=https://www.ebay.com/ulk/itm/123746696171
Det är en hittepåtavla som man brukar säga Men trevlig länk!
Vad är detta? @Fadershan @ConElPueblo
Själv vet jag ingen som åtar sig att serva eller reparera dem men jag känner inte till alla. Efterfrågan på det är nog väldigt liten också.