• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Snabba frågor - vintage

Psykel

Patek
Lite funderingar gällande tavlan/index på denna Precision.
1. Koppar(färgade) index kl 12, 3, 6 och 9 är till synes helt flat, jag kan inte ens med lupp se några nivåskillnader mellan index och tavlan. Koppar(?)tavla man målat och lämnat index nakna?
2. Övriga markeringar har samma koppargrund, men har tunna svarta stavar i mitten vilka inte åldrats särskilt fint och spritt sig lite. Kan inte riktigt fånga stavarna på bild, hårstratunna väldigt exakta stavar/linjer som ser ut att ha "smält"/smittat områdena runtkring.

Ja, tacksam för alla tankar, fakta och gissningar om vad som hänt och varför.



IMG_0220.jpg
IMG_0221.jpg
Kan tyvärr inte hjälpa dig mer än att tipsa om att investera i ett litet makroobjektiv till mobilen, för att ta bättre bilder på såna detaljer! :)
 

Tripeiro.

Rolex
2-Faktor
Sådär, speglas i bild 1 gör fotbollen, var ju tvungen att smita in på Olearys.
Blev väl helt OK trots dunkel ljus!

Så, till ovan fråga;
1. Koppar(färgade) index kl 12, 3, 6 och 9 är till synes helt flat, jag kan inte ens med lupp se några nivåskillnader mellan index och tavlan. Koppar(?)tavla man målat och lämnat index nakna?
2. Övriga markeringar har samma koppargrund, men har tunna svarta stavar i mitten vilka inte åldrats särskilt fint och spritt sig lite. Kan inte riktigt fånga stavarna på bild, hårstratunna väldigt exakta stavar/linjer som ser ut att ha "smält"/smittat områdena runtkring.

Ja, tacksam för alla tankar, fakta och gissningar om vad som hänt och varför.

18A9CC5F-F725-451F-B98C-ABEBF94CF8BB.jpeg
F682E7D0-CCC4-41B3-BB64-A470DADEDC93.jpeg
526C4497-8F3C-4769-B967-C8EF6DBBA2BF.jpeg
 

Tripeiro.

Rolex
2-Faktor
Har de samma färg som plupparna utanför index i minutmarkeringarna? Ser de ut att ha "svällt" lite? I så fall skulle jag gissa Ra men vet inte säkert.
Ja, samma färg och utseende. Inte kunnat hitta någon direkt referens att jämföra mot, men ingen verkar ha haft lume av de jag sett. På visare eller tavla, fast de har iofs sett restaurerade ut..
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Sådär, speglas i bild 1 gör fotbollen, var ju tvungen att smita in på Olearys.
Blev väl helt OK trots dunkel ljus!

Så, till ovan fråga;
1. Koppar(färgade) index kl 12, 3, 6 och 9 är till synes helt flat, jag kan inte ens med lupp se några nivåskillnader mellan index och tavlan. Koppar(?)tavla man målat och lämnat index nakna?
2. Övriga markeringar har samma koppargrund, men har tunna svarta stavar i mitten vilka inte åldrats särskilt fint och spritt sig lite. Kan inte riktigt fånga stavarna på bild, hårstratunna väldigt exakta stavar/linjer som ser ut att ha "smält"/smittat områdena runtkring.

Ja, tacksam för alla tankar, fakta och gissningar om vad som hänt och varför.

18A9CC5F-F725-451F-B98C-ABEBF94CF8BB.jpeg
F682E7D0-CCC4-41B3-BB64-A470DADEDC93.jpeg
526C4497-8F3C-4769-B967-C8EF6DBBA2BF.jpeg
Vad är frågan egentligen? Alla index verkar ju ha varit med spegelindex. Lär vara ett tunt guldlager. Sedan har man lagt ett tryck (svart?) på vissa index i efterhand, säkert original. Färgen i detta tryck har uppenbarligen inte varit inert utan reagerat något med tavlans klarlack.
 

Tripeiro.

Rolex
2-Faktor
Vad är frågan egentligen? Alla index verkar ju ha varit med spegelindex. Lär vara ett tunt guldlager. Sedan har man lagt ett tryck (svart?) på vissa index i efterhand, säkert original. Färgen i detta tryck har uppenbarligen inte varit inert utan reagerat något med tavlans klarlack.

Nyfiken på hur tavlan kan ha tänkas sett ut från början, precis det du svarar på, tack kompis!
 

Tripeiro.

Rolex
2-Faktor
För index lyser inte alls direkt efter laddning i mörkt rum? Mörka färgen på index såg ju faktiskt lite porös ut.
Ska köra ett ordentligt test på det, men ja precis som du säger så ser den litet porös ut. Nästan som någoT som brunnit, tomtebloss.
Santapuff-indexes....
 
Senast ändrad:

Tripeiro.

Rolex
2-Faktor
Har du testat att googla på referensen? Du kan ha tur där.
Mycket, ref är 3265. Hittar några med vad jag Gissar är ommålade tavlor, den enda med ngn form av patina jag finner är denna... Hittar ingen märkt Precision, bara "shock-resisting" och en märkt "Chronometre"...

Ingen Googleproffs ska sägas.
WW0057.SOTRXSS.940_B_5.JPG
 
Senast ändrad:

jenkzor

Omega
Vad bör man tänka på när man köper vintage? Tänker prismässigt, så man inte betalar för mycket. Svårt att hitta gamla modeller och vad dem listar..
 

grodslukarenx

Patek
2-Faktor
Vad bör man tänka på när man köper vintage? Tänker prismässigt, så man inte betalar för mycket. Svårt att hitta gamla modeller och vad dem listar..
Listpris är tämligen irrelevant; vill du ha marknadspris får du se till auktioner där modellen sålts tidigare, går att söka på avslutade auktioner på både ebay och tradera. :)
 

Tripeiro.

Rolex
2-Faktor
För index lyser inte alls direkt efter laddning i mörkt rum? Mörka färgen på index såg ju faktiskt lite porös ut.
Testat ordentligt men stendött. Ger upp tavlan nu, den är vad den är och klockan växer på mig. Känns mkt större än sina 32mm, gissar tack vare att bezel så smal... Torde komma lite gris i brevlådan när som..

En ytterligare fråga, vilken källa är mest tillförlitlig när det kommer till databas för serienummer? Bobs? Får bud på 33, 38 och 54... 54 känns mest rimligt? 044345.

Tack
 

Psykel

Patek
Testat ordentligt men stendött. Ger upp tavlan nu, den är vad den är och klockan växer på mig. Känns mkt större än sina 32mm, gissar tack vare att bezel så smal... Torde komma lite gris i brevlådan när som..

En ytterligare fråga, vilken källa är mest tillförlitlig när det kommer till databas för serienummer? Bobs? Får bud på 33, 38 och 54... 54 känns mest rimligt? 044345.

Tack
Ingen årsmärkning i baklocket? Min 6444 från 1956 har sådan.
 

Tripeiro.

Rolex
2-Faktor
Ingen årsmärkning i baklocket? Min 6444 från 1956 har sådan.
Brukar stå vilket kvartal de är tillverkade också förutom år, insidan baklocket.

Tack, inget jag kan se, stämplat Rolex 31 Victories och lite annat, men inget datum. Tycker mig se en servicemarkering 42 och 46.

Men men, ska försöka byta bort den, tror jag. Vettefan om jag verkligen gillar sånt mögel på en dressklocka.

MVH
 
Senast ändrad:

C-J

Panerai
2-Faktor
Tjena!
Har en snabb fråga angående hur ofta man ska dra upp sin mekaniska klocka? Bör man dra upp den på kvällen och morgonen eller bara kvällen? (beror såklart vilken klocka det är).
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Tjena!
Har en snabb fråga angående hur ofta man ska dra upp sin mekaniska klocka? Bör man dra upp den på kvällen och morgonen eller bara kvällen? (beror såklart vilken klocka det är).
För en manuell mekanisk klocka borde det räcka med en gång per dygn. Annars behöver den service, då de allra flesta klockorna från början har 36h gångreserv eller mer.
 

C-J

Panerai
2-Faktor
För en manuell mekanisk klocka borde det räcka med en gång per dygn. Annars behöver den service, då de allra flesta klockorna från början har 36h gångreserv eller mer.
Okej, tack för snabbt svar:), blev lite fundersam då min universal geneve som precis varit på service stannade mitt på dagen trots att jag drog upp den på kvällen:rolleyes:, kanske inte drog upp den tillräckligt.
 
Topp