• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Sous Vide

-SC-

Omega
Pledge Member
Testade att göra egg bites idag, gott och nyttigt:D
090F1964-6847-4464-B97F-8A8C40B9D06A.jpeg

 

galácticon

Patek
2-Faktor
Ägg, ost & bacon. Proteiner & fetter, bra keto-mat mao. Vad skulle vara onyttigt?
Det har du rätt i - det handlar nog om vilken diet man satsar på. Såg också att det var bra ur keto-perspektivet men tänkte snarare på att det är svårt att hitta en mättnadskänsla i en bite, och då springer det totala antalet kalorier ganska snabbt iväg. Men vi låter det stanna där och låter då också bli att gå alldeles OT :)
 

RobinW

Cartier
2-Faktor
Snabba frågor :)
Skall göra tjocka revben till imorgon middag (skall grillas sedan):
1: typ 24 timmar 62grader? Lagom?
2: har någon provat att bara lämna i förpackningen från affären? Dum idé?
3: hur mycket skillnad gör att köra med och utan marinad i sous viden?

Tackar
 

Allan Ballan

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Snabba frågor :)
Skall göra tjocka revben till imorgon middag (skall grillas sedan):
1: typ 24 timmar 62grader? Lagom?
2: har någon provat att bara lämna i förpackningen från affären? Dum idé?
3: hur mycket skillnad gör att köra med och utan marinad i sous viden?

Tackar
1. 24-48 timmar brukar väl vara rekommendation.
2. Det är inte att rekommendera av två anledningar. 1. Du vill ju krydda själv. 2. Det är inte garanterat att den påsen en anpassad för höga temp eller att sous vida.
3. Du måste i princip krydda rejält i sous viden för att något ska få "smak" av det. Jag hade matinerat/kryddat själv sen gjort någon glace.
 

Sambuccashake

Omega
2-Faktor
I all enkelhet testade jag Sous vide'ad sparris igår.
82 grader i 22 minuter. Hyvlad tryffelpeccorino och olivolja som ackompanjemang vid severing. Oerhört lyckat! Till och med skeptiska barn gillade detta.
 

Veratio

Cartier
Kört lammstek många gånger. Sista gångerna körde jag 58 respektive 56 grader, i 15-20 timmar ungefär. Blev kanon och riktigt gott.

Idag körde jag en lammstek, som jag haft fryst i en månad ca, på 55 grader i 24 timmar. Blev för mör. Jag förstår inte riktigt det? De flesta recept på nätet säger ju 20-24 timmar och jag har kört liknande tidigare med bra resultat. Varför blev det skillnad denna gång? Kan det ha varit att jag fryste ner den färska lammsteken...

Ätit oerhört mycket lamm sista åren, köpt helt lamm varje år samt köper lammytterfilé istället för oxfilé och liknande när jag ska äta något gott, så känner mig trygg och rätt duktig att tillaga.

Om någon har någon tanke får ni gärna dela de med mig!

Trevlig helg!
 

ante_77

Cartier
2-Faktor
Kört lammstek många gånger. Sista gångerna körde jag 58 respektive 56 grader, i 15-20 timmar ungefär. Blev kanon och riktigt gott.

Idag körde jag en lammstek, som jag haft fryst i en månad ca, på 55 grader i 24 timmar. Blev för mör. Jag förstår inte riktigt det? De flesta recept på nätet säger ju 20-24 timmar och jag har kört liknande tidigare med bra resultat. Varför blev det skillnad denna gång? Kan det ha varit att jag fryste ner den färska lammsteken...

Ätit oerhört mycket lamm sista åren, köpt helt lamm varje år samt köper lammytterfilé istället för oxfilé och liknande när jag ska äta något gott, så känner mig trygg och rätt duktig att tillaga.

Om någon har någon tanke får ni gärna dela de med mig!

Trevlig helg!

Vette fan!
Kan det ha varit för mycket vätska som har ”sprängmörat” köttet?
 

Zingo

Rolex

daniel_se

Omega
Har ni gjort creme brulee i badet? Det är ett tips annars. Fantastiskt enkelt då man kan göra allt innan eventuell middagsbjudning, och bara bränna av dem innan servering. Perfekt resultat varje gång.
 

Hoarz

Cartier
2-Faktor
Vilka är era favoritdetaljer att köra i Sous vide? Mina är flankstek och lax.

Picanha och ryggbiff blev inte alls bra.
 
Topp