• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Sous Vide

Hoffa

Panerai
2-Faktor
Svensk oxbringa, ca 2kg.
Röka med äppelträd 6tim.
Sous vide 57,5 grader i 45 tim.
Därefter bränna på den.
Herre jävlar alltså.
DC1B95CD-1030-4B9E-8D03-E65205072C1B.jpeg
 

Hugii

Audemars
Älskar vegetarisk mat....och om jag äter kött då är det bara "veganer" som jag äter.

Hängmörat i 10 dagar, ska köra vacmörning 10 dagar också.

Tack för en inspirerande tråd.

20181115_204229.jpg
 

Stil

Omega
Morgondagens flankstek brynt och avbränd tillsammans med salt, peppar, timjan och vitlök innan den åker ner i påsen och viden i ca 24h på 58c.

Tankar?
B4B01D68-696E-40D7-823B-4D0C363E3958.jpeg
 

Stil

Omega
Personligen skulle jag bryna efter den varit i badet och inte innan. Man vill ju ha den lite hårda stekytan när man äter.
Jag tänkte göra både innan och efter. Har hört att det ger marginellt bättre resultat, men knappt värt besväret. Tycker det är svårt att komma åt med maillard överallt när köttet *är i temperatur.
 

Stil

Omega
Tycker ofta de rekommenderade graderna ligger lite högt. Du kan utan problem köra 56 utan att det blir för rare. Särskilt en flankstek som är så tunn.
Har gått på 57c ett par timmar, satte ner den till 56c så får den gå på det i ca 24h. Sedan blir det yta med panna och brännare. Tänkte köra en dipp-sås på köttsaft, soya, lime, chili, vitlök till.
 

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Jag kör numera både före och efter i tokhet gjutjärnspanna. Ett tips jag hittade som jag tycker funkar bra för maillard är att stryka på ett tunt lager majonnäs (ägg +olja) innan sista svängen i pannan, funkar kanon för att snabbt få färg utan att öka tempen för mycket.

Jag tänkte göra både innan och efter. Har hört att det ger marginellt bättre resultat, men knappt värt besväret. Tycker det är svårt att komma åt med maillard överallt när köttet *är i temperatur.
 

Stil

Omega
24 timmar? Brukar köra 10 timmar max 12...märkte ingen skillnad...blir kanon vid 10... vad missar jag vid 24? :)
Tror inte att utväxlingen mellan 12-24 är tillräcklig för att det ska vara värt besväret. En risk är kanske att det blir för mört? Men det tror jag inte med flank va? Vill testa ytterligheter för att få en bra känsla för tekniken.
 

Stil

Omega
Jag kör numera både före och efter i tokhet gjutjärnspanna. Ett tips jag hittade som jag tycker funkar bra för maillard är att stryka på ett tunt lager majonnäs (ägg +olja) innan sista svängen i pannan, funkar kanon för att snabbt få färg utan att öka tempen för mycket.
Tack för tipset! Ska testas :)
 

Veratio

Cartier
Morgondagens flankstek brynt och avbränd tillsammans med salt, peppar, timjan och vitlök innan den åker ner i påsen och viden i ca 24h på 58c.

Tankar?
B4B01D68-696E-40D7-823B-4D0C363E3958.jpeg

Håller med föregående talare. Risken är överhängande att köttet blir för poröst (mört?). Körde en 12h och det kändes för länge. Jag kör ca 8h numera, 54,5 grader. 56 grader är nog bra om sambon inte vill ha för rött.

Steka före/efter/båda är nog mer en tidsgrej, smaksak. Skulle inte skippa efterbränningen dock, men det verkar du ju inte ska göra!

Körde coulotte/pichana häromdagen, blev så sjukt bra, mycket nöjd. Körde efter sousvideeverything på Youtube rekommendation, skära mindre bitar längst köttfibrerna, sousvidda och när man bränt med brännare, skära mot köttfibrerna. Köttsmak 10 iaf, riktigt gott. 57 grader i 2h, hade kunnat antingen haft större bitar eller något lägre temperatur, men för priset är det nog helt oslagbart.
 

Stil

Omega
Håller med föregående talare. Risken är överhängande att köttet blir för poröst (mört?). Körde en 12h och det kändes för länge. Jag kör ca 8h numera, 54,5 grader. 56 grader är nog bra om sambon inte vill ha för rött.

Steka före/efter/båda är nog mer en tidsgrej, smaksak. Skulle inte skippa efterbränningen dock, men det verkar du ju inte ska göra!

Körde coulotte/pichana häromdagen, blev så sjukt bra, mycket nöjd. Körde efter sousvideeverything på Youtube rekommendation, skära mindre bitar längst köttfibrerna, sousvidda och när man bränt med brännare, skära mot köttfibrerna. Köttsmak 10 iaf, riktigt gott. 57 grader i 2h, hade kunnat antingen haft större bitar eller något lägre temperatur, men för priset är det nog helt oslagbart.

Tack för bra tips, kör lite olika test nu i början. Får se hur flanken blir, blir det kasst så minskar jag tiden till nästa gång. Första jag testade var majskycklingfile 63,5c i drygt 1 timme och en vända i pannan. Det kändes rätt spot on, sjukt saftig.
 

beardedpeareater

Cartier
2-Faktor
Vad drar SousViderna i el, tänker att de står på 12 timmar varje tillagning måste ju förbrukningen höjas, är det strömtörstiga dessa eller vad ligger Watten på?
 
Topp