• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Snabba frågor - vintage

Hehe, inte många som kan kalla sitt filande konst. I klocksammanhang har vi väl typ ingen i Sverige? Håller dock med om att livet blir lite bättre och roligare om man undviker det riktiga skräpet.
I princip alla antikurmakare skulle jag säga. Jobbar man med större ur - fickur, bordsur, väggur så kommer man inte undan filandet.

Men dem här då?

Screenshot_20191010_223819.jpg

Främst beror det på vad man ska göra såklart. Runda av hörn på ändlänkar? Då duger allt. Plana ut sportrolexboetter, då duger allt. Alltid kul när folk som lägger lite för mycket tid på något går in i magins värld.
Absolut är det så, och jag förstår folk som lägger dyrare pengar på "riktiga" verktyg.
Tycker ofta att det går att få vettiga resultat även med skräpverktyg men det kräver ofta lite mer av den som utför arbetet för att få ett bra resultat.

Det går ju även att serva en klocka med ett ebay-urmakarkit för 200 kronor men det är lite högre risk att t.ex. slinta med en skruvmejsel och verktygen kommer inte att hålla för speciellt många arbeten osv... Men det går.

Främst beror det på vad man ska göra såklart. Runda av hörn på ändlänkar? Då duger allt. Plana ut sportrolexboetter, då duger allt. Alltid kul när folk som lägger lite för mycket tid på något går in i magins värld.
Magins värld? Nu tycker jag du tar i lite väl. Vill du "plana ut" rolexboetter med biltemas filar så gör det. Men jag är tveksam till att ditt resultat kommer bli lika bra som med bättre filar. Testa att jobba med båda sorterna så kommer du att märka skillnad.
Jag har hundratals filar och det är skillnad.

Magins värld? Nu tycker jag du tar i lite väl. Vill du "plana ut" rolexboetter med biltemas filar så gör det. Men jag är tveksam till att ditt resultat kommer bli lika bra som med bättre filar. Testa att jobba med båda sorterna så kommer du att märka skillnad.
Jag har hundratals filar och det är skillnad.
Yes, det är min erfarenhet. Glöm inte att denna diskussion grundade sig i att runda av några hörn på tunn plåt. Yrkesmän behöver såklart oftast minst ett hack upp. En liten vinst i ergonomi eller effektivitet osv är värdefull om man lägger många timmar med redskapet. Sedan har Biltema väldigt många leverantörer, inte alls övertygad om att alla deras filar har uppenbara defekter.

Jag gillar som sagt snobbism. Folk som nördar in på saker är kul. Däremot tappar många verklighetsförankringen efter ett tag. Ibland får man stanna upp och fundera på vad man har för riktiga behov och specificera dem för att det inte ska spåra ut. Detta då sagt om man vill vara kostnadseffektiv. Jag ser detta överallt om och om igen. Hemmafixare med proffsverktyg, hifinördar med kablar, anställda arbetare utan kostnadstak, skovårdsnördar, bilvårdsnördar osv. Det är inte så konstigt då man blir fartblind och de flesta vet egentligen inte vad det är de köper, de köper konceptet och litar på marknadsföringen/allmänna åsikten. Få vet även vad kvalitet är och kan inte avgöra själv när de har produkten framför sig. Mao mycket känslostyrda beslut. Man köper magiska produkter utan uppbackning av faktabaserat underlag.

Detta har dock spårat ur lite i denna tråd kanske...

Yes, det är min erfarenhet. Glöm inte att denna diskussion grundade sig i att runda av några hörn på tunn plåt. Yrkesmän behöver såklart oftast minst ett hack upp. En liten vinst i ergonomi eller effektivitet osv är värdefull om man lägger många timmar med redskapet. Sedan har Biltema väldigt många leverantörer, inte alls övertygad om att alla deras filar har uppenbara defekter.

Jag gillar som sagt snobbism. Folk som nördar in på saker är kul. Däremot tappar många verklighetsförankringen efter ett tag. Ibland får man stanna upp och fundera på vad man har för riktiga behov och specificera dem för att det inte ska spåra ut. Detta då sagt om man vill vara kostnadseffektiv. Jag ser detta överallt om och om igen. Hemmafixare med proffsverktyg, hifinördar med kablar, anställda arbetare utan kostnadstak, skovårdsnördar, bilvårdsnördar osv. Det är inte så konstigt då man blir fartblind och de flesta vet egentligen inte vad det är de köper, de köper konceptet och litar på marknadsföringen/allmänna åsikten. Få vet även vad kvalitet är och kan inte avgöra själv när de har produkten framför sig. Mao mycket känslostyrda beslut. Man köper magiska produkter utan uppbackning av faktabaserat underlag.

Detta har dock spårat ur lite i denna tråd kanske...
Ja det är sant och du har rätt i det. En liten länkbit är en småsak egentligen såklart.
Ett bra tips annars är att leta beggade filar på loppisar. Man kan ofta hitta gamla Öberg-filar för någon tjuga och de går ofta att snygga till med en stålborste och ev lite rost lösning. Brukar köpa på mig när jag stöter på dem, förr eller senare har man någon bekant i behov av en bra fil :)

Har inte tänkt på det tidigare, men visst fan står det ”Swiss Ra Made” på min Le Jour? Vilket bör innebära Radium? Vill minnas att man slutade med Radium på 50-talet någongång, då bör min isåfall vara tidigare än jag trott (har tänkt typ 60-tal pga luggarna).
EF975A46-7EED-4F12-B673-C58E3640A074.jpeg
4347C146-EF65-43D1-9508-9EE5D40B370C.jpeg

Ser ut som det ligger lite smulad lysmassa på tavlan, något man ska bry sig om? Syns inte med ögat utan bara med lupp vill säga.
BA46F8DA-D5C5-418E-BA1C-EC3B464EF509.jpeg

9F564C83-4861-4C88-8DBC-5EB9E9E4B131.jpeg

Har inte tänkt på det tidigare, men visst fan står det ”Swiss Ra Made” på min Le Jour? Vilket bör innebära Radium? Vill minnas att man slutade med Radium på 50-talet någongång, då bör min isåfall vara tidigare än jag trott (har tänkt typ 60-tal pga luggarna).
EF975A46-7EED-4F12-B673-C58E3640A074.jpeg
4347C146-EF65-43D1-9508-9EE5D40B370C.jpeg

Ser ut som det ligger lite smulad lysmassa på tavlan, något man ska bry sig om? Syns inte med ögat utan bara med lupp vill säga.
BA46F8DA-D5C5-418E-BA1C-EC3B464EF509.jpeg

9F564C83-4861-4C88-8DBC-5EB9E9E4B131.jpeg
Det här huset, granne till mig, är byggt i sk blåbetong, den föreningen har nyss monterat en ytterst avancerad fläktanläggning då lägenheterna var smittade av radon.
Med anläggningen i gång så är det ”ok” att bo där.
Tror inte att din klocka kan konkurrera med ett radonsmittat hus.
Kom bara ihåg att inte provsmaka tavla och visare! ;)

Tillbaka
Topp