• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Sous Vide

Mikaell

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Gjorde ett riktigt hipster-kok. Tänk er väloljat skägg, full-sleave tattoos, vintage Seamaster, och.. American Brisket!

- 60 tim i sous viden, rubbad med kopiösa mängder grovsalt, 58 grader.
- 3 tim rökning i grillen, 105 grader.

Serverade med tillbehör för att göra bites, starka såser, lime o koriander. Galet bra att sous vida!

87B915FF-7702-4A3E-8CD5-70D15B038407.jpeg

33B7EBE6-10AC-41D2-998F-A4CE93AE3218.jpeg

18D6D828-F559-4F7F-A381-2E168F52AF40.jpeg
 
Gjorde ett riktigt hipster-kok. Tänk er väloljat skägg, full-sleave tattoos, vintage Seamaster, och.. American Brisket!

- 60 tim i sous viden, rubbad med kopiösa mängder grovsalt, 58 grader.
- 3 tim rökning i grillen, 105 grader.

Serverade med tillbehör för att göra bites, starka såser, lime o koriander. Galet bra att sous vida!

87B915FF-7702-4A3E-8CD5-70D15B038407.jpeg

33B7EBE6-10AC-41D2-998F-A4CE93AE3218.jpeg

18D6D828-F559-4F7F-A381-2E168F52AF40.jpeg
Ser grymt nice ut! Är det bara grovsalt som gjort den där barken eller har du rubbat den igen med någon rub innan rökningen?
 
Senast ändrad:

Mikaell

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Ser grymt nice ut! Är det bara grovsalt som gjort den där barken eller har du rubbat den igen med någon rub innan rökningen?
Det är bara rökningen som skapat crusten, så länge man ger det tillräckligt med tid. Glömde dock tillägga att köttet också rubbades med grovt nymalen svartpeppar tillsammans med saltet innan det sous vide’ades.
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Gjorde ett riktigt hipster-kok. Tänk er väloljat skägg, full-sleave tattoos, vintage Seamaster, och.. American Brisket!

- 60 tim i sous viden, rubbad med kopiösa mängder grovsalt, 58 grader.
- 3 tim rökning i grillen, 105 grader.

Serverade med tillbehör för att göra bites, starka såser, lime o koriander. Galet bra att sous vida!

87B915FF-7702-4A3E-8CD5-70D15B038407.jpeg

33B7EBE6-10AC-41D2-998F-A4CE93AE3218.jpeg

18D6D828-F559-4F7F-A381-2E168F52AF40.jpeg
Jag är dålig på amerikansk styckning, vad motsvarar brisket? Bringa?
 

HTran

Omega
Gjorde ett riktigt hipster-kok. Tänk er väloljat skägg, full-sleave tattoos, vintage Seamaster, och.. American Brisket!

Fy helvete, ser fanatiskt ut!

- 60 tim i sous viden, rubbad med kopiösa mängder grovsalt, 58 grader.
- 3 tim rökning i grillen, 105 grader.

Serverade med tillbehör för att göra bites, starka såser, lime o koriander. Galet bra att sous vida!

87B915FF-7702-4A3E-8CD5-70D15B038407.jpeg

33B7EBE6-10AC-41D2-998F-A4CE93AE3218.jpeg

18D6D828-F559-4F7F-A381-2E168F52AF40.jpeg
 

Hebbe

Ki-Adi-Mundi
2-Faktor
Tycker 1-1.5h funkar bra. Sedan kanske lite längre på grillen/het panna för att få lite yta.
Måste testa längre ngn gång men då går jag nog ner i temp.
Ok...finns ju så mkt om ämnet men kört 12 timmar, 10 timmar o senare ggr 8 timmar. Vågar nog inte kortare tid ännu. Ändå en seg bit ju som jag inbillar mig behöver mer badtid :)
 

stigge

Omega
2-Faktor
Ok...finns ju så mkt om ämnet men kört 12 timmar, 10 timmar o senare ggr 8 timmar. Vågar nog inte kortare tid ännu. Ändå en seg bit ju som jag inbillar mig behöver mer badtid :)

Flankstek är som bäst på 8-12h enligt min bekantskapskrets (och mig!)!
Har ngt svagt minne att ”vår kock” @ErikGBG inte kör flank så mycket längre än 1.5h, men kan minnas fel:rolleyes:
Oavsett tid vi kör, bra köttbit med mycket smak.
 
Första försöket med sous-vide. Högrev i ca 18h på 60 grader. Läste på Kitchen lab att de rekommenderade 65 för medium men blev lite nojjig när ingen annan källa hade medium så högt i temp. Sänkte ner och tur var väl det. Skulle lätt kunna tänka mig nån grad mindre också. Väldigt mört kött och fettet hade smält fint. Kul att vara igång
Slänger med en halvdan bild!

Vad kör ni för plastlådor? Tror jag sett förslag lådor från classes men i vilken storlek?
 

Bilagor

  • E3AFAE44-E005-4229-BB8D-C0095F005B7F.jpeg
    E3AFAE44-E005-4229-BB8D-C0095F005B7F.jpeg
    132.6 KB · Visningar: 17
Senast ändrad:

Lowe92

Cartier
Första försöket med sous-vide. Högrev i ca 18h på 60 grader. Läste på Kitchen lab att de rekommenderade 65 för medium men blev lite nojjig när ingen annan källa hade medium så högt i temp. Sänkte ner och tur var väl det. Skulle lätt kunna tänka mig nån grad mindre också. Väldigt mört kött och fettet hade smält fint. Kul att vara igång
Slänger med en halvdan bild!

Vad kör ni för plastlådor? Tror jag sett förslag lådor från classes men i vilken storlek?
Jag kör i stor gryta bara, känns även som det borde hålla inne värmen bättre även om det inte ser lika sci-fi ut ;)
 

Hebbe

Ki-Adi-Mundi
2-Faktor
Första försöket med sous-vide. Högrev i ca 18h på 60 grader. Läste på Kitchen lab att de rekommenderade 65 för medium men blev lite nojjig när ingen annan källa hade medium så högt i temp. Sänkte ner och tur var väl det. Skulle lätt kunna tänka mig nån grad mindre också. Väldigt mört kött och fettet hade smält fint. Kul att vara igång
Slänger med en halvdan bild!

Vad kör ni för plastlådor? Tror jag sett förslag lådor från classes men i vilken storlek?
Köpte min låda från kitchen lab. Locket har ett hål för anovan. Går lösa billigare låda från tex biltema etc.. o hålet kan man fixa själv...dock är kitchen lab av bra kvalité.
 

Hellebring

Cartier
Första försöket med sous-vide. Högrev i ca 18h på 60 grader. Läste på Kitchen lab att de rekommenderade 65 för medium men blev lite nojjig när ingen annan källa hade medium så högt i temp. Sänkte ner och tur var väl det. Skulle lätt kunna tänka mig nån grad mindre också. Väldigt mört kött och fettet hade smält fint. Kul att vara igång
Slänger med en halvdan bild!

Vad kör ni för plastlådor? Tror jag sett förslag lådor från classes men i vilken storlek?
Jag har en låda från classe men den deformeras lite av lång tid under vikten av allt vatten och värmen i kombination så den har blivit ytterligare lite fulare än den var från början.
Jag planerar att gå förbi kitchenlab och köpa en sån de har där när är i närheten. Egentligen bara av estetiska skäl.

Så.. är du ok med att den är/blir lite ful så funkar classelådorna toppen :)
 
Köpte min låda från kitchen lab. Locket har ett hål för anovan. Går lösa billigare låda från tex biltema etc.. o hålet kan man fixa själv...dock är kitchen lab av bra kvalité.

Jag har en låda från classe men den deformeras lite av lång tid under vikten av allt vatten och värmen i kombination så den har blivit ytterligare lite fulare än den var från början.
Jag planerar att gå förbi kitchenlab och köpa en sån de har där när är i närheten. Egentligen bara av estetiska skäl.

Så.. är du ok med att den är/blir lite ful så funkar classelådorna toppen :)

Låter som jag kanske borde ta en sväng förbi Kitchen Lab... kikade lite på deras web och en plastkantin på 12 L verkar lagom i storlek.
 
Topp