• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Snabba frågor - vintage

Psykel

Patek
Ser trevlig ut (trots oskarp bild ;)). Jag skulle nog inte oroa mig i första hand iallafall. Tickar den igång direkt när man vrider upp den och den håller tiden utan uppenbart tapp så kan du nog känna dig trygg.
 

Kje11e

Breitling
Hej!

Jag har en Certina Town and Country med ett par år på nacken. Jag vill minnas att det finns ett sätt att snabbställa datumhjulet, men jag kan inte komma ihåg hur. Finns det någon som kan dela med sig? :angel:
 

Bilagor

  • 20190829_082930.jpg
    20190829_082930.jpg
    86.3 KB · Visningar: 2

Exxet

Rolex
Hej!

Jag har en Certina Town and Country med ett par år på nacken. Jag vill minnas att det finns ett sätt att snabbställa datumhjulet, men jag kan inte komma ihåg hur. Finns det någon som kan dela med sig? :angel:
Dra ut kronan till första klicket och vrid på kronan, kommer visserligen inte i håg vilket håll :oldman: om det nu inte är så att den har det klassiska felet med trasig fjäder på datumhjulet, brukar paja på Certina.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Hej!

Jag har en Certina Town and Country med ett par år på nacken. Jag vill minnas att det finns ett sätt att snabbställa datumhjulet, men jag kan inte komma ihåg hur. Finns det någon som kan dela med sig? :angel:
Dra ut kronan till första klicket och vrid på kronan, kommer visserligen inte i håg vilket håll :oldman: om det nu inte är så att den har det klassiska felet med trasig fjäder på datumhjulet, brukar paja på Certina.
Tror inte den har ett mellanhack för snabbställning av datum.

Därför får man dra fram till klockan 12 tills datumet slår över, sedan vrida tillbaka till ~8:30 tills du hör ett litet klick, då kan du dra fram till klockan 12 igen. Inte jättesnabbt, men bättre än att behöva dra fram 2 varv för varje datumbyte.
 

Exxet

Rolex
Tror inte den har ett mellanhack för snabbställning av datum.

Därför får man dra fram till klockan 12 tills datumet slår över, sedan vrida tillbaka till ~8:30 tills du hör ett litet klick, då kan du dra fram till klockan 12 igen. Inte jättesnabbt, men bättre än att behöva dra fram 2 varv för varje datumbyte.
Beror väl lite på vad det sitter för verk i, om det är ett 25-651 brukar det väl vara quickset, men tror att jag överlåter detta till @Martin Lovasz :)
 

Martin Lovasz

Audemars
Det är ett nästan quickset på kaliber 25-651. När datumet växlar vid midnatt ställer man tillbaka tiden till 11 och sedan fram till 12 igen och det är designat så att man kan göra detta utan att släppa kronan.
 

Exxet

Rolex

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Tror ni att denna är i stål eller belagd med guld? Hoppas på stål då jag precis spontanade hem den och har lite svårt för guldbelagt.
Screenshot_20190906-130159_Tradera-01.jpeg
 

Dafi

Cartier
2-Faktor
Hur mycket kan det kosta att serva en defekt 50-tals-Omega med månfas-, dag-, datum- och månads-komplikation? Inser att det är lite en "hur långt är ett snöre"-fråga, men någon slags ballpark figure borde väl ändå gå att få fram.
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Hur mycket kan det kosta att serva en defekt 50-tals-Omega med månfas-, dag-, datum- och månads-komplikation? Inser att det är lite en "hur långt är ett snöre"-fråga, men någon slags ballpark figure borde väl ändå gå att få fram.
Mellan 3000 och 20 000 eller så omöjligt är inget vettigt svar så det enda är att höra sig för med en lämplig urmakare så kan de svara bättre förhoppningsvis. Om det behöver bytas delar till exempel så kan vara bra att veta det i så fall och om det finns att få tag på och sedan vad det kan kosta.
 

Dafi

Cartier
2-Faktor
Mellan 3000 och 20 000 eller så omöjligt är inget vettigt svar så det enda är att höra sig för med en lämplig urmakare så kan de svara bättre förhoppningsvis. Om det behöver bytas delar till exempel så kan vara bra att veta det i så fall och om det finns att få tag på och sedan vad det kan kosta.
Jo, förstår det. Klockan är en Cosmic 2486-2, tror inte det finns supermånga där ute jmf med Seamasters, Constellation et cetera, vilket gör att reservdelar antagligen är någorlunda begränsade.
 

dk1

Breitling
Har nyligen ärvt denna omega klocka. Jag kan ingenting i stort sätt. Men undrar följande:
Vad är den värd på ett ungefär? (Vill inte sälja men kul att veta)
Vad behöver man göra med den? Den går igång fint om man skakar på den men den behöver kanske servas? Vad kostar det och var kan man göra sånt? Behöver det vara en omega handlare? Bor i Örebro så VÄSTERÅS är närmsta omega handlaren
Glaset är lite repigt och har en liten liten spricka går det att polera bort eller ska man bara låta det vara för det stör inte så mycket?
 

Bilagor

  • CE1FF0E5-A6AA-4059-A59E-5D0C7AB13D36.jpeg
    CE1FF0E5-A6AA-4059-A59E-5D0C7AB13D36.jpeg
    153.9 KB · Visningar: 3
  • DACDED33-E5A5-4009-9A01-D74AF8A5338D.jpeg
    DACDED33-E5A5-4009-9A01-D74AF8A5338D.jpeg
    122.3 KB · Visningar: 3
  • 7853813E-CA2F-46CD-978E-6AD1AEAE9EE7.jpeg
    7853813E-CA2F-46CD-978E-6AD1AEAE9EE7.jpeg
    215.4 KB · Visningar: 3
  • CE03FF54-4AD3-4D98-B768-531188373D2E.jpeg
    CE03FF54-4AD3-4D98-B768-531188373D2E.jpeg
    100 KB · Visningar: 3

DrKlocka

Audemars
Har nyligen ärvt denna omega klocka. Jag kan ingenting i stort sätt. Men undrar följande:
Vad är den värd på ett ungefär? (Vill inte sälja men kul att veta)
Vad behöver man göra med den? Den går igång fint om man skakar på den men den behöver kanske servas? Vad kostar det och var kan man göra sånt? Behöver det vara en omega handlare? Bor i Örebro så VÄSTERÅS är närmsta omega handlaren
Glaset är lite repigt och har en liten liten spricka går det att polera bort eller ska man bara låta det vara för det stör inte så mycket?
Gå till Ahlens Ur i Örebro.
 

dk1

Breitling
Det här är nog en idiotfråga men hur öppnar man lättast baksidan av en omega? Måste man ha specialverktyg eller finns det husmorsknep?
 

Bilagor

  • F659DA3C-5C1E-4353-8575-AC861246AF2B.jpeg
    F659DA3C-5C1E-4353-8575-AC861246AF2B.jpeg
    215.4 KB · Visningar: 4

Husse

Patek
Det här är nog en idiotfråga men hur öppnar man lättast baksidan av en omega? Måste man ha specialverktyg eller finns det husmorsknep?
Just den där Omegan tror jag att du ska låta en urmakare öppna.
Det är ett fint verk i den som jag aldrig någonsin skulle peta i själv.
Vill inte vara elak men det kan bli hemska skador på verken om man inte vet exakt vad man håller på med!
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
0FFE7520-20DF-4469-82C1-1759E0077D85.jpeg
E4B73CC7-593F-4E04-AD5F-2BDD25EDECFB.jpeg
Vågar jag polera glas och boett? Och isåfall hur gör jag det?

Boetten är pläterad, va? D.v.s. ett lite tunnare lager guld.
I sånt fall, och nästan oavsett, hade jag låtit bli att röra denna. Går man på så är det nog en överhängande risk att guldlagret helt försvinner vid de kanter som finns.

Glaset är mineral, antar jag? I sånt fall görbart, men ett jäkla jobb.
Finns en how-to guide i gör det själv-delen av forumet. Involverar väl kemisk polering med Ceriumoxid och en jävla massa gnidande. Men det är absolut möjligt. :)


EDIT
Jäkla ball sjuttiotalspryl, för övrigt! Märks på handleden, liksom!
 
Topp