Laddar...

Snabba frågor - vintage

Diskussion i 'Vintage' startad av nöt, 25 december 2015.

1. hejsam

hejsam Silver

Fin klocka där, jag skulle absolut kosta på mig en service om den legat orörd 30 år även fast den håller tiden bra. Den mår bra av en översyn och verksdelar kan ta skada av gammal torkad olja i verket.
    Det är en klocka som är värd en del så en service kommer blir en liten del av värdet ändå :)

Du har helt rätt att det är en Constellation med pie-pan tavla, finns ett gäng olika referenser. Är din helguld eller guld på stål?

Har tyvärr inget bra tips i Uppsala på urmakare men i Stockholm finns det tex farfars och ABC som är lite billigare och riktar in sig på att serva vintage. Behöver inte bli så farligt dyrt om inget stort måste bytas ut :)
    Lycka till!

skogen86 gillar detta.
  2. skogen86

skogen86 Plast

Tack!
    Blir nog en service, får svänga förbi någon av urmakarna du rekommenderar nästa gång jag besöker huvudstaden.
    Den är inte helguld, utan guld på stål, såhär ser baksidan ut: 20190507_151551.

hejsam gillar detta.
  3. URsinne

URsinne Silver

Är det repor kan det gå att polera. Är det sprickor går det inte att polera.
    Det är en Pie pan (i guld på stål.

Ska klockan användas och det är länge sedan service och den legat i låda i 30 år är det en bra idé att serva den.

Tillverkningsår, ungefärligt, får man fram om man har numret som står på verket.
    Runt 1960 lr tidigt sextital är det nog.

Edit: Där fanns redan svar, skriver tydligen långsamt.

Senast ändrad: 7 maj 2019
  4. skogen86

skogen86 Plast

Uppskattar även sena svar :)
    Är endast repor som tur är.
    Antar att urmakaren kan ge en bra bedömning på när den är ifrån om de öppnar den alltså?
    En annan fråga; när jag googlat runt har jag sett att vissa modeller har "Officially Certified" skrivet på urtavlan, något som min klocka saknar. Är det något som har betydelse?

5. hejsam

hejsam Silver

Försöker ta bort en länkbit, men hur fungerar en sån här länk?
    3C01A645-57B1-49FB-86F7-D916F5580C16. 3462E82C-2993-40AE-863E-CCD95091CAD4.
    003C039E-1097-4F49-8A18-00AE9A3896D6.

6. Kramer

Kramer Titan

Från:
    Stockholm
    Ett svar skulle även intressera mig.

7. Auto Ola

Auto Ola Tantal

Från:
    Hemifrån
    Jag fick knapp 3a i bild, så är det sagt!
    136DF69F-3075-4215-9275-06A58FFFBF53.
    Ser liten skillnad mellan röd o grön pil, vid den gröna är det stift som kan pressas ut för att ta bort länk!
    Är pilar på undersidan av de länk delar man kan ta av!
    Dock kan de sitta rejält!
    Finns verktyg för detta, men dorn och hammare funkar med!

theargonaut och hejsam gillar detta.
  8. theargonaut

theargonaut Diamant Premium

Från:
    Sthlm
    Bara att trycka ut det som ser ut som "pinnändar" i pilens riktning.

hejsam och Rozzy gillar detta.
  9. Koppe

Koppe Tantal

Från:
    Skåne
    Kan man se om kronhalsen är svetsad från dessa bilder?
    kronhals1. kronhals2.

Bifogade filer:

10. Exxet

Exxet Silver

Nånting sånt här, knacka bara där det är en pil på länkbiten:
    pq8jrxai.

Rozzy, Gummo, hejsam och 1 annan gillar detta.
  11. JohanSA

JohanSA Silver

Fin klocka!
    Rekommenderar dig starkt att vända dig till Tidlösa Ur som har sitt urmakeri i Ulva Kvarn. Han är certifierad för Omega och kan utan bekymmer fixa till din fint med originaldelar. Passa på att stödja honom och kolla runt i den fina miljön runt verkstaden.

skogen86 och Clark Kent gillar detta.
  12. hejsam

hejsam Silver

MVG i bildbeskrivning :)

Exxet gillar detta.
  13. Exxet

Exxet Silver

Det går ju att misstolka, att man tar en hammare slår direkt på länken utan ett dorn lr dylikt mellan hammaren o länken:eek:

Auto Ola och hejsam gillar detta.
  14. UrmakarPerka

UrmakarPerka Titan

Från:
    Olofsfors
    Nyfiken! Vad tar de för att rengöra en manuell i Stockholm?

15. Brook the Path

Brook the Path Titan Premium

20190511_181555. 20190511_181612. 20190511_182150. 20190511_181617. 20190511_182131.

Någon som vet vart man kan få tag på mer information om den? Vem är mest kapabel till att serva den?

16. URsinne

URsinne Silver

Nja, informationen är väl att det är en Zenith som det står på urtavlan. Silver, femton stenar verk.
    Letar du på nätet framgår kanske ungefärligt tillverkningsår om du kollar med serienumret du ser på verket. Strax efter 1930 skulle jag säga. De har inte så exakt registrerat vill jag minnas.

Serva en sån klarar vilken riktig urmakare som helst. Förslagsvis vända sig till nån som är van vid äldre mekaniska urverk.

Saknas timvisaren? Finns säkert att få tag på passande. Se till ingen monterar en som inte stämmer i storlek och modell så det ser knasigt ut. En som ska vara till den andra visaren och den tavlan.

Brook the Path gillar detta.
  17. Brook the Path

Brook the Path Titan Premium

Tack så mycket!

18. MaBr

MaBr Platina Premium

Jag har hittat en vintage Squale som jag är lite sugen på. Allt verkar vara original (om man tittar på andra likadana) förutom att urverket verkar vara bytt. Tavlan säger 17 juveler men rotorn i verket säger 25. Har sett detta på flertalet klockor från samma tid och undrar om det var vanligt att man bytte urverk på det viset och om det är något man ska passa sig för?
    PSX_20190513_201202.

PSX_20190513_201212.

theargonaut och Highvalley gillar detta.
  19. Highvalley

Highvalley Ghetto Living Friends Of KS Premium

Från:
    Stockholm
    Gissar att den kan ha fått en rotor från ett donatorverk bara. Den har ju annan finish än resten av verket. Tror inte det påverkar värdet särskilt mycket, även om det ju inte är ett plus.

theargonaut och MaBr gillar detta.
  20. MaBr

MaBr Platina Premium

Aha, så kan det kanske vara. Har dålig koll på vintage och ännu mindre koll på urverk. För min del spelar det mindre roll om inte allt är original, bara den fungerar och det inte är något lurendrejeri. :)

Har som sagt jämfört med andra likadana klockor och då är den identisk.

Tack för svaret!

Highvalley gillar detta.
  21. flymosez

flymosez Plast

Från:
    Kalmar
    Hej!
    Jag har fått kostnadsförslag på service av krona, glas, fjäder och ny lysmassa plus genomgång av urverk, polering och tvätt, byte av packningar och trycktestning på min nyärvda Omega Seamaster 14390-61-SC och de vill ha 4000kr.
    Jag är helt ny på mekaniska vintage klockor så jag vet inte om det är en rimlig kostnad.
    Tacksam för svar!
    Bild_1 2019-05-14_22-17-20.

22. URsinne

URsinne Silver

Rimlig kostnad är det kanske men lysmassan; är det minutvisaren som ska fyllas i? Tycker timvisaren ser så pass bra ut så det vore synd att ändra på lysmassan i den. Vet att en del kräver att få byta i båda så det blir så lika som möjligt. Jag skulle nog i detta fallet inte göra det utan låta urmakaren bryta färgen så gott det gick i minutvisaren i så fall, timvisaren är jättefin med den lysmassan.

Kolla gärna upp hur poleraren är. Vet ej om jag skulle våga låta nån polera en sån där. Ser inte så illa ut som den är på bilden tycker jag. Så spar du ju lite pengar också.
    Jag skulle bara låta polera den om den ser för hemsk och misshandlad ut.
    Men det är bara som jag tycker.

MaBr, flymosez, Highvalley och 1 annan gillar detta.
  23. natovintage

natovintage Silver

Från:
    Skåne
    Vad vet ni om denna? Och värdet på denna? 14 karat gult guld.

BDB91FAA-A22A-4C88-8155-03AF5D4A8738. 2BC64C5F-5D49-4598-A43D-118F42DB7CF3.

ConElPueblo, Highvalley och eriksson850 gillar detta.
  24. JohanHLM

JohanHLM Silver

Någon som vet om 168.005 kom idetta utförande dvs. med denna typ av tavla och visare eller är det ett hopplock?
    Trodde själv inte att de fanns med slät tavla och denna typ av visare men har sett likvärdiga objekt när jag bildgooglat.
    9352DACA-5581-4336-95D7-2FC4C07DC1F3.

Highvalley gillar detta.
  25. Chrisstaahl

Chrisstaahl Plast

Jag är på jakt efter en vintage Rolex datejust och funderar över de olika jubilee länkarna som finns. Jag har någon gång läst att på en äkta rolexlänk ska dom löstagbara länkbitarna vara fästa med en skruv som på bild 1. Stämmer det eller är båda varianterna gjorda av rolex?

1.
    C836A66B-15EC-4955-AB6F-319A1A2FCEC5.
    2.
    C18C5D13-9FEA-4AD3-A64F-6ABB172DB39A.

26. hejsam

hejsam Silver

Finns båda, de äldre länkarna är vikta :)

Chrisstaahl gillar detta.
  27. Vic

Vic Titan

Det finns 168.005 med "slät" tavla.
    Tavlan ser ok ut tycker jag, men behöver bättre bilder för att kunna säga säkert. Visarna är inte original.

ConElPueblo och JohanHLM gillar detta.
  28. Opinioncarb

Opinioncarb Titan

Har en sådan här i orginalskick. Den startar och går igång men har absolut ingen gång reserv.
    Lokal urmakar trodde fukt angrepp. 3.5-5 tusen för att serva. Är den värd servicen? Är det mer värt att sälja som renoveringsobjekt? Alternativt byta till etr annat urverk?
    Mvh

Bifogade filer:

29. Psykel

Psykel Diamant

Du kanske kan komma undan lite billigare om du anlitar nån på forumet. Annars är det väl nåt form av ETA-verk i den, så borde inte bli så dyrt att bara byta.

30. Opinioncarb

Opinioncarb Titan

japp eta 2834-2. Kan man hitta ett sådant någonstans för ok pris?

Mollstedt