• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Sous Vide

Köpte en sous vide igår och tänkte fråga lite här kring nyårsmenyer. Tanken var väl att huvudrätten ska vara sous vide, någon typ av rött kött. Någon här som har något menyförslag på 3-5 rätter dem skulle vilja dela med sig :)

Köpte en sous vide igår och tänkte fråga lite här kring nyårsmenyer. Tanken var väl att huvudrätten ska vara sous vide, någon typ av rött kött. Någon här som har något menyförslag på 3-5 rätter dem skulle vilja dela med sig :)
Kul! Du skulle ju kunna långköra en större bit och göra en riktigt mör, saftig och fin stek med pressad potatis, en gräddig sås och gelé till. Klassiskt gott.
Jag har gjort en del kyckling senaste tiden. Det är ingen nyårsfestlighet kanske men prova när du får tid över. Det blir riktigt bra!

En hel oxfilé på ca 1.5kg.
Räcker 1.5h och 55gr eller ska den gå längre?
Har bara kört tournedos bitar förut och det har blivit bra.

Kom experterna fram till något angående innanlåret? Har ett par bitar sådant som jag tänkte inviga min nya leksak med i morgon, men jag tycker att google ger mig långa tider?

Kul! Du skulle ju kunna långköra en större bit och göra en riktigt mör, saftig och fin stek med pressad potatis, en gräddig sås och gelé till. Klassiskt gott.
Jag har gjort en del kyckling senaste tiden. Det är ingen nyårsfestlighet kanske men prova när du får tid över. Det blir riktigt bra!
Ja kyckling har jag tänkt att köra nästs vecka kanske! Om man orkar efter nyårsstöket. Har köpt 2kg ryggbiff som ska köras imorgon men hittar tider på 2h - 10h så har lite svårt att veta hur länge den ska köras. Är ju en väldigt mör styckbit i sig.

Pingar lite, har vakumpackat köttet nu, är en rejäl bit på 2 kg vad tror expertpanelen tidsmässigt?

För två kilo ryggbiff räcker 2 - 2,5 timmar. Som jag sa i någon post här ovan, tycker jag att köttet blir bäst när man kör det sous vide i bit, skär upp det och steker det i tjockare skivor. Sen kan man skära köttet i 2-3 mm bitar alt. servera bitar beroende på. Se till att ha gott om Torky papper hemma, så du kan suga upp köttsafter och ev. blod innan du steker. Lite olja och rejält med smör när du steker, ösa köttet, eventuellt med lite färska kryddor i (ingen nödvändighet alls).

Temperatur på nöt av bättre kvalité är för mig 55 - 56 grader.

Kom experterna fram till något angående innanlåret? Har ett par bitar sådant som jag tänkte inviga min nya leksak med i morgon, men jag tycker att google ger mig långa tider?
Körde innanlåret i 58 grader, i tre timmar. Helt genom-"kört", men skulle kanske ha haft 60 grader? Jag gillade den, men frun ville helst haft det mindre blodigt.
IMG_8016.JPG

20171230_204247.jpg
Ryggbiff som fick gå ett par timmar i 56 grader. Kappan smältes ner i oljan till potatisen (körde perfect roasted potatoes). Rödvinssås smaksatt med rökt sidfläsk.

Blir en älgbiff i sous viden imorgon. Tänker 56 grader i två timmar - vaccad med lite smör, vitlök, rosmarin och enbär - därefter en sväng på grillen i skivor. (Årets sista grillning) Serveras med en potatis och jordärtskocksgratäng, och cognacssås. Blir nog bra, hoppas jag.

Blir en älgbiff i sous viden imorgon. Tänker 56 grader i två timmar - vaccad med lite smör, vitlök, rosmarin och enbär - därefter en sväng på grillen i skivor. (Årets sista grillning) Serveras med en potatis och jordärtskocksgratäng, och cognacssås. Blir nog bra, hoppas jag.
Delikat! Har granskott i frysen som hade passat att göra en snabbinläggning på för att få in lite syra och färg.

Sen skulle jag bara höja ett varningen finger för att köpa Melissas Anova-kopia. Har både hört privat av en bekant och läst på nätet att de kan ha 3-4 graders lägre temperatur än vad man ställer in på! Katastrof, när varje grad räknas.

Jag citerar mig själv när det gäller Melissas Anova-kopia.

Jag har två. :D

Min första började låta efter några månader, mailade kundtjänst och fick en ny direkt. Sen fixade en kompis åt mig den första så den slutade låta... Men skönt att veta att de är seriösa!
Dubbla priset mot Melissan, men man får väl vad man betalar för! Det var därför jag köpte en Bamix istället för OBH Nordica eller liknande när jag behövde en ny mixer.

Blev en för mig nu oxå..styvt 1200 kr med rean samt rabatt vid första köpet. (via anovas hemsida)
Vad behöver man för prylar för att vakumförpacka maten?

Blev en för mig nu oxå..styvt 1200 kr med rean samt rabatt vid första köpet. (via anovas hemsida)
Vad behöver man för prylar för att vakumförpacka maten?
Du kan antingen använda ziplock påsar. Men jag skulle rekommenderar att du köper en speciell maskin som vakuumförpackar maten i speciella påsar. Jag har själv en foodsaver men obh nordica ska tydligen ha en bra också

Tillbaka
Topp