Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Nu har jag skaffat mig en Sous vide
Några frågor innan jag sätter igång.
Bryna köttet innan eller efter?
Bara salt och peppar på köttet i påsen? Eller mer kryddor?
Något man bör undvika?
Ska göra lammkotletter tänkte jag. Tips på recept? Tid och temp?
Nu har jag skaffat mig en Sous vide
Några frågor innan jag sätter igång.
Bryna köttet innan eller efter?
Bara salt och peppar på köttet i påsen? Eller mer kryddor?
Något man bör undvika?
Ska göra lammkotletter tänkte jag. Tips på recept? Tid och temp?
Fick träff på din kommentar när jag googlade brännare till souse vide och härligt nog är jag ju medlem här. Tänkte bara se ungefär vad du betalade och hur lätt du hittar gas?Själv kör jag Sansaire, en chambervac och använder en kylväska som cirkulationskärl. Det extra djupet gör en del nytta för att inte pumpen ska trycka upp påsarna mot ytan.
Sen har jag kompletterat med ett hemma-hack från Ikea - En grytlockshållare!
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/70154800/
Lätt att justera till lagom storlek och funkar kanon att säkerställa att inget trycks upp över ytan. Tiden får väl utvisa om jag skapat galvaniska strömmar i vattenbadet
När det gäller brännare till SousVide finns det inget som går upp emot en Searzall
Köpte mitt kit från Amazon.com och har lyckats hitta gas med US-gänga här i sverige
Alla recensioner som påstår att det tar tid att bränna av med den är helt klart skit bakom spakarna och får långt avständ. Den är helt fantastisk!
Jag köpte min Searzall + Bernzomatic TS8000 på Amazon.com för typ 100 USD men fick det levererat till hotellet när jag var i Seattle.Fick träff på din kommentar när jag googlade brännare till souse vide och härligt nog är jag ju medlem här. Tänkte bara se ungefär vad du betalade och hur lätt du hittar gas?
Porchetta med soltorkad tomat och citronzest samt ungsrostad sötpotatis och rödvinssås. 65 grader i 8 timmar blev perfekt.
Gott! Kyckling? Sänk tempen, testa max 65 grader och kör ett par timmar.Sist på den här bollen men nu så...
Japp, stooora majskycklingfileer. La mig mittemellan kitchenlabs två temp-förslag men ska testa lägre nästa gång. Tack för tipset!Gott! Kyckling? Sänk tempen, testa max 65 grader och kör ett par timmar.
52 c är för lågt ur säkerhetssynpunkt och jag tror inte köttet kommer till sin rätt heller. Skulle lagt mig på ca 56-58 c och kanske 4 timmar. Beror på lite hur segt köttetet är och hur man vill ha det.Någon som kört flapsteak/meat i sous vide? Funderar på 52 c, men osäker på tid. Något förslag på tid och tillbehör?
Ska sägas att jag tänkte prova grill och är tveksam på hur bra sprätt jag lyckas få på den... Men kanske bättre att ligga runt 56 och köra i pannan efter då. Då satsar jag på minst 4 timmar iaf!52 c är för lågt ur säkerhetssynpunkt och jag tror inte köttet kommer till sin rätt heller. Skulle lagt mig på ca 56-58 c och kanske 4 timmar. Beror på lite hur segt köttetet är och hur man vill ha det.
Ah, men kör 54 c och 5 h och sen grill på så hög temp du kan få.Ska sägas att jag tänkte prova grill och är tveksam på hur bra sprätt jag lyckas få på den... Men kanske bättre att ligga runt 56 och köra i pannan efter då. Då satsar jag på minst 4 timmar iaf!
48-50 C, Lundasparris även den sous vide, knaprigt bacon & brynt smör.Några tips på vad jag ska göra med torskfileer?
Vad kryddar jag torsken med?48-50 C, Lundasparris även den sous vide, knaprigt bacon & brynt smör.
Brukar räcka rätt bra med salt och peppar, tycker jag. Dock kan den säkert bli god med nån skiva citron eller lite dill.Vad kryddar jag torsken med?
Salt och peppar? (Helt färsk på sous vide)
Vad kryddar jag torsken med?
Salt och peppar? (Helt färsk på sous vide)
Några tips på vad jag ska göra med torskfileer?
Trist att höra. Kör ofta utan något som täcker, har gungat fint. Peppar, peppar.Min anova slutade fungera i veckan. Körde en stek hemma utan plastfolie ovanpå vilket jag brukar göra och verkar ha gått upp vattenånga i huvudet som kortsluter något. Numera visar den enbart 0.0 grader, är i kontakt med anovas kundtjänst så får se var det slutar.
På deras hemsida verkar det vara flera som haft liknande bekymmer där anovas rekommendation är torka den i ris (vilket sällan fungerar och inte för mig). Har någon annat tips så säg gärna till! Å var försiktiga med era anovor då de verkar ha problem med det de är tillverkade för att klara av.
Zearzall, har inte prövat den men sugen.Behöver köpa en handbrännare/blåslampa i Kalmar. Någon som har tips på fysisk butik, eller blir det nätet? Typ Sievert Handy Jet eller liknande, dvs inte en creme brulée-brännare från Cervera.
Zearzall, har inte prövat den men sugen.
https://www.kitchenlab.se/produkt/searzall-munstycke-torch-till-brannare/