• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Snabba frågor - vintage

Cougan

Rolex
2-Faktor
Säkert avhandlats tidigare men hittar ej.
Bandstift till helguldarn, vad kör ni ? Nån som har tips på vart de går att finna? Klassisk infästning, 18 mm, inga stift.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Säkert avhandlats tidigare men hittar ej.
Bandstift till helguldarn, vad kör ni ? Nån som har tips på vart de går att finna? Klassisk infästning, 18 mm, inga stift.
Stål, men hittar du mässing är det kanske bättre. Tror dock även mässing är hårdare än guld? Viktigast att det är bra passning och det är rent.
 

Cougan

Rolex
2-Faktor
Stål, men hittar du mässing är det kanske bättre. Tror dock även mässing är hårdare än guld? Viktigast att det är bra passning och det är rent.
Tack, hade 14 k i en gla Omega tidigare med udda inpassning i ”hålen”. Ett hål var större än det andra och bandstiftet motsvarande, dvs ena huvudet anpassat efter det. Får Köra stål och hoppas på minimal nötning. Klockan i frågan:
image.jpg
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Det är inget som lyser i alla fall.

Då är länken utbytt till modernare än klockan. Det är samma som satt på när jag köpte den. Kan förtydliga det i annonsen.
Okey, för jag tyckte det såg lite märkligt ut när indexen hade spruckit upp som de gjort. Dateringen var jag mer intresserad av bara då jag inte har koll på när de olika modellerna fanns/såldes. Trevligt med GF-länkarna då de ofta har dateringen i viklåset.
 

Koppe

Cartier
Vilket verktyg är bäst för att bända upp länkbitar (vikta länkar), böja till ändlänkar etc? Smyckestänger av något slag? Var köpes detta isåfall bäst?
 
En kund till mig hade fått denna klocka av sin morfar. Någon som vet hur man ställer datum? Testade att ställa fram/bak tiden 24h men datum ändras inte. Finns bara två lägen på kronan tid/uppvridning. Svar på vad det är för modell vore en bonus.
 

Bilagor

  • 7F1F94D2-8F95-4A48-AC38-A4C9DFEED520.jpeg
    7F1F94D2-8F95-4A48-AC38-A4C9DFEED520.jpeg
    366.5 KB · Visningar: 4

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
En kund till mig hade fått denna klocka av sin morfar. Någon som vet hur man ställer datum? Testade att ställa fram/bak tiden 24h men datum ändras inte. Finns bara två lägen på kronan tid/uppvridning. Svar på vad det är för modell vore en bonus.

Läcker klocka!

Utan att veta vad det är för något verk i så har jag svårt att kontrollera (någon IWC-räv kanske har koll på referens/verk?), men det troligaste är väl att någonting faktiskt strular med datumkomplikationen.
Nog för att det funnits många specialvarianter för att ställa datum på klockor genom åren. Men oavsett speciallösning så har väl alla också gått att ställa "manuellt", genom att ställa visarna förbi midnatt.
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
En kund till mig hade fått denna klocka av sin morfar. Någon som vet hur man ställer datum? Testade att ställa fram/bak tiden 24h men datum ändras inte. Finns bara två lägen på kronan tid/uppvridning. Svar på vad det är för modell vore en bonus.
Borde vara typ kaliber 8541, och semi-quickset genom att vrida minutvisaren mellan 21.00 och 03.00.

ref. 1810 ?
 

Mukt

Cartier
Vad tror ni om boettmaterialet i denna tank? Verkar vara ett solid stycke metall men oklart vilken?
EF4C341E-3625-441E-B38A-05DBC99551C1.jpeg

C9E1E42E-2816-4841-9D99-24C9349EF726.jpeg
 

Bilagor

  • 21D83ECA-995C-4C72-87BE-E43700F7010B.jpeg
    21D83ECA-995C-4C72-87BE-E43700F7010B.jpeg
    344.8 KB · Visningar: 3

lulebon

Omega
Börjat spana på länk till vintage. Specifikt BoR eller nitat oyster.
Dock vet jag att jag kommer behöva korta länken då mina sparvhandleder mäter 15,8cm.
Kan jag korta en rislänk eller nitad länk själv?
 

Entruv

Omega
Börjat spana på länk till vintage. Specifikt BoR eller nitat oyster.
Dock vet jag att jag kommer behöva korta länken då mina sparvhandleder mäter 15,8cm.
Kan jag korta en rislänk eller nitad länk själv?

Har kortat bägge typer, går alldeles utmärkt! Rislänkar kan vara lite bökiga men med tid och tålamod löser det sig! Nitade oysters är inga problem alls, bara att böja upp och ta bort en länkbit. Bra sak att komma ihåg: håll koll på de bredaste och smalaste länkbitarna, så du vet att de får plats mellan bandhorn och i låset, annars blir det en hel del extra jobb!
 
Topp