• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Snabba frågor - vintage

MacRulez4ever

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Vad är grejen med att vissa Vintage Certinor har en uppånervänd triangel i tavlan ?
Har de något med Kurth Freres att göra ?
Ngn som vet :bored:
E004CFAF-5FCE-4610-9F9F-F975F33CE5D5.jpeg
 

Robbanc76

Cartier
Hittade pappas gamla Certina ds-2 hemma hos mamma i helgen. Gissar på att det är ref 5806 300 med "20 micron goldplaque"
Är det någon idé att polera den eller kommer stålet att titta fram efter en polering?
Är den enkel att serva? Lätt att hitta en original krona?
Vet någon hur originallänk/band ska se ut?
20190526_115104.jpg
20190526_115400.jpg
20190526_115737.jpg
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Hur ska man tänka här? Jag har denna coola Rado och har hittat en länk till den. Problemet är att länken är helt ny, så det kommer ju att se off ut eftersom graden av patinering kommer att skilja rejält. Eller tänker jag ’fel’?
8476A7DD-7DBB-4BA7-B491-E20AC3CF5245.jpeg


Ett annat band behöver den oavsett...
 

Highvalley

Ghetto Living
Friends Of KS
2-Faktor
Hur ska man tänka här? Jag har denna coola Rado och har hittat en länk till den. Problemet är att länken är helt ny, så det kommer ju att se off ut eftersom graden av patinering kommer att skilja rejält. Eller tänker jag ’fel’?
8476A7DD-7DBB-4BA7-B491-E20AC3CF5245.jpeg


Ett annat band behöver den oavsett...
Sätt den på ett guldpläterat mediumgrovt mesh under tiden du letar efter en i bättre skick som matchar länken?
 

Fadershan

Patek
Hur ska man tänka här? Jag har denna coola Rado och har hittat en länk till den. Problemet är att länken är helt ny, så det kommer ju att se off ut eftersom graden av patinering kommer att skilja rejält. Eller tänker jag ’fel’?
8476A7DD-7DBB-4BA7-B491-E20AC3CF5245.jpeg


Ett annat band behöver den oavsett...
Tjo! Jag tror inte man kommer tänka på kontrasten faktiskt! Det blingar så mkt i ögonen så man inte kommer uppfatta vad som är vad ;)
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Sätt den på ett guldpläterat mediumgrovt mesh under tiden du letar efter en i bättre skick som matchar länken?

Mesh?! Jag kommer ju se ut som en guldpläterad version av Ivanhoe! ;)

Tjo! Jag tror inte man kommer tänka på kontrasten faktiskt! Det blingar så mkt i ögonen så man inte kommer uppfatta vad som är vad ;)

Tro mig. Kontrasten kommer att blöda i ögonen! :)

Kan man patinera plätering?
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Hittade pappas gamla Certina ds-2 hemma hos mamma i helgen. Gissar på att det är ref 5806 300 med "20 micron goldplaque"
Är det någon idé att polera den eller kommer stålet att titta fram efter en polering?
Är den enkel att serva? Lätt att hitta en original krona?
Vet någon hur originallänk/band ska se ut?
20190526_115104.jpg
20190526_115400.jpg
20190526_115737.jpg
Den blir förmodligen förstörd om den poleras. Nu vet jag inte om det är stål under. Certina är nämligen en av de där som kunde ha stålboett även med guldbeläggningen under luggarna.
Förmodligen är guldlagret redan nött och uttunnat så jag skulle hoppa över polering.
 

ConElPueblo

Panerai
Uppskattar även sena svar :)
Är endast repor som tur är.
Antar att urmakaren kan ge en bra bedömning på när den är ifrån om de öppnar den alltså?
En annan fråga; när jag googlat runt har jag sett att vissa modeller har "Officially Certified" skrivet på urtavlan, något som min klocka saknar. Är det något som har betydelse?

Det er en ref. 14393, som ikke skal have "officially certified på tavlan, så det er helt ok :)

Någon som vet om 168.005 kom idetta utförande dvs. med denna typ av tavla och visare eller är det ett hopplock?
Trodde själv inte att de fanns med slät tavla och denna typ av visare men har sett likvärdiga objekt när jag bildgooglat.
9352DACA-5581-4336-95D7-2FC4C07DC1F3.jpeg

Som nævnt er det senere visere til en korrekt tavla. Er det cal. 564? Det bør i hvert fald være en sen 168.005.

Vad är grejen med att vissa Vintage Certinor har en uppånervänd triangel i tavlan ?
Har de något med Kurth Freres att göra ?
Ngn som vet :bored:
E004CFAF-5FCE-4610-9F9F-F975F33CE5D5.jpeg

Redial vil jeg tro. Der er i hvert fald et mis-match mellem visare med lume og tavla uden. Og tavlan er meget ren i forhold til standen på resten af uret, synes jeg.
 

KXII

Cartier
Fixade mig en nytt mögelur tidigare i veckan för en billig peng, men såg nu att den går på tok för snabbt (den ger mig flera minuter extra varje dygn). Förstår att det kanske är svårt att veta exakt vad problemet är; men tror ni det kan va värt att kolla upp eller ska man bara leva vidare? (det är ingen dyr klocka...så jag kan leva med det hähä) :hungry:
 
Senast ändrad:

deddas

Rolex
Tjena!
Har gett en sjysst manuell Omega från 30-40-talet till tjejen. Problemet är att den går som en påse skit och jag har inga pengar till "riktig" service för den... Finns det någon urmakarelev eller "hobby-urmakare" som kan tänka sig att ta sig an den till ett sjysst pris? Känner mig gniden och snål som skriver detta men gör det ändå!
Mvh
Deddas
 

Exilnorrlänning

Cartier
Pledge Member
2-Faktor
Fixade mig en nytt mögelur tidigare i veckan för en billig peng, men såg nu att den går på tok för snabbt (den ger mig flera minuter extra varje dygn). Förstår att det kanske är svårt att veta exakt vad problemet är; men tror ni det kan va värt att kolla upp eller ska man bara leva vidare? (det är ingen dyr klocka...så jag kan leva med det hähä) :hungry:
Skulle ju bara kunna vara magnetiserad om du har tur. Brukar ju kunna få klockan att rusa.
Prova avmagnetisera den till att börja med.
 

deddas

Rolex
Stör mig som f-n på detta...
IMG_20190605_122410431.jpg

Är alltså en 9315 länk med Tudor sköld på claspen istället för Rolex kronan. Claspen "glappar" alltså. Vet någon hur man kan åtgärda detta?
Dykarförlängningen får jag inte på plats heller, kanske hänger ihop?
15597304543133962109440414857980.jpg
 
Hej! Har en gammal goding till klocka utan nån egentlig service historik. Nu är det så att timvisaren av någon anledning halkat efter med typ en halvtimme. Så när minutvisaren står på hel står timvisaren mittemellan 11 och 12 t.ex. Klockan verkar ändå hålla tiden i övrigt så är bara att timvisaren har förskjutits av någon anledning. Timvisaren håller också tiden trots sin förskjutning så den tappar inte mer under dygnet om ni förstår vad jag menar. Tror ni detta är nåt som behöver lagas i verket eller bara nåt man kan lämna in så pillar dom till det ganska smärtfritt och billigt?

mvh
 

OddD

Panerai
2-Faktor
Hej! Har en gammal goding till klocka utan nån egentlig service historik. Nu är det så att timvisaren av någon anledning halkat efter med typ en halvtimme. Så när minutvisaren står på hel står timvisaren mittemellan 11 och 12 t.ex. Klockan verkar ändå hålla tiden i övrigt så är bara att timvisaren har förskjutits av någon anledning. Timvisaren håller också tiden trots sin förskjutning så den tappar inte mer under dygnet om ni förstår vad jag menar. Tror ni detta är nåt som behöver lagas i verket eller bara nåt man kan lämna in så pillar dom till det ganska smärtfritt och billigt?

mvh
På min relativt moderna Gul (från år 2000) quartsare så fixade urmakaren samma problem som du har när han böt batteriet.
Han löft timvisaren och satte tillbaka den i riktiga läget, vet inte om det är lika enkelt på din klocka men garanterat nån här som vet bättre än mig.
 
Hej! Har en gammal goding till klocka utan nån egentlig service historik. Nu är det så att timvisaren av någon anledning halkat efter med typ en halvtimme. Så när minutvisaren står på hel står timvisaren mittemellan 11 och 12 t.ex. Klockan verkar ändå hålla tiden i övrigt så är bara att timvisaren har förskjutits av någon anledning. Timvisaren håller också tiden trots sin förskjutning så den tappar inte mer under dygnet om ni förstår vad jag menar. Tror ni detta är nåt som behöver lagas i verket eller bara nåt man kan lämna in så pillar dom till det ganska smärtfritt och billigt?

mvh
Lätt ordnat av en urmakare! Timvisaren är fasttryckt på timhjulet som i sin tur hålls på plats av en fjädrande bricka som trycker mot tavlan. Om klockan får en stöt kan timhjulet tryckas upp mot tavlan och "kugga ur" vilket gör att timvisaren hamnar fel, utan att det påverkar gången!
 

Utvisaren

Patek
Snabb fråga, har en 70 talare Lagonda calendar super. Tickar på och byter datum som den skall. Den har dock legat länge oanvänd så jag skull vilja ha lite ny olja och "allmän hälsokoll" av den. Någon som vet en hobbyurmakare ed i Helsingborgstrakten som skulle kunna ta en titt till en rimlig kostnad?
 

Psykel

Patek
Stör mig som f-n på detta...
IMG_20190605_122410431.jpg

Är alltså en 9315 länk med Tudor sköld på claspen istället för Rolex kronan. Claspen "glappar" alltså. Vet någon hur man kan åtgärda detta?
Dykarförlängningen får jag inte på plats heller, kanske hänger ihop?
15597304543133962109440414857980.jpg
Gissar på att det är dykarförlängningen som är problemet. Förmodligen har den blivit böjd där den ska klicka i mot låset.
 

Kessler

Rolex
Har en liten dammtuss innanför glaset. Men glaset är i bra skick, så har inte lust att pröjsa 800kr (som det kostar att byta glas på denna) på en billigare klocka
för att få bort ett litet dammkorn. Vågar jag to bort urverket själv? Är det enkelt? Kan ju isf. ta bort dammkornet från "baksidan" så att säga.

Denna klocka:
IMG_20190605_155107.jpg
 
Senast ändrad:

Kessler

Rolex
Har lyckats få bort kronan, men hur sätter jag på den igen. Har tagit loss verket och fått bort dammet :) men vågar inte sätta tillbaka kronan, rädd för att paja något.

Urverket:

IMG_20190608_200608.jpg
 
Senast ändrad:
Topp