• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Snabba frågor - vintage

URsinne

Audemars
2-Faktor
Vad är detta för metall?
Märkt ”CT1750” på baklocket, inget på insidan.
E60E7274-C4E1-4B78-9BB6-A68E7AF7A3C3.jpeg
14943DD0-4AEE-44FB-A050-522B1A99FD42.jpeg
B75AD0D4-A558-456C-8183-FE241BD556F1.jpeg

Mycket oklart, kanske är guld - men skumt att de inte har en "riktig" märkning då. Tror den här typen av klocka har tagits upp tidigare. :)

Nån slags mässingslegering med enkelt verk i klocka typ budgetchrono.

Kan vara kul ändå och ser ut att vara i bra skick men visst är den gjord för att förvilla. Klocktypen är ganska välkänd för det.
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Nån slags mässingslegering med enkelt verk i klocka typ budgetchrono.

Kan vara kul ändå och ser ut att vara i bra skick men visst är den gjord för att förvilla. Klocktypen är ganska välkänd för det.
Stort tack! :)
Ja boetten är i grymt bra skick, men det är ju som du säger ett budget-ur trots allt.

Hittar ingen vidare info om klocktypen eller modellen.
Det är ju en ”stop-watch” har tidigare stött på chronostop. Är det samma sak?

Tänker mig en enklare typ av kronograf. Sekundvisaren tickar på som en vanlig trehandare men jag kan med pusherserna stoppa och starta sekundvisaren vart som helst, dock återställs inte sekundvisaren till kl 12.
 

oftast

Panerai
2-Faktor
Stort tack! :)
Ja boetten är i grymt bra skick, men det är ju som du säger ett budget-ur trots allt.

Hittar ingen vidare info om klocktypen eller modellen.
Det är ju en ”stop-watch” har tidigare stött på chronostop. Är det samma sak?

Tänker mig en enklare typ av kronograf. Sekundvisaren tickar på som en vanlig trehandare men jag kan med pusherserna stoppa och starta sekundvisaren vart som helst, dock återställs inte sekundvisaren till kl 12.
är det ett stiftankarverk tro..?
 

grodslukarenx

Patek
2-Faktor
Stort tack! :)
Ja boetten är i grymt bra skick, men det är ju som du säger ett budget-ur trots allt.

Hittar ingen vidare info om klocktypen eller modellen.
Det är ju en ”stop-watch” har tidigare stött på chronostop. Är det samma sak?

Tänker mig en enklare typ av kronograf. Sekundvisaren tickar på som en vanlig trehandare men jag kan med pusherserna stoppa och starta sekundvisaren vart som helst, dock återställs inte sekundvisaren till kl 12.
Finns ju de som har ett kronografverk med 60 sekunders tidtagning, stiftankar"kronografer" stoppar hela klockan, så att säga. :)
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Finns ju de som har ett kronografverk med 60 sekunders tidtagning, stiftankar"kronografer" stoppar hela klockan, så att säga. :)
Denna verkar vara så, hela verket stoppas när jag stoppar med pushern!
Skön funktion ändå att man kan pausa klockan när man känner för det :D
Stiftverk eller extremt enkelt slags ankarverk. Inte fullgod normalkvalitet i alla fall. Alla de där verkar vara likadana. Boetten i motsvarande kvalitet.
Fattar, finns det något namn för dessa typer? Stiftverk/ankarverk, men vad kallar dessa i engelska termer?
Det står ju Stop Watch på tavlan men träffarna på den sökningen blir uteslutande tidtagarur!
Rätta mig gärna om jag har fel men det är väl att gånghaken inte har juveler (Pallet jewels), det sitter metallstift där i stället.
Det låter rimligt :)
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Denna verkar vara så, hela verket stoppas när jag stoppar med pushern!
Skön funktion ändå att man kan pausa klockan när man känner för det :D

Fattar, finns det något namn för dessa typer? Stiftverk/ankarverk, men vad kallar dessa i engelska termer?
Det står ju Stop Watch på tavlan men träffarna på den sökningen blir uteslutande tidtagarur!

Det låter rimligt :)
Pin lever movement eller escapement.
 

Exxet

Rolex
Denna verkar vara så, hela verket stoppas när jag stoppar med pushern!
Skön funktion ändå att man kan pausa klockan när man känner för det :D

Fattar, finns det något namn för dessa typer? Stiftverk/ankarverk, men vad kallar dessa i engelska termer?
Det står ju Stop Watch på tavlan men träffarna på den sökningen blir uteslutande tidtagarur!

Det låter rimligt :)
HHMOVE.jpg
 

oftast

Panerai
2-Faktor
Mer kunniga än jag får gärna utveckla men såvitt jag förstått är såna här stiftankarverk väldigt svåra och dyra att serva och sällan värt det?
Har fått rådet att undvika den här typen av klockor då de ofta gjordes som en budgetvariant av "riktiga" kronografer i en slit-och-släng-anda. Säger inte att just din klocka är det, bara nyfiken på vad ni med mer kunskap tycker :)
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Mer kunniga än jag får gärna utveckla men såvitt jag förstått är såna här stiftankarverk väldigt svåra och dyra att serva och sällan värt det?
Har fått rådet att undvika den här typen av klockor då de ofta gjordes som en budgetvariant av "riktiga" kronografer i en slit-och-släng-anda. Säger inte att just din klocka är det, bara nyfiken på vad ni med mer kunskap tycker :)
Själv vet jag ingen som åtar sig att serva eller reparera dem men jag känner inte till alla. Efterfrågan på det är nog väldigt liten också.
 

Exxet

Rolex
Mer kunniga än jag får gärna utveckla men såvitt jag förstått är såna här stiftankarverk väldigt svåra och dyra att serva och sällan värt det?
Har fått rådet att undvika den här typen av klockor då de ofta gjordes som en budgetvariant av "riktiga" kronografer i en slit-och-släng-anda. Säger inte att just din klocka är det, bara nyfiken på vad ni med mer kunskap tycker :)
Nu är det ju inte min klocka utan @hejsam s :) att meka själv är nog det bästa med såna här verk, Timex är väl dom mest kända för den här sortens verk, tycker att det ser ut som ett Baumgartnerverk av något slag, och klockan ser ju trevlig ut och i fint skick.
 

DrKlocka

Audemars
Mer kunniga än jag får gärna utveckla men såvitt jag förstått är såna här stiftankarverk väldigt svåra och dyra att serva och sällan värt det?
Har fått rådet att undvika den här typen av klockor då de ofta gjordes som en budgetvariant av "riktiga" kronografer i en slit-och-släng-anda. Säger inte att just din klocka är det, bara nyfiken på vad ni med mer kunskap tycker :)
Stiftankarur var aldrig tänkt att vara precisionsur och åldern gör det inte bättre. Stort slitage och dåligt med reservdelar. Även om man får till ett verk bra blir tidshållningen sällan särskilt bra. Otacksamma att jobba med. Väldigt låg kvalitet överlag. Tanken var att verken skulle bytas vid reparation, om ens det var värt det.
 

North

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Har en del små ytliga repor utanpå plexi - fråga: om jag putsar med trasa och ex. Häxan/Polywatch, kan den befintliga lilla Omega-loggan på glaset försvinna, eller är den på insidan och då säker?
C95C0893-E58D-4EED-818A-6F68E5BCC85F.jpeg

55AC1035-24CC-468C-968A-58A5FB305F7C.jpeg
 
  • Like
Reactions: PJW
Köpt en gammal Roamer på Tratten som behöver lite kärlek men jag är inte beredd att lägga ner för mycket på den.
Vad lämnar man in den i Stockholm för att det ska kännas prisvärt?
Farfars klocka eller ABC eller något annat?
 

Ehrnholm

Rolex
2-Faktor
Snabb fråga! Vad innebär ”servicetavla”? Hittade något om relume och nya visare m.m. men är det någon som vet exakt vad det innebär?
 

skogen86

Breitling
Fick morfars gamla Omega Constellation för några år sedan. Klockan har legat i en låda större delen av de senaste dryga 30 åren. Den tickar på bra och verkar hålla tiden som den ska. Min fundering är om det är en bra idé att lämna in den på service eller om det inte behövs då den verkar fungera bra? Var bör man isåfall lämna in den? Bor i Uppsala.
Den har även lite repor på glaset som skulle vara trevligt att åtgärda, kan sånt fixas utan att byta ut glaset?
Kan även passa på att fråga om någon vet lite mer exakt vad det är för modell och kanske tillverkningsår? Googlat mig fram till att den verkar likna "Constellation Pie Pan" men jag har dålig koll så vet inte vad det betyder :p
20190507_151537.jpg
 
Topp