• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Sous Vide

Det blev en foodsaver V 2860. Hoppas det blir bra. Beställde även plastfolie rullar med bredd 28 cm...antar att de passar?

Jadå, 28 cm funkar. Om det du vackar är lite fuktigt - så att det riskerar att hamna fukt i svetsningen - så brukar jag lägga en extra svets innan jag släpper vacken. Efter att ha testat lite så fördrar jag påsar. Det är en svetsning mindre som kan släppa. Inte minst i sous viden är det praktiskt då man slipper ha en svetsning under vattenytan.

Jadå, 28 cm funkar. Om det du vackar är lite fuktigt - så att det riskerar att hamna fukt i svetsningen - så brukar jag lägga en extra svets innan jag släpper vacken. Efter att ha testat lite så fördrar jag påsar. Det är en svetsning mindre som kan släppa. Inte minst i sous viden är det praktiskt då man slipper ha en svetsning under vattenytan.
Föredrar rulle, går då alltid att få rätt storlek. Aldrig haft en svetsning som orsakat problem, kör samma vax och rulle som ovan. :)

Föredrar rulle, går då alltid att få rätt storlek. Aldrig haft en svetsning som orsakat problem, kör samma vax och rulle som ovan. :)

Jag hade en torsk där svetsen släppte... jag upptäckte det för sent så då var den i princip kokt istället för sous viddad... :/ Som tur var hamnade inget skit i cirkulatorn.

Precis skaffat sous vide, gjorde en snabb kyckling ikväll som blev riktigt god, men mer spänd på detta!
47DD12C3-11FE-4400-A7DA-38A1AED8FEC2.jpeg

144EAFF6-DEC8-40AF-89E6-27E1F2DC8997.jpeg

Precis skaffat sous vide, gjorde en snabb kyckling ikväll som blev riktigt god, men mer spänd på detta!
47DD12C3-11FE-4400-A7DA-38A1AED8FEC2.jpeg

144EAFF6-DEC8-40AF-89E6-27E1F2DC8997.jpeg

Ruggigt fin köttbit. Skulle nog bli hur jäkla bra som helst bara i ugnen i några timmar på lämplig temp. Tror inte att sous vide kommer att göra den sååå mycket bättre. Kommer att bli kanon det där!!!

Använder min sous vide ofta, men en sak jag inte fått till är hamburgare. Ätit sjukt fina röda blodiga härliga tjocka hamburgare på lokal, men när jag gjort det själv (med fin färs!) så har det nästan varit osmakligt. Hur kan det komma sig? Någon som lyckats som kan dela med sig?

Ruggigt fin köttbit. Skulle nog bli hur jäkla bra som helst bara i ugnen i några timmar på lämplig temp. Tror inte att sous vide kommer att göra den sååå mycket bättre. Kommer att bli kanon det där!!!

Använder min sous vide ofta, men en sak jag inte fått till är hamburgare. Ätit sjukt fina röda blodiga härliga tjocka hamburgare på lokal, men när jag gjort det själv (med fin färs!) så har det nästan varit osmakligt. Hur kan det komma sig? Någon som lyckats som kan dela med sig?

Här kanske kan ge tips? http://www.seriouseats.com/2015/08/the-food-lab-complete-guide-to-sous-vide-burger.html (Om du inte redan har läst)

Klart den skulle blivit bra av sig själv, men det blir en helt annan rätt av 2+ dygns tillagning jämfört med några timmar i ugnen. Blir kul att pröva oavsett!

Just den har jag inte läst, tack för den. Jag använde brännare sist, blev vackert men inte lika gott som att steka i järn. Brännaren kan man ju använda för att smälta till osten lite i slutet. Är sugen att testa igen.

Sist jag gjorde burgare sa jag till i delikatessen, bad om "fin färs som jag kan använda till blodiga hamburgare", men blev som sagt inte nöjd. Funkar det med vanlig högrevsfärs som finns på ICA?

Just den har jag inte läst, tack för den. Jag använde brännare sist, blev vackert men inte lika gott som att steka i järn. Brännaren kan man ju använda för att smälta till osten lite i slutet. Är sugen att testa igen.

Sist jag gjorde burgare sa jag till i delikatessen, bad om "fin färs som jag kan använda till blodiga hamburgare", men blev som sagt inte nöjd. Funkar det med vanlig högrevsfärs som finns på ICA?
När jag ska göra färs går jag alltid till slaktaren och tar grovmalen högrev eller rumpstek och en del extra short rib eller något annat väldigt fett, kan varmt rekommenderas.

Utan att göra det för komplicerat skulle jag säga att du är 80% hemma om du kör på högrev. Självklart kan det blir 100%, men de där sista kräver som sagt en del pill.

Personligen är det viktigare för mig - förutom "tillräckligt" bra färs - att burgare inte är sönderpressad och kompakt eller sönderstekt (varken för hård yta och eller för varm i centrum).

Fick precis mail...aqnovan kommer bli försenad..beräknad leverans slutet nästa vecka :(
Men ok mer tid att förbereda...är det vettigt att skaffa en plastlåda för badet, vilket storlek bör man ha?
Tips på första köttbitarna att tillaga?

Fick precis mail...aqnovan kommer bli försenad..beräknad leverans slutet nästa vecka :(
Men ok mer tid att förbereda...är det vettigt att skaffa en plastlåda för badet, vilket storlek bör man ha?
Fick samma mail. Riktigt bra service dock, för jag fick ingen info om 20% välkomstrabatt förrän efter att jag lagt min beställning. Frågade lite fint om det gick att få retroaktivt, och dom återbetalade 280kr till min Paypal med en gång!

Jag tycker att en plastback är rätt smidigt. Kör någon väldigt basic variant från Clas Ohlsson (tror jag).

43C61DFC-CE46-4BD0-BC95-50DB08C0AA41.jpeg

Jag tycker att en plastback är rätt smidigt. Kör någon väldigt basic variant från Clas Ohlsson (tror jag).

43C61DFC-CE46-4BD0-BC95-50DB08C0AA41.jpeg

Kör något liknande, samt att jag bara kör i en stor kastrull om det bara är en bit för två som ska köras. Min back är från ICA Maxi. :)

Surt med försening oavsett, men den som väntar på något gott!

Kör något liknande, samt att jag bara kör i en stor kastrull om det bara är en bit för två som ska köras. Min back är från ICA Maxi. :)

Surt med försening oavsett, men den som väntar på något gott!
Låter bra att det funkar i stor kastrull. Då behöver jag inte komplettera med nåt, iallafall! Singelhushåll som sällan får mer än en eller två gäster i taget (vilket även det sker rätt sällan). Kommer köra för min egna skull! En ambition för 2018 är att up my cooking game.

Köpte min plastlåda på Biltema ( ca 20cm hög och typ 25x35 bredd/längd. Mitt råd är att gå upp lite i kvalitet. Ett lock är bra/ nödvändigt men tänk på att det ska gå att göra hål i det för cirkulatorn. Mitt var av så pass kass kvalitet att det sprack på en gång.

Sen är zippåsar grejen om du inte har en vacumförpackare. Jag använder IKEAs. De funkar perfekt och påsarna ligger och svävar i badet.

Jag testar mig framåt och bäst hittills blev en rostasfile på 57c i 90 minuter. Körde den i bit i Sous-viden sedan snabbt i gjutjärnspannan.

Lycka till

Ingen av er som använder kylväska?
Jag tänkte köpa en billig sådan och göra ett hål i locket för maskinen, helt enkelt. Den behöver ju inte få plats på köksbänken, s storlwken bör inte vara ett problem.

För övrigt ligger det lax med dill/lök/citron och puttrar nu. 52 grader i 45 min kanske?

Jag har köpt en låda på Clas ohlson som klarat upp till 120 grader, inte hunnit göra hål i locket än. Är från smartstore home. Även en kompis som har en liknande fast storleken större, han är mycket nöjd. Jag har bara hunnit använda den en gång. Men allt bra hittills

Jag tänkte köpa en billig sådan och göra ett hål i locket för maskinen, helt enkelt. Den behöver ju inte få plats på köksbänken, s storlwken bör inte vara ett problem.

För övrigt ligger det lax med dill/lök/citron och puttrar nu. 52 grader i 45 min kanske?

Kylväska ger ju sjukt bra isolering = låg energiåtgång och hög temperaturprecision. Dock lite overkill för mig. :)

Köpte min plastlåda på Biltema ( ca 20cm hög och typ 25x35 bredd/längd. Mitt råd är att gå upp lite i kvalitet. Ett lock är bra/ nödvändigt men tänk på att det ska gå att göra hål i det för cirkulatorn. Mitt var av så pass kass kvalitet att det sprack på en gång.

Sen är zippåsar grejen om du inte har en vacumförpackare. Jag använder IKEAs. De funkar perfekt och påsarna ligger och svävar i badet.

Jag testar mig framåt och bäst hittills blev en rostasfile på 57c i 90 minuter. Körde den i bit i Sous-viden sedan snabbt i gjutjärnspannan.

Lycka till
Vakuum foodsaver 2860 är inköpt :) plastlåda får det nog bli. Tack för tipsen

Jag har lekt med tanken att isolera min låda på något sätt men du är ju helt klart något på spåret här:)

Går det köra ett gäng kött bitar o sedan lägga i kylen ett par dagar sedan ta fram o grilla till? Tänker främst på nöt o fläskkött

Tillbaka
Topp