• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Sous Vide

SayWhat

Omega
2-Faktor
Senast ändrad:

ZQT

The Banker
2-Faktor
Denna från biltema får mycket skryt på div forum som väldigt mycket bang for the buck; https://www.biltema.se/verktyg/svet...3yimvDxEMJQ6FAnBiYB8jORb5LzacSH2e834Rlg-LWQFI

Jag har denna från Sievert köpt hos Kitchensp4om är något dyrare som också funkar väldigt bra: https://www.kitchenlab.se/produkt/handyjetbrannare-med-piezo/

Tack, har du testat den från biltema? Har läst en hel del om handyjet och höll på att klicka hem en innan jag kom på idén att fråga er...
 

limerose

Omega
2874E41C-7EDD-4E91-B0DA-6DA9C82A998C.jpeg
Jag har biltema-brännaren, funkar till ändamålet helt klart :)
 

Ftira

Omega
Vet inte hur jag hamnade i den här tråden men nu måste jag bara prova på sous vide! Är redo att beställa en Anova och brännare men förstår nu att det krävs även vakuumförpackare. Vilken rekommenderas?
 

atco

Omega
Vet inte hur jag hamnade i den här tråden men nu måste jag bara prova på sous vide! Är redo att beställa en Anova och brännare men förstår nu att det krävs även vakuumförpackare. Vilken rekommenderas?
Kör med en billig från Netonnet. Funkar bra men kommer säkerligen inte hålla för evigt.
 

Psykel

Patek
Vet inte hur jag hamnade i den här tråden men nu måste jag bara prova på sous vide! Är redo att beställa en Anova och brännare men förstår nu att det krävs även vakuumförpackare. Vilken rekommenderas?
Beroende på hur stora grejer du ska köra så räcker det fint med ziplock och "vattenmetoden". Viktigt är dock att du använder påsar som tål högre värme. Toppits safeloc använder jag, finns på Ica.
https://anovaculinary.com/sous-vide-water-displacement-method/
 

Ftira

Omega
Bra råd, jag börjar med Toppits:) Någon som provat Anova Precision Cooker Lid? Snyggare än egentillverkad balja och billigare än en med utskuret lock. Varierande omdöme så kanske bara passar vissa kastruller?
 

Rock_N_Ron

Audemars
2-Faktor
Håller med, våndades själv över att köpa men fick denna i julklapp och är svinnöjd. Liten och nätt samt bra pris. Obh Nordica 7945

https://bit.ly/2RduPow

Jag kan INTE rekommendera OBH Nordica. Har en liknande i samma prisklass som inte funkar nåt vidare. Svårt att få den att ”seala” och vacuumet har släppt lite varje gång jag kört påsen i vattenbadet. Hade satsat på nåt ”värre” eller zip-lock om jag börjat om...
 

Raste

Cartier
Pledge Member
Jag kan INTE rekommendera OBH Nordica. Har en liknande i samma prisklass som inte funkar nåt vidare. Svårt att få den att ”seala” och vacuumet har släppt lite varje gång jag kört påsen i vattenbadet. Hade satsat på nåt ”värre” eller zip-lock om jag börjat om...
Tråkigt, då får jag hoppas min fortsätter hålla samma klass som den gjort hittils. Inga tendenser ännu, men då är det relativt ny också. Fortsättning följer I guess.
 

Veratio

Cartier
Jag har också en OBH Nordica vaccare, haft ett par år nu. Inte top of the line, men har inte släppt in luft en enda gång. Min duger då gott, men jag kör ju mest "torrt", har inte marinad i påsen, kanske behöver något annat om man kör med sånt?
 

Ftira

Omega
Kom över 600 g nötrulle men är inte bekant med detaljen och hittar ingen information om temperatur och tid. Förslag?:)
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
@Ftira
Jag citerar mig själv:
Körde den omtalade saltrullen idag. Kons mest värdelösa del blev en saftig stek efter 10h i 59 grader. Salt, peppar (vit+svart), massor med örter, en gnutta citron och ett par klickar smör gav även sky till en jävligt bra grädddås.
Kunde ha kört 57 grader-ish, men kinkig fru och dotter gjorde att jag valde 59. Kunde kanske ha legat ett par timmar till.
IMG_8226.JPG
 

stigge

Omega
2-Faktor
Hel Entrecote på 3kg.
Vad tror vi om tid och temp?
Tänkte 57g men fundersam på tiden map storleken. Någon med erfarenhet?
 

Hoarz

Cartier
2-Faktor
Har en 900g bit från kronhjort. Hur tillagar jag den bäst? Skära upp i mindre bitar eller hel?
 
Topp