• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Sous Vide

Hjort!
Ikväll ska jag premiäranvända Anovan som kon i veckan. Tänkte tillaga ca 0.7kg hjortbiff. Vad hade ni kört på för temperatur och tid?
Förslag på vad köttet ska få gosa sig med?
 

MartinL

Omega
Hjort!
Ikväll ska jag premiäranvända Anovan som kon i veckan. Tänkte tillaga ca 0.7kg hjortbiff. Vad hade ni kört på för temperatur och tid?
Förslag på vad köttet ska få gosa sig med?
Kul! Jag har alltid kört hjort på låg temp, typ 55 grader. Tid är omöjligt att svara på utan att veta hur länge köttet är hängt men från några timmar till ett halvt dygn blir nog bra. Bland det godaste jag ätit är en bra hjort med potatisgratäng (kasta i lite palsternacka också) och rödvinssås.
 
IMG_3159.JPG
IMG_3161.JPG
IMG_3162.JPG
Projektet har börjat!
Svensk nypotatis, egen sparris och rödvinssås till, det här blir bra.

Vart hittar man bra zippåsar? De här från Topitz känns inte hundra täta (luft).
 
Resultatet blev bra, ska nog försöka lite längre tid nästa gång.
Är det någon som har tillagat kött dagen före för att sedan värma upp och steka/grilla dagen efter?
Funderar inför midsommar.
 

m_s

Patek
2-Faktor
Idag kör jag en Flapsteak (Black Angus) från Ranger Valley i Australien - Testar mig på era tips om 55C i 8h. Sen en snabb vändning på grillen som finish.
 

m_s

Patek
2-Faktor
I morgon blir det en fantastisk Entrecote - 54.4 grader i 60 minuter. Sen 30 sekunder per sida på grillen. Brukar bli awesome!
Blev lika awesome som förväntat, Entrecote från Polen som var gudomlig! För er som bor i Stockholm kan jag varmt rekommendera Garpes Livs intill Drottningholmsbron, ruskigt bra kött mest hela tiden!
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Sagt det innan, säger igen. Finns ingen anledning att köra flank, filé, entrecote, pichana , biff och liknande styckdelar längre än en timma.
Håller med i stort. Beroende på kvalitet på flanken så kan den alla gånger må bra av längre tid. Det är iaf min erfarenhet men jag litar för all del på dig i detta ämne. ICA-flank är segt. Skitsegt.
 

aneki

Omega
Nu är även jag frälst. Drog igång kycklingfilé på 64 grader. Strax över 2h. Riktigt riktigt mjuk. Blev nästan på gränsen till mosig, blir kortare tid nästa gång. Men ypperligt bra!
 
Topp