• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Snabba frågor - vintage

Longines var som jag har förstått det en exklusiv klocka förr. Är det någon som vet hur nypriset på min 33 mm Tre Tacche var jämfört med s k WW2 officersklockor (de små runt 30 mm) och de s k Dirty Dozen klockorna? Ovan klockor gjordes ofta i skräpmetall medan min Longines har en rostfri boett.
3905F7A4-51A0-482A-8136-DF494BBA9C3E.jpeg
C860E048-932D-4457-BFA8-640E2BE4FD17.jpeg

Jag skulle personligen låta det vara, om det inte stör för mycket, då det ändå är repor som din farfar satt. Skulle du polera det och ångra dig, så är det kört. Du skulle kanske försiktigt kunna byta plexi, spara det gamla, och känna hur det känns med repfritt. Är det en renodlad dressare eller är det ett äldre bruksur, som du med dagens mått klassar som dressare? Tycker även det beror lite på hur skicket är på resten av klockan. En bild eller märke och modellnamn, skulle vara kul att se. Här är en klocka som jag tänker låta plexit vara på, som ett exempel...
20190702_081346.jpg
20190616_165201.jpg
20190702_132456.jpg
20190625_082309.jpg

Medan denna kanske är bättre med ett finare plexi...

Screenshot_20190705-131417_Instagram.jpg
Tack för mycket bra tankar! Man skulle kunna säga att det är ett äldre bruksur, så det kanske är svaret på min fråga. Som sagt, vad det lider så dyker det nog upp bilder på den här godingen. Tillsammans med historia och annat kul.

Har köpt denna klocka och är nöjd, men det låter ungefär som friktion mellan två sandpapper när man vrider upp den.

Min fråga är därav: Tror ni man bör låta en urmakare ta en titt på den? Är det möjligt att serva detta ur och vad tror ni det skulle kosta?
C18608B8-E9E4-46B6-A260-B3448149DB3A.jpeg

Har köpt denna klocka och är nöjd, men det låter ungefär som friktion mellan två sandpapper när man vrider upp den.

Min fråga är därav: Tror ni man bör låta en urmakare ta en titt på den? Är det möjligt att serva detta ur och vad tror ni det skulle kosta?
Låter som något i uppdraget som behöver smörjas, och behöver det smörjas så är det nog dags för en service för resten av urverket.

Vrid inte upp den är mitt tips. De är ofta rätt tröga och låter en del dessa lite äldre automatiska verk.

Hittade dessa två i en låda, värt att göra något med eller bara skräp?

Bilagor

• _DSC1595.jpg
    _DSC1595.jpg
    140.4 KB · Visningar: 4
  • _DSC1594.jpg
    _DSC1594.jpg
    139.4 KB · Visningar: 3
  • _DSC1585.jpg
    _DSC1585.jpg
    165.9 KB · Visningar: 3
745AF76A-A615-4283-83FD-0B87D7487832.jpeg

Upptäckte precis att man byter datum genom att dra ut kronan, ett drag / en dag framåt. Är det ett vanligt sätt på dessa klockor?

Upptäckte precis att man byter datum genom att dra ut kronan, ett drag / en dag framåt. Är det ett vanligt sätt på dessa klockor?
Är väl inte jättevanligt, vanligast på ett urverk delat av Tissot och Omega på 70-talet.

En rekommendation är att vara försiktig med att använda funktionen ifall urverket inte är servat i närtid. Ganska lätt att det fastnar och att en liten arm i verket bryts av, inte världens bästa konstruktion enligt mig.
Verket bör vara ett Omega cal 1481

Nja... Det är väl långt ifrån det vanligaste sättet att ställa datum, men bland annat ett Omega-verk hade det på detta sättet.
Allra vanligast vad gäller quickset är annars att kronan har två (eller egentligen tre, om man ska vara petnoga) lägen. Ett där man ställer visare och ett där man bläddrar mellan datumen.
Sen finns det ju lite olika varianter på semi-quickset också. Då består det ofta i att man vrider förbi midnatt för att hoppa fram ett datum - sen räcker det att man vrider tillbaka till nio eller så (lite olika) innan man åter kan vrida förbi midnatt och hoppa fram ett till.

Är väl inte jättevanligt, vanligast på ett urverk delat av Tissot och Omega på 70-talet.

En rekommendation är att vara försiktig med att använda funktionen ifall urverket inte är servat i närtid. Ganska lätt att det fastnar och att en liten arm i verket bryts av, inte världens bästa konstruktion enligt mig.
Verket bör vara ett Omega cal 1481

Nja... Det är väl långt ifrån det vanligaste sättet att ställa datum, men bland annat ett Omega-verk hade det på detta sättet.
Allra vanligast vad gäller quickset är annars att kronan har två (eller egentligen tre, om man ska vara petnoga) lägen. Ett där man ställer visare och ett där man bläddrar mellan datumen.
Sen finns det ju lite olika varianter på semi-quickset också. Då består det ofta i att man vrider förbi midnatt för att hoppa fram ett datum - sen räcker det att man vrider tillbaka till nio eller så (lite olika) innan man åter kan vrida förbi midnatt och hoppa fram ett till.
Samma funktion finns också tex Constellation från 60-talet tex ref 168.005, typ cal 561 och 564 :)

Jag har en Eterna Matic 1000 med samma funktion. Har också en annan klocka där man trycker in kronan för att skifta datum, vet inte om det är lika ovanligt?
Där ser man, själv har jag inte sett det på andra urverk än 70-tals Tissot/Omega.
Pouge har jag en, men där trycker man bara in kronan för att byta datum.

Bilagor

• IMG_20190712_214622.jpg
    IMG_20190712_214622.jpg
    56.2 KB · Visningar: 1
  • IMG_20190712_214501.jpg
    IMG_20190712_214501.jpg
    61 KB · Visningar: 3
Senast ändrad:
70B1DB17-2BD8-434E-8DEB-122E6EBB91D7.jpeg
Har nu köpt min första datejust
Funderar lite över pluttarna utanför indexen, vad har hänt och vad skulle det kosta att återställa dem? Ska det vara lume?

Tack!

Varför inte sätta dit nya? Behåller den ett högre vintagevärde med dessa?

Överlag så är väl orenoverat att föredra. Brukar vara ganska svårt att få det att inte se alltför nytt ut.
Hade nog också låtit det vara som det är.

Anledningen till att det blivit som det blivit är säkert fukt. Man ser på visare och de applicerade indexen att de också är lite påverkade.

70B1DB17-2BD8-434E-8DEB-122E6EBB91D7.jpeg
Har nu köpt min första datejust
Funderar lite över pluttarna utanför indexen, vad har hänt och vad skulle det kosta att återställa dem? Ska det vara lume?

Tack!
Tycker den ser ut att ha blivit fuktskadad någon gång. Lumeplupparna brukar ju mörkna med åren men de borde inte se så mögliga ut liksom. Vidare är både visare och index ganska oxiderade. Har du låtit en urmakare titta på i vilket skick verket är?

Edit: Anders hann före när jag skrev. :)

Varför inte sätta dit nya? Behåller den ett högre vintagevärde med dessa?
Det gäller inte minst att få tag på nån som kan göra det -bra. Dutta dit lysmassa finns säkert flera som gör men då är det nog bättre att låta det vara. Det är ett naturligt åldrande.
Men när det gäller förstörande sönderfall som exmempelvis lume som rasar ur visare och fräter sönder och totalförstör svårhittade originalvisare så tycker jag det kan vara viktigt att åtgärda även om många är tveksamma till det med. Som att strunta i att laga stenskott på en bil för det är originallack. Tror inte det sänker värdet på den klockan om det görs bra. Görs det inte bra sänker det nog värdet.

Tycker den ser ut att ha blivit fuktskadad någon gång. Lumeplupparna brukar ju mörkna med åren men de borde inte se så mögliga ut liksom. Vidare är både visare och index ganska oxiderade. Har du låtit en urmakare titta på i vilket skick verket är?

Edit: Anders hann före när jag skrev. :)
Dom som jag köpte den av tror jag har kollat över den men vet inte säkert. Kan man låta en ”vanlig” urmakare kolla de den eller måste det vara nymans?

Tillbaka
Topp