• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Sous Vide

Souse vide släng dig i väggen!
346C054B-1C92-46F7-858A-AFAAB2F26B51.jpeg

Lackade lite när min anova blev försenad. Köpte några wagy entrecote...3 timmar i rumstemp...nån min i pannan..smälte i munnen...brutalt bra.

Börjar fundera på vad jag ska premiärköra med Anovan när den dyker upp. Förslag? Jag äter endast fisk och fågel, men funderar på att även äta fyrbent vilt också. Fläsk och nöt går dock bort.
Lax känns väl som nåt hyfsat lättlagat att börja med?

Börjar fundera på vad jag ska premiärköra med Anovan när den dyker upp. Förslag? Jag äter endast fisk och fågel, men funderar på att även äta fyrbent vilt också. Fläsk och nöt går dock bort.
Lax känns väl som nåt hyfsat lättlagat att börja med?
Jag tycker gräsand blir väldigt bra i sous vide, om du har möjlighet/tillgång till det så testa! Kyckling, lax och torsk är annars tre bra alternativ.

Jag tycker gräsand blir väldigt bra i sous vide, om du har möjlighet/tillgång till det så testa! Kyckling, lax och torsk är annars tre bra alternativ.
Gräsand kan bli knepigt att få tag på. Lagade dock ankbröst (i ugn) till nyår, vilket var riktigt gott! Så det ska absolut köras också, var mer en nybörjarrätt som jag behöver just nu. Men jag kör nog lax, var länge sen ändå! Tack för hjälpen!

Tänkte göra en rostbiff i sous viden och har googlat lite och många anser att man ska bryna till köttbiten innan den går ner i vattnet. Någon som har testat och har några synpunkter? Andra tips på hur man ska få till den uppskattas också

Tänkte göra en rostbiff i sous viden och har googlat lite och många anser att man ska bryna till köttbiten innan den går ner i vattnet. Någon som har testat och har några synpunkter? Andra tips på hur man ska få till den uppskattas också
Jag kör alltid rostbiff "som vanligt" dvs först SV och sen bryna. En detalj som gör sig jävligt bra faktiskt

Men framhäver ytterligare en gång, att det alltid har blivit bättre för mig när man kör hel bit och skär upp efteråt! Blir bra oavsett förstås!

I övrigt, what he said. :) En timme räcker gott, 55 grader kanske. Kanongott!

1,5 timme 56-58 grader i hel bit sedan en rykande het stekpanna. Tycker någon att köttet fortfarande är för rött så lägger du skivorna snabbt i pannan också.

En fråga:
Någon som har en tumregel om hur man ska beräkna tid i förhållande till köttets storlek?

En fråga:
Någon som har en tumregel om hur man ska beräkna tid i förhållande till köttets storlek?
Är väl lite preferens också, jag körde ryggbiff 2,5h 57 grader på nyår (1,8kg) jag tyckte den kunde varit i lite längre för att möta till sig och eventuellt en grad lägre. Men inte hittat några bra riktlinjer, vissa sidor sa 8-10 timmar på 55 grader och vissa sa 2 timmar....

En fråga:

Jag är långt ifrån expert, men om jag ska killgissa lite så tror jag att jag har läst typ "en timme per centimeter" mätt från yta till centrum för att få kärnan att hålla samma temperatur som vattnet. Sedan känns det som en ganska förenklad "formel" då det beror på den totala temperaturskillnaden (frys/kylskåp/rumstemp-> 55/60/65 grader?). Och även beror på hur stor yta som exponeras mot vatten i förhållande till den totala volymen som ska värmas upp. (Det bör rimligtvis ta längre tid per centimeter ju större bitar man kör, då det blir mindre "yta vs volym").

Men sedan tillkommer ju mörningseffekten där det blir mörare ju längre det får ligga. Och där är de väl lite personliga preferenser också.

Ni som kör med lite större plastlådor, är det ett måste med lock?
Minimerar ju också att vatten försvinner via ånga om du kör en längre stund. Har du inget lock kan du ju ta plastfolie. Kör själv oftast i stora kastruller med plastfolie och sen handduk över det. Inbillar mig att det håller värmen bättre än plastlåda (tar säkert dock mer energi att värma upp).

Körde 57 grader i 1 timme. Blev helt ok men 55 grader och lite längre tid hade nog inte varit fel. Blir det mörare med längre tid?

Körde 57 grader i 1 timme. Blev helt ok men 55 grader och lite längre tid hade nog inte varit fel. Blir det mörare med längre tid?
Ja det blir mörare med längre tid. Desto sämre kött desto längre tillagning för att få en mör och god köttbit som ändå inte smakar kokt. En av fördelarna med sous vide tycker jag är just att man kan få segare köttstycken att bli perfekta i mörhet utan att laga dem för mycket. Personligen tycker jag 55 grader är väldigt bra för nöt men vissa i min omgivning tycker att det är i rödaste lagret.

Tillbaka
Topp