• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Sous Vide

RobertD

Ingenting
2-Faktor
Ska man verkligen kör en så pass fin bit i sous vide?

Sous vide har ingenting med fint/fult kött att göra. Mycket bra blir ännu bättre av att sous vidas. Men kött som är mört och fint mår inte nödvändigtvis bättre av att sous vidas länge. Däremot kan du få en jämn temp genom att sous vida:a och sedan bara lägga en stek/grillyta.
 

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Nu är jag novis på området men när jag provat lite finare bitar som ryggbiff eller rostas så har jag bara kört kanske 90 minuter och det har blivit bra, har kört på 56 grader sedan snabbt i en riktigt, riktigt het panna.
 

Hebbe

Ki-Adi-Mundi
2-Faktor
Nu är jag novis på området men när jag provat lite finare bitar som ryggbiff eller rostas så har jag bara kört kanske 90 minuter och det har blivit bra, har kört på 56 grader sedan snabbt i en riktigt, riktigt het panna.
Med bitar vilken size menar du då? Filebitar eller typ 1kg i ett stycke?
 

Btotheb

Omega
Kött i all ära, men för min del upplever jag att fisk och då i synnerhet vitfisk är där resultatet skiljer sig mest från andra matlagningsmetoder.

Fina styckningsdetaljer av kött är lätt att få till i panna/ugn, men jag har aldrig ens varit i närheten av resultatet på exempelvis torskrygg tidigare. Tio minuters rimning i 10% saltlag, lite vitt vin i påsen och 30-40 minuter på 47 grader är för mig perfekt. Fisken blir fast men saftig och alldeles alldeles underbar.
 

CapTaiN-MiFFo

Konnäsör
2-Faktor
Fredag igen. Tänkte göra torskrygg. Nu är den vaccad i originalföroackning. Kan man inte låta den vara så, salta i efterhand när man lägger yta och kompletterar med tillbehören?
 

Hebbe

Ki-Adi-Mundi
2-Faktor
Ryggbiff i bit (1kg) 2.15 i 56 grader. Ska steka dem snabbt på hög värme o sedan servera med stekt sidfläsk, lök o svamp...lite sås...typ en variant på skomakarlåda
44632C5E-A846-4F17-AD37-06BE08FED867.jpeg
 

stigge

Omega
2-Faktor
Kött i all ära, men för min del upplever jag att fisk och då i synnerhet vitfisk är där resultatet skiljer sig mest från andra matlagningsmetoder.

Fina styckningsdetaljer av kött är lätt att få till i panna/ugn, men jag har aldrig ens varit i närheten av resultatet på exempelvis torskrygg tidigare. Tio minuters rimning i 10% saltlag, lite vitt vin i påsen och 30-40 minuter på 47 grader är för mig perfekt. Fisken blir fast men saftig och alldeles alldeles underbar.
+1

Kött är enklare för oss glada amatörer att lyckas med på traditionellt sett men fisk och även fågel är lite stökigare.
Nu är det skapligt enkelt att lyckas mha Sous viden :)
 

stigge

Omega
2-Faktor
Fredag igen. Tänkte göra torskrygg. Nu är den vaccad i originalföroackning. Kan man inte låta den vara så, salta i efterhand när man lägger yta och kompletterar med tillbehören?
Har funderat lite i samma banor. Tex att du köper en större bit kött och kryddar upp/smaksätter och vacumpackar och sedan in i frysen. Några nackdelar vs att tina och vacumpacka igen?
 

Veratio

Cartier
Det är flera i tråden som har testat köra högrev i vitt skilda temperaturer och tider för att sedan skiva upp och steka, men har inte hittat en enda "efter"-bild eller "hur det blev"-information. Kanske läst slarvigt.

Någon som vill bidra med åtminstone utlåtande? Är själv sugen på att göra något sådant i veckan, fanns fin högrev nere på min lokala butik som jag funderar på att köpa.
 

Veratio

Cartier
Jag gillar också 63 på fläskytterfilé, men min sambo tycker att det blir osmakligt med den lite råa smaken vid så låg temperatur på fläsk.

Därav 66 för mig!
 

Syven

Panerai
2-Faktor
Det är flera i tråden som har testat köra högrev i vitt skilda temperaturer och tider för att sedan skiva upp och steka, men har inte hittat en enda "efter"-bild eller "hur det blev"-information. Kanske läst slarvigt.

Någon som vill bidra med åtminstone utlåtande? Är själv sugen på att göra något sådant i veckan, fanns fin högrev nere på min lokala butik som jag funderar på att köpa.

Har testat högrev vid ett tillfälle.
Tror jag körde den 55-56 grader i 24 timmar.
Blev helt ok men på gränsen till lite pastejkänsla.
Alltså väldigt mört men tappat lite för mycket textur. Föredrar ändå att ha ett visst tuggmotstånd.
Högrev kan ju vara lite lurigt då det kan variera en hel del i hur mört det är. Tipset är väl annars att skära av en bit och steka på för att se hur mört det är.
 

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Någon som kört fläskytterfilé?

Jag vet att det här låter lite konstigt men... Jag tycker fläskytterfilé blir lite ”för bra”. De flesta, jag med, är vana vid att det är tillagat vid högre temperatur och att det blir en annan textur på köttet. Jag körde hel bit de första gångerna och stekte på hela biten runt om efteråt. Numera skär jag upp skivor som får sig en snabb sväng i stekpannan också.
 
Topp