• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Snabba frågor - vintage

hejsam

Patek
2-Faktor
Ja, betyder att det är radium. Kan ändå vara 60-tal, de använde fortfarande radium då.
Fick 50-talet från @Aurum svar i ”farligt med vintage tråden”
634AE743-79C9-4F73-BDAD-7540A287603D.jpeg


Men om du säger att Le Jour startade på 60-talet så är den givetvis inte äldre än så, jag har inte koll på märket.
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Det här huset, granne till mig, är byggt i sk blåbetong, den föreningen har nyss monterat en ytterst avancerad fläktanläggning då lägenheterna var smittade av radon.
Med anläggningen i gång så är det ”ok” att bo där.
Tror inte att din klocka kan konkurrera med ett radonsmittat hus.
Kom bara ihåg att inte provsmaka tavla och visare! ;)
Min fråga var egentligen om man bör låta någon blåsa bort smulorna med lysmassa från tavlan pga det kanske förstör tavlan? :)
 

pemlock

Panerai
2-Faktor
Och min känsla är att de tavlor som har Ra utskrivet på tavlan hör till slutet av perioden då man använde radium på tavlor?
Ja, 50-talet och 60-talet. Dels i efterdyningarna av radium-skandalen antar jag, men även för att andra alternativ började dyka upp så att man ville klargöra vilken sort det var. Det kan stå t.ex. "T<25" på gamla tavlor, vilket betyder tritium, mindre än 25 millicurie. (Numera brukar det stå H3.)
Nu försökte jag ta reda på när de egentligen slutade med radium, men lyckades inte hitta något definitivt datum.
 

Hr_Proos

Patek
2-Faktor
Ja, 50-talet och 60-talet. Dels i efterdyningarna av radium-skandalen antar jag, men även för att andra alternativ började dyka upp så att man ville klargöra vilken sort det var. Det kan stå t.ex. "T<25" på gamla tavlor, vilket betyder tritium, mindre än 25 millicurie. (Numera brukar det stå H3.)
Nu försökte jag ta reda på när de egentligen slutade med radium, men lyckades inte hitta något definitivt datum.
Måste som sagt vara någon gång på 60-talet som de slustade med Ra. Denna F-L är tillverkad oktober 1964 (iaf boetten) och den har Ra-märkt tavla.
3dca8f42-9a2e-4b81-9011-103d7e11bd46-jpeg.787808
 

Nissenutz

Patek
2-Faktor
Finns inget att anmärka på den. Tycker den ser bra ut. Jämfört med en likande jag har tycker jag allt ser rätt ut.
Tack :) vad skulle du säga att den är värd? Är jag rätt ute? Guld på stål eller vad de kallas är ju inte så hett alla gånger och priserna på stålisarna som gått här på KS ligger runt femhundringen så tänkte att de bör ligga liknande.

Är lite rastlös så kollar på olika auktioner :p
 

Hr_Proos

Patek
2-Faktor
Tack :) vad skulle du säga att den är värd? Är jag rätt ute? Guld på stål eller vad de kallas är ju inte så hett alla gånger och priserna på stålisarna som gått här på KS ligger runt femhundringen så tänkte att de bör ligga liknande.

Är lite rastlös så kollar på olika auktioner :p
Du är rätt ute tycker jag. Betala inte för mycket nu när du är rastlös. :)
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Tack :) vad skulle du säga att den är värd? Är jag rätt ute? Guld på stål eller vad de kallas är ju inte så hett alla gånger och priserna på stålisarna som gått här på KS ligger runt femhundringen så tänkte att de bör ligga liknande.

Är lite rastlös så kollar på olika auktioner :p
Det är inte guld på stål.

Tycker den ser bra ut ändå. Skulle säga 500 är billigt om den är lika bra som den ser ut, trots att det inte är guld på stål. Den modellen är ganska poppis tycker jag det verkar som.
 

dagnydigger

Cartier
Tack :) vad skulle du säga att den är värd? Är jag rätt ute? Guld på stål eller vad de kallas är ju inte så hett alla gånger och priserna på stålisarna som gått här på KS ligger runt femhundringen så tänkte att de bör ligga liknande.

Är lite rastlös så kollar på olika auktioner :p
Det där är nog inte guld på stål tyvärr, skulle tro att det är en pläterad mässingsboett (elektriskt pålagt tunnt guldskikt). Guld på stål är som det låter, guld format med och sammanfogat med en stålboett. (Gold capped). Guldlagret är tjockare och slits inte igenom lika lätt som på pläterade boetter. Om en stålis kostar 500 skulle jag personligen inte ge mer än 300 för en pläterad mässingsboett, men då skall jag också verkligen gilla modellen.
 

Nissenutz

Patek
2-Faktor
Det är inte guld på stål.

Tycker den ser bra ut ändå. Skulle säga 500 är billigt om den är lika bra som den ser ut, trots att det inte är guld på stål. Den modellen är ganska poppis tycker jag det verkar som.

Det där är nog inte guld på stål tyvärr, skulle tro att det är en pläterad mässingsboett (elektriskt pålagt tunnt guldskikt). Guld på stål är som det låter, guld format med och sammanfogat med en stålboett. (Gold capped). Guldlagret är tjockare och slits inte igenom lika lätt som på pläterade boetter. Om en stålis kostar 500 skulle jag personligen inte ge mer än 300 för en pläterad mässingsboett, men då skall jag också verkligen gilla modellen.
Vet att det finns skillnader på hur "guld" läggs på men kan inte de exakta skillnaderna eller hur jag bör uttrycka mig. Mässingsboett tvivlar jag på dock. Lite googling säger guldpläterad.

Men jag håller ögonen på auktionen så får vi se var det slutar. Tack alla för svaren :)
 

dagnydigger

Cartier
Vet att det finns skillnader på hur "guld" läggs på men kan inte de exakta skillnaderna eller hur jag bör uttrycka mig. Mässingsboett tvivlar jag på dock. Lite googling säger guldpläterad.

Men jag håller ögonen på auktionen så får vi se var det slutar. Tack alla för svaren :)
Kanske uttryckte mig lite vagt. Det jag menar är att pläterade klockor sällan har en stålboett i grunden. Oftast är boetten av "base metal", antingen mässing eller annan "enklare" legering. Gold capped är i princip alltid stål i boetten och ett lager guld på. Sannolikheten är stor att just denna klocka inte är i stål. Kollar du på en "gold capped" så ser du stålet på undersidan av bandhornen, syns mycket tydligt på många longines, movado, zenith, omega m.fl. om klockan är fotograferad korrekt.
Men jag tycker inte detta skall avskräcka dig från ett ev. köp, klockan är fin och verkar vara korrekt och i bra skick.
 

Nissenutz

Patek
2-Faktor
Kanske uttryckte mig lite vagt. Det jag menar är att pläterade klockor sällan har en stålboett i grunden. Oftast är boetten av "base metal", antingen mässing eller annan "enklare" legering. Gold capped är i princip alltid stål i boetten och ett lager guld på. Sannolikheten är stor att just denna klocka inte är i stål. Kollar du på en "gold capped" så ser du stålet på undersidan av bandhornen, syns mycket tydligt på många longines, movado, zenith, omega m.fl. om klockan är fotograferad korrekt.
Men jag tycker inte detta skall avskräcka dig från ett ev. köp, klockan är fin och verkar vara korrekt och i bra skick.
Absolut. Blev mest nyfiken på just vad man skulle kalla det :) den är fortfarande intressant. Föll för stilen och skicket.
 

dagnydigger

Cartier
Absolut. Blev mest nyfiken på just vad man skulle kalla det :) den är fortfarande intressant. Föll för stilen och skicket.
Förstår det, men. man skall alltid vara lite försiktig om man vill kränga vidare klockan senare, på tratten är det ganska många som saluför "guld på stål" som inte är just det utan pläterade enklare boetter. Inget om dessa ur, men det en väsentlig skillnad på kvalitet och möjligheten att få ett vettigt pris vid vidareförsäljning om det blir aktuellt.
 

Nissenutz

Patek
2-Faktor
Förstår det, men. man skall alltid vara lite försiktig om man vill kränga vidare klockan senare, på tratten är det ganska många som saluför "guld på stål" som inte är just det utan pläterade enklare boetter. Inget om dessa ur, men det en väsentlig skillnad på kvalitet och möjligheten att få ett vettigt pris vid vidareförsäljning om det blir aktuellt.
Jo jag kommer ihåg att det fanns en intressant tråd som diskuterade olika typer av guldpläteringar samt guld på stål här på KS och är medveten om att just plätering är lägst värde. Vidareförsäljning blir det säkert, de mesta roterar hos mig, tar bara olika lång tid.
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Vet att det finns skillnader på hur "guld" läggs på men kan inte de exakta skillnaderna eller hur jag bör uttrycka mig. Mässingsboett tvivlar jag på dock. Lite googling säger guldpläterad.

Men jag håller ögonen på auktionen så får vi se var det slutar. Tack alla för svaren :)
Om du redan känner till det finns det ändå andra som inte gör det, därför passar jag på och nämner det:

Skillnaden är den att guld på stål, åtminstone i vintagesammanhang -alltid- innebär en boett i stål med guldlager på, oftast jämförelsevis tjockt. En doublé eller guldpläterad vilket man nu vill kalla det har en boett i s.k. "fulmetall" med eller utan stålbaklock. Endera mässings- eller nickellering lr liknande i boetten istället för stål. Baklocksmaterial oväsentligt i sammanhanget och gör inte boetten till guld på stål. Ett gammalt klockskojartrick att ändra benämning pga av vad baklocket är gjort av.

Den ene mer påkostad och dyrare än enbart stål när den var ny samt tidigare även i klocksamlarkretsar, den andre en snikmodell av lägre kvalitet kan man säga. Därav den ibland avsiktliga sammanblandningen som bidragit till att guld på stål sjunkit i popularitet, i en del kretsar.

Edit, stavning och tappade ord.
 
Senast ändrad:

oftast

Panerai
2-Faktor
Jag har köpt den här av en privatperson på en schweizisk auktionssite. Tanken hade inte tidigare slagit mig men på förekommen anledning vill jag bara kolla med panelen om ni tror tavlan blivit utbytt? Tavlan är i fint skick, men det finns ett litet chip klockan 1.
@Aurum
 

Bilagor

  • IMG_20191027_235818.jpg
    IMG_20191027_235818.jpg
    99.9 KB · Visningar: 2
  • IMG_20191027_235802.jpg
    IMG_20191027_235802.jpg
    106.4 KB · Visningar: 2
  • IMG_20191027_235752.jpg
    IMG_20191027_235752.jpg
    67.4 KB · Visningar: 1
  • IMG_20191027_235818.jpg
    IMG_20191027_235818.jpg
    99.9 KB · Visningar: 1

Exilnorrlänning

Cartier
Pledge Member
2-Faktor
Har fått hem en Seikomatic 6218-8971 weekdater i gott estetiskt skick, enda är väl att index på ringen mellan 6 och 7 är nästan bortnötta. I övrigt går klockan bra.
Min fråga är om nån har koll på hur högljudd rotorn är på dessa verk? Känns som en rejäl klump som svänger runt därinne dessutom. Man känner verkligen när rotorn snurrar där inne när man skakar den plus att den låter en del. Har inte känt på nån vintage med denna "solida" känsla när den svänger runt. Input från nån som har koll på verket?
Mvh
IMG_20191029_174027.jpg
 

repertoire

Cartier
2-Faktor
tissot.jpg
Rotat fram en av farfars klockor. Tissot Visodate Seastar. Han dog tyvärr tragiskt när min far var 6 så jag hann själv aldrig träffa honom. Har med största sannolikhet legat oanvänd sedan ~1965, har aldrig sett den bäras så det vore kul att få den i fungerande skick och överraska farsan med den till Jul. Inget sker när man vrider upp den så troligtvis är någon fjäder av (?). Någon här på forumet som kan hjälpa till med service/reparation eller har tips på var jag bör vända mig?
 
Senast ändrad:

kuma-kun

Audemars
Har fått hem en Seikomatic 6218-8971 weekdater i gott estetiskt skick, enda är väl att index på ringen mellan 6 och 7 är nästan bortnötta. I övrigt går klockan bra.
Min fråga är om nån har koll på hur högljudd rotorn är på dessa verk? Känns som en rejäl klump som svänger runt därinne dessutom. Man känner verkligen när rotorn snurrar där inne när man skakar den plus att den låter en del. Har inte känt på nån vintage med denna "solida" känsla när den svänger runt. Input från nån som har koll på verket?
Mvh
IMG_20191029_174027.jpg

Seikomatics var Seikos bättre automatiska ur vid tiden.
Dom enklare hette Sportmatic och vill du ha en bättre än den där får du köpa en Seikomatic Chronometer eller en handdragen GS.
Tyvärr sitter trycket lite dåligt på ringen med sekundskalan men om man vill kan man måla dit nya.
Har aldrig tänkt på att rotorn känns speciellt mycket på dom och är inte hemma så jag kan skaka på någon.
Öppna och kolla så inte centrumlagret är dålig och rotorn tar i verket.
 

Exilnorrlänning

Cartier
Pledge Member
2-Faktor
Seikomatics var Seikos bättre automatiska ur vid tiden.
Dom enklare hette Sportmatic och vill du ha en bättre än den där får du köpa en Seikomatic Chronometer eller en handdragen GS.
Tyvärr sitter trycket lite dåligt på ringen med sekundskalan men om man vill kan man måla dit nya.
Har aldrig tänkt på att rotorn känns speciellt mycket på dom och är inte hemma så jag kan skaka på någon.
Öppna och kolla så inte centrumlagret är dålig och rotorn tar i verket.
Tack för svar! Måste bara få tummen ur och skaffa verktyg för att öppna.:) trodde aldrig att det skulle bli så intressant att köpa på sig vintage.:D
 

Tripeiro.

Rolex
2-Faktor
Lite funderingar gällande tavlan/index på denna Precision.
1. Koppar(färgade) index kl 12, 3, 6 och 9 är till synes helt flat, jag kan inte ens med lupp se några nivåskillnader mellan index och tavlan. Koppar(?)tavla man målat och lämnat index nakna?
2. Övriga markeringar har samma koppargrund, men har tunna svarta stavar i mitten vilka inte åldrats särskilt fint och spritt sig lite. Kan inte riktigt fånga stavarna på bild, hårstratunna väldigt exakta stavar/linjer som ser ut att ha "smält"/smittat områdena runtkring.

Ja, tacksam för alla tankar, fakta och gissningar om vad som hänt och varför.



IMG_0220.jpg
IMG_0221.jpg
 
Topp