• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Snabba frågor - vintage

Highvalley

Ghetto Living
Friends Of KS
2-Faktor
Dom som jag köpte den av tror jag har kollat över den men vet inte säkert. Kan man låta en ”vanlig” urmakare kolla de den eller måste det vara nymans?
Det måste inte vara Nymans. Men om det var min klocka hade jag tagit den till en AD för bedömning. Även om inget servicebehov föreligger idag så kan jag tänka mig att de skulle kunna ha synpunkter på tavlans och visarnas skick och vägra serva i framtiden utan att också byta tavla och visare. De gör det inte för att lugga en på mer pengar. Om lysmassan blivit spröd och rasar en kort tid efter man plöjt ner flera tusen på en service är det inte så kul att behöva upprepa processen. Jag hade också litat mer på en urmakare som skruvar Rolex hela dagarna när det kommer till att bedöma om klockan har aftermarket-delar, t ex kronhals eller verkdelar, även om det säkert finns andra urmakare som också klarar det. Köpte du den av en handlare? Har du en länk till eventuell annons?
 

Chrisstaahl

Breitling
Det måste inte vara Nymans. Men om det var min klocka hade jag tagit den till en AD för bedömning. Även om inget servicebehov föreligger idag så kan jag tänka mig att de skulle kunna ha synpunkter på tavlans och visarnas skick och vägra serva i framtiden utan att också byta tavla och visare. De gör det inte för att lugga en på mer pengar. Om lysmassan blivit spröd och rasar en kort tid efter man plöjt ner flera tusen på en service är det inte så kul att behöva upprepa processen. Jag hade också litat mer på en urmakare som skruvar Rolex hela dagarna när det kommer till att bedöma om klockan har aftermarket-delar, t ex kronhals eller verkdelar, även om det säkert finns andra urmakare som också klarar det. Köpte du den av en handlare? Har du en länk till eventuell annons?


Jag köpte den från chrono24 men säljaren var SwissOnly som jag förstått är en vintagehandlare i Litauen.
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Ja, det verkar vara så tyvärr enligt det jag hör från håll det kommer ett antal vintagerolexar i månaden iaf, ibland i veckan, även om det inte är AD att det är säkert en av de klockor det förekommer mest fusk med delar som inte hör hemma i respektive verk etc. Kanske mer regel än undantag särskilt om de kommer från USA-håll. Det går inte att upptäcka på en gång med mindre man tar isär klockan. Och tyvärr verkar det sällan finnas nån servicehistorik på dem.

Så i det fallet kan det nog vara motiverat att lämna till AD eller åtminstone till nån seriös med vana av märket.
Det måste inte vara Nymans. Men om det var min klocka hade jag tagit den till en AD för bedömning. Även om inget servicebehov föreligger idag så kan jag tänka mig att de skulle kunna ha synpunkter på tavlans och visarnas skick och vägra serva i framtiden utan att också byta tavla och visare. De gör det inte för att lugga en på mer pengar. Om lysmassan blivit spröd och rasar en kort tid efter man plöjt ner flera tusen på en service är det inte så kul att behöva upprepa processen. Jag hade också litat mer på en urmakare som skruvar Rolex hela dagarna när det kommer till att bedöma om klockan har aftermarket-delar, t ex kronhals eller verkdelar, även om det säkert finns andra urmakare som också klarar det. Köpte du den av en handlare? Har du en länk till eventuell annons?

Jag köpte den från chrono24 men säljaren var SwissOnly som jag förstått är en vintagehandlare i Litauen.
 

Highvalley

Ghetto Living
Friends Of KS
2-Faktor
Jag köpte den från chrono24 men säljaren var SwissOnly som jag förstått är en vintagehandlare i Litauen.
Har ingen koll på den handlaren men när jag bläddrar lite bland annonserna ser det ut att vara större spridning på skick än på pris. Såg en rejält fulpolerad 1601 som också hade fuktskadade visare för drygt 31'. Det imponerar inte. Å andra sidan såg jag andra som såg helt okej ut för ungefär samma peng. Jag hoppas du prutade ordentligt iallafall.
 

Chrisstaahl

Breitling
Har ingen koll på den handlaren men när jag bläddrar lite bland annonserna ser det ut att vara större spridning på skick än på pris. Såg en rejält fulpolerad 1601 som också hade fuktskadade visare för drygt 31'. Det imponerar inte. Å andra sidan såg jag andra som såg helt okej ut för ungefär samma peng. Jag hoppas du prutade ordentligt iallafall.

Jag gjorde tyvärr inte det. Med mitt otränade öga såg den väldigt fin ut och trodde nog att dom pluttarna skulle vara svarta
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Egentligen två frågor:
1) hur stor risk är det egentligen att en vintage klocka som är nysverad tar så mycket skada i frakten att den inte ens går igång när den kommit fram? Välpackad i många lager bubbelplast i vadderat kuvert.

2) Som säljare på EBay, har man ingen makt alls när köpare påstår att klockan inte fungerar och därför vill ha en full refund?
Det blir ju såklart ord mot ord men det är väldigt lätt som köpare att utnyttja funktionen när man ångrat sitt köp och dessutom låta säljaren stå för båda frakterna.
 

TorNet

Panerai
2-Faktor
Egentligen två frågor:
1) hur stor risk är det egentligen att en vintage klocka som är nysverad tar så mycket skada i frakten att den inte ens går igång när den kommit fram? Välpackad i många lager bubbelplast i vadderat kuvert.

2) Som säljare på EBay, har man ingen makt alls när köpare påstår att klockan inte fungerar och därför vill ha en full refund?
Det blir ju såklart ord mot ord men det är väldigt lätt som köpare att utnyttja funktionen när man ångrat sitt köp och dessutom låta säljaren stå för båda frakterna.
1) Ganska liten. Men kartong är bättre än vadderat kuvert.

2) Nej. Du har just upptäckt nackdelen med att sälja på ebay och ta betalt med PayPal. Som säljare är man väldigt utsatt. I 99% av fallen dömer PayPal till köparens fördel. I mitt fall drogs dessutom pengarna innan jag fått klockan i retur - när den väl kom tillbaka fungerade den utmärkt trots att köparen påstått motsatsen.
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Egentligen två frågor:
1) hur stor risk är det egentligen att en vintage klocka som är nysverad tar så mycket skada i frakten att den inte ens går igång när den kommit fram? Välpackad i många lager bubbelplast i vadderat kuvert.
Om det är som du säger välpackat i många lager bubbelplast och vadderat kuvert (vilket är säkraste sättet att skicka enl mig vilket är testat i decennier på mycket ömtåliga klockor av flera än mig) är risken noll i praktiken och försumbar för skador öht.
Detta om den inte hamnat i nån krossmaskin eller motsvarande och då lär inga pappkartonger hjälpa, dessutom syns det på paketet om så hänt.
1) Men kartong är bättre än vadderat kuvert.
Nej.
Se förklaring till varför på annan plats.
 

TorNet

Panerai
2-Faktor
Nej.
Se förklaring till varför på annan plats.
Jo, och förklaringen är så självklar för alla med sunt förnuft att man inte behöver leta efter den "på annan plats". Skulle inte bli glad om jag köpt en dyrbar klocka och den dyker upp i ett vadderat kuvert. Billigare klockor (defekta/quartz etc) har jag dock själv skickat enbart vadderat någon gång, men kuvert kastas runt betydligt mer än en rejäl kartong. Helst skickar jag en kartong i en annan kartong.
 

henrikhenrik

Cartier
Fått ärva två klockor efter morfar, skulle behöva ett nytt glad till atlanticen vart får en tag i ett :)?
64C225C9-FD33-4736-A0DF-85E2C3AE9236.jpeg
 

hejsam

Patek
2-Faktor
1) Ganska liten. Men kartong är bättre än vadderat kuvert.

2) Nej. Du har just upptäckt nackdelen med att sälja på ebay och ta betalt med PayPal. Som säljare är man väldigt utsatt. I 99% av fallen dömer PayPal till köparens fördel. I mitt fall drogs dessutom pengarna innan jag fått klockan i retur - när den väl kom tillbaka fungerade den utmärkt trots att köparen påstått motsatsen.

Om det är som du säger välpackat i många lager bubbelplast och vadderat kuvert (vilket är säkraste sättet att skicka enl mig vilket är testat i decennier på mycket ömtåliga klockor av flera än mig) är risken noll i praktiken och försumbar för skador öht.
Detta om den inte hamnat i nån krossmaskin eller motsvarande och då lär inga pappkartonger hjälpa, dessutom syns det på paketet om så hänt.

Nej.
Se förklaring till varför på annan plats.

Som jag trodde, jag har skickat / mottagit säkert 100 klockor genom åren och till stor del sköra vintageklockor och aldrig varit med om att en klocka som fungerat innan inte fungerat när den kommit fram.
Så det känns som en väldigt liten risk att det hänt i detta fall då paketet var intakt utan spår efter vårdslöshet, vilket isåfall betyder att köparen ljuger för att kunna ångra ett köp som var annonserades som "seller does not accept returns".

Hur vidare det är säkrats att skicka med vadderat kuvert eller kartong är väl än annan diskussion som jag inte ger mig in på, jag har använt mig av båda och har svårt att se att något av dessa skulle vara osäkra förutsatt att klockan skyddats väl på insidan.

Summan är alltså att det är ingenting jag som säljare kan göra, utan det är bara svälja att betala dubbla fraktkostnader och få tillbaka en fullt fungerande klocka från en lögnare och behöva gå igenom säljprocessen igen?
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Jo, och förklaringen är så självklar för alla med sunt förnuft att man inte behöver leta efter den "på annan plats". Skulle inte bli glad om jag köpt en dyrbar klocka och den dyker upp i ett vadderat kuvert. Billigare klockor (defekta/quartz etc) har jag dock själv skickat enbart vadderat någon gång, men kuvert kastas runt betydligt mer än en rejäl kartong. Helst skickar jag en kartong i en annan kartong.
Det är som sagt en väldigt beprövad metod där erfarenheten visat i praktiken att den nog är oöverträffad. Vet inte vad du menar skulle kunna hända. Det är inte för inte det varit brukligt att skicka ömtåligare klockor så. Har inte hört nån som haft problem och då har det skickats extremt ömtåliga grejer. Däremot vid andra packsätt. Man kan förstås skicka i fyrdubbla jättestora pappkartonger med massor bubbelplast om man vill det. Det är säkert också bra.

Sunda förnuftet säger också att större volymer stötupptagande/tryckutjämnande skyddar bättre än en bräcklig pappkartong (som det ofta rör sig om) med jämförelsevis liten skyddande volym. Så man tänker fel om man tror det är en dålig förpackning.
Men alla gör naturligtvis som de vill. Man får prova sig fram själv om man inte tar fasta på vad som visat sig fungera, bara nämner det i händelse nån vill veta. Själv blir jag orolig när jag får buckliga tunna kartonger med minimalt med skyddsmaterial.

Edit:
Gäller naturligtvis ordentliga jiffys av god kvalitet, såna man i regel får betala för.
Jo, och förklaringen är så självklar för alla med sunt förnuft att man inte behöver leta efter den "på annan plats".
I så fall förvånar mig din ståndpunkt än mer.
 
Senast ändrad:

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Jo, och förklaringen är så självklar för alla med sunt förnuft att man inte behöver leta efter den "på annan plats". Skulle inte bli glad om jag köpt en dyrbar klocka och den dyker upp i ett vadderat kuvert. Billigare klockor (defekta/quartz etc) har jag dock själv skickat enbart vadderat någon gång, men kuvert kastas runt betydligt mer än en rejäl kartong. Helst skickar jag en kartong i en annan kartong.
Det är långt ifrån självklart vad som är bäst. En lång vikt som landar mjuk ska man inte underskatta. Du kan packa supersäkert i både kuvert och kartong, men även misslyckas totalt i bägge. Du har sett hur man hanterar kartonger eller? Ingen vacker syn.
 

TorNet

Panerai
2-Faktor
Det är långt ifrån självklart vad som är bäst. En lång vikt som landar mjuk ska man inte underskatta. Du kan packa supersäkert i både kuvert och kartong, men även misslyckas totalt i bägge. Du har sett hur man hanterar kartonger eller? Ingen vacker syn.
För mig är det ungefär lika självklart som att jag äter soppa med sked och inte med gaffel. Hårt skal/stor förpackning/rejäl tyngd vs. mjukt skal/liten förpackning/lätt vikt. Jag är säker på vilket jag tror riskerar att kastas runt mest. Har sett hur kartonger hanteras men tror inte att små lätta kuvert hanteras varsammare - tvärtom.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
För mig är det ungefär lika självklart som att jag äter soppa med sked och inte med gaffel. Hårt skal/stor förpackning/rejäl tyngd vs. mjukt skal/liten förpackning/lätt vikt. Jag är säker på vilket jag tror riskerar att kastas runt mest. Har sett hur kartonger hanteras men tror inte att små lätta kuvert hanteras varsammare - tvärtom.
Då sitter du förmodligen på mycket mer information och kunskap än vad jag gör. Släpp ett vadderat kuvert som väger 30-100 g från 1,5 m och gör detsamma med ett paket som väger 1000 g? Eller vad ett kartongpaket nu väger? Svagheten ett kuvert har är om det fastnar och skärs upp? Så här gäller ju att det inte är så tunt att den hamnar bland vanliga tunna kuvert i sorteringen.
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
För mig är det ungefär lika självklart som att jag äter soppa med sked och inte med gaffel. Hårt skal/stor förpackning/rejäl tyngd vs. mjukt skal/liten förpackning/lätt vikt. Jag är säker på vilket jag tror riskerar att kastas runt mest. Har sett hur kartonger hanteras men tror inte att små lätta kuvert hanteras varsammare - tvärtom.
Men eftersom det är så självklart får du gärna förklara för mig och en del andra som är så otroligt dumma i huvudet så de använder det packsättet vad som är fördelen med hög vikt. Vill man utsätta försändelsen för så hårda stötar som möjligt vilket det blir med den högre vikten? Trodde man eftersträvade motsatsen.
 

DrKlocka

Audemars
För mig är det ungefär lika självklart som att jag äter soppa med sked och inte med gaffel. Hårt skal/stor förpackning/rejäl tyngd vs. mjukt skal/liten förpackning/lätt vikt. Jag är säker på vilket jag tror riskerar att kastas runt mest. Har sett hur kartonger hanteras men tror inte att små lätta kuvert hanteras varsammare - tvärtom.

För något halvår sedan skickade en vän till mig ett vintageur, välpaketerat i en kartong och klockan kom fram och såg ut som att den hade körts över av en truck. Troligtvis hade något liknande hänt, den var helt demolerad.

Själv skickar jag i regel klockor under ca 5000(om de inte har box) i vadderade kuvert med flera varv bubbelplast runt klockan. Har skickat hundratals och aldrig haft något bekymmer.

Med andra ord, är inte övertygad om att kartong alltid är bäst.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Hur man skickar vintageur? Kanske, tycker inte det är så farligt.
Kändes inte som en snabb fråga utan något som folk ville diskutera. Kanske rättfärdigar en egen tråd?

Själv har jag skickat mekaniska vintageklockor i såväl välpacketerade kartonger som vadderade kuvert utan problem. Ser inte att det ena skulle vara så mycket sämre än det andra.
 

TorNet

Panerai
2-Faktor
Då sitter du förmodligen på mycket mer information och kunskap än vad jag gör. Släpp ett vadderat kuvert som väger 30-100 g från 1,5 m och gör detsamma med ett paket som väger 1000 g? Eller vad ett kartongpaket nu väger? Svagheten ett kuvert har är om det fastnar och skärs upp? Så här gäller ju att det inte är så tunt att den hamnar bland vanliga tunna kuvert i sorteringen.
Tyngden påverkar inte tyngdaccelerationen om man bortser från luftmotståndet. #Galileo Galilei vs Aristoteles

Har hamnat väldigt OT här. Fortsätt att skicka i vadderade kuvert om ni vill.
 

DrKlocka

Audemars
Tyngden påverkar inte tyngdaccelerationen om man bortser från luftmotståndet. #Galileo Galilei vs Aristoteles

Har hamnat väldigt OT här. Fortsätt att skicka i vadderade kuvert om ni vill.
Det är bra att det tas upp!

En annan bekant till mig köpte en gång en klocka här på ks i 20k-klassen och fick den hemskickad i blått vadderat kuvert, utan rek, inlindat i en t-shirt :D
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Tyngden påverkar inte tyngdaccelerationen om man bortser från luftmotståndet. #Galileo Galilei vs Aristoteles

Har hamnat väldigt OT här. Fortsätt att skicka i vadderade kuvert om ni vill.
Testa så ska du få se vad som händer. Det handlar om så mycket mer än hastighet.
 

TorNet

Panerai
2-Faktor
Testa så ska du få se vad som händer. Det handlar om så mycket mer än hastighet.
Det var ju precis det här Galilei testade. Det var du som påstod att tyngden påverkar. Jag är inte fysiker men detta är ganska basic högstadienivå.

Min poäng är att en lätt förpackning riskerar fler stötar än en tung, inte nödvändigtvis hårdare stötar. Därför föredrar jag en stor förpackning med hårt skal och större tyngd som bättre står emot yttre påverkan.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Det var ju precis det här Galilei testade. Det var du som påstod att tyngden påverkar. Jag är inte fysiker men detta är ganska basic högstadienivå.

Min poäng är att en lätt förpackning riskerar fler stötar än en tung, inte nödvändigtvis hårdare stötar. Därför föredrar jag en stor förpackning med hårt skal och större tyngd som bättre står emot yttre påverkan.
Fast om du testar ska du se vad som händer. En kartong landar rätt hårt, dvs hög g-kraft. Ett kuvert landar oftast med ett mjukt hörn som gör landningen mycket snällare. Sedan ligger ju olika typer av förpackningar olika i hanteringen. Brev ligger väl i säckar och kastas i säckar? Paket ligger i burar och hanteras på ett annat vis längs vägen. Varför en lätt förpackning riskerar fler stötar vet jag inte? Kanske refererar du till massors tröghet. Någon får helt enkelt skicka g-mätare med olika paketering så får vi se.

Som sagt, jag vet inte vad som är bäst och du kan som sagt packa med flera nivåer av skydd som då även är stötskyddande i kartong. Ska vi sedan nörda ner oss mer så vill man ofta att tex ytterkartongen ska vara relativt mjuk och deformeras då den tar upp energi då. Men vid nästa stöt kan den då vara sämre.

Tror dock vi kan lämna detta nu då ingen av oss faktiskt vet vad som är bäst, och det var hela min poäng. Bara man tänker efter och packar seriöst så klarar man sig väldigt långt.
 

TorNet

Panerai
2-Faktor
Fast om du testar ska du se vad som händer. En kartong landar rätt hårt, dvs hög g-kraft. Ett kuvert landar oftast med ett mjukt hörn som gör landningen mycket snällare. Sedan ligger ju olika typer av förpackningar olika i hanteringen. Brev ligger väl i säckar och kastas i säckar? Paket ligger i burar och hanteras på ett annat vis längs vägen. Varför en lätt förpackning riskerar fler stötar vet jag inte? Kanske refererar du till massors tröghet. Någon får helt enkelt skicka g-mätare med olika paketering så får vi se.

Som sagt, jag vet inte vad som är bäst och du kan som sagt packa med flera nivåer av skydd som då även är stötskyddande i kartong. Ska vi sedan nörda ner oss mer så vill man ofta att tex ytterkartongen ska vara relativt mjuk och deformeras då den tar upp energi då. Men vid nästa stöt kan den då vara sämre.

Tror dock vi kan lämna detta nu då ingen av oss faktiskt vet vad som är bäst, och det var hela min poäng. Bara man tänker efter och packar seriöst så klarar man sig väldigt långt.
Men klockan i förpackningen väger ju lika mycket oavsett hur mycket den yttre förpackningen väger, eller hur? Så hur skulle den då påverkas av "hög(re) g-kraft" som du uttrycker det? Diskussionen förutsätter ju naturligtvis att klockan är likvärdigt förpackad i bubbelplast etc inuti.

Vet inte vad du har för vetenskapliga belägg för att ett kuvert "oftast landar med ett mjukt hörn"? Diskussionen blir lätt fånig med såna lösa antaganden. Då kan jag lika gärna påstå att ett kuvert lätt ställer sig på högkant vid fall = mindre luftmotstånd = högre hastighet = "hög g-kraft".

Så tala gärna för dig själv - jag vet att det för mig är självklart bäst att skicka mina klockor i kartong - det är min poäng och åsikt.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Men klockan i förpackningen väger ju lika mycket oavsett hur mycket den yttre förpackningen väger, eller hur? Så hur skulle den då påverkas av "hög(re) g-kraft" som du uttrycker det? Diskussionen förutsätter ju naturligtvis att klockan är likvärdigt förpackad i bubbelplast etc inuti.

Vet inte vad du har för vetenskapliga belägg för att ett kuvert "oftast landar med ett mjukt hörn"? Diskussionen blir lätt fånig med såna lösa antaganden. Då kan jag lika gärna påstå att ett kuvert lätt ställer sig på högkant vid fall = mindre luftmotstånd = högre hastighet = "hög g-kraft".

Så tala gärna för dig själv - jag vet att det för mig är självklart bäst att skicka mina klockor i kartong - det är min poäng och åsikt.
Fast du har noll belägg? Du tycker och tror. Det gör jag också men har en teori och lämnar det öppet för vad som är bäst. Du påstår envist att det ena är självklart överlägset utan ett enda argument?

Vad skapar g-krafter? Snabba hastighetsändringar? Ett hårt stumt paket, om vi leker med tanken, kommer gå från den hastighet den har fått från fritt fall till fullt stopp eller tom studsa tillbaka i motsatt hastighet oerhört snabbt? Ett mjukare kuvert kommer inte studsa och tiden från att något mjukt hörn träffar marken tills kuvertet helt stannar är mycket längre än för ett stumt paket. Därmed kommer g-kraften vara mycket lägre?

Varför jag säger att ett kuvert oftast landar på ett hört är rätt naturligt? I hur många lägen gör den inte det? I två exakta lägen. Det är väldigt osannolikt att den gör det? En minsta lite rotation från dessa lägen innebär att ett hörn träffar underlaget först? Har ingen aning hur man räknar på detta tyvärr.

Edit, klart ett kuvert inte är helt platt om en klocka ligger i men jag tror du förstår poängen.
 
Senast ändrad:

URsinne

Audemars
2-Faktor
Deformationszoner på exempelvis bilar... Hur gör man dem för att skydda de åkande så långt möjligt från "stötar", g-krafter etc. Så hårda stumma ytterskal som möjligt?
Nä...
 
Topp