Jag hade trott under 10'.12k?
Edit: fel gissat.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Jag hade trott under 10'.12k?
Edit: fel gissat.
Jag drog på lite iom att det var underförstått att den blev dyr.Jag hade trott under 10'.
Samma boett som 6263 men med centrumsekund. Det är väl den lite ovanligare tavlan som drar upp antar jag, jag gissade 15’ och det var ju helt fel.Gissa vad denna gick för utan att kolla på facit:
LONGINES, herrur, 35 mm, Cal 12.68 ZS, Serie nr. 8628034, Ref nr. 6264, Boett nr. 6264 3 / 55, stål, manuell, plexiglas, defekt, läderband, "Extract from the Archives", levererad till Sverige 27 januari 1953.
https://www.kaplans.se/sv/auktioner/3794/vara/1675051
Kul tanke! Har svårt att se att jag ska landa där men också svårt att se att jag ska landa i att ha väldigt ”dyra” klockor. När det gäller vintage har jag både tusenlappsvarianten och runt 10tkr-varianter. Tycker nog ändå om de i den högre prisklassen mer pga finish, kvalitet, legacy etc..Ingen regelrätt fråga utan mer en undrar om det är någon mer som då och då går i tankarna på att sälja allt dyrt och istället ha nästan lika, eller till och med lika kul med klockor för under tusenlappen. Känns på många sätt som en mer sund inställning till intresset.
Certinan är ju trevlig med bra boett, kvalitetsverk och kul design. Ett bra exempel på att man inte behöver lägga en förmögenhet för att få bära en bra och cool klocka. Sedan är ju Citizen är ju också lite spejsig.Ingen regelrätt fråga utan mer en undrar om det är någon mer som då och då går i tankarna på att sälja allt dyrt och istället ha nästan lika, eller till och med lika kul med klockor för under tusenlappen. Känns på många sätt som en mer sund inställning till intresset.
Kul tanke! Har svårt att se att jag ska landa där men också svårt att se att jag ska landa i att ha väldigt ”dyra” klockor. När det gäller vintage har jag både tusenlappsvarianten och runt 10tkr-varianter. Tycker nog ändå om de i den högre prisklassen mer pga finish, kvalitet, legacy etc..
Certinan är ju trevlig med bra boett, kvalitetsverk och kul design. Ett bra exempel på att man inte behöver lägga en förmögenhet för att få bära en bra och cool klocka. Sedan är ju Citizen är ju också lite spejsig.
De andra två vet jag dock inte om de får vara med i den kategorin.
Oj, den tavlan syntes inte på första bilden! Fantastisk!Jag tror inte heller att det är där jag kommer att hamna...men tyvärr kan jag känna ibland. Svårt att förklara, men jag kan få samma känsla av Cosmotronen som någon av mina dyrare och mer ovanliga vintage-Sinn, men däremot sitter känslan ofta kvar längre på de mer kvalitativa klockorna
Bara det att Sicuran är Superwaterproof gör att den kvalar in i kategorin roliga klockor för en spottstyver Cosmotronen är toppen. Köpt för 160spänn om jag inte minns fel vilket nästan är gratis för att få ha ett konstant norrsken på handleden. Väldigt märkligt svepande linjer som går i motsatta riktingar och bryts en med en horisontell linje. Skiftar extremt i färg beroende på ljus och vinkel. Cool feature också med quick-set som ändrar datum om man håller klockan normalt, och dag om man håller den upp och ned.
Det vore ju onekligen billigare om man kunde ”nöja” sig. Men det är väl en mänsklig drift att ständigt söka utveckling och förbättring...Jag tror inte heller att det är där jag kommer att hamna...men tyvärr kan jag känna ibland. Svårt att förklara, men jag kan få samma känsla av Cosmotronen som någon av mina dyrare och mer ovanliga vintage-Sinn, men däremot sitter känslan ofta kvar längre på de mer kvalitativa klockorna
Bara det att Sicuran är Superwaterproof gör att den kvalar in i kategorin roliga klockor för en spottstyver Cosmotronen är toppen. Köpt för 160spänn om jag inte minns fel vilket nästan är gratis för att få ha ett konstant norrsken på handleden. Väldigt märkligt svepande linjer som går i motsatta riktingar och bryts en med en horisontell linje. Skiftar extremt i färg beroende på ljus och vinkel. Cool feature också med quick-set som ändrar datum om man håller klockan normalt, och dag om man håller den upp och ned.
Om du menar själva modellen på länk så stämmer den med perioden.såg länken ursprungligen ut såhär 1972 eller är det något som skett senare ?
Kanske var otydlig menade blankpolerade mitten, gorde man så 1972?Om du menar själva modellen på länk så stämmer den med perioden.
1992 såg det ut så här, men någon annan får svara på hur det var 1972.såg länken ursprungligen ut såhär 1972 eller är det något som skett senare ?
Undrar när det började med denna styggelse.1992 såg det ut så, men någon annan får svara på hur det var1972.
Har väl alltid varit så vad jag vet? Gilla det på guld.Undrar när det började med denna styggelse.
Yes. Men kontrasten blir större med den där nygjorda hemska borstningen.Kanske var otydlig menade blankpolerade mitten, gorde man så 1972?
Har väl alltid varit så vad jag vet? Gilla det på guld.
Säker på det? Tror ljuset luras. Länken och boetten ser tokskarp ut.Yes. Men kontrasten blir större med den där nygjorda hemska borstningen.
Såg också boetten, men fick känslan att den är renoverad direkt. Däremot gör ljuset och svart bakgrund alltid att borstningen ser grov ut som du säger.Säker på det? Tror ljuset luras. Länken och boetten ser tokskarp ut.
Polera på bara, maskera kanterna.Snabbfråga: Polering av plexi på vintageklockor, OK eller sänker eventuellt värde pga man tar bort patina?
Japp, som Grodan säger - Bara att köra.Snabbfråga: Polering av plexi på vintageklockor, OK eller sänker eventuellt värde pga man tar bort patina?
Japp, som Grodan säger - Bara att köra.
Jävligt läcker Pointer, btw!
Hej,Den här boetten är väl inte i stål? Jag stal ett par bilder på c24. Tycker det ser ut att vara mässing eller liknande under pläteringen. Ping @Smn
Vintage - Omega Speedsonic f300Hz Chronometer
Omega Speedsonic F300 Chronometer Säljer en Omega Speedsonic F300 Chronometer, inköpt på Uret Vintage 2014, tillverkad 1974. Ej använd sedan 2017, men fungerar felfritt. Hairlines och repor finns på boett, även enstaka dings, även märke på glas nedre Chronograf (ska gå att polera) som syns på...klocksnack.se