Ok, men är den nyservad borde det inte vara några problem med att dra upp den fullt, och man behöver ju inte ta i så man spyrVet inte riktigt när den tar stopp då jag är lite feg och slutar dra när den blir lite trög.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Ok, men är den nyservad borde det inte vara några problem med att dra upp den fullt, och man behöver ju inte ta i så man spyrVet inte riktigt när den tar stopp då jag är lite feg och slutar dra när den blir lite trög.
Hehe nää precis, tack för svarenOk, men är den nyservad borde det inte vara några problem med att dra upp den fullt, och man behöver ju inte ta i så man spyr
Stål, men hittar du mässing är det kanske bättre. Tror dock även mässing är hårdare än guld? Viktigast att det är bra passning och det är rent.Säkert avhandlats tidigare men hittar ej.
Bandstift till helguldarn, vad kör ni ? Nån som har tips på vart de går att finna? Klassisk infästning, 18 mm, inga stift.
Tack, hade 14 k i en gla Omega tidigare med udda inpassning i ”hålen”. Ett hål var större än det andra och bandstiftet motsvarande, dvs ena huvudet anpassat efter det. Får Köra stål och hoppas på minimal nötning. Klockan i frågan:Stål, men hittar du mässing är det kanske bättre. Tror dock även mässing är hårdare än guld? Viktigast att det är bra passning och det är rent.
Är det någon lysmassa på tavlan @JohanSA ? Länken är från 1972 men klockan från 60-talet?
https://klocksnack.se/threads/eterna-super-kontiki-130-ftp-1960-tal-vintage.124601/
Okey, för jag tyckte det såg lite märkligt ut när indexen hade spruckit upp som de gjort. Dateringen var jag mer intresserad av bara då jag inte har koll på när de olika modellerna fanns/såldes. Trevligt med GF-länkarna då de ofta har dateringen i viklåset.Det är inget som lyser i alla fall.
Då är länken utbytt till modernare än klockan. Det är samma som satt på när jag köpte den. Kan förtydliga det i annonsen.
Om lysmassan nu är avlägsnad är det en mycket viktig detalj att nämna i annonsen?Det är inget som lyser i alla fall.
Då är länken utbytt till modernare än klockan. Det är samma som satt på när jag köpte den. Kan förtydliga det i annonsen.
Inte samma. Verket i Lemanian är deras egna cal. 3000.https://klocksnack.se/threads/lemania-super-compressor.122940/
Är det samma urverk i denna Lemania som i min Omega Caliber 410? De ser likadana ut, iallafall vad jag kan se!
Då är det färgen som är sprucken?Om lysmassan nu är avlägsnad är det en mycket viktig detalj att nämna i annonsen?
Ah! De liknar varandra rejält iallafall!Inte samma. Verket i Lemanian är deras egna cal. 3000.
Skulle gissa det ja, men svårt att avgöra på dessa bilder. Brukar ju vara vit bakgrund under lysmassan. Iaf aldrig sett lysmassa som spricker så här.Då är det färgen som är sprucken?
Nej du har nog rätt. Förtydligade det i annonsen. Den har nog tagits bort vid tidigare tillfälle.Skulle gissa det ja, men svårt att avgöra på dessa bilder. Brukar ju vara vit bakgrund under lysmassan. Iaf aldrig sett lysmassa som spricker så här.
De där är ganska ovanliga. Samma verk som i 6139-600x men sällsyntare, 6139-verket alltså. Ska ha tillverkats några få år på 70-talet i 6040 utförandet, i mitten av verkar det, och mest för Japansk marknad.Är helt novis på vintage seiko. Tar gärna emot information om den här gamla dinkan
Tilltalar mig mycket! Fått lite spö kring datumramen, men läckert ur och färgtonen på tavlan är superb. Grattis! Och hoppas den går bra. Oavsett det, kul med en udda Seiko.Är helt novis på vintage seiko. Tar gärna emot information om den här gamla dinkan
Tillverkad i januari 1976.Är helt novis på vintage seiko. Tar gärna emot information om den här gamla dinkan
Kul, stort tack för du tog dig tid!Tillverkad i januari 1976.
En kund till mig hade fått denna klocka av sin morfar. Någon som vet hur man ställer datum? Testade att ställa fram/bak tiden 24h men datum ändras inte. Finns bara två lägen på kronan tid/uppvridning. Svar på vad det är för modell vore en bonus.
Borde vara typ kaliber 8541, och semi-quickset genom att vrida minutvisaren mellan 21.00 och 03.00.En kund till mig hade fått denna klocka av sin morfar. Någon som vet hur man ställer datum? Testade att ställa fram/bak tiden 24h men datum ändras inte. Finns bara två lägen på kronan tid/uppvridning. Svar på vad det är för modell vore en bonus.
Borde vara typ kaliber 8541, och semi-quickset genom att vrida minutvisaren mellan 21.00 och 03.00.
ref. 1810 ?
Börjat spana på länk till vintage. Specifikt BoR eller nitat oyster.
Dock vet jag att jag kommer behöva korta länken då mina sparvhandleder mäter 15,8cm.
Kan jag korta en rislänk eller nitad länk själv?