• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Sous Vide

Har läst på lite i tråden och kör man inte vakuumförpackare så verkar det vara Toppits ziplockpåsar som man bör satsa på om jag förstått rätt?

Har läst på lite i tråden och kör man inte vakuumförpackare så verkar det vara Toppits ziplockpåsar som man bör satsa på om jag förstått rätt?
Toppits har fungerat utmärkt för mig. Fick en vakuumförpackare i julklapp och tycker mig inte uppleva någon större skillnad i resultat så kör fortfarande toppits eftersom det är smidigare.

Biff med grönpepparsås

5F33548E-F734-429F-A64F-83E7BBB48B25.jpeg

Blir en del i viden för min del med. Grymt kul att testa av olika råvaror och hur tider och grader påverkar resultatet.
Idag blev det fläskfilé i 64grader i ca 2 timmar.
Serverades med rödbetor med fetaost och ruccola dressad med timjan och vitlöksolja. Till det en reduktion på balsamvinäger.
IMG_20180113_145651.jpg

IMG_20180113_171035.jpg

Blev mumsigt!

Har också fått en ny-tändning när det gäller min Anova. Ätit lax igår (52 grader i 50 minuter - kunde gått en-två grader lägre) och oxfilé idag (klassiskt 55,5 grader i en timme, helstekt).

Imorgon blir det eventuellt fläskytterfile, den kör jag på 66 grader i två timmar. Perfekt mat att ha med sig till jobbet till veckan. Fast inte köpt köttet än... så får se om det blir av!

Sen måste jag säga att det funkar faktiskt bättre än jag tyckte tidigare med zip-loc påsar. Ska man köra i en timme eller drygt, så funkar det utmärkt. Funkar inte alls när man ska göra mycket kött (för mig och mina möjligheter), men för lax för två, oxfilé för två (även om jag vaccade oxfilén idag) är det helt OK!

On a sidenote. Har något köpt något sånt här (det där är Svegg):

ladda ned.jpg

Används för att tynga ner kött när man kör långkörare, då fettet har en tendens att flyta uppåt. Vet att det är överkurs, men gillar tanken. :D

Premiärkör min Witt idag. Födelsedagspresent/julklapp. Älgstek på 57,5 c är tanken. Någon som har andra förslag? Tid runt 2-3 timmar. Tycker jag hittat dåligt med info kring tid och temp...

Premiärkör min Witt idag. Födelsedagspresent/julklapp. Älgstek på 57,5 c är tanken. Någon som har andra förslag? Tid runt 2-3 timmar. Tycker jag hittat dåligt med info kring tid och temp...

Vilken stek? Jag körde en biffstek av älg på 54 grader i två timmar. Tempen var bra, men kunde mörat längre. Så 57,5 låter lite väl medium för min smak. Däremot låter 4h bra. Om det inte är en ännu sämre bit, då kan den gott gå längre.

Har köpt hem lite hängmörad högrev som jag tänkte äta imorgon kväll, några tips på temperatur/tider? Funderar på 24h 54gr med lite timjan och vitlök, och sen avsluta den i ugnen med någon rub.

Jag ska testa saltrulle i morgon. Den swga skiten kan man ju typ inte föra något av, men jag ränker mig tolv timmar i typ 58 grader, så borde den ju vara mjuk? Sedan steka på den litet så den ser trevlig ut, och skiva?

Klicken smör i påsen hjälper ingen såvida ni inte gör sås eller liknande av vätskan sen. Det blir bara mer vätska i påsen och köttet blir inte bättre.

Klicken smör i påsen hjälper ingen såvida ni inte gör sås eller liknande av vätskan sen. Det blir bara mer vätska i påsen och köttet blir inte bättre.

Beror väl på vad man menar med ”bättre”. Det blir såklart inte mörare, men det är ju inte heller syftet. Däremot tycker jag absolut att smöret är en utmärkt bärare och katalysator av marinaden.

Beror väl på vad man menar med ”bättre”. Det blir såklart inte mörare, men det är ju inte heller syftet. Däremot tycker jag absolut att smöret är en utmärkt bärare och katalysator av marinaden.
Oki. Ibland ser det bara lite slentrian ut när folk packar ner smör i påsen. Smörsmaken är absolut kanon men den får du ju framförallt i pannan sen när du steker. Iom köttet ändå torkas av innan det görs klart så gör smöret ingen skillnad alls. Det är iaf min erfarenhet. :)

Oki. Ibland ser det bara lite slentrian ut när folk packar ner smör i påsen. Smörsmaken är absolut kanon men den får du ju framförallt i pannan sen när du steker. Iom köttet ändå torkas av innan det görs klart så gör smöret ingen skillnad alls. Det är iaf min erfarenhet. :)

Sant. Men vitlöken tex framträder mycket mjukare och tränger in i köttet bättre tillsammans med ett fett. Samma om man har i andra torra kryddor exvis rosmarin eller liknande.

• Like
Reactions: Per
Tillbaka
Topp