• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Sous Vide

-SC-

Omega
Pledge Member
60DFDA35-A5B8-4F10-8700-698EE83EF4D5.jpeg

På tal om lådor, vill man ha en billig lösning som enkelt går att anpassa för sous vide, så kan man ta billiga förvaringslådor i plast. Jag har en som kostade 20kr på Dollar Store som lätt kunde klippas till (med fult resultat) för att få plats med cirkulatorn. Jag har inte märkt av någon deformering trots att den har använts ganska många gånger nu.
 

snoozarn

Patek
2-Faktor
Beställning lagd, blev den dyrare då den billiga först tog slut i eu-shoppen och sedan i sv-shoppen. 30% när man skriver upp sig för nyhetsbrevet, 20% om man mailar och ber om en kod.
 

Frobomm

Omega
60DFDA35-A5B8-4F10-8700-698EE83EF4D5.jpeg

På tal om lådor, vill man ha en billig lösning som enkelt går att anpassa för sous vide, så kan man ta billiga förvaringslådor i plast. Jag har en som kostade 20kr på Dollar Store som lätt kunde klippas till (med fult resultat) för att få plats med cirkulatorn. Jag har inte märkt av någon deformering trots att den har använts ganska många gånger nu.

Jag har gjort något liknande, och det funkar som du säger bra. Men jag har tänkt att det är nog inte ett så bra alternativ om man ser till till hur mycket värme man i brist på annat ord kanon beskriva det ”läcker” ut bland annat åt sidorna genom plasten. Eller är det bara någonting jag fått för mig?:)
Jag försöker därför så ofta som möjligt använda mig av en stor kastrull som jag tänkter klarar av att behålla värmen på vattnet på ett mer effektiv sätt.
 

-SC-

Omega
Pledge Member
...
Men jag har tänkt att det är nog inte ett så bra alternativ om man ser till till hur mycket värme man i brist på annat ord kanon beskriva det ”läcker” ut bland annat åt sidorna genom plasten. Eller är det bara någonting jag fått för mig?:)
...

Har också tänkt på det, men inte orkat testa något annat än. Var på Martin&Servera idag och såg att dom hade en hel del kantiner i stål, funderade på att köpa men kunde inte bestämma mig för vilken storlek som är optimal för mig så jag struntade i det:p
BDC81084-3F80-4D9C-9A8F-1DDD6BBBB9FA.jpeg
 

Bilagor

  • 854CAD71-94A7-4583-9375-4A22C1808A43.jpeg
    854CAD71-94A7-4583-9375-4A22C1808A43.jpeg
    383.3 KB · Visningar: 1

Aboynamedsue

Patek
2-Faktor
Jag har gjort något liknande, och det funkar som du säger bra. Men jag har tänkt att det är nog inte ett så bra alternativ om man ser till till hur mycket värme man i brist på annat ord kanon beskriva det ”läcker” ut bland annat åt sidorna genom plasten. Eller är det bara någonting jag fått för mig?:)
Jag försöker därför så ofta som möjligt använda mig av en stor kastrull som jag tänkter klarar av att behålla värmen på vattnet på ett mer effektiv sätt.
Jag funderar på om inte en kylbox i hårdplast borde funka bra. Köra en hålsåg genom locket bara så borde det bli både stabilt och energieffektivt... nån som provat?
 

Lowe92

Cartier
Jag funderar på om inte en kylbox i hårdplast borde funka bra. Köra en hålsåg genom locket bara så borde det bli både stabilt och energieffektivt... nån som provat?
Har sett det online och då påstår folk åtminstone att det är det bästa ur energisynpunkt vilket låter väldigt rimligt imo. Går det köpa till ett extralock kan du ju även ha den som vanlig kylbox när det behövs.
 

Frobomm

Omega
Jag funderar på om inte en kylbox i hårdplast borde funka bra. Köra en hålsåg genom locket bara så borde det bli både stabilt och energieffektivt... nån som provat?

Tror det skulle funka bra! Skulle man vilja testa på en kylbox man har hemma men inte vill såga upp locket direkt skulle man kunna använda sig av isoleringskulor, ex dessa
https://www.kitchentime.se/sv/p/isoleringskulor-for-sous-vide

Jag vet inte hur pass bra dessa egentligen är. Jag använder dom när jag kör något i min stora kastrull som jag inte vill ta sönder locket på för den används även till annat där locket är nödvändigt.
Men jag tycker det funkar väldigt bra!
 

snoozarn

Patek
2-Faktor
Skall man köra samma tid & temp trots mindre detaljer än rek? Entrecote tex, rek 1h & 59,7c för medium baserat på 450gr+. Kör en bit på 200gr nu.
 

stigge

Omega
2-Faktor
Skall man köra samma tid & temp trots mindre detaljer än rek? Entrecote tex, rek 1h & 59,7c för medium baserat på 450gr+. Kör en bit på 200gr nu.
Tempen kan vara samma men tiden kortare på mindre bitar. Personligen hade jag nog inte haft så hög temp som nästan 60g utan mer runt 55g och 1h på en bit.
 

snoozarn

Patek
2-Faktor
Tempen kan vara samma men tiden kortare på mindre bitar. Personligen hade jag nog inte haft så hög temp som nästan 60g utan mer runt 55g och 1h på en bit.
Låter varmt med den kanske ska vara mer åt det genomstekta hållet?
Tack, kom fram till samma efter lite googlande. Gick efter appens rekommendationer, lite högt ja så har sänkt både tid & temp. Intressant!
 

Hebbe

Ki-Adi-Mundi
2-Faktor
Finns det nån poäng att souse vide en bra hängmörad bit tex en filé ryggbiff, entrecote? Blir ju så satans bra när jag steker så tvek om skillnaden i ett bad är värt det?
 

stigge

Omega
2-Faktor
Finns det nån poäng att souse vide en bra hängmörad bit tex en filé ryggbiff, entrecote? Blir ju så satans bra när jag steker så tvek om skillnaden i ett bad är värt det?
Finare kött vinner inget på Sous vide imo. Handlar mer om enkelheten att tillaga det då. Men steka/grilla en köttbit är ju ngt som vi som läser denna tråd klarar utan problem:)
 

Zingo

Rolex
Finns det nån poäng att souse vide en bra hängmörad bit tex en filé ryggbiff, entrecote? Blir ju så satans bra när jag steker så tvek om skillnaden i ett bad är värt det?
En bra bit blir bra även utan bad. Fördelen med att bada den är att det inte går att misslyckas, fördel om man exempelvis har gäster eller är lite svajig vid stekbordet.
 
Topp