• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Snabba frågor - vintage

Joakim

Sugen
2-Faktor
Boetten är pläterad, va? D.v.s. ett lite tunnare lager guld.
I sånt fall, och nästan oavsett, hade jag låtit bli att röra denna. Går man på så är det nog en överhängande risk att guldlagret helt försvinner vid de kanter som finns.

Glaset är mineral, antar jag? I sånt fall görbart, men ett jäkla jobb.
Finns en how-to guide i gör det själv-delen av forumet. Involverar väl kemisk polering med Ceriumoxid och en jävla massa gnidande. Men det är absolut möjligt. :)


EDIT
Jäkla ball sjuttiotalspryl, för övrigt! Märks på handleden, liksom!
Plätering, så den rör jag inte. Ska kolla glaset med en uris vid tillfälle, det är liksom lite ”mjölkigt”. Och tack för komplimang, är svag för 70-talet :)
 

Ariste

Audemars
2-Faktor
Hej, är det någon som har koll på hur siffror likt dessa brukar beskrivas på engelska? Baseline center aligned arabic numerals...:)
Mirrored numerals...

28754001_420816121702073_7094315125699510272_n.jpg
 
Senast ändrad:

URsinne

Audemars
2-Faktor
Hej, är det någon som har koll på hur siffror likt dessa brukar beskrivas på engelska? Baseline center aligned arabic numerals...:)
Mirrored numerals...

28754001_420816121702073_7094315125699510272_n.jpg
De är inte så jättevanliga så vet inte om det finns nåt gängse som skulle vara allmänt accepterat att det ska heta men det jag sett har varit "radial numerals" eller "radial arabic numerals". Relativt kort och gott. Ganska beskrivande och i vart fall inte fel.
 

Ariste

Audemars
2-Faktor
Älskar den typen av siffror som är lite avlånga, oerhört vackert. Fin klocka förresten!
Tackar, typsnittet är vackert och balanserat.
De är inte så jättevanliga så vet inte om det finns nåt gängse som skulle vara allmänt accepterat att det ska heta men det jag sett har varit "radial numerals" eller "radial arabic numerals". Relativt kort och gott. Ganska beskrivande och i vart fall inte fel.
Tack för den benämningen, en googling ger en väldigt talande och bra träffbild. Radial numerals ska jag hålla mig till!
 

deddas

Rolex
Inte världens bästa bilder....
P_20191010_161613.jpg
P_20191010_161553.jpg

Men ni fattar. Min fråga är, hur böjer/masserar ni ändlänkar? Den här dök ner idag och är nöjd med den osv men ändlänkarna glappar lite mot boetten och jag skulle vilja "trycka dit" dem något.
Tacksam för svar!
Mvh
Deddas
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Inte världens bästa bilder....
P_20191010_161613.jpg
P_20191010_161553.jpg

Men ni fattar. Min fråga är, hur böjer/masserar ni ändlänkar? Den här dök ner idag och är nöjd med den osv men ändlänkarna glappar lite mot boetten och jag skulle vilja "trycka dit" dem något.
Tacksam för svar!
Mvh
Deddas
Det är en faktor som avgör om de sitter löst eller inte. Det är hur tight första breda länkbiten ligger emot ändlänken. Första breda ändlänken är vad som trycker in ändlänken mot boetten. Antingen kortar man första smala/mitt-länkbiten eller så gör man ändlänken längre. Längre gör man ändlänken genom att pressa ihop den så vinkeln mellan undersida och ovansida blir mindre.
 

deddas

Rolex
Det är en faktor som avgör om de sitter löst eller inte. Det är hur tight första breda länkbiten ligger emot ändlänken. Första breda ändlänken är vad som trycker in ändlänken mot boetten. Antingen kortar man första smala/mitt-länkbiten eller så gör man ändlänken längre. Längre gör man ändlänken genom att pressa ihop den så vinkeln mellan undersida och ovansida blir mindre.
Jag var nog inne på att "pressa" men vad använder man då för bästa resultat?
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Inte världens bästa bilder....
P_20191010_161613.jpg
P_20191010_161553.jpg

Men ni fattar. Min fråga är, hur böjer/masserar ni ändlänkar? Den här dök ner idag och är nöjd med den osv men ändlänkarna glappar lite mot boetten och jag skulle vilja "trycka dit" dem något.
Tacksam för svar!
Mvh
Deddas
Ser ut som att ändlänkarnas "spetsar" inte kommer att passa perfekt på boettens lite rundade "vinklar" längst in i luggarna. Kan nog bli svårt att få det helt bra utan att runda till "spetsarna".
 

deddas

Rolex
Det finns bättre prylar att lära sig på. Misstänker du inte har särskilt bra filar heller? Det ger skillnad på resultat att använda kvalitetsfilar från tex schweiziska Gallorbe än någon skitfil från Biltema :)
Haha jag förstår din poäng. Var ett försök till komik. Var ingen svindyr historia, länken alltså. Så kan vara värt att prova lite försiktigt.
 

deddas

Rolex
Det finns bättre prylar att lära sig på. Misstänker du inte har särskilt bra filar heller? Det ger skillnad på resultat att använda kvalitetsfilar från tex schweiziska Gallorbe än någon skitfil från Biltema :)
Vägrar dock tro att det är skillnad på filar ändå. Gör "Gallorbe" bättre hammare än Biltema också? ;)
Men går det med slipapper/sandpapper då?
 

DrKlocka

Audemars
Vägrar dock tro att det är skillnad på filar ändå. Gör "Gallorbe" bättre hammare än Biltema också? ;)
Men går det med slipapper/sandpapper då?
Vägrar dock tro att det är skillnad på filar ändå. Gör "Gallorbe" bättre hammare än Biltema också? ;)
Men går det med slipapper/sandpapper då?
Om du inte tror det är skillnad säger det en del om din kunskap och förståelse för material :)
Gallorbe tillverkar inte hammare mig veterligen. Men undvik det mesta från Biltema. Hade en hammare därifrån som gick i 5 delar vid användning.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Kan låta så, men biltemas och andra billiga filar ger i regel skräpresultat och är en skymf mot filandet som konst.
Hehe, inte många som kan kalla sitt filande konst. I klocksammanhang har vi väl typ ingen i Sverige? Håller dock med om att livet blir lite bättre och roligare om man undviker det riktiga skräpet.
 
Topp