• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Sous Vide

dalle

Panerai
2-Faktor
Flankstek igår. 55gr 8h. Ljuvligt!
D34541D8-19B9-43B9-B4D2-2CF6F65C0DF3.jpeg
 

Hebbe

Ki-Adi-Mundi
2-Faktor
Hade aldrig snuddat vid tanken på en Sous Vide innan jag halkade in på den här tråden. Premiär idag med Rostas i 60 grader 1,5 tim. Så brutalt mört och gott!
065908B5-CE3D-48C7-8FEF-5DB4090E3B4A.jpeg

721A9EC4-78AF-45AF-8C54-743A07C868C7.jpeg

D33A5CD6-C688-4647-966B-75D66829730F.jpeg
1,5 timme bara? Körde själv rostas nyligen o då i 7 timmar....iof i 57 grader. Kunde nog kört lite längre även om jag blev mkt nöjd...va nästan så det smälte men ändå bra tugg motstånd.
 

limerose

Omega
Började läsa tråden pga att jag också har skaffat mig en SV, och nu funderar jag på en brännare, någon som sitter inne på ett bra tips?
 

Azaz

Panerai
Pledge Member
2-Faktor
1,5 timme bara? Körde själv rostas nyligen o då i 7 timmar....iof i 57 grader. Kunde nog kört lite längre även om jag blev mkt nöjd...va nästan så det smälte men ändå bra tugg motstånd.
Rostas är en väldigt mör bit kött, så blir bra med kort tid också, sen är det ju beroende på hur bra köttbit man får tag på. Brukar alltid provsteka en remsa för att se hur den är!
 

Hebbe

Ki-Adi-Mundi
2-Faktor
Rostas är en väldigt mör bit kött, så blir bra med kort tid också, sen är det ju beroende på hur bra köttbit man får tag på. Brukar alltid provsteka en remsa för att se hur den är!
Jo det vet jag...känns dock väldigt kort...huvudsaken är att det blir som man vill ha det :)
 

limerose

Omega
3EA71E9E-C9C2-4269-A999-07E3B507919D.jpeg
E3AA9A67-6D6A-42B6-BA02-D0A3850D34A5.jpeg
81314110-23CA-44B4-ABD8-4C81D997BEAD.jpeg
7D13F06B-0673-4883-B950-CE02E5682FD6.jpeg
Så där ja, första testet;

Köpte en lite större bit och två skivor av oxfilé. Körde 1,45h i 56 grader i sous vide, och brännaren på det. Den stora biten blev lite väl blodig för min smak, medans skivorna var de bästa köttbitarna jag någonsin lagat.
 

SayWhat

Omega
2-Faktor
Kör den direkt i förpackningen den levereras i, finns ingen anledning att vacca om. Och som @Hebbe här i posten över säger, låt den vila innan griljering, i alla fall några timmar.

Vill rekommendera att alltid byta plast och vacca om, originalplasten (bl.a från Scan) är sällan avsedd att uppvärmas och kan då avge smak till köttet och i värsta fall bakterier.
 
Senast ändrad:

LéKrâk

Omega
2-Faktor
Vill rekommendera att alltid byta plast och vacca om, originalplasten (bl.a från Scan) är sällan avsedd att uppvärmas och kan då avge smak till köttet och i värsta fall bakterier.
Det var som tusan, har jag aldrig märkt av. Har kört Scan och från andra närproducerade gårdar och nog tåls den att värmas till ca 70 grader, så gör väl leverantörerna själva på deras färdigkokta varianter t.o.m?
 

Rock_N_Ron

Audemars
2-Faktor
Fråga: hur gör ni med köttbitar/biffar när ni vill ha olika stekgrad till samma sällskap?

Kör alla bitar till den lägsta temperaturen (typ mediumrare) och låter bitarna till de hemska människorna som vill ha medium-well/well-done bara ligga i pappan lite extra länge? Först på lägre temp å sen dra på max för ytan?

Eller köra alla bitar 1-2 timmar (eller mer förstås beroende på detalj) till medium-rare, ta ut dessa och köra resten en liten (30-45 min?) i den högre vattentemperaturen? Tänker om "mörningen" blir för mycket och/eller hur länge man måste köra i den högre vattentemperaturen för att höja tempen i mitten/"stekgraden".

Diskutera! :p
 

SayWhat

Omega
2-Faktor
Det var som tusan, har jag aldrig märkt av. Har kört Scan och från andra närproducerade gårdar och nog tåls den att värmas till ca 70 grader, så gör väl leverantörerna själva på deras färdigkokta varianter t.o.m?
Jag mejlade Scan och fick till svar att deras plast ej var avsedd att uppvärmas så dom avrådde mig att använda den och vacca om för att köra SV. Ovisst varför men möjligt att man då riskerar avsöndringar från plasten.
 
Senast ändrad:

LéKrâk

Omega
2-Faktor
Jag mejlade Scan och fick till svar att deras plast ej var avsedd att uppvärmas så dom avrådde mig att använda den och vacca om för att köra SV. Ovisst varför men möjligt att man då riskerar avsöndringar av plasten.

Det var som tusan, har gjort det flertalet gånger med Scan och aldrig smakat eller sätt några problem. Men men, då får man väl vacca om då.
 

Hebbe

Ki-Adi-Mundi
2-Faktor
Har oxå vaccat skinkan som den kommer utan problem. Ej förvånad över att Scan säger att det inte ska gå...de vill såklart friskriva sig från ev fel.
Har redan tröttnat på julskinka så blir ändå inget som kommer grunnas på...återkommer om 11 månader ish i frågan ;)
 

Rock_N_Ron

Audemars
2-Faktor
Sådär; nu ligger skinkan i vattenbadet.

EA127367-C880-49F7-A531-3F24681653EE.jpeg


Jag vaccade om den eftersom det satt lite dekaler på originalplasten, men min vaccumförseglare (OBH Nordica Fresh 7944) hade svårt att vacca ordentligt och det har släppt lite. Gör det nåt om det inte är riktigt bra vaccat? Borde inte göra nån skillnad, eller? En liten tyngd på så den inte flyter upp bara...
 

blackcoffee

Rolex
2-Faktor
Gör det nåt om det inte är riktigt bra vaccat? Borde inte göra nån skillnad, eller? En liten tyngd på så den inte flyter upp bara...

Så länge det inte är för mycket luft i och den inte läcker in vatten så... jag har kört med ziplockpåsar där förslutningen ligger utanför vattnet. När förseglingen verkar tveksam lägger jag ibland så köttet ligger helt under ytan men skarven utanför.
 
Topp