• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Sous Vide

Älvkvarn

Omega
2-Faktor
Jag har kört två olika bitar från två olika förpackningar från mitt lokala Hemköp, samtidigt med så sjukt olika resultat på bitarna. Ena var god i smaken men sjukt seg den andra sjukt mör och riktigt fin smak. Både kördes samtidigt med likadana kryddor på 56/2h. Mao verkar det skilja väldigt på vilken bit man får...
 

Syven

Panerai
2-Faktor
Jag har kört två olika bitar från två olika förpackningar från mitt lokala Hemköp, samtidigt med så sjukt olika resultat på bitarna. Ena var god i smaken men sjukt seg den andra sjukt mör och riktigt fin smak. Både kördes samtidigt med likadana kryddor på 56/2h. Mao verkar det skilja väldigt på vilken bit man får...
Håller med dig, mycket beror på utgångsläget. Är man osäker kan man ju alltid provsteka en bit för att få en uppfattning och sedan justera tid efter det.
 

Hoarz

Cartier
2-Faktor
Jag har kört två olika bitar från två olika förpackningar från mitt lokala Hemköp, samtidigt med så sjukt olika resultat på bitarna. Ena var god i smaken men sjukt seg den andra sjukt mör och riktigt fin smak. Både kördes samtidigt med likadana kryddor på 56/2h. Mao verkar det skilja väldigt på vilken bit man får...

Körde du hel bit? Jag körde 55/4h och den blev också seg. Skrev att den kunde gått längre och högre i mitt sousvide-dokument. Men får kanske testa 56/2h.

Körde i skivor, ca 2,5 cm skurna längs med fibrerna i 2,5 timme på 56 grader. Penslade med majonnäs och endast salt och peppar. Sedan glödhet grill i ca 30 sekunder på varje sida.

Ska testas, tack.
 

Hoarz

Cartier
2-Faktor
Jag har kört två olika bitar från två olika förpackningar från mitt lokala Hemköp, samtidigt med så sjukt olika resultat på bitarna. Ena var god i smaken men sjukt seg den andra sjukt mör och riktigt fin smak. Både kördes samtidigt med likadana kryddor på 56/2h. Mao verkar det skilja väldigt på vilken bit man får...

Körde du hel bit? Jag körde 55/4h och den blev också seg. Skrev att den kunde gått längre och högre i mitt sousvide-dokument. Men får kanske testa 56/2h.

Körde i skivor, ca 2,5 cm skurna längs med fibrerna i 2,5 timme på 56 grader. Penslade med majonnäs och endast salt och peppar. Sedan glödhet grill i ca 30 sekunder på varje sida.

Ska testas, tack.
 

Älvkvarn

Omega
2-Faktor
@Hoarz nä, körde i skivor. I och med att dom var från olika förpackningar och att det blev såpass stor skillnad så antar jag att det va skivor från två skilja djur. Så lite lotteri verkar det vara, likt ryggbiff kan va...
 

Veratio

Cartier
Gissningsvis skär han mot fibrerna när han ska äta.

Nu ska inte jag svara för honom, men "Sousvideeverything" på Youtube kör precis så där, jag har följt det också, blir kanonbra!

I morse sänkte jag ner en förkryddad brisket från Lidl, 109 kr kilot, på 68 grader. Ska tas upp imorgon runt ett, kylas, sen in i ugnen 2-3 timmar för "bark"-känsla (bor i lgh och har ingen vettig möjlighet till grillning). Ska bli kul att testa, är en av mina favoritgrejer att äta på amerikanska BBQ-hak. Blir förstås inte wow-wow, men kanske gott i varje fall! Mac'n'cheese till förstås, med god BBQ-sås.

Var inte så glad att den var förkryddad, men luktade gott när jag tog ur den ur förpackningen och torkade av den rejält med Torky. Vi får se!
 

Chuck

Patek
2-Faktor
Är rätt ny på Sous vide men börjar få kläm på det. Körde högrev 8 timmar 55 grader, riktigt lyckat.

9D079711-B675-4A89-80F5-7EC00E84FC8C.jpeg

Funderar på detta imorgon, högrev, ska slängas på grillen hastigt vid 18:00.
Räcker 8h 55 grader enligt pars metod?
 
  • Like
Reactions: par

Chuck

Patek
2-Faktor


En av gästerna är gravid och är känslig mot rött kött, så jag kör welldone 8 h 82 grader istället

Baljan är 14 liters

Det är cirka 1600 gram högrev uppdelat i 5-6 cm stycken.

Har kört en timme 82 grader

Ska jag proceed eller har ni andra idéer med beaktning att en av gästerna är gravid?

CAA4C78A-B5FB-46BE-84B5-E68B4F0D5060.png

E7A93133-5A12-41AA-ABAA-58197305ACCD.jpeg
BD766C76-3ECB-4E7C-8134-F3B67DFCA5B4.jpeg


72BCFEDA-53A6-4EC0-AB10-51910981C4AE.jpeg
 

par

Patek
2-Faktor
En av gästerna är gravid och är känslig mot rött kött, så jag kör welldone 8 h 82 grader istället

Baljan är 14 liters

Det är cirka 1600 gram högrev uppdelat i 5-6 cm stycken.

Har kört en timme 82 grader

Ska jag proceed eller har ni andra idéer med beaktning att en av gästerna är gravid?

CAA4C78A-B5FB-46BE-84B5-E68B4F0D5060.png

E7A93133-5A12-41AA-ABAA-58197305ACCD.jpeg
BD766C76-3ECB-4E7C-8134-F3B67DFCA5B4.jpeg


72BCFEDA-53A6-4EC0-AB10-51910981C4AE.jpeg
Ingen erfarenhet av så hög temp men går säkert bra. Har du delat den så räcker nog tiden, var nog med att det kommer lite vatten mellan bara.
 

Veratio

Cartier
Nu ska inte jag svara för honom, men "Sousvideeverything" på Youtube kör precis så där, jag har följt det också, blir kanonbra!

I morse sänkte jag ner en förkryddad brisket från Lidl, 109 kr kilot, på 68 grader. Ska tas upp imorgon runt ett, kylas, sen in i ugnen 2-3 timmar för "bark"-känsla (bor i lgh och har ingen vettig möjlighet till grillning). Ska bli kul att testa, är en av mina favoritgrejer att äta på amerikanska BBQ-hak. Blir förstås inte wow-wow, men kanske gott i varje fall! Mac'n'cheese till förstås, med god BBQ-sås.

Var inte så glad att den var förkryddad, men luktade gott när jag tog ur den ur förpackningen och torkade av den rejält med Torky. Vi får se!

Den där förkryddade brisket på Lidl lämnade lite att önska. Nåväl, körde kyckling, korv, cornbread, Mac n cheese och fries, med många olika steaksåaer. Så blev bra ändå. Köttet var ok, men inte USA brisket på långa vägar.
 
Topp