Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Funkade tiden och graderna bra på kotletten?Vardagskrubb. Fläskytterfilé (eller benfri kotlett som det heter om man inte vill blåsa någon?) med sallad på äpplen, fänkål och chili. 3 timmar på 63 grader.
Tiptop! Med reservation för att jag inte kollade upp säkerhetsaspekten på fläsk denna gång men har för mig jag kört liknade tid och temp förr.Funkade tiden och graderna bra på kotletten?
Sänk temperaturen! Jag kör 62/63Köpte en billig maskin för 700 pix för att testa. Dubbelkollat temp med 2 andra termometrar, stämmer klockrent. Premiär. Slängde ner fryst kycklingfilé. Ska bakas in i smördeg med nån fyllning sen av frugan. Vad tror ni?
Säkert? Trodde 70 grader är kutym...Sänk temperaturen! Jag kör 62/63
Ett vänskapligt tips, tror det du gett dig in på som premiärrätt inte är optimalt för denna tillagningsmetod. Så fort kycklingen kommer upp i högre temp (i ugnen) än vad du kört den i vattenbadet så är fördelarna med sous vide borta. Kycklingfilé skulle jag kört ca 63 grader ett par timmar sedan lite yta i rykande het panna.Säkert? Trodde 70 grader är kutym...
Ställt ner till 65. Ska man kyla ner köttet när man är klar innan paketet åker in i ugnen?
+1Ett vänskapligt tips, tror det du gett dig in på som premiärrätt inte är optimalt för denna tillagningsmetod. Så fort kycklingen kommer upp i högre temp (i ugnen) än vad du kört den i vattenbadet så är fördelarna med sous vide borta. Kycklingfilé skulle jag kört ca 63 grader ett par timmar sedan lite yta i rykande het panna.
70gr är klassisk temp på file map traditionell lagning (tex stekpanna/ugnsbaka)Säkert? Trodde 70 grader är kutym...
Ställt ner till 65. Ska man kyla ner köttet när man är klar innan paketet åker in i ugnen?
Det låter rimligt för en medium om än att den gärna får bada längre tid om tid finns.Jaha, då ska jag försöka. Messad två inbitna sous-vidare i denna tråd men tänkte även snabbt rådfråga här.
Vad tror vi om 56 grader i 3h?
Mums. Beror på lite hur länge älgen hängt men sannolikt skulle den tjäna på att ligga lite längre. Om du inte riktigt har tid kan du gå upp ett par grader, exempelvis 58 grader i fyra timmar.Jaha, då ska jag försöka. Messade två inbitna sous-vidare i denna tråd men tänkte även snabbt rådfråga här.
Sänk temperaturen en grad för medium rare och ge det en timme till för att bli mörare.Jaha, då ska jag försöka. Messad två inbitna sous-vidare i denna tråd men tänkte även snabbt rådfråga här.
Well. Den blev faktiskt inte så mör. Körde 3,5h på 56 grader. Spontant skulle jag vilja köra dubbelt så länge.
Helt ok, men hade högre förväntningar.
Bra yta. Har man inte tiden kan man gå upp lite i temp för att skynda på mörningen. Man får kompromissa ibland.Well. Den blev faktiskt inte så mör. Körde 3,5h på 56 grader. Spontant skulle jag vilja köra dubbelt så länge.
Helt ok, men hade högre förväntningar.
Ta inte smör innan badet och krossa vitlöken!Igår blev det hjortbiff med messmörsglacerade jordärtskockor, morötter och rödvinssås. 54 grader i en timme. Det blir nog 55 nästa gång.
Var så hungrig när det blev klart att jag glömde att fota resultatet.
+1 på smöretTa inte smör innan badet och krossa vitlöken!
Tycker färsk vitlök som är ordentligt krossad är mycket bättre. Men den måste krossas/pressas för att smakerna ska komma ut.+1 på smöret
Och kör gärna med vitlökspulver istället, ger mer vitlökssmak.
Då är det betydligt bättre att finhacka och pressa/mosa finhackett vs hel klyfta som krossas. Om du inte prövat så testa nästa gång. Ger mycket mer smak än en hel krossad vitlök.Tycker färsk vitlök som är ordentligt krossad är mycket bättre. Men den måste krossas/pressas för att smakerna ska komma ut.
Har kört pressad många gånger, även krossad. Tycker självklart det blir mer vitlökssmak med pressad, men det är inte alltid målet och därför tycker jag krossad kan vara väldigt bra också när man vill ha köttet i fokus. Är inte något fan av pulver....Då är det betydligt bättre att finhacka och pressa/mosa finhackett vs hel klyfta som krossas. Om du inte prövat så testa nästa gång. Ger mycket mer smak än en hel krossad vitlök.
Antingen det eller pulver
Har kört pressad många gånger, även krossad. Tycker självklart det blir mer vitlökssmak med pressad, men det är inte alltid målet och därför tycker jag krossad kan vara väldigt bra också när man vill ha köttet i fokus. Är inte något fan av pulver....
Ska man verkligen kör en så pass fin bit i sous vide?1kg ryggbiff (hängmörad av bra kvalité) va tror ni, 3-4 timmar i 56-58 grader? Längre tid?