Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Om det inte är nåt särskilt annat problem med den så är det en vanlig underhållsrengöring/oljning och kanske justering vid behov. Vad det kostar svarar bäst respektive urmakare på då det kan variera dem emellan. Märkesurmakare undvikes med fördel när det gäller vintage, de har ofta höga priser utan att begripa sig särskilt bra på vintageklockor. När det behöver göras märker man oftast men har det inte blivit gjort på många år kan det vara dags och 65 år låter för länge innan nästa gång.Tjenare! Jag har ärvt en omega från ~55, den når alltså pensionsålder detta år. Vad har ni för tips för att den ska klara sig ytterligare 65 år? Vilken typ av service behöver man göra, hur ofta, vad kostar dessa, osv.
Tack på förhand!
Perfekt. Då ska jag ge mig på detHar kortat bägge typer, går alldeles utmärkt! Rislänkar kan vara lite bökiga men med tid och tålamod löser det sig! Nitade oysters är inga problem alls, bara att böja upp och ta bort en länkbit. Bra sak att komma ihåg: håll koll på de bredaste och smalaste länkbitarna, så du vet att de får plats mellan bandhorn och i låset, annars blir det en hel del extra jobb!
Tvärt om. Stålbotten/stålbaksida är den raka översättningen.Visst betyder fond inox alltid att hela klockan är i helstål?
Är det inte "fond acier inoxable" som betyder stainless steel bottom? Har två klockor i helstål märkta fond inox.Tvärt om. Stålbotten/stålbaksida är den raka översättningen.
Fond acier - StålbaksidaÄr det inte "fond acier inoxable" som betyder stainless steel bottom? Har två klockor i helstål märkta fond inox.
Eller har jag fattat det hela fel?
I see, ska fixa bild när jag kommer hem. Tack för förtydligandet!Fond acier - Stålbaksida
Fond inox - rostfri baksida
Fond acier inox - baksida i rostfritt stål
Lägg gärna upp bild på klockorna. Men största sannolikhet är de inte i helstål.
Edit: Endast Acier, Acier Inox, Acier Staybrite eller Staybrite betyder nästan alltid helstål. Allt med ”fond” betyder att bara baksidan är i stål.
Defintivt krom.I see, ska fixa bild när jag kommer hem. Tack för förtydligandet!
Så denna bör alltså vara kromad/vitmetall? (inte min klocka)
Någon som känner till denna logga på kronan till denna klocka?
Cool klocka! Din?Någon som känner till denna logga på kronan till denna klocka?
Här är min, fond inox 450.Fond acier - Stålbaksida
Fond inox - rostfri baksida
Fond acier inox - baksida i rostfritt stål
Lägg gärna upp bild på klockorna. Men största sannolikhet är de inte i helstål.
Edit: Endast Acier, Acier Inox, Acier Staybrite eller Staybrite betyder nästan alltid helstål. Allt med ”fond” betyder att bara baksidan är i stål, typ.
Kromad, no doubt.Här är min, fond inox 450.
Inga genomnötningar och där någon har använt lite för stora band syns det att det är en en solid bit. Men är det kan självfallet vara vitmetall, känns dock som stål.
Vad tror du/ni?
Okej tack för upplysningen!Kromad, no doubt.
Edit: Kolla färgskillnaden mellan boett och baklock, samt genomnötningarna på bandhornskanterna.
Nu är den såldCool klocka! Din?
Skulle ha stuckit in en skruvmejsel och snurrat lite försiktigt.Behöver plocka av denna länken, bandstiften är fasta. Vad använder ni för verktyg? Jag finner det svårt att komma in och böja under ändlänkarna med ”vanliga” tänger. Smyckestång? Husmorstips?
Det gick jättebra, tack för tipset.Skulle ha stuckit in en skruvmejsel och snurrat lite försiktigt.
Snyggt, känns som att en liten DNA-sanering i ultraljudsbadet är att rekommendera. snygg tavla och visare!!Det gick jättebra, tack för tipset.
Tack! Men nja snarare soptunnanGammal sopig sovjetlänk.Snyggt, känns som att en liten DNA-sanering i ultraljudsbadet är att rekommendera. snygg tavla och visare!!
Det var väl synd, tyckte den såg ganska fin ut. Man kan aldrig ha för många länkar.Tack! Men nja snarare soptunnanGammal sopig sovjetlänk.
Troligtvis ett något för litet glas, alternativt har glaset krympt med tiden. Ska inte vara några problem att byta glas för att lösa problemetPlexiglaset går att rotera, men går ej att plocka ut med varesig sugpropp eller fingrar. Någon som haft samma bekymmer? Att byta plexiglaset, löser det problemet?
Tack!Troligtvis ett något för litet glas, alternativt har glaset krympt med tiden. Ska inte vara några problem att byta glas för att lösa problemet
Nymans urNågon som har tips på var i Malmöområdet man kan lämna in en Vacheron på service?
Någon som kanske dessutom har lite mer info kring klockan nedan?
Bergströms?Nymans ur