• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Sous Vide

Trodde jag tog bild på köttet skivat också, men det gjorde jag visst inte. Resultatet blev i alla fall kanon; bra smak, lagom mört, sjukt saftigt och stekgraden precis på medium skulle jag säga. Vid ett nytt försök kör jag garanterat 10-12 timmar som jämförelse.
9F4194BC-3C7A-4737-9A3A-71298AE7C60D.jpeg

jag menar mer generellt, 10 min i pannan kontra 12 timmar i vattenbad varje måltid.. så jag tänker, inte bara vid speciella ändamål/helgmiddagar :)
Nu har jag inte kört nåt alls i 12 timmar, men min "vardags-sous vide" brukar vara kycklingfilé i en timme. 10 min i panna kan man nog inte direkt jämföra med 12 timmar i sous vide. Snarare jämförbart med 6-8 timmar i ugn, och det drar säkert mer än 12-24 timmar i sous vide.

Nu har jag också köpt en Anova :)
Ikväll blir det kycklingfilé som första test. Jag ska skumma lite i tråden och se om det finns några rekommendationer. Anova appen säger att jag ska ha 65,6°C i 1h.

Nu har jag också köpt en Anova :)
Ikväll blir det kycklingfilé som första test. Jag ska skumma lite i tråden och se om det finns några rekommendationer. Anova appen säger att jag ska ha 65,6°C i 1h.
Jag har alltid kört på appens förslag för kyckling, och tyckt att det blivit perfekt! Kör den nån minut i smörad stekpanna på hög värme innan servering, för att få lite färg på den.

Tycker inte kött brukar ta så mycket smak av kryddor i sous vide. Brukar dock funka fint när jag kör torskfilé i zipbag med en liten klick smör, citron och lite vitt vin.

Sådär, nu är även jag med i sous vide matchen. Testar en skiva entrecote idag. 56 grader, 1 timma å så het panna borde bli bra va’? Vill inte förstöra strukturen i en så pass schysst detalj som entrecote...
5F3C50D4-6954-411A-A009-7732B412835E.jpeg
2419806D-1C0D-44F0-913E-F60C4C76861F.jpeg

Vad drar SousViderna i el, tänker att de står på 12 timmar varje tillagning måste ju förbrukningen höjas, är det strömtörstiga dessa eller vad ligger Watten på?

Min doppvärmare är märkt 800W men det är ju termostatstyrt så efter den första uppvärmningen den drar inte mer energi än vad som läcker i form av värme. Det handlar ju om att hålla vattnet på en temperaturdifferens på c:a 40 grader från rumstemperatur (från 20 grader 60). Det är jämförbart med vad en frys behöver göra (från 20 grader till -18). Om du stoppar ned vattenvärmaren i en plåtbytta utan lock drar det mer än om du har vettig isolering eftersom värmeläckaget blir större.

Med detta sagt - jag har inte mätt förbrukningen. Men när jag ska köra länge använder jag helst en kylbox som jag skurit ett hål i locket på för minsta möjliga möjliga värmeläckage. Den är lite knölig av olika skäl, så vid kortare koktider kör jag i en kastrull men jag försöker se till att täcka över den så gott det går för att minska avdunstning och värmespridning.

Okej första rätten tillagad, kycklingfilé. Anova appen sa att jag skulle ha 65,6°C i 1h. Jag förlängde tiden till 1,5h efter lite skrollande i den här tråden. Vissa kör 1h andra 3h.
Tyvärr blev kycklingen för torr. Vad gjorde jag för fel? Vad bör jag korrigera?

Okej första rätten tillagad, kycklingfilé. Anova appen sa att jag skulle ha 65,6°C i 1h. Jag förlängde tiden till 1,5h efter lite skrollande i den här tråden. Vissa kör 1h andra 3h.
Sannolikt för hög temp. Man kan gå ner till 60 gr på kyckling. Du får prova dig fram. Inte säkert din doppvärmare ger rätt temp heller. Jag tror t ex att min ger 1-2 gr för lite.
Läs här om koktider för fågel:
http://www.douglasbaldwin.com/sous-vide.html#Poultry_and_Eggs

Sannolikt för hög temp. Man kan gå ner till 60 gr på kyckling. Du får prova dig fram. Inte säkert din doppvärmare ger rätt temp heller. Jag tror t ex att min ger 1-2 gr för lite.
Läs här om koktider för fågel:
http://www.douglasbaldwin.com/sous-vide.html#Poultry_and_Eggs

Jag och de jag känner som köpte Anova har kollat temperaturen med flera termometrar och det låg som värst 0,3 grad ifrån, men det kan ju lika gärna vara termometerns fel.

Eftersom jag haft kontakt med Anova pga reklamation, vet jag att de är kanon att ha och göra med. Om det är en Anova som misstämmer 1-2 grader får man säkert en ny på garantin!

Du hör alldeles för hög temp. Jag brukar köra 62 grader i två timmar.

Är det någon här i tråden som testat crock pot? Har nyligen bytt jobb och börjat pendla och känns som det hade kunnat underlätta vardagen något när man kommer hem senare än innan.

Kör 62-63g i 1.15h och sedan en sväng i het panna. Brukar blir bra.

Brukar också hålla mig runt 63. Brukar steka på snabbt innan för att få lite yta och sedan en sväng till i pannan efteråt.

Tillbaka
Topp