• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Snabba frågor - vintage

Har lyckats få bort kronan, men hur sätter jag på den igen. Hur får jag loss urverket? De två större skruvarna?

Urverket:

IMG_20190608_200608.jpg
Tryck ned skruven till remaxeln du lossade något varv på samma sätt som när du tog ur den men skjut in axeln tills den hamnar i rätt läge istället för att dra ut den. Släpp upp skruven och skruva sedan åt den. Hoppas du inte lossat skruven för mycket, det kan bli problematiskt.

Ja, det är stora skruvarna i ytterkant du lossar när du tar ur verket.

Senast ändrad:
IMG_20190608_203557.jpg
Tack. Har dock ett större problem nu..... Glaset har fastnat åt fel håll boetten, fråga inte varför för jag har ingen aning. Sjuk otur...

Det lossnade alltså. Hur får jag dit det igen ifall jag mot förmodan får loss det? Hur kunde det lossna? Och vågar jag försöka slå ut det eller lär det gå sönder?

Den kupade delen har alltså tryckts inåt eller hur man ska förklara. Så sjukt...
15600187804823475212332341682464.jpg

Tack. Har dock ett större problem nu..... Glaset har fastnat åt fel håll boetten, fråga inte varför för jag har ingen aning. Sjuk otur...

Det lossnade alltså. Hur får jag dit det igen ifall jag mot förmodan får loss det? Hur kunde det lossna? Och vågar jag försöka slå ut det eller lär det gå sönder?

Den kupade delen har alltså tryckts inåt eller hur man ska förklara. Så sjukt...
15600187804823475212332341682464.jpg
Tryck ut det igen.
Det är väl armerat, med en stålring inuti och den har hamnat utanför? Stålringen ska sitta i innerkant glaset.

Omega brukar ganska ofta vara 31,6 . I en eller annan höjd. Omega glas är inte billiga. Trust me o know. Köpte ett nyligen och det kosta en rejäl slant. Vad är det för referens på klockan? Brukar stå i baklocket

Om jag inte får på glaset med enbart handkraft. Vad ska jag göra då? Svårt att få tag på en bra press som inte kostar orimligt mycket för en gångs användning. Kan man knata in till typ stjärnurmakarna (närmast för mig) och be de sätta på den för typ en hundring eller nåt? Känns som de inte har tid med såna smågrejer oftast.Hoppas verkligen handkraft fungerar.

Hur är det med regler kring olika märken. Tänker på typ om jag går till Klockmaster som är AD för Omega och ber de sätta på glaset, skulle de vägra då det inte är originalglas eller skiter de i sånt? Nu kan jag förvisso ta loss boetten så man inte ser vad det är för märke men kom inte på ett bättre exempel.

Om jag inte får på glaset med enbart handkraft. Vad ska jag göra då? Svårt att få tag på en bra press som inte kostar orimligt mycket för en gångs användning. Kan man knata in till typ stjärnurmakarna (närmast för mig) och be de sätta på den för typ en hundring eller nåt? Känns som de inte har tid med såna smågrejer oftast.Hoppas verkligen handkraft fungerar.

Hur är det med regler kring olika märken. Tänker på typ om jag går till Klockmaster som är AD för Omega och ber de sätta på glaset, skulle de vägra då det inte är originalglas eller skiter de i sånt? Nu kan jag förvisso ta loss boetten så man inte ser vad det är för märke men kom inte på ett bättre exempel.
Låter ärligt talat som det är enklast och mest smärtfritt för dig att gå in till någon och be dem montera originalglas alt ett billigare. Risken är ganska stor att det inte blir särskilt bra. Du sannolikt dessutom en glaspress för armerade glas och jag tror inte heller att du kommer att få till en dammfri och bra boettering med ditt nya glas...

Låter ärligt talat som det är enklast och mest smärtfritt för dig att gå in till någon och be dem montera originalglas alt ett billigare. Risken är ganska stor att det inte blir särskilt bra. Du sannolikt dessutom en glaspress för armerade glas och jag tror inte heller att du kommer att få till en dammfri och bra boettering med ditt nya glas...
Kostar 800kr istället för 30kr som glaset jag köpt kostade :( I absolut värsta fall kan jag köpa en press från Kjell (fast den funkar inte om jag förstår dig rätt?) Men borde väl gå att be en urmakare sätta dit för rimligt pris? Tänker dock lite på det med att byta band (som jag personligen alltid gör själv) då har jag hört att urmakarna tar sjukt överpris mest pga. de har annat att göra och att det stör deras arbete lite skulle jag gissa. Lär vara likadant med det här då.

Det lär inte gå att sätta på med bara handkraft alltså? Typ 2-300kr kan jag väl ta hos en urmakare även om det känns dyrt för ett jobb på en minut.

Kostar 800kr istället för 30kr som glaset jag köpt kostade :( I absolut värsta fall kan jag köpa en press från Kjell (fast den funkar inte om jag förstår dig rätt?) Men borde väl gå att be en urmakare sätta dit för rimligt pris? Tänker dock lite på det med att byta band (som jag personligen alltid gör själv) då har jag hört att urmakarna tar sjukt överpris mest pga. de har annat att göra och att det stör deras arbete lite skulle jag gissa. Lär vara likadant med det här då.

Det lär inte gå att sätta på med bara handkraft alltså? Typ 2-300kr kan jag väl ta hos en urmakare även om det känns dyrt för ett jobb på en minut.
Du kan ju testa att gå dit och fråga, alla urmakare kommer nog svara olika på den frågan. Ett gammalt Omega-glas i Sverige kostar typ 500 för en butik att köpa in, så själva bytet ger inga större pengar direkt.

Du kan ju testa, men själv har jag svårt att trycka dit armerade glas i rätt storlek utan press.

I typ 9 fall av 10 går det utmärkt att trycka i med handkraft och går det inte så har man inte lagt ut särskilt mycket. När det gäller damm så tvättar jag insidan med diskmedel och en tandborste för att ta bort fett, torkar och tar bort damm med en fotoduk.
https://www.micro-tools.de/en/Applicators-Tissues/D-100.html

Blåser även med en stor rejäl blåsboll.
https://www.micro-tools.de/en/Blowers-Air-Pressure/AA1900.html
Fan damm hade jag inte ens tänkt på :( Är det... Jätteviktigt? Visste inte ens att det går bra att ha vätska på? Förstör inte det tavlan? Om det inte märks så är jag helt ny på att mecka med klockor. Lär mig rätt fort med bra hjälp har jag märkt.

@JohanSA Jo det är ju sant. 800 för allt, runt 500 att köpa in glaset, dyrare till kund. Hmm rimligt pris då för enbart att sätta dit det är väl typ 200 då men som du skriver lär man få olika svar.

Fan damm hade jag inte ens tänkt på :( Är det... Jätteviktigt? Visste inte ens att det går bra att ha vätska på? Förstör inte det tavlan? Om det inte märks så är jag helt ny på att mecka med klockor. Lär mig rätt fort med bra hjälp har jag märkt.

@JohanSA Jo det är ju sant. 800 för allt, runt 500 att köpa in glaset, dyrare till kund. Hmm rimligt pris då för enbart att sätta dit det är väl typ 200 då men som du skriver lär man få olika svar.
Priset varierar nog från modell till modell också. Man får tänka på att en verkstad är långt ifrån gratis. Krävs många glasbyten för att tjäna in en Bergeon glaspress med personalkostnader, hyra m.m.
Verkstäder köper sällan sina verktyg från Clas Ohlson.. Bortsett från de som byter skosulor och har solarium i samma lokal.

Priset varierar nog från modell till modell också. Man får tänka på att en verkstad är långt ifrån gratis. Krävs många glasbyten för att tjäna in en Bergeon glaspress med personalkostnader, hyra m.m.
Verkstäder köper sällan sina verktyg från Clas Ohlson.. Bortsett från de som byter skosulor och har solarium i samma lokal.
Absolut, det är jag införstådd med.

Tvätta INTE tavlan, det var boetten det syftades på i inlägget ovan. Hade rekommenderat dig att lämna in klockan, verkar inte riktigt som du har erfarenheten. Öva på enklare objekt först.

Tvätta INTE tavlan, det var boetten det syftades på i inlägget ovan. Hade rekommenderat dig att lämna in klockan, verkar inte riktigt som du har erfarenheten. Öva på enklare objekt först.
Haha okej. Boetten har jag redan rengjort.

Det är för sent. Tror inte timmarkeringarna är original heller så bryr mig tyvärr inte så mycket längre :( Har ingen lust att betala typ drygt 1000kr då, då har jag hellre sönder den totalt haha. Passar bra som övningsobjekt imo. och har lätt för att fixa saker om någon som kan säger åt mig vad jag ska göra. Var inga problem att ta loss och på urverket exempelvis. Ska göra det bästa som går att göra själv. Vägrar ofta lämna in grejer som jag tror att jag kan klara själv, ibland funkar det, ibland inte men jag kommer inte ge mig ;) Kanske säljer jag den, dock efter jag fått dit glaset själv!! Men absolut ingen aning om värdet nu när jag tror timmarkeringarna inte är original.

Senast ändrad:
Edit: löste själv med google. Tydligen kan tritium lysa om det är tjockt, även om det är 50 år gammalt. Det trodde jag inte.

Senast ändrad:
Som total vintagerookie undrar jag om någon vet något om en liten möglig 33mm Yema jag råkade ropa hem? Någon som känner igen modellen? Vad kan det sitta för verk i? Ser den koscher ut? Är det en kompressorboett? Vad är den värd, blev jag blåst? Kan man tvätta tavlan eller skall jag låta den vara möglig? :D
s-l16001.jpg
s-l1600.jpg

Som total vintagerookie undrar jag om någon vet något om en liten möglig 33mm Yema jag råkade ropa hem? Någon som känner igen modellen? Vad kan det sitta för verk i? Ser den koscher ut? Är det en kompressorboett? Vad är den värd, blev jag blåst? Kan man tvätta tavlan eller skall jag låta den vara möglig? :D
s-l16001.jpg
s-l1600.jpg
Jag vet inget om boetten. Däremot tycker jag verkligen att du har hittat en vacker klocka med en underbar tavla.
Riktigt jämn och fin patina på den!

Tillbaka
Topp