Koppe
Silver
Potato patato!! Nä men så heter de såklart...Bergströms?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Potato patato!! Nä men så heter de såklart...Bergströms?
Det tror jag inte. Iaf inte något jag noterat. Har inte klockan hos mig för tillfället men får kolla upp det.@marconimotet
https://klocksnack.se/threads/big-eye-vintage-chrono-prisbump.126203/
Är tavelpelarna skeva? Ser ut som att tavlan inte sitter centrerat.
Om du har lupp kan du kontrollera det genom subvisarnas centrering i hålen.
Tycker tavlan/verket ser rejält snett ut på näst sista bilden.Det tror jag inte. Iaf inte något jag noterat. Har inte klockan hos mig för tillfället men får kolla upp det.
Ser inte det du ser isf. Glaset är sjukt ovalt vet inte om det luras men har iaf inte märkt något men får som sagt kolla upp detta.Tycker tavlan/verket ser rejält snett ut på näst sista bilden.
Om man tittar på den här bilden ser man ganska tydligt att tavlan/verket inte linjerar särskilt bra. Om du kollar i centrum av minuträknarvisaren så linjerar den inte heller helt rakt mot strecket som går mot femtonmarkeringen i subdialen.Ser inte det du ser isf. Glaset är sjukt ovalt vet inte om det luras men har iaf inte märkt något men får som sagt kolla upp detta.
Okey, hör vad du säger. Är ingenting som jag tänkt på men får låta min urmakare undersöka saken.Om man tittar på den här bilden ser man ganska tydligt att tavlan/verket inte linjerar särskilt bra. Om du kollar i centrum av minuträknarvisaren så linjerar den inte heller helt rakt mot strecket som går mot femtonmarkeringen i subdialen.
Kan vara skeva tavelpelare eller att verket saknar verkhållare och är löst i boetten tillexempel.
Eller att bilden är tagen i en vinkel.Om man tittar på den här bilden ser man ganska tydligt att tavlan/verket inte linjerar särskilt bra. Om du kollar i centrum av minuträknarvisaren så linjerar den inte heller helt rakt mot strecket som går mot femtonmarkeringen i subdialen.
Kan vara skeva tavelpelare eller att verket saknar verkhållare och är löst i boetten tillexempel.
Kan vara så enkelt, därför är det bra att kolla upp. Räcker med att verket rör sig 1mm i boetten så ser det illa ut.Eller att bilden är tagen i en vinkel.
Visaren sitter någon millimeter ovanför tavlan - är fotot inte taget i exakt rätt vinkel ser det snett ut. Fenomenet kallas parallaxfel.Om man tittar på den här bilden ser man ganska tydligt att tavlan/verket inte linjerar särskilt bra. Om du kollar i centrum av minuträknarvisaren så linjerar den inte heller helt rakt mot strecket som går mot femtonmarkeringen i subdialen.
Jag kan inte ens se något konstigt.Visaren sitter någon millimeter ovanför tavlan - är fotot inte taget i exakt rätt vinkel ser det snett ut. Fenomenet kallas parallaxfel.
Förstår inte vad ev. avsaknad av verkhållare skulle ha med saken att göra. Tavlan är ju fäst i urverket. Finns i så fall andra tänkbara förklaringar om det mot förmodan inte skulle vara ett parallaxfel, t.ex. att stiftet visaren sitter på är lite snett/böjt, att visarfoten inte är jämntjock så att visaren inte hamnar centrerad på stiftet, att tavlan inte är helt plan mot urverket, att trycket på tavlan inte är centrerat i förhållande till hålen i tavlan, att tavelfötterna/hålen inte satt hundraprocentigt perfekt från början osv.
Klockan är ca 55 år gammal, saker händer under tiden, dessutom var kvalitetskontrollen på den tiden inte vad den är idag. Om visaren skulle sitta någon tiondels millimeter snett så är väl det inte helt ovanligt på gamla kronografer och behöver inte tyda på att något är allvarligt fel - det kan även ha varit så ända sedan klockan var ny.
I det här fallet kan det som sagt helt enkelt bero på att fotot inte är taget i exakt rätt vinkel.
Visaren sitter någon millimeter ovanför tavlan - är fotot inte taget i exakt rätt vinkel ser det snett ut. Fenomenet kallas parallaxfel.
Förstår inte vad ev. avsaknad av verkhållare skulle ha med saken att göra. Tavlan är ju fäst i urverket. Finns i så fall andra tänkbara förklaringar om det mot förmodan inte skulle vara ett parallaxfel, t.ex. att stiftet visaren sitter på är lite snett/böjt, att visarfoten inte är jämntjock så att visaren inte hamnar centrerad på stiftet, att tavlan inte är helt plan mot urverket, att trycket på tavlan inte är centrerat i förhållande till hålen i tavlan, att tavelfötterna/hålen inte satt hundraprocen tigt perfekt från början osv.
Klockan är ca 55 år gammal, saker händer under tiden, dessutom var kvalitetskontrollen på den tiden inte vad den är idag. Om visaren skulle sitta någon tiondels millimeter snett så är väl det inte helt ovanligt på gamla kronografer och behöver inte tyda på att något är allvarligt fel - det kan även ha varit så ända sedan klockan var ny.
I det här fallet kan det som sagt helt enkelt bero på att fotot inte är taget i exakt rätt vinkel.
Precis, vad vet du, eller jag, utan att ha sett klockan i verkligheten eller fler bilder? Tycker därför det är lite märkligt att spekulera i allvarliga fel på andras klockor utan att ha mer på fötterna, särskilt som det kan handla om något så simpelt som att fotot är taget i fel vinkel. Är du spekulant eller väldigt nyfiken så kan du väl skicka ett pm och be säljaren om fler bilder på på klockan och verket innan du spekulerar i ev. fel eller drar några förhastade slutsatser.I det här fallet kan det säkert bero på fotot, vad vet jag? Däremot tycker jag att det är värt att kolla upp. Att en tavla sitter snett kan tyda på många olika saker, i vissa fall av saknad av tavelpelare och liknande. Minuträknarhjulets axeltapp kan säkert också vara skev.
Om verkhållare saknas kan verket sitta löst inuti boetten och då kan den röra sig och göra så att den inte sitter helt rakt.
Det är inte ovanligt med skeva tavelpelare, ofta är det orsakat av stötskada. Jag ser det ofta på äldre klockor och i många fall kan man rikta om det. Hur som helst tycker jag att det borde kollas upp. Finns ju inte ens någon bild på verket så man kan inte se huruvida verket är fixerat i boetten eller inte.
Du kanske missade det, men det var ställt som en fråga. Trodde det var fler som uppskattade transparens på forumet. Visar det sig att allt är som det skall är det väl inga konstigheter?Precis, vad vet du, eller jag, utan att ha sett klockan i verkligheten eller fler bilder? Tycker därför det är lite märkligt att spekulera i allvarliga fel på andras klockor utan att ha mer på fötterna, särskilt som det kan handla om något så simpelt som att fotot är taget i fel vinkel. Är du spekulant eller väldigt nyfiken så kan du väl skicka ett pm och be säljaren om fler bilder på på klockan och verket innan du spekulerar i ev. fel eller drar några förhastade slutsatser.
Det handlar ju inte om gissningar. Väldigt vanligt fenomen att tavlan inte är centrerad och det går att ordna till. Jag tycker inte den ser helt centrerad ut. Du får gärna kolla upp det närmare som sagt. Även en bild på verket vore bra.Jag har ägt klockan i ca ett år och det som JohanSA påtalar har jag aldrig ens reflekterat över. I ärlighetens namn kan jag inte riktigt se vad felet skulle vara. Upplever inte att tavlan sitter snett i boetten. Men om det nu är så att något är fel så får jag såklart kolla upp detta. Jag känner mig inte på något sätt kränkt. Personligen hade jag emellertid föredragit en fråga via PM istället för spekulation på öppna delen men å andra sidan är det väl positivt med transparens. Dock lite trist om potentiella köpare blir avskräckta pga folks gissningar.
Uppfattar det ifs som att du gissar men som sagt jag får kolla upp saken.Det handlar ju inte om gissningar. Väldigt vanligt fenomen att tavlan inte är centrerad och det går att ordna till. Jag tycker inte den ser helt centrerad ut. Du får gärna kolla upp det närmare som sagt. Även en bild på verket vore bra.
Angående avsaknaden av bilder på verket så beror det på att jag inte haft haft verktyg att öppna baklocket.Det handlar ju inte om gissningar. Väldigt vanligt fenomen att tavlan inte är centrerad och det går att ordna till. Jag tycker inte den ser helt centrerad ut. Du får gärna kolla upp det närmare som sagt. Även en bild på verket vore bra.
Jättefin klocka förövrigt. Hoppas du får den såld!Angående avsaknaden av bilder på verket så beror det på att jag inte haft haft verktyg att öppna baklocket.
Tack för din input. Tror jag vet vilken du menar, har för mig att jag sett den i mitt flöda här på KS. Har du kvar den? Jo så är det nog. Lutar åt Instagram eller auktion. Kanske ska pröva något annat forum också. Är svårt att sälja udda vintage på KS.@marconimotet - jag har en likadan klocka fast med annat märke på urtavlan och har tackat nej till ett bud på 19k för den. Tror intresset kan vara större utanför KS.
Vintage på KS är verkligen köparens marknad. Du hade säkert till och med fått mer på Tradera.Tack för din input. Tror jag vet vilken du menar, har för mig att jag sett den i mitt flöda här på KS. Har du kvar den? Jo så är det nog. Lutar åt Instagram eller auktion. Kanske ska pröva något annat forum också. Är svårt att sälja udda vintage på KS.
Japp, den finns kvar. Foto taget i rätt vinkel...Tack för din input. Tror jag vet vilken du menar, har för mig att jag sett den i mitt flöda här på KS. Har du kvar den? Jo så är det nog. Lutar åt Instagram eller auktion. Kanske ska pröva något annat forum också. Är svårt att sälja udda vintage på KS.
Mm det känns så när det kommer till lite mer udda vintage.Vintage på KS är verkligen köparens marknad. Du hade säkert till och med fått mer på Tradera.
Riktigt fin. Nu blir man ju lite sugen på att behållaJapp, den finns kvar. Foto taget i rätt vinkel...
Det går inte att få in den tunnaste fisketråden du kan hitta och försöka dra? Aldrig testat själv men brukar vara min lösning till saken man inte för in något att bända med. Om det nu är på det sättet den sitter fastJag får inte in kniv, skalpell eller något annat för att ta loss vridringen... någon som har tips på annat sätt att lossa vridring?
Går det lyfta den och få in nåt under?Jag får inte in kniv, skalpell eller något annat för att ta loss vridringen... någon som har tips på annat sätt att lossa vridring?
Sätta en bit tejp på bandhornet, ta spjärn med en rejäl matkniv under den räfflade kanten?Jag får inte in kniv, skalpell eller något annat för att ta loss vridringen... någon som har tips på annat sätt att lossa vridring?
Jo det ska gå som Rogart säger. Lyft lite och tryck eller hamra in en brytkniv. Så brukar jag göra och sen böja upp ytterligare för att få in en boettöppnare eller dyl.Går det lyfta den och få in nåt under?