Om du kyler ner det snabbt i isbad så ska det inte vara några problem.Går det köra ett gäng kött bitar o sedan lägga i kylen ett par dagar sedan ta fram o grilla till? Tänker främst på nöt o fläskkött
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Om du kyler ner det snabbt i isbad så ska det inte vara några problem.Går det köra ett gäng kött bitar o sedan lägga i kylen ett par dagar sedan ta fram o grilla till? Tänker främst på nöt o fläskkött
Tackar!Om du kyler ner det snabbt i isbad så ska det inte vara några problem.
Om du kyler ner det snabbt i isbad så ska det inte vara några problem.
Du värmer givetvis upp den igen till önskvärd temp innan du steker yta.Hur blir det då när man grillar/bränner ytan snabbt? Kärnan är ”rosa”, men kylskåpskall?
Du värmer givetvis upp den igen till önskvärd temp innan du steker yta.
Jag tycker gräsand blir väldigt bra i sous vide, om du har möjlighet/tillgång till det så testa! Kyckling, lax och torsk är annars tre bra alternativ.Börjar fundera på vad jag ska premiärköra med Anovan när den dyker upp. Förslag? Jag äter endast fisk och fågel, men funderar på att även äta fyrbent vilt också. Fläsk och nöt går dock bort.
Lax känns väl som nåt hyfsat lättlagat att börja med?
Gräsand kan bli knepigt att få tag på. Lagade dock ankbröst (i ugn) till nyår, vilket var riktigt gott! Så det ska absolut köras också, var mer en nybörjarrätt som jag behöver just nu. Men jag kör nog lax, var länge sen ändå! Tack för hjälpen!Jag tycker gräsand blir väldigt bra i sous vide, om du har möjlighet/tillgång till det så testa! Kyckling, lax och torsk är annars tre bra alternativ.
Jag kör alltid rostbiff "som vanligt" dvs först SV och sen bryna. En detalj som gör sig jävligt bra faktisktTänkte göra en rostbiff i sous viden och har googlat lite och många anser att man ska bryna till köttbiten innan den går ner i vattnet. Någon som har testat och har några synpunkter? Andra tips på hur man ska få till den uppskattas också
Blev vanliga sättet den här gången.Jag kör alltid rostbiff "som vanligt" dvs först SV och sen bryna. En detalj som gör sig jävligt bra faktiskt
Första testet blev ägg 75grader 15min. Mkt bra, löst men ändå fast o krämigt
Nice! Min ligger hos ombudet och hämtas efter jobbet i morgon!
Första testet blev ägg 75grader 15min. Mkt bra, löst men ändå fast o krämigt
Kanske ska ha en mindre box?
Kul! Jag är själv lite sugen på att test ägg. Tydligen ska det bli rätt bra att köra 63 grader i 45 minuter, sedan koka i typ 1 minut. Så får man lite koagulerad vita längst ut?
Lite beroende på tjocklek på skivorna och hur du vill ha köttet men jag skulle köra 1-1.5h och en temp på 54-58gr.Första försöket med sous vide ikväll. Ryggbiff i skivor. Vad föreslår ni för tid/temp?
Är väl lite preferens också, jag körde ryggbiff 2,5h 57 grader på nyår (1,8kg) jag tyckte den kunde varit i lite längre för att möta till sig och eventuellt en grad lägre. Men inte hittat några bra riktlinjer, vissa sidor sa 8-10 timmar på 55 grader och vissa sa 2 timmar....En fråga:
Någon som har en tumregel om hur man ska beräkna tid i förhållande till köttets storlek?
En fråga:
Någon som har en tumregel om hur man ska beräkna tid i förhållande till köttets storlek?
Ni som kör med lite större plastlådor, är det ett måste med lock?
Minimerar ju också att vatten försvinner via ånga om du kör en längre stund. Har du inget lock kan du ju ta plastfolie. Kör själv oftast i stora kastruller med plastfolie och sen handduk över det. Inbillar mig att det håller värmen bättre än plastlåda (tar säkert dock mer energi att värma upp).Ni som kör med lite större plastlådor, är det ett måste med lock?
Ja det blir mörare med längre tid. Desto sämre kött desto längre tillagning för att få en mör och god köttbit som ändå inte smakar kokt. En av fördelarna med sous vide tycker jag är just att man kan få segare köttstycken att bli perfekta i mörhet utan att laga dem för mycket. Personligen tycker jag 55 grader är väldigt bra för nöt men vissa i min omgivning tycker att det är i rödaste lagret.Körde 57 grader i 1 timme. Blev helt ok men 55 grader och lite längre tid hade nog inte varit fel. Blir det mörare med längre tid?