• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Snabba frågor - vintage

TorNet

Panerai
2-Faktor
Fast du har noll belägg? Du tycker och tror. Det gör jag också men har en teori och lämnar det öppet för vad som är bäst. Du påstår envist att det ena är självklart överlägset utan ett enda argument?

Vad skapar g-krafter? Snabba hastighetsändringar? Ett hårt stumt paket, om vi leker med tanken, kommer gå från den hastighet den har fått från fritt fall till fullt stopp eller tom studsa tillbaka i motsatt hastighet oerhört snabbt? Ett mjukare kuvert kommer inte studsa och tiden från att något mjukt hörn träffar marken tills kuvertet helt stannar är mycket längre än för ett stumt paket. Därmed kommer g-kraften vara mycket lägre?

Varför jag säger att ett kuvert oftast landar på ett hört är rätt naturligt? I hur många lägen gör den inte det? I två exakta lägen. Det är väldigt osannolikt att den gör det? En minsta lite rotation från dessa lägen innebär att ett hörn träffar underlaget först? Har ingen aning hur man räknar på detta tyvärr.

Edit, klart ett kuvert inte är helt platt om en klocka ligger i men jag tror du förstår poängen.
Behövs det verkligen "belägg" för att förstå att en hård pappkartong bättre skyddar innehållet mot yttre påverkan än en tunn pappersbit? Räcker det inte med sunt förnuft? Mina argument har jag angett ovan, läs inläggen igen. Förstår du fortfarande inte kan jag inte hjälpa dig.

Jag försökte lämna den här urspårade diskussionen tidigare men vet att du alltid måste få sista ordet i varje diskussion och i varje tråd numera. Jag kommer dock fortsätta hävda att jag vet att en tjock pappkartong ger bättre skydd än ett A4-papper, trots att jag inte kan ge dig vetenskapliga bevis för det. Men vi lever ju i förnekelsens tid så jag tvivlar inte på att du kommer ifrågasätta det in absurdum - det får du göra om du vill. Precis som jag får tycka, tro och påstå att jag vet saker, även utan att du måste godkänna mina "belägg".

Tycker för övrigt att ni som skickar dyrbara klockor i vadderade kuvert kan ange det i era annonser, tror det är fler än jag som gärna skulle vilja veta det i förväg.

Någon annan som vill ha ett snabbt svar på en snabb fråga...?
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Behövs det verkligen "belägg" för att förstå att en hård pappkartong bättre skyddar innehållet mot yttre påverkan än en tunn pappersbit? Räcker det inte med sunt förnuft? Mina argument har jag angett ovan, läs inläggen igen. Förstår du fortfarande inte kan jag inte hjälpa dig.

Jag försökte lämna den här urspårade diskussionen tidigare men vet att du alltid måste få sista ordet i varje diskussion och i varje tråd numera. Jag kommer dock fortsätta hävda att jag vet att en tjock pappkartong ger bättre skydd än ett A4-papper, trots att jag inte kan ge dig vetenskapliga bevis för det. Men vi lever ju i förnekelsens tid så jag tvivlar inte på att du kommer ifrågasätta det in absurdum - det får du göra om du vill. Precis som jag får tycka, tro och påstå att jag vet saker, även utan att du måste godkänna mina "belägg".

Tycker för övrigt att ni som skickar dyrbara klockor i vadderade kuvert kan ange det i era annonser, tror det är fler än jag som gärna skulle vilja veta det i förväg.

Någon annan som vill ha ett snabbt svar på en snabb fråga...?
Du får såklart tycka precis som du vill, aldrig påstått något annat. Att någon reagerar på ett resonemang som går emot vad branschfolk och vetenskapen säger får man nog räkna med. Jag fungerar på så sätt att jag vill hjälpa till med kunskap och förklara resonemang när något är oklart. Därför förklarade jag och ledde dig åt rätt håll för jag ville hjälpa till. Kan bara beklaga att du upplevde obehag av det.
 

nept

Panerai
Behövs det verkligen "belägg" för att förstå att en hård pappkartong bättre skyddar innehållet mot yttre påverkan än en tunn pappersbit? Räcker det inte med sunt förnuft?
Ja? Varför skulle nåt skydda bättre för att det är hårt? Om du släpper en plåtbox med en klocka i (utan inre vaddering) kommer det bli en ganska hård smäll för klockan. Det är ju den inre vadderingen som gör det mesta av jobbet, precis som deformationszoner på bilar som ju är mjuka för att absorbera smällar. Så jag förstår inte riktigt varför du är så säker på att bara mjuk vaddering inte skulle funka lika bra som hårt skal med mjuk vaddering.. :)
 

Teletomte

Rolex
2-Faktor
Ja? Varför skulle nåt skydda bättre för att det är hårt? Om du släpper en plåtbox med en klocka i (utan inre vaddering) kommer det bli en ganska hård smäll för klockan. Det är ju den inre vadderingen som gör det mesta av jobbet, precis som deformationszoner på bilar som ju är mjuka för att absorbera smällar. Så jag förstår inte riktigt varför du är så säker på att bara mjuk vaddering inte skulle funka lika bra som hårt skal med mjuk vaddering.. :)
Spontant så tänker jag på en eventuell penetration.
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Behövs det verkligen "belägg" för att förstå att en hård pappkartong bättre skyddar innehållet mot yttre påverkan än en tunn pappersbit? Räcker det inte med sunt förnuft? Mina argument har jag angett ovan, läs inläggen igen. Förstår du fortfarande inte kan jag inte hjälpa dig.

Jag försökte lämna den här urspårade diskussionen tidigare men vet att du alltid måste få sista ordet i varje diskussion och i varje tråd numera. Jag kommer dock fortsätta hävda att jag vet att en tjock pappkartong ger bättre skydd än ett A4-papper, trots att jag inte kan ge dig vetenskapliga bevis för det. Men vi lever ju i förnekelsens tid så jag tvivlar inte på att du kommer ifrågasätta det in absurdum - det får du göra om du vill. Precis som jag får tycka, tro och påstå att jag vet saker, även utan att du måste godkänna mina "belägg".

Tycker för övrigt att ni som skickar dyrbara klockor i vadderade kuvert kan ange det i era annonser, tror det är fler än jag som gärna skulle vilja veta det i förväg.

Någon annan som vill ha ett snabbt svar på en snabb fråga...?
Om du kallar de tjocka kraftiga bruna vadderade påsarna för "tunn pappersbit"" och "a4 papper" är du endera ute för att förvilla läsare av dina poster eller så har du aldrig sett en sån påse och vet inte vad du talar om.
Och nej, de flesta små pappkartonger tvivlar jag på är motståndskraftigare mot penetrering än en sån påse kompletterad med bubbelplast runt klockan. Får nog till en plåtlåda i så fall.
 
Senast ändrad:

TorNet

Panerai
2-Faktor
Du får såklart tycka precis som du vill, aldrig påstått något annat. Att någon reagerar på ett resonemang som går emot vad branschfolk och vetenskapen säger får man nog räkna med. Jag fungerar på så sätt att jag vill hjälpa till med kunskap och förklara resonemang när något är oklart. Därför förklarade jag och ledde dig åt rätt håll för jag ville hjälpa till. Kan bara beklaga att du upplevde obehag av det.
Att "branchfolk" skickar klockor i vadderade kuvert är en minst sagt förvånande nyhet för mig. Var säger vetenskapen att papper har bättre motståndskraft än pappkartong? Du krävde att jag skulle belägga mina påståenden - så upp till bevis.

Ditt håll är inte rätt håll för mig. Betackar mig för din kunskap angående hur man packar klockor.

Obehag förresten? Jag kan inte påstå att jag vet saker men du kan påstå att du vet vilka känslor jag upplever...? Mycket konsekvent. Och ganska absurt.

Ja? Varför skulle nåt skydda bättre för att det är hårt? Om du släpper en plåtbox med en klocka i (utan inre vaddering) kommer det bli en ganska hård smäll för klockan. Det är ju den inre vadderingen som gör det mesta av jobbet, precis som deformationszoner på bilar som ju är mjuka för att absorbera smällar. Så jag förstår inte riktigt varför du är så säker på att bara mjuk vaddering inte skulle funka lika bra som hårt skal med mjuk vaddering.. :)
Men jösses - hela diskussionen förutsätter ju att emballaget inuti är likvärdigt. Vad föredrar du utanpå bubbelplasten - papper eller pappkartong, det är det frågan handlar om.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Att "branchfolk" skickar klockor i vadderade kuvert är en minst sagt förvånande nyhet för mig. Var säger vetenskapen att papper har bättre motståndskraft än pappkartong? Du krävde att jag skulle belägga mina påståenden - så upp till bevis.

Ditt håll är inte rätt håll för mig. Betackar mig för din kunskap angående hur man packar klockor.

Obehag förresten? Jag kan inte påstå att jag vet saker men du kan påstå att du vet vilka känslor jag upplever...? Mycket konsekvent. Och ganska absurt.
Med branschfolk syftar jag på folk som försörjer sig på att sälja förpackningar. Vad vetenskapen säger om motståndskraft? Beror helt på vad det skall vara motståndskraftigt mot. Förmodar du även förstår att det inte är vanliga papperskuvert vi pratar om utan fiberpapper som man inte kan riva upp. Det som dessa kuvert saknar är formfasthet då de är mjuka. Det leder dock till andra fördelar som vi förklarat. Jag efterfrågade belägg eller någon tanke bakom dina påstående men har tyvärr inte sett ett enda. Jag lyssnar gärna då det brukar komma mycket klokt från dig.

Förmodade det var obehag du kände när du kritiserade hur jag uppför mig på forumet. Var det en annan känsla beklagar jag att jag använde fel ord.
 

TorNet

Panerai
2-Faktor
Med branschfolk syftar jag på folk som försörjer sig på att sälja förpackningar. Vad vetenskapen säger om motståndskraft? Beror helt på vad det skall vara motståndskraftigt mot. Förmodar du även förstår att det inte är vanliga papperskuvert vi pratar om utan fiberpapper som man inte kan riva upp. Det som dessa kuvert saknar är formfasthet då de är mjuka. Det leder dock till andra fördelar som vi förklarat. Jag efterfrågade belägg eller någon tanke bakom dina påstående men har tyvärr inte sett ett enda. Jag lyssnar gärna då det brukar komma mycket klokt från dig.

Förmodade det var obehag du kände när du kritiserade hur jag uppför mig på forumet. Var det en annan känsla beklagar jag att jag använde fel ord.
Det var snarare ett konstaterande än negativ kritik. Resten låter jag vara obesvarat av hänsyn till de andra läsarna och för att du ska få sista ordet. God kväll.
 

FreakyLeo

Patek
2-Faktor
Hej hej :)

Jag är inget vidare på vintage men håller på att försöka rensa ut lite ur samlingen. Jag tittade närmare på en guldfärgad dressklocka som jag förutsätter är pläterad men som är stämplad ändå. Det står inget om materialet av själva klockan på den förutom stainless steel back och guldklockor brukar väl i regel ha guldboettlock och inte stål. Klockan har en del repor på baksidan men jag ser ingen genomnötning någonstans. Min fråga är om någon kanske vet vad stämplarna betyder? Tack på förhand :)

3C3AEC3C-32B0-46AD-85C3-4489830BD018.jpeg
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Hej hej :)

Jag är inget vidare på vintage men håller på att försöka rensa ut lite ur samlingen. Jag tittade närmare på en guldfärgad dressklocka som jag förutsätter är pläterad men som är stämplad ändå. Det står inget om materialet av själva klockan på den förutom stainless steel back och guldklockor brukar väl i regel ha guldboettlock och inte stål. Klockan har en del repor på baksidan men jag ser ingen genomnötning någonstans. Min fråga är om någon kanske vet vad stämplarna betyder? Tack på förhand :)

3C3AEC3C-32B0-46AD-85C3-4489830BD018.jpeg
Boettlocket ska höra till en guldbelagd mässingsboett. Vad är det för märke och ålder på klockan? Guldstämplar hänger ofta ihop med land och just ålder. Kan du gissa vad de föreställer?
 

FreakyLeo

Patek
2-Faktor
Boettlocket ska höra till en guldbelagd mässingsboett. Vad är det för märke och ålder på klockan? Guldstämplar hänger ofta ihop med land och just ålder. Kan du gissa vad de föreställer?
Stort tack :)

De är yttepyttesmå och kan bara gissa. Den nedre (lite större stämpeln) ser ut som ett örn eller drakhuvud i profil med hals och den övre kanske kan vara en liten fågel typ en sparv.... eller äggplanta :) Finns en stämpel mellan bandhornen också, men det är bara invictaloggan. Tycker att klockan känns tyngre än vad den borde göra och det är ganska grova jack i boetten efter batteribyte så den verkar ganska mjuk och jag ser inget stål eller mässing eller fulmetall igenom skadorna. Utan bandet på väger den 18-19gram.

Klockan gissar jag är sent 70tal - tidigt 80tal och det är en Swiss Made Invicta Quartz 6016 på ett original äkta reptilband. Hangtaggen säger INV33184 och inuti sitter ett schweiziskt 5juvelers Master Sonic 1632. Spenderat en kväll med Google men inte blivit visare :(

Jag har sett stämplade pläterade klockor men då brukar det stå typ 20micron eller liknande på klockan.

Antar att den bara är värd en femhundring, men jag blev ändå lite nyfiken.
4C561CA4-9F6D-4C5E-8AC4-B694E49AA8D4.jpeg
E84634C5-A5A3-4327-B83A-6DB030589E88.jpeg
 
Senast ändrad:

Highvalley

Ghetto Living
Friends Of KS
2-Faktor
Känner att det vore skoj med länk till den här och undrar om denna ref, ST 166.0118, sålts med länk som ny eller om den bara kom på band?
hJ33Bkm.jpg

Hittar den här när jag googlar. Ska vara en 1068 med 199 ändlänkar. Men det ser ju ut att vara ett rejält glapp och när jag googlar ändlänkar a verkar de vara avsedda för någon Constellation? Bild stulen från jeroenvink.net
nd5HbN9.jpg

Finns det någon finurlig tabell någonstans för att se vilken ändlänk som passar respektive Omegaboett?
 

Mr dude

Panerai
Friends Of KS
Hej alla kunniga Klocknörd’s

Jag undrade över om service’kostnad för sådan klocka, är det någon som kan?
9C43984C-3C1D-40F2-80AF-42A3B11A7210.jpeg
DA0E30A0-CBFF-452B-AABF-3F8BC446CD78.jpeg
 

Koppe

Cartier
Nu har liknande fråga avhandlats gällande kortning, men tror inte detta besvarats.

Hur byter man ändlänkar enklast på en sån här nitad länk? Ska man vika upp den översta metallbiten eller måste man ta ut niten på något sätt?
B1F05CD4-7365-4DFE-9B47-011653F15533.jpeg
 

Hr_Proos

Patek
2-Faktor
Känner att det vore skoj med länk till den här och undrar om denna ref, ST 166.0118, sålts med länk som ny eller om den bara kom på band?
hJ33Bkm.jpg

Hittar den här när jag googlar. Ska vara en 1068 med 199 ändlänkar. Men det ser ju ut att vara ett rejält glapp och när jag googlar ändlänkar a verkar de vara avsedda för någon Constellation? Bild stulen från jeroenvink.net
nd5HbN9.jpg

Finns det någon finurlig tabell någonstans för att se vilken ändlänk som passar respektive Omegaboett?
@tdn-dk startade en tråd för en tid sedan. https://klocksnack.se/threads/omega-bracelet-og-endpiece-efter-ref-nummer.98001/
 

Teletomte

Rolex
2-Faktor
Nu har liknande fråga avhandlats gällande kortning, men tror inte detta besvarats.

Hur byter man ändlänkar enklast på en sån här nitad länk? Ska man vika upp den översta metallbiten eller måste man ta ut niten på något sätt?
B1F05CD4-7365-4DFE-9B47-011653F15533.jpeg
Långsökt att man ska behöva fila bort nitskalle. Den inringade biten borde vara vikt och ha en skarv man kan bända upp?

C7510484-86B2-447D-A6A5-E99CE98EFDD5.jpeg
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Är det någon som har en ungefärlig uppfattning om årtal på denna? Farsan grävde fram den i en av farmors lådor och hon minns inte själv var eller när den kommer från.
(Ursäkta dålig bild)
IMG_20190824_170306742.jpg
Kool, ser ut som en tidig 40-talare. Visarna känns lite fel men har inte koll på modell. Hur stor är den?
 

NRE

Vacheron
2-Faktor
@Aurum Tack! Jag misstänkte där någonstans också. Min farmor är född -34 så det skulle kunna vara hennes första klocka. Den är typ 27 mm exkl krona.
 

Dogface

Breitling
Fick ärva en 50-tals dressklocka i 18k guld, märke Roma, som legat i en källare i ca 30 år. Hade på mig den under helgen och konstaterade att den tappade ca 4-6 sek samanlagt fredag-söndag. Min undran är om klockan behöver in på service för att hålla längre eller är det bara att använda den? Tack på förhand. (Ny på forumet och ny på mekaniska klockor)
 

Psykel

Patek
Fick ärva en 50-tals dressklocka i 18k guld, märke Roma, som legat i en källare i ca 30 år. Hade på mig den under helgen och konstaterade att den tappade ca 4-6 sek samanlagt fredag-söndag. Min undran är om klockan behöver in på service för att hålla längre eller är det bara att använda den? Tack på förhand. (Ny på forumet och ny på mekaniska klockor)
Tappar den 4-6 sekunder över tre dagar så går den spektakulärt bra för att vara en vintageklocka, i min mening. Släng upp en bild!
 
Topp