Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Testade förra året, blev bättre än vanligt. Körde på något recept på nätet och kommer tyvärr inte ihåg riktigt hur många timmar eller temp.Någon som kört julskinkan sous vide? Lite nyfiken på att testa
Låter lovande! Får googla runt lite.Testade förra året, blev bättre än vanligt. Körde på något recept på nätet och kommer tyvärr inte ihåg riktigt hur många timmar eller temp.
Såg ju inte så tokigt ut
Att köra 12 h varje dag torde inte vara aktuellt för någon privatperson. Mycket tar bara 1-2 h, om den skulle användas varje dag. Nedan är en artikel som behandlar förbrukningen.jag menar mer generellt, 10 min i pannan kontra 12 timmar i vattenbad varje måltid.. så jag tänker, inte bara vid speciella ändamål/helgmiddagar
Nu har jag inte kört nåt alls i 12 timmar, men min "vardags-sous vide" brukar vara kycklingfilé i en timme. 10 min i panna kan man nog inte direkt jämföra med 12 timmar i sous vide. Snarare jämförbart med 6-8 timmar i ugn, och det drar säkert mer än 12-24 timmar i sous vide.jag menar mer generellt, 10 min i pannan kontra 12 timmar i vattenbad varje måltid.. så jag tänker, inte bara vid speciella ändamål/helgmiddagar
Jag har alltid kört på appens förslag för kyckling, och tyckt att det blivit perfekt! Kör den nån minut i smörad stekpanna på hög värme innan servering, för att få lite färg på den.Nu har jag också köpt en Anova
Ikväll blir det kycklingfilé som första test. Jag ska skumma lite i tråden och se om det finns några rekommendationer. Anova appen säger att jag ska ha 65,6°C i 1h.
Nu har jag också köpt en Anova
Ikväll blir det kycklingfilé som första test. Jag ska skumma lite i tråden och se om det finns några rekommendationer. Anova appen säger att jag ska ha 65,6°C i 1h.
Matgeek körde 12h på 72 grader. Körde ner den rimmade skinkan i vattenbadet utan att öppna plastförpackningen. Verkar smidigt.Låter lovande! Får googla runt lite.
Vad drar SousViderna i el, tänker att de står på 12 timmar varje tillagning måste ju förbrukningen höjas, är det strömtörstiga dessa eller vad ligger Watten på?
Det låter ju riktigt smidigt! Tack för tipset!Matgeek körde 12h på 72 grader. Körde ner den rimmade skinkan i vattenbadet utan att öppna plastförpackningen. Verkar smidigt.
Jag tänkte provköra en innan jul. Återkommer med omdöme.Det låter ju riktigt smidigt! Tack för tipset!
Jag tänkte provköra en innan jul. Återkommer med omdöme.
Sannolikt för hög temp. Man kan gå ner till 60 gr på kyckling. Du får prova dig fram. Inte säkert din doppvärmare ger rätt temp heller. Jag tror t ex att min ger 1-2 gr för lite.Okej första rätten tillagad, kycklingfilé. Anova appen sa att jag skulle ha 65,6°C i 1h. Jag förlängde tiden till 1,5h efter lite skrollande i den här tråden. Vissa kör 1h andra 3h.
Tyvärr blev kycklingen för torr. Vad gjorde jag för fel? Vad bör jag korrigera?
Sannolikt för hög temp. Man kan gå ner till 60 gr på kyckling. Du får prova dig fram. Inte säkert din doppvärmare ger rätt temp heller. Jag tror t ex att min ger 1-2 gr för lite.
Läs här om koktider för fågel:
http://www.douglasbaldwin.com/sous-vide.html#Poultry_and_Eggs
Du hör alldeles för hög temp. Jag brukar köra 62 grader i två timmar.Okej första rätten tillagad, kycklingfilé. Anova appen sa att jag skulle ha 65,6°C i 1h. Jag förlängde tiden till 1,5h efter lite skrollande i den här tråden. Vissa kör 1h andra 3h.
Kör 62-63g i 1.15h och sedan en sväng i het panna. Brukar blir bra.Okej första rätten tillagad, kycklingfilé. Anova appen sa att jag skulle ha 65,6°C i 1h. Jag förlängde tiden till 1,5h efter lite skrollande i den här tråden. Vissa kör 1h andra 3h.
Körde inatt. 72gradet i 12h. Provsmakade nyss och det blev ruskigt bra. Gillar när det är lite fastare och aningen ”trådigt” kött. Ändå hur saftig som helst.Rimmad julskinka...12 timmar i 68 grader. Vila ett dygn o sedan griljerad. Blev mkt saftigt, mört o gott