• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Sous Vide

Rock_N_Ron

Audemars
2-Faktor
Så länge det inte är för mycket luft i och den inte läcker in vatten så... jag har kört med ziplockpåsar där förslutningen ligger utanför vattnet. När förseglingen verkar tveksam lägger jag ibland så köttet ligger helt under ytan men skarven utanför.

Verkar inte läcka in/ut vätska i alla fall.
Men funderar på att returnera vacuumförslutaren och köpa en bättre.

Finns det några tips hos gänget?
 

dalle

Panerai
2-Faktor
Tänkte köra en rostbiff nu till julbordet. Aldrig kört det. Tänker mig 8h och 56-57 grader. Får inte bli för blodigt tänker jag då det ska passa flera..
Synpunkter?
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
"Snart" klart!
IMG_0015.JPG
 

SayWhat

Omega
2-Faktor
154FFDFC-DB68-4201-82DD-99465753F6BF.jpeg

Baconlindade kycklingfiléer idag fyllda med en röra av fetaost, soltorkade tomater, färsk basilika och lite krossad vitlök. Fick bada 2 timmar i 64 grader och serverades med hemgjord tagliatelle och romantika tomater.... hur gott som helst ...
 
Varit sugen länge på att laga sous vide, men att laga mat i plast tar emot. Det är inget företag som uppfunnit några plastfria förpackningar ännu eller? :angel: Borde väl komma inom en inte allt för avlägsen framtid i så fall kan man tycka.
 

Lowe92

Cartier
Varit sugen länge på att laga sous vide, men att laga mat i plast tar emot. Det är inget företag som uppfunnit några plastfria förpackningar ännu eller? :angel: Borde väl komma inom en inte allt för avlägsen framtid i så fall kan man tycka.
Finns någon sorts återanvändbar påse i silikon om man tycker det känns bättre än "vanlig" plast.
 

Ruskprick

Panerai
2-Faktor
Varit sugen länge på att laga sous vide, men att laga mat i plast tar emot. Det är inget företag som uppfunnit några plastfria förpackningar ännu eller? :angel: Borde väl komma inom en inte allt för avlägsen framtid i så fall kan man tycka.

Sund inställning!
Men tänk på följande;
Det finns påsar/rullar som specifikt är till för ändamålet (det finns många olika typer av plast/degrees in hell)
Du hettar sällan upp maten (och då plasten) mer än ~70 grader och det krävs oftast mer än så för att den skall börja utsöndra potentiellt giftiga ämnen.
 
Äggulor!
Jag vill göra äggulor till nyårsaftons löjromstoast. Provade Kitchenlabs recept ikvällmed att köra hela äggen 65grader i en timme. Gulan blev bra men det var svårt att få bort all vita.
Vad har ni för erfarenheter?
 

zippan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Äggulor!
Jag vill göra äggulor till nyårsaftons löjromstoast. Provade Kitchenlabs recept ikvällmed att köra hela äggen 65grader i en timme. Gulan blev bra men det var svårt att få bort all vita.
Vad har ni för erfarenheter?
Separera och kör endast gulan tillsammans med neutral olja. Använd gulorna alternativt spritsa ut.
 

Stil

Omega
Söker tips på bra huvudrätt till nyår. Ska funka till barn och vuxna och vill använda sous vide till huvudingrediensen. 6 vuxna och 6 barn (1 - 6 år).
 

Ville_W

Rolex
2-Faktor
Efter att i flera år kört sous vide i vattebad i ugn tröttnade jag till slut på att ständigt behöva passa temperaturen och köpte en cirkulator. Premiär blev en bit högrev som fick gå 16 timmar 64 grader och en bit hel benfri kotlett 3,5 timmar och 70 grader. Därefter på grillen för att få yta. Blev som väntat riktigt bra
615D831A-A047-46FA-A549-0B0F9B41B059.jpeg
8207D7F2-D0B0-42C6-9712-428D04C722BC.jpeg
3B2E662A-2DDA-4388-A16D-17A060A03236.jpeg
 

Roddan

Omega
Tjena någon som har ett tips på nyårsmiddag för 2? Lilleman är sjuk så nyårsplanerna fick ställas in.. dessutom renoveras köket så vi har tillgång till kokplattor och sous vide staven..
 

blackcoffee

Rolex
2-Faktor
Ok, jag är ju livrädd att den ska bli seg. Vad blir effekten om man kör den på längre tid?
Jag är rätt ny när det kommer till sous vide skall tilläggas :)

Om du kör den för länge så kan det bli "för mört" och tappa texturen. Kör du riktigt länge kan det bli lite geleartat nästan.

Jag brukar köra med guiden från https://www.chefsteps.com/activities/sous-vide-time-and-temperature-guide (om du matar in mailadressen där tror jag du kan få en PDF med allt istället för webbsidan).

Under "Beef" kollar du sen på "Steak" för att se vad de rekommenderar för en lite tjockare skiva av lite mörare nötkött, "roast" är samma sak för en hel lite större köttbit där det tar längre tid för värmen att nå in i mitten. "Tough cuts" är högrev och liknande bitar som är segare från början men som blir fantastiska om man kör dem länge i sous vide, också det angett med tid och temperatur för hela bitar.

Om du då har en liten hel bit skulle jag inte vara rädd för att lägga mig mellan "steak" och "roast" i den tabellen. :)
 

dalle

Panerai
2-Faktor
Ok, jag är ju livrädd att den ska bli seg. Vad blir effekten om man kör den på längre tid?
Jag är rätt ny när det kommer till sous vide skall tilläggas :)
Är själv ganska ny på sous vide. Det är väl egentligen ”sämre” bitar kött som tjänar på att gå länge. Ryggbiff klarar sig gott på 1.5h och lär inte vara seg om du har en bra bit.
 

dauit

Panerai
2-Faktor
Såg att jag köpte Kycklingfilé med skin, hur ska man köra det i Sous vide för att få skinnet krispigt, som vanligt?
 
Topp