• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Sous Vide

Hebbe

Ki-Adi-Mundi
2-Faktor
Ska oxå köra högrev. 60 grader i 9 timmar är planen. Sedan skiva o steka bitarna hastigt.
F9E2DD80-0D7B-4E9E-88D8-8BFBC73C407C.jpeg
7A4E9BB3-EA21-4A8E-8F5D-D3B3B2B3C567.jpeg

Kitchenlab har bra kantiner o tillbehör :)
 

CapTaiN-MiFFo

Konnäsör
2-Faktor
Köpte en billig maskin för 700 pix för att testa. Dubbelkollat temp med 2 andra termometrar, stämmer klockrent. Premiär. Slängde ner fryst kycklingfilé. Ska bakas in i smördeg med nån fyllning sen av frugan. Vad tror ni?
20180216_173338.jpg
 

MartinL

Omega
Säkert? Trodde 70 grader är kutym...

Ställt ner till 65. Ska man kyla ner köttet när man är klar innan paketet åker in i ugnen?
Ett vänskapligt tips, tror det du gett dig in på som premiärrätt inte är optimalt för denna tillagningsmetod. Så fort kycklingen kommer upp i högre temp (i ugnen) än vad du kört den i vattenbadet så är fördelarna med sous vide borta. Kycklingfilé skulle jag kört ca 63 grader ett par timmar sedan lite yta i rykande het panna.
 

stigge

Omega
2-Faktor
Ett vänskapligt tips, tror det du gett dig in på som premiärrätt inte är optimalt för denna tillagningsmetod. Så fort kycklingen kommer upp i högre temp (i ugnen) än vad du kört den i vattenbadet så är fördelarna med sous vide borta. Kycklingfilé skulle jag kört ca 63 grader ett par timmar sedan lite yta i rykande het panna.
+1
Brukar kör 1.15h och 63gr.
Längre och högre temp behövs inte imho.
 

stigge

Omega
2-Faktor
Säkert? Trodde 70 grader är kutym...

Ställt ner till 65. Ska man kyla ner köttet när man är klar innan paketet åker in i ugnen?
70gr är klassisk temp på file map traditionell lagning (tex stekpanna/ugnsbaka)
Kör du Sous vide så räcker 62/63 grader och +1h.
Om du ska smördegsinbaka med fyllning så betyder det ytterligare tillagning av filen i ugnen på ca 10-15m (beroende på fyllning osv).
Mao så skulle jag inte köra filen mer än till 62 och 1.15h och sedan svalna lite (mest för att vätska ur sig lite) innan inbakning då tempen i filen kommer att stiga.
Lycka till:)
 

Leben

Queen Elizabeth II
Forumpersonal
Owner of KS
Pledge Member
2-Faktor
Jaha, då ska jag försöka. Messade två inbitna sous-vidare i denna tråd men tänkte även snabbt rådfråga här.
Vad tror vi om 56 grader i 3h?
47675D05-3F01-4622-AA27-564EC3886FCC.jpeg
 

MartinL

Omega
Jaha, då ska jag försöka. Messade två inbitna sous-vidare i denna tråd men tänkte även snabbt rådfråga här.
Vad tror vi om 56 grader i 3h?
47675D05-3F01-4622-AA27-564EC3886FCC.jpeg
Mums. Beror på lite hur länge älgen hängt men sannolikt skulle den tjäna på att ligga lite längre. Om du inte riktigt har tid kan du gå upp ett par grader, exempelvis 58 grader i fyra timmar.
 

Rey

Rolex
Well. Den blev faktiskt inte så mör. Körde 3,5h på 56 grader. Spontant skulle jag vilja köra dubbelt så länge.
Helt ok, men hade högre förväntningar.
7A3B521F-BF35-49D1-8500-8DBA044BF89F.jpeg
48A32706-C2D4-44F8-B3B5-8461E6A9437A.jpeg

Sist jag körde ytterlår (dock av nöt) körde jag 8h 56C, då blev det riktigt mört och fint! Man får prova sig fram på tiden när man hittat temp som man gillar :)
 
Igår blev det hjortbiff med messmörsglacerade jordärtskockor, morötter och rödvinssås. 54 grader i en timme. Det blir nog 55 nästa gång.
Var så hungrig när det blev klart att jag glömde att fota resultatet. :)
3AEA564B-85D1-49F9-AA01-82EADD1373FD.jpeg
 

stigge

Omega
2-Faktor
Tycker färsk vitlök som är ordentligt krossad är mycket bättre. Men den måste krossas/pressas för att smakerna ska komma ut.
Då är det betydligt bättre att finhacka och pressa/mosa finhackett vs hel klyfta som krossas. Om du inte prövat så testa nästa gång. Ger mycket mer smak än en hel krossad vitlök.
Antingen det eller pulver
 

Oew

Rolex
Då är det betydligt bättre att finhacka och pressa/mosa finhackett vs hel klyfta som krossas. Om du inte prövat så testa nästa gång. Ger mycket mer smak än en hel krossad vitlök.
Antingen det eller pulver
Har kört pressad många gånger, även krossad. Tycker självklart det blir mer vitlökssmak med pressad, men det är inte alltid målet och därför tycker jag krossad kan vara väldigt bra också när man vill ha köttet i fokus. Är inte något fan av pulver....
 

stigge

Omega
2-Faktor
Har kört pressad många gånger, även krossad. Tycker självklart det blir mer vitlökssmak med pressad, men det är inte alltid målet och därför tycker jag krossad kan vara väldigt bra också när man vill ha köttet i fokus. Är inte något fan av pulver....

Gillar inte heller pulver men om du inte testat vitlöks pulver till sous vide lagning och vill ha vitlökssmak så ge det ett försök, du kommer att bli glatt överraskad.:)
 
  • Like
Reactions: Oew
Topp