• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Sous Vide

MartinL

Omega
Så långt hade jag kommit också. :)
Den fick mysa 4h i 61 grader och blev mycket god.
Jag har svårt att få bra färg trots gasspis, några tips?
IMG_3786.JPG
Som ovan, kör lite olja i pannan och vänta tills den är tokvarm. Man kan också pensla köttet tunt med glukossirap, det sänker temperaturen som krävs för att få färg (maillareffekten).
 

Tactical trader

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Haha helt sjukt...läst igenom 17 sidor och greppar fortfarande inte riktigt vad det handlar om....men jag har njutit av matbilderna och förhoppningsvis lärt mig något :cool:
Keep up the good work with....this ;)
 

Älvkvarn

Omega
2-Faktor
Spännande, skriv några rader om resultat :)

Will do. Min tanke är att skära upp steken och köra bitarna hårt i grillpanna. Man vill ju gärna smälta fettet. Förhoppningsvis får bindväven tillräcklig stimulans av 55 grader. Men jag vet faktiskt inte. :)
La också i en bit högrev nu imorses på 57,5 grader. Dock ska den ligga till imorgon em/kväll. Får se hur det blir. Första gången med högrev för mig med!
 

MartinL

Omega
Får man verkligen högrev mört när man "fiskör" på det sättet med låg temp?
Mörningsprocessen, eller enzymatisk nedbrytning av kollagen som är det som händer, pågår hela tiden i köttet. Även i kylskåstemp pågår mörning men hastigheten ökar så klart kraftigt när man tillför värme. Temperatur styr i första hand textur och färg medan tiden får styra mörhet.
 
Topp