• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Sous Vide

Josef B

Bestraffaren
Tänkte köpa min första sous vide. Finns det nån med Wifi, så man kan sätta igång den när man tex är på jobbet?
 

Veratio

Cartier
Körde två lammstekar idag, alla skrev 20-24 timmar.

För mycket! Mört, fint, men lite FÖR mört. Tyckte tanken på över 12 timmar var tokigt - totalt fel.

Nu har jag aldrig kört butiksköpt lamm tidigare, men wtf, totalt fel. Pulled-konsistens!??

Men med god sås, saltgurka (SALT-gurka) och gelé var det topp ändå!!!
 

Veratio

Cartier
Hur många har använt WIFI eller bluetooth på sin Anova efter sex månader? Cross your heart?

Inte jag. Inte mina två vänner som också använder Anova!
 

Veratio

Cartier
Jag har ätit rökt julskinka ett par jular, aldrig haft själv. Tycker att själva själen, julskinkesmaken, försvinner. Det är inte längre julskinka. Men det är gott det också, föredrar bara vanlig!
 

Drencrom

Omega
20191207_131641.jpg
20191207_131648.jpg
20191207_133134.jpg
1 kg kravmärkt entrecote, kommer bli fint!
 

MrIronMike

Panerai
Någon som har tips på bra och prisvärd vacuum sealer för sous vide?

Med vänlig hälsning,
Seb


Någon som rekommenderar något bra paket ? (Sous vide och sealer) ?

Annars har jag spanat in dessa, vad anser ni?

https://www.clasohlson.com/se/Sous-Vide-OBH-Nordica-Immersion-Pro-15-l/p/Pr443476000
https://www.elgiganten.se/product/h...949/obh-nordica-supreme-vakuumforpackare-7949

https://bagarenochkocken.se/koksmaskiner/sous-vide/champion-sous-vide-paket/
 
Senast ändrad:

Karl-Alfred

Omega
2-Faktor
Hur gör jag julskinkan på bästa möjliga sätt, ser att några av er kört 68 grader, är det the way to go?
Vad kör ni i timmar?
Vilken skinka är den bästa?
Så många frågor, så lite tid - snart är det jul hörrni!
 

zippan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Första julskinkan ligger i. 68 grader och 12 timmar är planen.
Blev 14 timmar. Trimmade för mycket fett innan griljering och körde för låg temperatur och för länge i ugnen.
Lät den bara vila 3 timmar också.
Körde även i vaccad från butik, fungerade bra. Dock glömde jag ta bort etiketterna som for runt i badet.

Mycket god skinka, mör. Men något torr.

Blir ett till försök på 66 eller 68 grader. 12 timmar.
Vila minst 12 timmar. Putsa bort svålen men spara fettet. Maxa ugnen och griljera snabbt.
 

Gulliver

Cartier
2-Faktor
Blev 14 timmar. Trimmade för mycket fett innan griljering och körde för låg temperatur och för länge i ugnen.
Lät den bara vila 3 timmar också.
Körde även i vaccad från butik, fungerade bra. Dock glömde jag ta bort etiketterna som for runt i badet.

Mycket god skinka, mör. Men något torr.

Blir ett till försök på 66 eller 68 grader. 12 timmar.
Vila minst 12 timmar. Putsa bort svålen men spara fettet. Maxa ugnen och griljera snabbt.

Körde själv 15 timmar 70 grader butiksvacc. Vart sen ivrig och lät den inte vila mer än 60 min. Bort med svål och brände av den snabbt i ugnen på 250 grader, Mycket lyckat och riktigt saftig!
 

Drencrom

Omega
Skulle knalla ner i Hötorgshallen och kika. Köttkompaniet där har mycket spännande. Kan dock inte svara på frågan om tillagningen.
Tack för tipset, fick tyvärr bli klyvda på lokala Icahandlaren. Hoppade också sous vide då jag kom på att halva grejen är att de ska få vila till sig i vätskan som blir gele när det kallnar. Firar inte med åldermännen i familjen så då är det ens plikt att laga själv.

20191221_110937.jpg
 

Fadeway

Omega
Oxfile i två bitar på ca kilot tillsammans. Hur lång tid tror ni det tar för sous viden att få upp det till runt 52-53 grader tar de sista graderna i pannan. Hittar olika svar vissa säger 3 timmar vissa upp mot 5-8 bara så jag vet när jag ska sätta igång med middagen imorgon
 
Topp