Odi et Amo
Basic
Det får jag prova någon gång!Varför inte göra en Porchetta av den?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Det får jag prova någon gång!Varför inte göra en Porchetta av den?
Som ovan, kör lite olja i pannan och vänta tills den är tokvarm. Man kan också pensla köttet tunt med glukossirap, det sänker temperaturen som krävs för att få färg (maillareffekten).Så långt hade jag kommit också.
Den fick mysa 4h i 61 grader och blev mycket god.
Jag har svårt att få bra färg trots gasspis, några tips?
Läs på förpackningen ifall dom klarar högre temperaturer bara. Deras SafeLoc-påsar tål upp till 90 grader.Är det dessa påsar som gäller ifall man inte hunnit införskaffa vaccumpackare?
To vide, or not to vide
Yepp det var så jag gjorde! Snorhet panna med timjan smör och vitlök, ville inte sluta ätaStek. Hårt. Ät. Skivor av entrecote mår bäst i en varm panna.
Men du sous vidade den innan du stoppade in den i ugnen?Nu blev man ju hungrig. (Här serverades det falukorv i ugn... :/ )
Men du sous vidade den innan du stoppade in den i ugnen?
Rostas riktigt härlig bit som jag ofta återkommer till!Rostas, 56 grader, 2,5h.
Hur länge kör du o vilken grad?Fakiren till Malmö, men hann slänga i en högrev imorse. Sjukt smidigt sätt att laga mat på.
Hur länge kör du o vilken grad?
55 grader och det blir väl ungefär 11 timmar. (Edit: tänkt fel, det blir snarare 12 timmar. Skyller på att jag gick upp 05.15... )
Vid den tiden brukar jag vid fakirflyget varit uppe en timme och hunnit halva av vägen till flygplatsen haha. men så bor man i en avkrok med..för jäkla drygt med de där morgonplanen!
Får man verkligen högrev mört när man "fiskör" på det sättet med låg temp?55 grader och det blir väl ungefär 11 timmar. (Edit: tänkt fel, det blir snarare 12 timmar. Skyller på att jag gick upp 05.15... )
Får man verkligen högrev mört när man "fiskör" på det sättet med låg temp?
Spännande, skriv några rader om resultatIngen aning, det är första gången jag kör högrev. Men det tror/hoppas jag.
Spännande, skriv några rader om resultat
Spännande, skriv några rader om resultat
La också i en bit högrev nu imorses på 57,5 grader. Dock ska den ligga till imorgon em/kväll. Får se hur det blir. Första gången med högrev för mig med!Will do. Min tanke är att skära upp steken och köra bitarna hårt i grillpanna. Man vill ju gärna smälta fettet. Förhoppningsvis får bindväven tillräcklig stimulans av 55 grader. Men jag vet faktiskt inte.
Jag har kört en högrev i 54,5g i 24h och sen gjorde jag en rub och smällde in den i ugnen i en kvart och det blev super!Will do. Min tanke är att skära upp steken och köra bitarna hårt i grillpanna. Man vill ju gärna smälta fettet. Förhoppningsvis får bindväven tillräcklig stimulans av 55 grader. Men jag vet faktiskt inte.
Jag har kört en högrev i 54,5g i 24h och sen gjorde jag en rub och smällde in den i ugnen i en kvart och det blev super!
Mörningsprocessen, eller enzymatisk nedbrytning av kollagen som är det som händer, pågår hela tiden i köttet. Även i kylskåstemp pågår mörning men hastigheten ökar så klart kraftigt när man tillför värme. Temperatur styr i första hand textur och färg medan tiden får styra mörhet.Får man verkligen högrev mört när man "fiskör" på det sättet med låg temp?