• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Snabba frågor - vintage

Zacke

Vacheron
2-Faktor
Gissa vad denna gick för utan att kolla på facit:
0

LONGINES, herrur, 35 mm, Cal 12.68 ZS, Serie nr. 8628034, Ref nr. 6264, Boett nr. 6264 3 / 55, stål, manuell, plexiglas, defekt, läderband, "Extract from the Archives", levererad till Sverige 27 januari 1953.

https://www.kaplans.se/sv/auktioner/3794/vara/1675051
Samma boett som 6263 men med centrumsekund. Det är väl den lite ovanligare tavlan som drar upp antar jag, jag gissade 15’ och det var ju helt fel.
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Ingen regelrätt fråga utan mer en undrar om det är någon mer som då och då går i tankarna på att sälja allt dyrt och istället ha nästan lika, eller till och med lika kul med klockor för under tusenlappen. Känns på många sätt som en mer sund inställning till intresset.

IMG_20200909_154053.jpg
 

Canee

Cartier
2-Faktor
Ingen regelrätt fråga utan mer en undrar om det är någon mer som då och då går i tankarna på att sälja allt dyrt och istället ha nästan lika, eller till och med lika kul med klockor för under tusenlappen. Känns på många sätt som en mer sund inställning till intresset.

IMG_20200909_154053.jpg
Kul tanke! Har svårt att se att jag ska landa där men också svårt att se att jag ska landa i att ha väldigt ”dyra” klockor. När det gäller vintage har jag både tusenlappsvarianten och runt 10tkr-varianter. Tycker nog ändå om de i den högre prisklassen mer pga finish, kvalitet, legacy etc..
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Ingen regelrätt fråga utan mer en undrar om det är någon mer som då och då går i tankarna på att sälja allt dyrt och istället ha nästan lika, eller till och med lika kul med klockor för under tusenlappen. Känns på många sätt som en mer sund inställning till intresset.

IMG_20200909_154053.jpg
Certinan är ju trevlig med bra boett, kvalitetsverk och kul design. Ett bra exempel på att man inte behöver lägga en förmögenhet för att få bära en bra och cool klocka. Sedan är ju Citizen är ju också lite spejsig. :)
De andra två vet jag dock inte om de får vara med i den kategorin.
 

Martin Lovasz

Audemars
Jag servar nästan bara dessa billiga klockor och säljer dem på Tradera. Man får löjligt mycket klocka för pengarna och klart roligare än en ny budgetklocka.
 
Senast ändrad:

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Kul tanke! Har svårt att se att jag ska landa där men också svårt att se att jag ska landa i att ha väldigt ”dyra” klockor. När det gäller vintage har jag både tusenlappsvarianten och runt 10tkr-varianter. Tycker nog ändå om de i den högre prisklassen mer pga finish, kvalitet, legacy etc..

Jag tror inte heller att det är där jag kommer att hamna...men tyvärr kan jag känna ibland. Svårt att förklara, men jag kan få samma känsla av Cosmotronen som någon av mina dyrare och mer ovanliga vintage-Sinn, men däremot sitter känslan ofta kvar längre på de mer kvalitativa klockorna :)

Certinan är ju trevlig med bra boett, kvalitetsverk och kul design. Ett bra exempel på att man inte behöver lägga en förmögenhet för att få bära en bra och cool klocka. Sedan är ju Citizen är ju också lite spejsig. :)
De andra två vet jag dock inte om de får vara med i den kategorin.

Bara det att Sicuran är Superwaterproof gör att den kvalar in i kategorin roliga klockor för en spottstyver :) Cosmotronen är toppen. Köpt för 160spänn om jag inte minns fel vilket nästan är gratis för att få ha ett konstant norrsken på handleden. Väldigt märkligt svepande linjer som går i motsatta riktingar och bryts en med en horisontell linje. Skiftar extremt i färg beroende på ljus och vinkel. Cool feature också med quick-set som ändrar datum om man håller klockan normalt, och dag om man håller den upp och ned.

IMG_20200909_202420.jpg
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Jag tror inte heller att det är där jag kommer att hamna...men tyvärr kan jag känna ibland. Svårt att förklara, men jag kan få samma känsla av Cosmotronen som någon av mina dyrare och mer ovanliga vintage-Sinn, men däremot sitter känslan ofta kvar längre på de mer kvalitativa klockorna :)



Bara det att Sicuran är Superwaterproof gör att den kvalar in i kategorin roliga klockor för en spottstyver :) Cosmotronen är toppen. Köpt för 160spänn om jag inte minns fel vilket nästan är gratis för att få ha ett konstant norrsken på handleden. Väldigt märkligt svepande linjer som går i motsatta riktingar och bryts en med en horisontell linje. Skiftar extremt i färg beroende på ljus och vinkel. Cool feature också med quick-set som ändrar datum om man håller klockan normalt, och dag om man håller den upp och ned.

IMG_20200909_202420.jpg
Oj, den tavlan syntes inte på första bilden! Fantastisk! :eek:
Super waterproof är dock inte något som ändrar min uppfattning. Inte ovanlig beteckning på äldre budgetur i fulmetall.
 

Martin Lovasz

Audemars
Sicura borde inte vara med men Breitling kopplingen gör att de säljer för större pengar är Certina och Tissot som då är bra mycket bättre kvalité. Man kan säga att Sicura var ett lyx budgetmärke med bara de bästa pin lever verken. :)
 

Canee

Cartier
2-Faktor
Jag tror inte heller att det är där jag kommer att hamna...men tyvärr kan jag känna ibland. Svårt att förklara, men jag kan få samma känsla av Cosmotronen som någon av mina dyrare och mer ovanliga vintage-Sinn, men däremot sitter känslan ofta kvar längre på de mer kvalitativa klockorna :)



Bara det att Sicuran är Superwaterproof gör att den kvalar in i kategorin roliga klockor för en spottstyver :) Cosmotronen är toppen. Köpt för 160spänn om jag inte minns fel vilket nästan är gratis för att få ha ett konstant norrsken på handleden. Väldigt märkligt svepande linjer som går i motsatta riktingar och bryts en med en horisontell linje. Skiftar extremt i färg beroende på ljus och vinkel. Cool feature också med quick-set som ändrar datum om man håller klockan normalt, och dag om man håller den upp och ned.

IMG_20200909_202420.jpg
Det vore ju onekligen billigare om man kunde ”nöja” sig. Men det är väl en mänsklig drift att ständigt söka utveckling och förbättring...
 

Kleiz

Rolex
2-Faktor
Någon som kan tipsa om urmakare i Skåne som kan serva en Chronograph Suisse?

Antikurmakaren i Malmö hade fullt upp..
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Vad är det för skillnad på dessa två Valjoux726? Eller rättare sagt varför skiljer det sig både i märkning och material.
Översta är från en Sinn 103A och det undre min Sinn 103B. Grejen är att jag har sett samma skillnad på flera ex av A och B. Först tyckte jag att det övre med Swiss såg skumt ut innan jag såg exakt likadana även på andra 103A ex.

s-l1600.jpg
IMG_20171115_101316 (kopia).jpg
 

Highvalley

Ghetto Living
Friends Of KS
2-Faktor
Den här boetten är väl inte i stål? Jag stal ett par bilder på c24. Tycker det ser ut att vara mässing eller liknande under pläteringen. Ping @Smn
16445450-in47a1ilege7n4yeuw0ig41o-Zoom.jpg

12665794f_zoom_v1571221054285.jpg
 
  • Like
Reactions: JLW

Smn

Omega
Den här boetten är väl inte i stål? Jag stal ett par bilder på c24. Tycker det ser ut att vara mässing eller liknande under pläteringen. Ping @Smn
16445450-in47a1ilege7n4yeuw0ig41o-Zoom.jpg

12665794f_zoom_v1571221054285.jpg
Hej,

Jag tog beskrivningen jag fick från uretvintage.

All text är taget från den annonsen.

Vill du jag ska kolla upp något mer noggrant när jag kommer hem gör jag gärna det

Simon
 
  • Like
Reactions: JLW
Topp