• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Sous Vide

Oew

Rolex
Efter 20 timmar är nu sista steget på G.
Tror smörklicken kommer göra skillnaden @Per ;)
312D2116-CAA3-4D3E-8DD4-EBAE3A760D87.jpeg
De nästkommande 20 timmarna borde kanske spenderas genom att göra ren ugnen ;)
 

RobertD

Ingenting
2-Faktor
Ont om efter-bilder i den här tråden. Antagligen för att det är så gott att man inte hinner ta några... :) Här är en halvdan iaf. Blev ju sjukt gott, såklart.

B9ED99A7-4162-4D10-B043-4A661A2BF21C.jpeg
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Körde den omtalade saltrullen idag. Kons mest värdelösa del blev en saftig stek efter 10h i 59 grader. Salt, peppar (vit+svart), massor med örter, en gnutta citron och ett par klickar smör gav även sky till en jävligt bra grädddås.
Kunde ha kört 57 grader-ish, men kinkig fru och dotter gjorde att jag valde 59. Kunde kanske ha legat ett par timmar till.
IMG_8226.JPG
 

Oew

Rolex
Körde den omtalade saltrullen idag. Kons mest värdelösa del blev en saftig stek efter 10h i 59 grader. Salt, peppar (vit+svart), massor med örter, en gnutta citron och ett par klickar smör gav även sky till en jävligt bra grädddås.
Kunde ha kört 57 grader-ish, men kinkig fru och dotter gjorde att jag valde 59. Kunde kanske ha legat ett par timmar till.
IMG_8226.JPG
Varför så länge? Borde väl räcka med typ 54g och 3h?
 

Oew

Rolex
Tempen på grund av kink runt bordet, och tiden...ja, typ känsla? Tänkte se om man kunde få eländet ätligt (utom som tunnskivat pålägg).
Tror du så kort tid hade funkat? Jag är novis på sous vide.
Förstår det, lider av samma problem själv.
Jag skulle spontant tro att det räcker med 3h men är inte heller något expert, sedan skulle jag nog oavsett skurit det rätt tunt. Men lämnar det här till experterna i tråden.
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Förstår det, lider av samma problem själv.
Jag skulle spontant tro att det räcker med 3h men är inte heller något expert, sedan skulle jag nog oavsett skurit det rätt tunt. Men lämnar det här till experterna i tråden.
Tunt blev det, tycker "stek" ska skäras rätt tunt om man äter den som traditionell stek. (Ja, jag är tydligen hundra år gammal :().
 

Oew

Rolex
Tunt blev det, tycker "stek" ska skäras rätt tunt om man äter den som traditionell stek. (Ja, jag är tydligen hundra år gammal :().
Håller med dig! Min söndagsstek blev en högrev som låg i 24h i 54° med timjan och smör som sedan fick bli grunden till en kraftigt reducerad rödvinssky, sedan täckte jag högreven med timjan & rosmarin och smällde in i 250° i ugn i tio min.
Blev super!
 

stigge

Omega
2-Faktor
Nyligen skaffat en vacummaskin och den gör sitt jobb helt ok (enkel modell från NetonNet, Andersson 2.1)
Map priset för den så är jag nöjd.

Har även börjat använda den för att erstätta vanliga fryspåsar då ev. frostskador med vacumpackat mat mer eller mindre upphör.
Funderar dock på om det i samband med infrystning av den vacumpackade råvaran funkar bra att smaksätta/krydda upp
den inför framtida bad i soud-viden?
Någon som prövat och fördelar vs nackdelar?
 

RobertD

Ingenting
2-Faktor
Nyligen skaffat en vacummaskin och den gör sitt jobb helt ok (enkel modell från NetonNet, Andersson 2.1)
Map priset för den så är jag nöjd.

Har även börjat använda den för att erstätta vanliga fryspåsar då ev. frostskador med vacumpackat mat mer eller mindre upphör.
Funderar dock på om det i samband med infrystning av den vacumpackade råvaran funkar bra att smaksätta/krydda upp
den inför framtida bad i soud-viden?
Någon som prövat och fördelar vs nackdelar?

Beror väl delvis på hur länge du har tänkt ha det infryst? Processen avstannar ju inte bara för att något ligger i frysen, den saktas bara in.
 

stigge

Omega
2-Faktor
Beror väl delvis på hur länge du har tänkt ha det infryst? Processen avstannar ju inte bara för att något ligger i frysen, den saktas bara in.
Tiden i frysen beror lite på vad det är för råvara (klassiska; fetare mat =kortare tid får styra tiden I frysen).
Vacumfryst mat bör väl innebära att tiden "går långsammare" vs vanlig fryspåse.

Oavsett, jag var nyfiken på hur råvaran beter sig om man smaksätter/kryddar upp den I samband med infrysning?
Säg t ex att du köper en store mängd av någon form av nötkött och du fryser in en del som du kryddar/smaksätter och
vacumpackar; hur blir resultatet när du tillagar det vs att ompacka råvaran i en ny vacumpåse och då krydda/smaksätta?
 

RobertD

Ingenting
2-Faktor
Tiden i frysen beror lite på vad det är för råvara (klassiska; fetare mat =kortare tid får styra tiden I frysen).
Vacumfryst mat bör väl innebära att tiden "går långsammare" vs vanlig fryspåse.

Oavsett, jag var nyfiken på hur råvaran beter sig om man smaksätter/kryddar upp den I samband med infrysning?
Säg t ex att du köper en store mängd av någon form av nötkött och du fryser in en del som du kryddar/smaksätter och
vacumpackar; hur blir resultatet när du tillagar det vs att ompacka råvaran i en ny vacumpåse och då krydda/smaksätta?

Har ingen personlig erfarenhet, men killgissar att det inte är luften i sig utan temperaturen som är huvudsakligt avgörande för cellprocessen. Sedan spelar såklart tillgång syre en viss roll i nedbrytningsprocessen också. Men framförallt blir det ju inte torrt och frysskadat. Så jag tänker att vacuumpackat håller längre, men ändå inte så att det spelar så stor vid normala infrysningsperioder.

När det sedan gäller kryddningen tänker jag att det blir ju en långvarit statisk kontakt på specifik plats. Det kanske kan resultera i en ojämn fördelning av smaken? Någon kan få en bit som smakar mycket vitlök om det är precis där vitlöken har legat under en längre period?
 

stigge

Omega
2-Faktor
Har ingen personlig erfarenhet, men killgissar att det inte är luften i sig utan temperaturen som är huvudsakligt avgörande för cellprocessen. Sedan spelar såklart tillgång syre en viss roll i nedbrytningsprocessen också. Men framförallt blir det ju inte torrt och frysskadat. Så jag tänker att vacuumpackat håller längre, men ändå inte så att det spelar så stor vid normala infrysningsperioder.

När det sedan gäller kryddningen tänker jag att det blir ju en långvarit statisk kontakt på specifik plats. Det kanske kan resultera i en ojämn fördelning av smaken? Någon kan få en bit som smakar mycket vitlök om det är precis där vitlöken har legat under en längre period?
Killgissa kommer vi långt med:D
Låter logiskt map smaksättningen men samtidigt så fryser ju vårvaran och då är är ju frågan om hur mycket själva smaksättningen
kan ge för den frysta råvaran och speciellt på en viss punkt.
Vi får hoppas att någon med erfarenhet kan input till vad som sker.
 
Topp