• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Sous Vide

RobertD

Ingenting
2-Faktor
Har precis kört kycklingfilé i vidden och därefter searat. Upplevde dock en del ”torch taste”, trots noggrann med att ha klarblå låga och konstant rörelse. Någon som har tips på hur man undviker det?

Tänkte förbryna fisk och därefter vidda någon dag, tips på det?
 

Psykel

Patek
Har fått mail nu att jag ska få en ny iaf utan någon som helst kostnad eller motkrav så är nöjd med servicen ändå med tanke på att garantitiden egentligen var slut.
Anova har grym kundservice! När jag beställde min så missade jag "ny kund" rabattkoden. Mailade och förklarade och fick rabatten tillbaka via paypal inom ett par dagar.
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Dagens tips:
Var ute och lunchade häromdagen, och fick någon slags rökt fläsk"filé". Hm, tänkte jag, mört och fint, men smakar som kassler (vilket jag tycker smakar gott).
Testade idag att kas(s)ta ned en förpackning kassler, i originalvaccum, i 60 grader i 4 timmar.
Damn, vad den blev mjuk och god!
Tyvärr sabbade jag den då jag fick feeling och gratinerade den litet, litet. Då blev den torr och ledsen.
Kommer att köra fler gånger!
Körde sedan sparris, 10 min på 85 grazer med lite salt och smör bara. Gött som tusan!
 

Psykel

Patek
Dagens tips:
Var ute och lunchade häromdagen, och fick någon slags rökt fläsk"filé". Hm, tänkte jag, mört och fint, men smakar som kassler (vilket jag tycker smakar gott).
Testade idag att kas(s)ta ned en förpackning kassler, i originalvaccum, i 60 grader i 4 timmar.
Damn, vad den blev mjuk och god!
Tyvärr sabbade jag den då jag fick feeling och gratinerade den litet, litet. Då blev den torr och ledsen.
Kommer att köra fler gånger!
Körde sedan sparris, 10 min på 85 grazer med lite salt och smör bara. Gött som tusan!
Sparris var ett bra tips, inte tänkt på det innan! Ska testas!
 

RobertD

Ingenting
2-Faktor
Högreven ligger och gosar sig...

D0D4F719-13C4-4887-919A-E9FE5D4F0BD3.jpeg
 

Zingo

Rolex
Högreven blev skitdålig, kan jag meddela. 52 grader i 10 timmar, och seg som fan. Nästa gång blir det 54 grader.
Enligt ”experter” bör man vänta tills vattnet nått temperaturen innan man lägger ned det som ska tillagas i vattnet, 36 C ser lite svalt ut. Kanske har mindre betydelse vid långkok?
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Fy fan vad mycket "fluff" som dyker upp när man googlar sous vide-temperaturer.
Prettomänniskorna vet inga gränser när det gäller att förklara varför deras varianter och små-små detaljer gör hela skillnaden.
Själv älskar jag många av inläggen här.
"Tog en /köttbit/ körde med /kryddor osv/ i X grader under X tid. Det blev asbra."
Även de av er som vågar erkänna att ditt-och-datt inte blev så bra alls gillar jag att läsa om. Ingen som har någon typ av blogg eller så har ju misslyckats, någonsin.
Själv har jag en rostbiff i badet. Återkommer med resultat.
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Rostbiffen fick gå 5,5h i 57 grader. Vilade en 20 min, sedan stekt på i vanlig gjutjärnspanna och 10 min i blött bakplåtspapper.
Innan "påsandet" så fick den gamla stuten redigt med salt, svartpeppar, torkad timjan och rosmarin, citronskal (kalla det vad ni vill) och ett redigt lager dijonsenap.
Slängde in en smörklick i påsen också, mest för att det ser coolt ut. Har hört att det inte är bra till något, någon som vet hur det är med det?
Till detta vanliga, hederliga hasselbackspotatisar och rödvinssky.
Tror att några i denna tråden gärna skulle ha den rödare, och kanske även "tokmör". 55 grader och 8 timmar kanske?

Jävligt bra med sous vide då man har barn som springer runt en!

Bilder blev det inga, svinhungriga barn och fru gjorde snabbt slut på maten.
 

Zingo

Rolex
Rostbiffen fick gå 5,5h i 57 grader. Vilade en 20 min, sedan stekt på i vanlig gjutjärnspanna och 10 min i blött bakplåtspapper.
Innan "påsandet" så fick den gamla stuten redigt med salt, svartpeppar, torkad timjan och rosmarin, citronskal (kalla det vad ni vill) och ett redigt lager dijonsenap.
Slängde in en smörklick i påsen också, mest för att det ser coolt ut. Har hört att det inte är bra till något, någon som vet hur det är med det?
Till detta vanliga, hederliga hasselbackspotatisar och rödvinssky.
Tror att några i denna tråden gärna skulle ha den rödare, och kanske även "tokmör". 55 grader och 8 timmar kanske?

Jävligt bra med sous vide då man har barn som springer runt en!

Bilder blev det inga, svinhungriga barn och fru gjorde snabbt slut på maten.
Instämmer med dessa gossar:
 

Hellebring

Cartier
  • Like
Reactions: par

Mikaell

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Bör man tänka annorlunda med vilt vs tamt? Den lägre fetthalten bör väl påverka temperatur och tid något?
Jag brukar tänka liknande temp som nöt, men kortare tid. Delar från vilt är i många fall mörare/mjällare och kör du det för längre bryts proteinet ner hårt och du får pastej.
 

Psykel

Patek
Jag brukar tänka liknande temp som nöt, men kortare tid. Delar från vilt är i många fall mörare/mjällare och kör du det för längre bryts proteinet ner hårt och du får pastej.
Alright, tack för infon! Fick faktiskt rådjursfilé av en kollega idag, hemskjuten. Hon rekommenderade att bara steka i panna, dock, eftersom det nog bara skulle bli gegga i sous vide.
 

Mikaell

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Alright, tack för infon! Fick faktiskt rådjursfilé av en kollega idag, hemskjuten. Hon rekommenderade att bara steka i panna, dock, eftersom det nog bara skulle bli gegga i sous vide.
Sous vide är ju en ruggigt bra metod för det mesta, men jag hade också kört just filén i pannan eftersom det redan är så otroligt mört o fint.
Kört en del älg i sous viden i sommar, men varit lite tuffare delar som rostbiff exvis. Det funkar super på längre tid, men för finare delar har det ibland blivit paté.. när jag kört lite för länge. :)
 
Såg att det just nu är riktigt bra pris på Anova bluetooth som kostar 79 EUR. Någon som kan ge ett utlåtande och om man kommer sakna Wifi? För ca 800kr så känns som ett bra pris. Wifi modellen är ju nästan dubbla priset.
 
Senast ändrad:

Veratio

Cartier
Såg att det just nu är riktigt bra pris på Anova bluetooth som kostar 79 EUR. Någon som kan ge ett utlåtande och om man kommer sakna Wifi? För ca 800kr så känns som ett bra pris. Wifi modellen är ju nästan dubbla priset.

Jag har två med wifi. Du kommer inte att sakna det, kör på den billigare modellen, inte värd den prisskillnaden!
 
Topp