• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Sous Vide

Nu har jag skaffat mig en Sous vide :)
Några frågor innan jag sätter igång.
Bryna köttet innan eller efter?
Bara salt och peppar på köttet i påsen? Eller mer kryddor?
Något man bör undvika?

Ska göra lammkotletter tänkte jag. Tips på recept? Tid och temp?

Något man bör undvika?

1. Efter.
2. Beror på vad det är för kött. Prova dig fram!
3. Läckande påsar. :)
Gillar inte lamm så tillagningen av just det får någon annan tipsa om...
Lycka till!

Något man bör undvika?

Inte testat själv men ser bra ut.
Skippa smöret i påsen för mer smak och använd smör och ös köttet istället när du steker på det i efterhand med lite örter (timjan och rosmarin) och några krossade vitlöksklyftor.

Själv kör jag Sansaire, en chambervac och använder en kylväska som cirkulationskärl. Det extra djupet gör en del nytta för att inte pumpen ska trycka upp påsarna mot ytan.
Sen har jag kompletterat med ett hemma-hack från Ikea - En grytlockshållare!
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/70154800/

Lätt att justera till lagom storlek och funkar kanon att säkerställa att inget trycks upp över ytan. Tiden får väl utvisa om jag skapat galvaniska strömmar i vattenbadet ;)

När det gäller brännare till SousVide finns det inget som går upp emot en Searzall :D :D
searzall_action.jpg

Köpte mitt kit från Amazon.com och har lyckats hitta gas med US-gänga här i sverige :)
Alla recensioner som påstår att det tar tid att bränna av med den är helt klart skit bakom spakarna och får långt avständ. Den är helt fantastisk!
Fick träff på din kommentar när jag googlade brännare till souse vide och härligt nog är jag ju medlem här. Tänkte bara se ungefär vad du betalade och hur lätt du hittar gas?

Fick träff på din kommentar när jag googlade brännare till souse vide och härligt nog är jag ju medlem här. Tänkte bara se ungefär vad du betalade och hur lätt du hittar gas?
Jag köpte min Searzall + Bernzomatic TS8000 på Amazon.com för typ 100 USD men fick det levererat till hotellet när jag var i Seattle.
Söders Gourmetserice pris på 3000 spänn är rent ocker.
Letade länge om det fanns nån lokal motsvarighet till TS8000 men det verkar vara klent med info så jag köpte allt by the book.

Gas med US-gänga finns på Fogas. Tänk på att köra propan-varianten eftersom MAPP-gasen brinner 500 grader varmare och kan skada nätet.
http://www.fogas.se/shop/1824---engaangsflaska-med-usa-gaenga/
Se dock till att köpa med en fot och var försiktig när du ställer undan den eftersom hela huvudet kommer vara rödglödgat. Jag har ett fint märke i överskåpen efter att ha ställt den lite nära..

Jag fullkomligt älskar min Searzall men är fortfarande inne på min första tub gas efter 2 år.

Har hört att det ska gå att hitta de amerikanska Coleman Propane-flaskorna här också men vågar inte säga vad det ska vara för product ID för att man ska få med US-gänga.

Någon som kört flapsteak/meat i sous vide? Funderar på 52 c, men osäker på tid. Något förslag på tid och tillbehör?
52 c är för lågt ur säkerhetssynpunkt och jag tror inte köttet kommer till sin rätt heller. Skulle lagt mig på ca 56-58 c och kanske 4 timmar. Beror på lite hur segt köttetet är och hur man vill ha det.

52 c är för lågt ur säkerhetssynpunkt och jag tror inte köttet kommer till sin rätt heller. Skulle lagt mig på ca 56-58 c och kanske 4 timmar. Beror på lite hur segt köttetet är och hur man vill ha det.
Ska sägas att jag tänkte prova grill och är tveksam på hur bra sprätt jag lyckas få på den... Men kanske bättre att ligga runt 56 och köra i pannan efter då. Då satsar jag på minst 4 timmar iaf! :)

Kul bump!

Körde budget i fredags, Flapsteak. Billigt kött. Hittar inte det i normalfallet i mina ICA butiker.

Blev oerhört bra. Åtta timmar 55,5. Blev mer genomgjort än Flankstek på samma temperatur, så nästa gång blir det 54.

God köttsmak, rejäla fibrer, kändes som en kanon sous vide bit.

Ätit det någon gång i USA som fajita/taco på billiga kedjor tidigare, nöjd då med.

Sambon sa att det var det bästa köttet hittills i Sous vide, men hon gillar inte alltför rött kött... Men för priset var det fasen oslagbart!

Min anova slutade fungera i veckan. Körde en stek hemma utan plastfolie ovanpå vilket jag brukar göra och verkar ha gått upp vattenånga i huvudet som kortsluter något. Numera visar den enbart 0.0 grader, är i kontakt med anovas kundtjänst så får se var det slutar.
På deras hemsida verkar det vara flera som haft liknande bekymmer där anovas rekommendation är torka den i ris (vilket sällan fungerar och inte för mig). Har någon annat tips så säg gärna till! Å var försiktiga med era anovor då de verkar ha problem med det de är tillverkade för att klara av.

Min anova slutade fungera i veckan. Körde en stek hemma utan plastfolie ovanpå vilket jag brukar göra och verkar ha gått upp vattenånga i huvudet som kortsluter något. Numera visar den enbart 0.0 grader, är i kontakt med anovas kundtjänst så får se var det slutar.
På deras hemsida verkar det vara flera som haft liknande bekymmer där anovas rekommendation är torka den i ris (vilket sällan fungerar och inte för mig). Har någon annat tips så säg gärna till! Å var försiktiga med era anovor då de verkar ha problem med det de är tillverkade för att klara av.
Trist att höra. Kör ofta utan något som täcker, har gungat fint. Peppar, peppar.

Behöver köpa en handbrännare/blåslampa i Kalmar. Någon som har tips på fysisk butik, eller blir det nätet? Typ Sievert Handy Jet eller liknande, dvs inte en creme brulée-brännare från Cervera.

Tillbaka
Topp