• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Snabba frågor - vintage

hejsam

Patek
2-Faktor
Fick morfars gamla Omega Constellation för några år sedan. Klockan har legat i en låda större delen av de senaste dryga 30 åren. Den tickar på bra och verkar hålla tiden som den ska. Min fundering är om det är en bra idé att lämna in den på service eller om det inte behövs då den verkar fungera bra? Var bör man isåfall lämna in den? Bor i Uppsala.
Den har även lite repor på glaset som skulle vara trevligt att åtgärda, kan sånt fixas utan att byta ut glaset?
Kan även passa på att fråga om någon vet lite mer exakt vad det är för modell och kanske tillverkningsår? Googlat mig fram till att den verkar likna "Constellation Pie Pan" men jag har dålig koll så vet inte vad det betyder :p
20190507_151537.jpg
Fin klocka där, jag skulle absolut kosta på mig en service om den legat orörd 30 år även fast den håller tiden bra. Den mår bra av en översyn och verksdelar kan ta skada av gammal torkad olja i verket.
Det är en klocka som är värd en del så en service kommer blir en liten del av värdet ändå :)

Du har helt rätt att det är en Constellation med pie-pan tavla, finns ett gäng olika referenser. Är din helguld eller guld på stål?

Har tyvärr inget bra tips i Uppsala på urmakare men i Stockholm finns det tex farfars och ABC som är lite billigare och riktar in sig på att serva vintage. Behöver inte bli så farligt dyrt om inget stort måste bytas ut :)
Lycka till!
 

skogen86

Breitling
Fin klocka där, jag skulle absolut kosta på mig en service om den legat orörd 30 år även fast den håller tiden bra. Den mår bra av en översyn och verksdelar kan ta skada av gammal torkad olja i verket.
Det är en klocka som är värd en del så en service kommer blir en liten del av värdet ändå :)

Du har helt rätt att det är en Constellation med pie-pan tavla, finns ett gäng olika referenser. Är din helguld eller guld på stål?

Har tyvärr inget bra tips i Uppsala på urmakare men i Stockholm finns det tex farfars och ABC som är lite billigare och riktar in sig på att serva vintage. Behöver inte bli så farligt dyrt om inget stort måste bytas ut :)
Lycka till!
Tack!
Blir nog en service, får svänga förbi någon av urmakarna du rekommenderar nästa gång jag besöker huvudstaden.
Den är inte helguld, utan guld på stål, såhär ser baksidan ut:
20190507_151551.jpg
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Fick morfars gamla Omega Constellation för några år sedan. Klockan har legat i en låda större delen av de senaste dryga 30 åren. Den tickar på bra och verkar hålla tiden som den ska. Min fundering är om det är en bra idé att lämna in den på service eller om det inte behövs då den verkar fungera bra? Var bör man isåfall lämna in den? Bor i Uppsala.
Den har även lite repor på glaset som skulle vara trevligt att åtgärda, kan sånt fixas utan att byta ut glaset?
Kan även passa på att fråga om någon vet lite mer exakt vad det är för modell och kanske tillverkningsår? Googlat mig fram till att den verkar likna "Constellation Pie Pan" men jag har dålig koll så vet inte vad det betyder :p
20190507_151537.jpg
Är det repor kan det gå att polera. Är det sprickor går det inte att polera.
Det är en Pie pan (i guld på stål.

Ska klockan användas och det är länge sedan service och den legat i låda i 30 år är det en bra idé att serva den.

Tillverkningsår, ungefärligt, får man fram om man har numret som står på verket.
Runt 1960 lr tidigt sextital är det nog.

Edit: Där fanns redan svar, skriver tydligen långsamt.
 
Senast ändrad:

skogen86

Breitling
Är det repor kan det gå att polera. Är det sprickor går det inte att polera.
Det är en Pie pan (i guld på stål.

Ska klockan användas och det är länge sedan service och den legat i låda i 30 år är det en bra idé att serva den.

Tillverkningsår, ungefärligt, får man fram om man har numret som står på verket.
Runt 1960 lr tidigt sextital är det nog.

Edit: Där fanns redan svar, skriver tydligen långsamt.

Uppskattar även sena svar :)
Är endast repor som tur är.
Antar att urmakaren kan ge en bra bedömning på när den är ifrån om de öppnar den alltså?
En annan fråga; när jag googlat runt har jag sett att vissa modeller har "Officially Certified" skrivet på urtavlan, något som min klocka saknar. Är det något som har betydelse?
 

Auto Ola

Panerai
2-Faktor
Försöker ta bort en länkbit, men hur fungerar en sån här länk?
3C01A645-57B1-49FB-86F7-D916F5580C16.jpeg
3462E82C-2993-40AE-863E-CCD95091CAD4.jpeg

003C039E-1097-4F49-8A18-00AE9A3896D6.jpeg
Jag fick knapp 3a i bild, så är det sagt!
136DF69F-3075-4215-9275-06A58FFFBF53.jpeg

Ser liten skillnad mellan röd o grön pil, vid den gröna är det stift som kan pressas ut för att ta bort länk!
Är pilar på undersidan av de länk delar man kan ta av!
Dock kan de sitta rejält!
Finns verktyg för detta, men dorn och hammare funkar med!
 

DrKlocka

Audemars
Fick morfars gamla Omega Constellation för några år sedan. Klockan har legat i en låda större delen av de senaste dryga 30 åren. Den tickar på bra och verkar hålla tiden som den ska. Min fundering är om det är en bra idé att lämna in den på service eller om det inte behövs då den verkar fungera bra? Var bör man isåfall lämna in den? Bor i Uppsala.
Den har även lite repor på glaset som skulle vara trevligt att åtgärda, kan sånt fixas utan att byta ut glaset?
Kan även passa på att fråga om någon vet lite mer exakt vad det är för modell och kanske tillverkningsår? Googlat mig fram till att den verkar likna "Constellation Pie Pan" men jag har dålig koll så vet inte vad det betyder :p
20190507_151537.jpg
Fin klocka!
Rekommenderar dig starkt att vända dig till Tidlösa Ur som har sitt urmakeri i Ulva Kvarn. Han är certifierad för Omega och kan utan bekymmer fixa till din fint med originaldelar. Passa på att stödja honom och kolla runt i den fina miljön runt verkstaden.
 
Fin klocka där, jag skulle absolut kosta på mig en service om den legat orörd 30 år även fast den håller tiden bra. Den mår bra av en översyn och verksdelar kan ta skada av gammal torkad olja i verket.
Det är en klocka som är värd en del så en service kommer blir en liten del av värdet ändå :)

Du har helt rätt att det är en Constellation med pie-pan tavla, finns ett gäng olika referenser. Är din helguld eller guld på stål?

Har tyvärr inget bra tips i Uppsala på urmakare men i Stockholm finns det tex farfars och ABC som är lite billigare och riktar in sig på att serva vintage. Behöver inte bli så farligt dyrt om inget stort måste bytas ut :)
Lycka till!
Nyfiken! Vad tar de för att rengöra en manuell i Stockholm?
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
20190511_181555.jpg
20190511_181612.jpg
20190511_182150.jpg
20190511_181617.jpg
20190511_182131.jpg


Någon som vet vart man kan få tag på mer information om den? Vem är mest kapabel till att serva den?
Nja, informationen är väl att det är en Zenith som det står på urtavlan. Silver, femton stenar verk.
Letar du på nätet framgår kanske ungefärligt tillverkningsår om du kollar med serienumret du ser på verket. Strax efter 1930 skulle jag säga. De har inte så exakt registrerat vill jag minnas.

Serva en sån klarar vilken riktig urmakare som helst. Förslagsvis vända sig till nån som är van vid äldre mekaniska urverk.

Saknas timvisaren? Finns säkert att få tag på passande. Se till ingen monterar en som inte stämmer i storlek och modell så det ser knasigt ut. En som ska vara till den andra visaren och den tavlan.
 
Nja, informationen är väl att det är en Zenith som det står på urtavlan. Silver, femton stenar verk.
Letar du på nätet framgår kanske ungefärligt tillverkningsår om du kollar med serienumret du ser på verket. Strax efter 1930 skulle jag säga. De har inte så exakt registrerat vill jag minnas.

Serva en sån klarar vilken riktig urmakare som helst. Förslagsvis vända sig till nån som är van vid äldre mekaniska urverk.

Saknas timvisaren? Finns säkert att få tag på passande. Se till ingen monterar en som inte stämmer i storlek och modell så det ser knasigt ut. En som ska vara till den andra visaren och den tavlan.
Tack så mycket!
 

MaBr

Squale
Pledge Member
2-Faktor
Jag har hittat en vintage Squale som jag är lite sugen på. Allt verkar vara original (om man tittar på andra likadana) förutom att urverket verkar vara bytt. Tavlan säger 17 juveler men rotorn i verket säger 25. Har sett detta på flertalet klockor från samma tid och undrar om det var vanligt att man bytte urverk på det viset och om det är något man ska passa sig för?
PSX_20190513_201202.jpg


PSX_20190513_201212.jpg
 

Highvalley

Ghetto Living
Friends Of KS
2-Faktor
Jag har hittat en vintage Squale som jag är lite sugen på. Allt verkar vara original (om man tittar på andra likadana) förutom att urverket verkar vara bytt. Tavlan säger 17 juveler men rotorn i verket säger 25. Har sett detta på flertalet klockor från samma tid och undrar om det var vanligt att man bytte urverk på det viset och om det är något man ska passa sig för?
PSX_20190513_201202.jpg


PSX_20190513_201212.jpg
Gissar att den kan ha fått en rotor från ett donatorverk bara. Den har ju annan finish än resten av verket. Tror inte det påverkar värdet särskilt mycket, även om det ju inte är ett plus.
 

MaBr

Squale
Pledge Member
2-Faktor
Gissar att den kan ha fått en rotor från ett donatorverk bara. Den har ju annan finish än resten av verket. Tror inte det påverkar värdet särskilt mycket, även om det ju inte är ett plus.
Aha, så kan det kanske vara. Har dålig koll på vintage och ännu mindre koll på urverk. För min del spelar det mindre roll om inte allt är original, bara den fungerar och det inte är något lurendrejeri. :)

Har som sagt jämfört med andra likadana klockor och då är den identisk.

Tack för svaret!
 

flymosez

Omega
Hej!
Jag har fått kostnadsförslag på service av krona, glas, fjäder och ny lysmassa plus genomgång av urverk, polering och tvätt, byte av packningar och trycktestning på min nyärvda Omega Seamaster 14390-61-SC och de vill ha 4000kr.
Jag är helt ny på mekaniska vintage klockor så jag vet inte om det är en rimlig kostnad.
Tacksam för svar!
Bild_1 2019-05-14_22-17-20.jpeg
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Hej!
Jag har fått kostnadsförslag på service av krona, glas, fjäder och ny lysmassa plus genomgång av urverk, polering och tvätt, byte av packningar och trycktestning på min nyärvda Omega Seamaster 14390-61-SC och de vill ha 4000kr.
Jag är helt ny på mekaniska vintage klockor så jag vet inte om det är en rimlig kostnad.
Tacksam för svar!
Bild_1 2019-05-14_22-17-20.jpeg
Rimlig kostnad är det kanske men lysmassan; är det minutvisaren som ska fyllas i? Tycker timvisaren ser så pass bra ut så det vore synd att ändra på lysmassan i den. Vet att en del kräver att få byta i båda så det blir så lika som möjligt. Jag skulle nog i detta fallet inte göra det utan låta urmakaren bryta färgen så gott det gick i minutvisaren i så fall, timvisaren är jättefin med den lysmassan.

Kolla gärna upp hur poleraren är. Vet ej om jag skulle våga låta nån polera en sån där. Ser inte så illa ut som den är på bilden tycker jag. Så spar du ju lite pengar också.
Jag skulle bara låta polera den om den ser för hemsk och misshandlad ut.
Men det är bara som jag tycker.
 

JohanHLM

Rolex
Någon som vet om 168.005 kom idetta utförande dvs. med denna typ av tavla och visare eller är det ett hopplock?
Trodde själv inte att de fanns med slät tavla och denna typ av visare men har sett likvärdiga objekt när jag bildgooglat.
9352DACA-5581-4336-95D7-2FC4C07DC1F3.jpeg
 

Chrisstaahl

Breitling
Jag är på jakt efter en vintage Rolex datejust och funderar över de olika jubilee länkarna som finns. Jag har någon gång läst att på en äkta rolexlänk ska dom löstagbara länkbitarna vara fästa med en skruv som på bild 1. Stämmer det eller är båda varianterna gjorda av rolex?

1.
C836A66B-15EC-4955-AB6F-319A1A2FCEC5.jpeg

2.
C18C5D13-9FEA-4AD3-A64F-6ABB172DB39A.jpeg
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Jag är på jakt efter en vintage Rolex datejust och funderar över de olika jubilee länkarna som finns. Jag har någon gång läst att på en äkta rolexlänk ska dom löstagbara länkbitarna vara fästa med en skruv som på bild 1. Stämmer det eller är båda varianterna gjorda av rolex?

1.
C836A66B-15EC-4955-AB6F-319A1A2FCEC5.jpeg

2.
C18C5D13-9FEA-4AD3-A64F-6ABB172DB39A.jpeg
Finns båda, de äldre länkarna är vikta :)
 

Vic

Omega
Någon som vet om 168.005 kom idetta utförande dvs. med denna typ av tavla och visare eller är det ett hopplock?
Trodde själv inte att de fanns med slät tavla och denna typ av visare men har sett likvärdiga objekt när jag bildgooglat.
9352DACA-5581-4336-95D7-2FC4C07DC1F3.jpeg

Det finns 168.005 med "slät" tavla.
Tavlan ser ok ut tycker jag, men behöver bättre bilder för att kunna säga säkert. Visarna är inte original.
 

Opinioncarb

Cartier
2-Faktor
Har en sådan här i orginalskick. Den startar och går igång men har absolut ingen gång reserv.
Lokal urmakar trodde fukt angrepp. 3.5-5 tusen för att serva. Är den värd servicen? Är det mer värt att sälja som renoveringsobjekt? Alternativt byta till etr annat urverk?
Mvh
 

Bilagor

  • Screenshot_2019-05-22-14-49-12.png
    Screenshot_2019-05-22-14-49-12.png
    197.8 KB · Visningar: 3
  • Screenshot_2019-05-22-14-49-12.png
    Screenshot_2019-05-22-14-49-12.png
    197.8 KB · Visningar: 2
  • Screenshot_2019-05-22-14-49-18.png
    Screenshot_2019-05-22-14-49-18.png
    175.5 KB · Visningar: 4

Psykel

Patek
Har en sådan här i orginalskick. Den startar och går igång men har absolut ingen gång reserv.
Lokal urmakar trodde fukt angrepp. 3.5-5 tusen för att serva. Är den värd servicen? Är det mer värt att sälja som renoveringsobjekt? Alternativt byta till etr annat urverk?
Mvh
Du kanske kan komma undan lite billigare om du anlitar nån på forumet. Annars är det väl nåt form av ETA-verk i den, så borde inte bli så dyrt att bara byta.
 
Topp