• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Snabba frågor - vintage

Hej,

Jag tog beskrivningen jag fick från uretvintage.

All text är taget från den annonsen.

Vill du jag ska kolla upp något mer noggrant när jag kommer hem gör jag gärna det

Simon
Av det kan man lära att uretvintage inte är att lita på vad gäller beskrivningar.

Vad som är bäst att kolla upp mer noggrant är att studera hur de olika boettutförandena ser ut. Det är inte komplicerat eller svårt. Det tar kanske högst tio minuter att förstå och har nog 99 av 100 i tillförlitlighet, så enkelt så det är genant att påpeka. Ändå verkar det omöjligt även för vissa branschfolk att lära sig.
Fullständigt otroligt att de som bedriver verksamhet inte ens har koll på elementaria.

Finns en bra tråd på forumet som förklarar pinsamt utförligt.

Senast ändrad:
Aldrig hört, menar du stålboett med guldplätering?
Uret vintage verkar ha använt begreppet. Inte vet jag, men det är vilseledande, som jag tolkar det. Här brukar väl begreppet fulur användas för att beskriva krom på mässing?

Skärmavbild 2021-01-11 kl. 12.56.14.png

Jag gissade att det förhöll sig så. Men jag undrar om beskrivningen är korrekt.
Det ska väl inte du behöva undra över? Det står till och med på baklocket vad det är.

Edit:
20 micron Fond acier inoxydable. Måste vara ett unikum om det står så på en stålboett. Och som dessutom har förgyllning under luggarna. I praktiken en felmärkning i så fall. Samma upplägg som exempelvis på deras electronic constellations i doublé från tiden.

Senast ändrad:
Uret vintage verkar ha använt begreppet. Inte vet jag, men det är vilseledande, som jag tolkar det. Här brukar väl begreppet fulur användas för att beskriva krom på mässing?

Skärmavbild 2021-01-11 kl. 12.56.14.png
Nu kan jag inte den modellen och det är tyvärr inga bilder på insida baklock i annonsen.

Men det brukar i regel alltid vara guldpläterad mässing eller annan billigare metall med baklock i stål när de ser ut sådär.

Är det guld på stål brukar de oftast stå Stainless steel eller liknande på annat språk i baklocket.

Det ska väl inte du behöva undra över? Det står till och med på baklocket vad det är.

Edit:
20 micron Fond acier inoxydable. Måste vara ett unikum om det står så på en stålboett. I praktiken en felmärkning i så fall.
Tack, men boettmaterial är nog det sista jag vill diskutera med dig. :hilarious:

Citerade från en tråd jag såg du URsinne också svarat i; kanske kan vi lista ut tillsammans?

"Plaque 20 micron betyder att klockan har en guldförgyllning med tjocklek 20 micron. 1 micron är 1/1000 dels mm, så inte speciellt tjockt lager. Guldvärdet är i stort sett obefintligt.

Fond acier betyder baksida av stål."

Den här boetten är väl inte i stål? Jag stal ett par bilder på c24. Tycker det ser ut att vara mässing eller liknande under pläteringen. Ping @Smn
16445450-in47a1ilege7n4yeuw0ig41o-Zoom.jpg

12665794f_zoom_v1571221054285.jpg

Edit:
20 micron Fond acier inoxydable. Måste vara ett unikum om det står så på en stålboett. Och som dessutom har förgyllning under luggarna. I praktiken en felmärkning i så fall. Samma upplägg som exempelvis på deras electronic constellations i doublé från tiden.

Som sagt, den om boettmaterial. Jag tror biten om tavlan riskerar att vara lite missvisande också, eftersom det förekommer tavlor i massivt guld. Jag gissar alltså att din klocka inte har det.

Kan någon hjälpa mig tyda vad som är gjort på dessa klockor utifrån inskriptionerna samt eventuellt när de senaste blivit servade.
F5C43366-D57E-483A-8292-B8F23CFF012F.jpeg
F62FBAA7-CEAA-4037-9370-902E796CB4A1.jpeg
930D73F3-A65B-4288-A412-0720601C4D96.jpeg
Jag tror inte det finns någon universell standard för de där märkena. Inom vissa områden kan de vara lite standardiserade, t.ex. inom AWCI (i USA) har de tydligen ett system: https://www.awci.com/member-center/case-marks/
Men jag gissar att ofta har varje urmakare helt enkelt har hittat på något själv, och bara denne vet vad det betyder.

Jag tror inte det finns någon universell standard för de där märkena. Inom vissa områden kan de vara lite standardiserade, t.ex. inom AWCI (i USA) har de tydligen ett system: https://www.awci.com/member-center/case-marks/
Men jag gissar att ofta har varje urmakare helt enkelt har hittat på något själv, och bara denne vet vad det betyder.
Tack för svar!
Synd, hade varit kul att veta vad som är gjort.

Har en gammal (1957) Tissot i min ägo som har okänd historik. Märkt att den ibland avvikit 5-10 min/dygn så öppnade upp den och tänkte rucka den. Aldrig ruckat en mekanisk klocka men efter några youtube videos verkade det alldeles för enkelt för att inte testa.

Ser till min förvåning att denna gamla klocka har pendeln riktad en bra bit in mot R, vilket i kombination med en äldre klocka bör betyda slow + slow?. Flyttade den lite mot A och nu 3 h senare har klockan tappat noll sekunder :s

Undrar varför den varit inställd så långt till R? Brukar klockor inte i regel ligga på mitten av pendeln ungefär? Dit jag själv flyttade den nu.
20210123_121144.jpg

20210123_145947.jpg

Senast ändrad:
Har en gammal (1957) Tissot i min ägo som har okänd historik. Märkt att den ibland avvikit 5-10 min/dygn så öppnade upp den och tänkte rucka den. Aldrig ruckat en mekanisk klocka men efter några youtube videos verkade det alldeles för enkelt för att inte testa.

Ser till min förvåning att denna gamla klocka har pendeln riktad en bra bit in mot R, vilket i kombination med en äldre klocka bör betyda slow + slow?. Flyttade den lite mot A och nu 3 h senare har klockan tappat noll sekunder :s

Undrar varför den varit inställd så långt till R? Brukar klockor inte i regel ligga på mitten av pendeln ungefär? Dit jag själv flyttade den nu.
20210123_121144.jpg

20210123_145947.jpg

Endera har nån tyckt den fortat sig eller så har någon pillat på den för skojs skull eller av misstag och lämnat den i det läget, inget ovanligt. Du nämner inte hur den avvikit, fortat eller saktat? 5-7 sekunder är mycket bra för en 57a, särskilt utan historik.
Efter några dygn av olika användning så vet du mer hur den håller tiden nu.

Endera har nån tyckt den fortat sig eller så har någon pillat på den för skojs skull eller av misstag och lämnat den i det läget, inget ovanligt. Du nämner inte hur den avvikit, fortat eller saktat? 5-7 sekunder är mycket bra för en 57a, särskilt utan historik.
Efter några dygn av olika användning så vet du mer hur den håller tiden nu.
5-10 minuter för sakta per dygn har den gått, vilket inneburit att man fått ställa klockan varje morgon :)
Sedan jag flyttade pendeln lite mot A har den inte tappat en enda sekund på närmare 3.5h nu iaf

Hur ser jag vilken ref detta är utan att öppna den?

Bilagor

• 8E390FD9-2F6B-499A-9BE8-EDEC8868CC97.jpeg
    8E390FD9-2F6B-499A-9BE8-EDEC8868CC97.jpeg
    335 KB · Visningar: 20
  • 8F2FC5A6-E5D1-44AE-8391-F21E6B6A46ED.jpeg
    8F2FC5A6-E5D1-44AE-8391-F21E6B6A46ED.jpeg
    320.7 KB · Visningar: 23
  • E859640B-72E0-4BCD-8BDE-5C2A1513AC43.jpeg
    E859640B-72E0-4BCD-8BDE-5C2A1513AC43.jpeg
    438.4 KB · Visningar: 23
Tillbaka
Topp