• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Sous Vide

ollkli

Rolex
2-Faktor
Blev oxe i vidden idag. Riktigt riktigt bra!
8FA9F12B-75C1-43D3-92ED-20B7FD902ED3.jpeg
 

mruhr

Panerai
2-Faktor
Stasher bags eller någon annan lösning som verkligen fungerar utan vaccum maskin, känns inte som det första jag köper.

Vet ni var man får tag på stasher eller liknande till ett vettigt pris, finns i Stockholm och online. Amazon tar nästan 400 för half gallon, 50% frakt typ

Claes ohlson zip bag? Andra förslag
 
Stasher bags eller någon annan lösning som verkligen fungerar utan vaccum maskin, känns inte som det första jag köper.

Vet ni var man får tag på stasher eller liknande till ett vettigt pris, finns i Stockholm och online. Amazon tar nästan 400 för half gallon, 50% frakt typ

Claes ohlson zip bag? Andra förslag
Rätt säker på att Ikea har återförslutningsbara påsar som är lite mer heavy duty
 

Josef B

Bestraffaren
Har läst igenom tråden och är väldigt sugen på att prova :)
Men det är några saker jag inte riktigt förstår.
Behöver man vacca påsarna eller är det bara att köra återförslutbar påse och försöka krama ur all luft?
Nån som kan rekommendera en bra svensk sida om sous vide och hur man som nybörjare kickar igång? Hur ser ett bra startkit ut? :)
 
Senast ändrad:

Allan Ballan

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Har läst igenom tråden och är väldigt sugen på att prova :)
Men det är några saker jag inte riktigt förstår.
Behöver man vacca påsarna eller är det bara att köra återförslutbar påse och försöka krama ur all luft?
Nån som kan rekommendera en bra svensk sida om sous vide och hur man som nybörjare kickar igång? Hur ser ett bra startkit ut? :)
Rekommenderar att vacumförpacka med maskin. Finns en stor Facebooksida med mycket information.
 

Lowe92

Cartier
Stasher bags eller någon annan lösning som verkligen fungerar utan vaccum maskin, känns inte som det första jag köper.

Vet ni var man får tag på stasher eller liknande till ett vettigt pris, finns i Stockholm och online. Amazon tar nästan 400 för half gallon, 50% frakt typ

Claes ohlson zip bag? Andra förslag

Har läst igenom tråden och är väldigt sugen på att prova :)
Men det är några saker jag inte riktigt förstår.
Behöver man vacca påsarna eller är det bara att köra återförslutbar påse och försöka krama ur all luft?
Nån som kan rekommendera en bra svensk sida om sous vide och hur man som nybörjare kickar igång? Hur ser ett bra startkit ut? :)

Jag kör med återförslutningsbar påse från toppitz och tycker det fungerar utmärkt. Har inte testat vakuumförpackning men tror inte att det är extremt mycket bättre. Gäller bara att få ut luften ordentligt.
 

mruhr

Panerai
2-Faktor
Jag kör med återförslutningsbar påse från toppitz och tycker det fungerar utmärkt. Har inte testat vakuumförpackning men tror inte att det är extremt mycket bättre. Gäller bara att få ut luften ordentligt.
och dessa går att få tag på i någon vanlig butikskedja? Typ ICA, Willys?
 

Veratio

Cartier
Toppitz finns överallt.

Jag har använt återförslutbara ett par gånger. Fungerar hyfsat om du inte ska ha det i för länge. Men en vacuummaskin behöver inte vara svindyr, jag kör en OBH Nordica, som lever om som helvete, men fungerar suveränt.

Sen skulle jag bara höja ett varningen finger för att köpa Melissas Anova-kopia. Har både hört privat av en bekant och läst på nätet att de kan ha 3-4 graders lägre temperatur än vad man ställer in på! Katastrof, när varje grad räknas.
 

mruhr

Panerai
2-Faktor
Toppitz finns överallt.

Jag har använt återförslutbara ett par gånger. Fungerar hyfsat om du inte ska ha det i för länge. Men en vacuummaskin behöver inte vara svindyr, jag kör en OBH Nordica, som lever om som helvete, men fungerar suveränt.

Sen skulle jag bara höja ett varningen finger för att köpa Melissas Anova-kopia. Har både hört privat av en bekant och läst på nätet att de kan ha 3-4 graders lägre temperatur än vad man ställer in på! Katastrof, när varje grad räknas.
Stort tack, jag beställde en Anova som borde komma idag och tänkte börja med vanliga återförslutbara och om det blir en hit hemma satsa på vaccummaskinen, OBH Nordica har jag inte kikat på. Tack för tipset
 

Veratio

Cartier
Det kommer att bli en hit. Så jäkla roligt att få allt perfekt!

Köpte svensk oxfilé igår på kort datum för 125 kr kilot, så har förpackat i lämpliga storlekar, vaccat, kryddat och fryst ner. Perfekt att ha liggande!
 

Viktor.L

Cartier
2-Faktor
Ni kom kör till exempel Anovas sous vide, vet ni vad maximala kapaciteten i kilo kött mätt är? Har läst omkring 20 liter vatten men till nyår kommer jag behöva köra närmare 9kg ryggbiff och tänkte att en sous vide hade kanske hjälpt en bra på traven. Kan det fungera om man delar ned i bitar om 3kg? Annars får det bli reverse sear på kamadon.
 

RobertD

Ingenting
2-Faktor
Ni kom kör till exempel Anovas sous vide, vet ni vad maximala kapaciteten i kilo kött mätt är? Har läst omkring 20 liter vatten men till nyår kommer jag behöva köra närmare 9kg ryggbiff och tänkte att en sous vide hade kanske hjälpt en bra på traven. Kan det fungera om man delar ned i bitar om 3kg? Annars får det bli reverse sear på kamadon.

Jag tänker att det är en kombination av hur stort och välisolerat kärlet är också? Finns ju en maximal vattenhöjd, men med ett stort kärl - exempelvis en plastback - går det ju att ha låg höjd men många liter. Om det sedan är välisolerat så klarar den av att hålla vattnet varmt. Dock måste det lätt kunna cirkulera runt allt kött så att värmen håller sig jämn. (Och om de enskilda bitarna är tjocka tar det så klart lång tid ändå)

Såhär ser det ut hos mig:
836398C4-41AE-4252-85F6-392F56CD2339.jpeg
 

Lowe92

Cartier
Toppitz finns överallt.

Jag har använt återförslutbara ett par gånger. Fungerar hyfsat om du inte ska ha det i för länge. Men en vacuummaskin behöver inte vara svindyr, jag kör en OBH Nordica, som lever om som helvete, men fungerar suveränt.

Sen skulle jag bara höja ett varningen finger för att köpa Melissas Anova-kopia. Har både hört privat av en bekant och läst på nätet att de kan ha 3-4 graders lägre temperatur än vad man ställer in på! Katastrof, när varje grad räknas.
Varför funkar det inte bra tycker du? Jag har kört som max ett dygn utan problem. Har själva förslutningen ovanför ytan då jag varit rädd att det ska läcka in annars och det har varit bra.
 

Veratio

Cartier
Varför funkar det inte bra tycker du? Jag har kört som max ett dygn utan problem. Har själva förslutningen ovanför ytan då jag varit rädd att det ska läcka in annars och det har varit bra.

Vet inte om det är handhavandeproblem, men jag har svårt att få ut allt luft. Sedan brukar jag vända mitt kött några gånger om det är längre, så att köttet kommer mot "strömmen" då och då. Har använt toppitz (stavas det toppitz? Jag är osäker, såg att någon skrev det innan här... :D ) mest då jag har haft "fuktiga" bitar från marinad och sånt (lax). Men det är ju superenkelt när man har vaccat några bitar och slänger ner det hela i plastbacken, utan att behöva tänka på läckage. Har ungefär samma som RobertD här ovanför, fast snäppet större back tror jag.

Min OBH Nordica kostar väl ca 995 kr, men jag fick den i present av en kompis för rätt länge sedan, han hade hittat den för 295 kr. Och den duger gott!
 

MartinL

Omega
Ni kom kör till exempel Anovas sous vide, vet ni vad maximala kapaciteten i kilo kött mätt är? Har läst omkring 20 liter vatten men till nyår kommer jag behöva köra närmare 9kg ryggbiff och tänkte att en sous vide hade kanske hjälpt en bra på traven. Kan det fungera om man delar ned i bitar om 3kg? Annars får det bli reverse sear på kamadon.
Häll i vatten från vattenkokare samtidigt som du lägger i det kalla köttet, var försiktig och följ med i tempen.
 

galácticon

Patek
2-Faktor
Stasher bags eller någon annan lösning som verkligen fungerar utan vaccum maskin, känns inte som det första jag köper.

Vet ni var man får tag på stasher eller liknande till ett vettigt pris, finns i Stockholm och online. Amazon tar nästan 400 för half gallon, 50% frakt typ

Claes ohlson zip bag? Andra förslag

Rätt säker på att Ikea har återförslutningsbara påsar som är lite mer heavy duty

Rekommenderar att vacumförpacka med maskin. Finns en stor Facebooksida med mycket information.

Jag kör med återförslutningsbar påse från toppitz och tycker det fungerar utmärkt. Har inte testat vakuumförpackning men tror inte att det är extremt mycket bättre. Gäller bara att få ut luften ordentligt.
Vakuum-förpackare är gravt överskattat. Toppitz zip locks funkar utmärkt och tål temperaturer upp till 90 grader. IKEAs påsar ska man däremot hålla sig så långt borta ifrån det bara går.
 

mruhr

Panerai
2-Faktor
Pulled pork på gång i stash bags, fungerar ok men lite svårt att få ur luften. För fler än oss i familjen kommer jag köra engångslösningen
20171204_212009544.jpg
 

ollkli

Rolex
2-Faktor
Vad tror den samlade expertisen om innanlår 1kg. Har hittat alla möjliga tips på tid och temperatur men dom spretar en aning. Vill ha det sjukt mört så ungarna knappt behöver tugga. Funkar 55C i 21 timmar?


IMG-20171207-WA0008.jpeg
 

Bally

Cartier
Tänkte höra med panelen här om det är någon som har tips på hur man bäst ska tillaga älg i sous vide?

Har fått tag på ett kilo Älg entrecote som tillagas imorgon men jag har aldrig testat tillaga älg innan.
Tänker att jag ska skära upp biten i 4 skivor och packa dem separat och köra 54 grader i cirka 45 minuter.

Normalt med nötkött brukar jag bara köra med salt och peppar i påsen, samt möjligen en vitlöksklyfta och en kvist timjan, men vad skulle passa bra till älg?
 

Veratio

Cartier
Tänkte höra med panelen här om det är någon som har tips på hur man bäst ska tillaga älg i sous vide?

Har fått tag på ett kilo Älg entrecote som tillagas imorgon men jag har aldrig testat tillaga älg innan.
Tänker att jag ska skära upp biten i 4 skivor och packa dem separat och köra 54 grader i cirka 45 minuter.

Normalt med nötkött brukar jag bara köra med salt och peppar i påsen, samt möjligen en vitlöksklyfta och en kvist timjan, men vad skulle passa bra till älg?

Tänker inte säga något om kryddning, temperatur och tid, det kan annat folk bättre (men 57-58 grader i två timmar blir nog bra), men jag skulle inte skiva upp den. Gillar att köra en hel bit, sedan skära upp den innan jag steker upp. Tycker det blir absolut bäst. Blir aldrig riktigt lika bra med skivor som med bitar enligt mig.
 

Stil

Omega
Tänkte höra med panelen här om det är någon som har tips på hur man bäst ska tillaga älg i sous vide?

Har fått tag på ett kilo Älg entrecote som tillagas imorgon men jag har aldrig testat tillaga älg innan.
Tänker att jag ska skära upp biten i 4 skivor och packa dem separat och köra 54 grader i cirka 45 minuter.

Normalt med nötkött brukar jag bara köra med salt och peppar i påsen, samt möjligen en vitlöksklyfta och en kvist timjan, men vad skulle passa bra till älg?
Jag skulle slänga i några enbär också, brukar passar bra till vilt. Vet inte hur det funkar med entrecote iofs.
 
Topp