• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Snabba frågor - vintage

Kessler

Rolex
2-Faktor
Hur vet man vilken krona man ska ha?

Är en kaliber 265 Omega. Så denna borde väl passa? http://www.urdelar.se/Crown, Omega, steel, cal: 265, 266, 267, 268, D= 5,5

5,5mm. Men skulle en 5mm exempelvis passa?

Ska försöka hitta en billigare men om man kollar typ tradera brukar det inte stå mycket info.

Kan man skruva loss sin gamla krona och sätta dit en annan på den gamla stammen? Antar att om gamla stammen passar så är det den storleken som gäller och bara den som stammens storlek som passar?
 
Senast ändrad:

URsinne

Audemars
2-Faktor
Kan man skruva loss sin gamla krona och sätta dit en annan på den gamla stammen? Antar att om gamla stammen passar så är det den storleken som gäller och bara den som stammens storlek som passar?
Tycker du ska ta originalmodelllen om du ska byta, dvs den modell du länkar till och inte nån annan i nån annan storlek eller modell och då slipper du också oroa dig för om andra passar på axeln eller ej. Annars kanske det rent av är onödigt att byta.

Kan man skruva loss sin gamla krona och sätta dit en annan på den gamla stammen?
Ja, om det är en krona som passar.
 

Kessler

Rolex
2-Faktor
Tycker du ska ta originalmodelllen om du ska byta, dvs den modell du länkar till och inte nån annan i nån annan storlek eller modell och då slipper du också oroa dig för om andra passar på axeln eller ej. Annars kanske det rent av är onödigt att byta.


Ja, om det är en krona som passar.
Okej tack. Tänkte om man skulle hitta en 5,5mm på nätet nånstans billigare. Men en annan mm kommer inte passa? Vill ha original men svårt att hitta. Om man hittar en billig i fel dimension. Hur vet man om den skulle passa?

Räcker det att skruva loss gamla och sen skruva på nya? Såg nån video där de smetade nåt på stammen innan man skruvade på kronan, hittar inte den videon nu. Vad var det? Behövs det?
 

Kessler

Rolex
2-Faktor
Funkar en sån här för att hålla i stammen medan man skruvar bort/dit kronan?
Screenshot_20190629_023746.jpg
 

Kessler

Rolex
2-Faktor
Funderar på att köpa verktyget ovan plus en krona från urdelar.se (aldrig handlat där förut, bra sida?) 5,5mm och då är det original till cal 265? Är det nåt mer jag behöver förutom verktyget och själva kronan?
 

Zacke

Vacheron
2-Faktor
Jag vill verkligen ha en sån här länk i guld till min dd. Vet ni var jag skulle kunna hitta en?
Beads-Of-Rice-Straight-End-Link-Watch-Bracelet-B-1.jpg

BS-Beads-of-Rice-Article-03.jpg
Får man fråga var du sett dessa länkar? Är själv på jakt efter en i stål.
Edit: Hittade nu :)

Edit2: Inte riktigt vad jag sökte så om någon har tips på en länk som liknar denna tar jag gärna emot tips
beads-of-rice-11-20-18-a.jpg
 
Senast ändrad:

Zacke

Vacheron
2-Faktor

Kessler

Rolex
2-Faktor
Haha här har man googlat som en dåre efter hur man ska göra med kronan. Så visar det sig att urmakare (AD) bara tar 5-600kr. Bara köpa en ny krona för mig kostar ju 500kr. Trodde det kostade över 1000kr iaf. hos AD.
 

Zacke

Vacheron
2-Faktor
Då är jag med tror jag, när det är en "trappa" ner?
Skulle denna gå som stepcase?
20190703_182041eqk24.jpg
Vanligtvis brukar stepcase ha en tjockboett där boetten saknar glasring, glasringen är ett trappsteg men är ”utsvarvad” ur boetten så att säga. Longines har en del modeller som är så men finns andra märken också. Vanligtvis är inte steget lutat mot glaset utan är helt plant.
 

Empa

Donnie Brasco
2-Faktor
Vanligtvis brukar stepcase ha en tjockboett där boetten saknar glasring, glasringen är ett trappsteg men är ”utsvarvad” ur boetten så att säga. Longines har en del modeller som är så men finns andra märken också. Vanligtvis är inte steget lutat mot glaset utan är helt plant.

Tack, såg denna annonsen där klockan beskrivs som stepcase. Reagerade på att de oftast brukar se ut som longines ovan.
http://chronocentric.com/forums/chronotrader/index.cgi?page=1;md=read;id=107279
Såg du att jag citerade dig i annan tråd? :)
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor

hd1

Omega
2-Faktor
Hur ska man tänka med ett 60 år gammalt repat plexi på en klenod? Lämna repigt, putsa med Polywatch? Vad är det som bibehåller värdet? Kan man förstöra ett plexi?
 

hd1

Omega
2-Faktor

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Det är en dressare. Så inte direkt korallrevsrepacharmigt. Den har däremot levt ett helt liv på min farfars arm så visst är det kanske charmigt med lite repor i den aspekten. Får fundera vidare på detta!
Jag skulle personligen låta det vara, om det inte stör för mycket, då det ändå är repor som din farfar satt. Skulle du polera det och ångra dig, så är det kört. Du skulle kanske försiktigt kunna byta plexi, spara det gamla, och känna hur det känns med repfritt. Är det en renodlad dressare eller är det ett äldre bruksur, som du med dagens mått klassar som dressare? Tycker även det beror lite på hur skicket är på resten av klockan. En bild eller märke och modellnamn, skulle vara kul att se. Här är en klocka som jag tänker låta plexit vara på, som ett exempel...
20190702_081346.jpg
20190616_165201.jpg
20190702_132456.jpg
20190625_082309.jpg


Medan denna kanske är bättre med ett finare plexi...

Screenshot_20190705-131417_Instagram.jpg
 
Topp