Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Aldrig hört, menar du stålboett med guldplätering?Finns ens begreppet guldtonat stål?
Av det kan man lära att uretvintage inte är att lita på vad gäller beskrivningar.Hej,
Jag tog beskrivningen jag fick från uretvintage.
All text är taget från den annonsen.
Vill du jag ska kolla upp något mer noggrant när jag kommer hem gör jag gärna det
Simon
Jag gissade att det förhöll sig så. Men jag undrar om beskrivningen är korrekt.Hej,
Jag tog beskrivningen jag fick från uretvintage.
All text är taget från den annonsen.
Vill du jag ska kolla upp något mer noggrant när jag kommer hem gör jag gärna det
Simon
Aldrig hört, menar du stålboett med guldplätering?
Det ska väl inte du behöva undra över? Det står till och med på baklocket vad det är.Jag gissade att det förhöll sig så. Men jag undrar om beskrivningen är korrekt.
Nu kan jag inte den modellen och det är tyvärr inga bilder på insida baklock i annonsen.Uret vintage verkar ha använt begreppet. Inte vet jag, men det är vilseledande, som jag tolkar det. Här brukar väl begreppet fulur användas för att beskriva krom på mässing?Vintage - Omega Speedsonic f300Hz Chronometer
Omega Speedsonic F300 Chronometer Säljer en Omega Speedsonic F300 Chronometer, inköpt på Uret Vintage 2014, tillverkad 1974. Ej använd sedan 2017, men fungerar felfritt. Hairlines och repor finns på boett, även enstaka dings, även märke på glas nedre Chronograf (ska gå att polera) som syns på...klocksnack.se
Tack, men boettmaterial är nog det sista jag vill diskutera med dig.Det ska väl inte du behöva undra över? Det står till och med på baklocket vad det är.
Edit:
20 micron Fond acier inoxydable. Måste vara ett unikum om det står så på en stålboett. I praktiken en felmärkning i så fall.
Jag förstår det.Tack, men boettmaterial är nog det sista jag vill diskutera med dig.
Bra, då hoppas jag slippa att du taggar mig i dina inlägg framgent.Jag förstår det.
Jag gissade att det förhöll sig så. Men jag undrar om beskrivningen är korrekt.
Som sagt, den om boettmaterial. Jag tror biten om tavlan riskerar att vara lite missvisande också, eftersom det förekommer tavlor i massivt guld. Jag gissar alltså att din klocka inte har det.Vilken del av beskrivningen undrar du över?
Den här boetten är väl inte i stål? Jag stal ett par bilder på c24. Tycker det ser ut att vara mässing eller liknande under pläteringen. Ping @Smn
Vintage - Omega Speedsonic f300Hz Chronometer
Omega Speedsonic F300 Chronometer Säljer en Omega Speedsonic F300 Chronometer, inköpt på Uret Vintage 2014, tillverkad 1974. Ej använd sedan 2017, men fungerar felfritt. Hairlines och repor finns på boett, även enstaka dings, även märke på glas nedre Chronograf (ska gå att polera) som syns på...klocksnack.se
Det ska väl inte du behöva undra över? Det står till och med på baklocket vad det är.
Edit:
20 micron Fond acier inoxydable. Måste vara ett unikum om det står så på en stålboett. Och som dessutom har förgyllning under luggarna. I praktiken en felmärkning i så fall. Samma upplägg som exempelvis på deras electronic constellations i doublé från tiden.
Som sagt, den om boettmaterial. Jag tror biten om tavlan riskerar att vara lite missvisande också, eftersom det förekommer tavlor i massivt guld. Jag gissar alltså att din klocka inte har det.
Jag provade med att sätta luppen mot skärmen men det blev inte bättre. Jag ser inte.Kan någon hjälpa mig tyda vad som är gjort på dessa klockor utifrån inskriptionerna samt eventuellt när de senaste blivit servade.
Jag har både zoomat med mobilen och en förstorings ledlamp, kan tyvärr ta bättre bilder än såhär.Jag provade med att sätta luppen mot skärmen men det blev inte bättre. Jag ser inte.
Jag skojade lite med dig . Kanske någon annan kan se, annars tror jag en urmakare med lupp kan se bättre.Jag har både zoomat med mobilen och en förstorings ledlamp, kan tyvärr ta bättre bilder än såhär.
Inristningarna känns slarvigt gjort och därför söker jag någon som kan tolka det.
Jag tror inte det finns någon universell standard för de där märkena. Inom vissa områden kan de vara lite standardiserade, t.ex. inom AWCI (i USA) har de tydligen ett system: https://www.awci.com/member-center/case-marks/Kan någon hjälpa mig tyda vad som är gjort på dessa klockor utifrån inskriptionerna samt eventuellt när de senaste blivit servade.
Tack för svar!Jag tror inte det finns någon universell standard för de där märkena. Inom vissa områden kan de vara lite standardiserade, t.ex. inom AWCI (i USA) har de tydligen ett system: https://www.awci.com/member-center/case-marks/
Men jag gissar att ofta har varje urmakare helt enkelt har hittat på något själv, och bara denne vet vad det betyder.
Nope.
Har en gammal (1957) Tissot i min ägo som har okänd historik. Märkt att den ibland avvikit 5-10 min/dygn så öppnade upp den och tänkte rucka den. Aldrig ruckat en mekanisk klocka men efter några youtube videos verkade det alldeles för enkelt för att inte testa.
Ser till min förvåning att denna gamla klocka har pendeln riktad en bra bit in mot R, vilket i kombination med en äldre klocka bör betyda slow + slow?. Flyttade den lite mot A och nu 3 h senare har klockan tappat noll sekunder :s
Undrar varför den varit inställd så långt till R? Brukar klockor inte i regel ligga på mitten av pendeln ungefär? Dit jag själv flyttade den nu.
5-10 minuter för sakta per dygn har den gått, vilket inneburit att man fått ställa klockan varje morgonEndera har nån tyckt den fortat sig eller så har någon pillat på den för skojs skull eller av misstag och lämnat den i det läget, inget ovanligt. Du nämner inte hur den avvikit, fortat eller saktat? 5-7 sekunder är mycket bra för en 57a, särskilt utan historik.
Efter några dygn av olika användning så vet du mer hur den håller tiden nu.
Var ett tag sedan jag hade några fickur hemma nu, men är tämligen säker på att du håller nere den lilla knappen och vrider kronan samtidigt för att ställa tiden.Hur f*n ställer man tiden på sådana här? Har öppnat men hittar inget självklart förfarande
Helt korrekt, stort tack!Var ett tag sedan jag hade några fickur hemma nu, men är tämligen säker på att du håller nere den lilla knappen och vrider kronan samtidigt för att ställa tiden.
Siffrorna på insidan baklocket går inte att se utan att öppna men det ska väl vara 2791-x nånting på den ene och var det en Suverän den andre bör det vara 2400.Hur ser jag vilken ref detta är utan att öppna den?
Hur f*n ställer man tiden på sådana här? Har öppnat men hittar inget självklart förfarande