• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Sous Vide

Xalle

Audemars
2-Faktor
20070D3E-22AD-4DCF-95F2-E0C400CB75C4.jpeg

Körde 1 kg älgstek idag på 59c & 2h30min. Inte för blodigt och alla i familjen var nöjda :)
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Länge sedan jag använde min nu, dags idag. Men, jag har fått lite gnäll för allt för rött kött av frun.
58 grader i 6h på en fransyska borde väl eliminera det problemet? Eller törs man 57?
 

Palmtree

Omega
2-Faktor
Antar att det skrivits någonstans bland dessa sidor men tänker bättre att fråga en gång för mycket än för lite!
Är på jakt efter en sous vide, då jag inte vet hur mycket jag kommer använda den skulle jag gärna vilja hitta något som inte är alltför dyrt men ändå vettigt. Helst paket med förpackare osv alt en sous vide tank.

Ni som är vana användare, kör ni med plastkulor (pingisbollar) för att hålla luften?
 

zippan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Antar att det skrivits någonstans bland dessa sidor men tänker bättre att fråga en gång för mycket än för lite!
Är på jakt efter en sous vide, då jag inte vet hur mycket jag kommer använda den skulle jag gärna vilja hitta något som inte är alltför dyrt men ändå vettigt. Helst paket med förpackare osv alt en sous vide tank.

Ni som är vana användare, kör ni med plastkulor (pingisbollar) för att hålla luften?
Som du skriver finns det massor av info om allt det du frågar om.

Köp en Anova, välbeprövad och enkel. Köp därefter till en vakuumförpackare, beroende på budget. En plastbalja med lock är guld, finns färdiga för typ 300 med utskuret för maskinen på kitchenlab t.ex.

Vad menar du med "plastkulor för att hålla luften"?
 

blackcoffee

Rolex
2-Faktor
Vad menar du med "plastkulor för att hålla luften"?

Alternativ till locket:

https://www.koketsfavoriter.se/steba-sous-vide-eristyskuulat-100-kpl-valkoinen

st995100.jpg


Jag själv kör med två varianter, ibland en plastbytta med ett lock där jag skurit ut ett hål för cirkulatorn, men ibland är jag lat och kör i en kastrull där jag bara lägger en plastskärbräda över kastrullen. Det senare blir långt ifrån perfekt, men bra nog i alla fall när jag kör kortare kokningar typ fisk.
 

Palmtree

Omega
2-Faktor
Alternativ till locket:

https://www.koketsfavoriter.se/steba-sous-vide-eristyskuulat-100-kpl-valkoinen

st995100.jpg


Jag själv kör med två varianter, ibland en plastbytta med ett lock där jag skurit ut ett hål för cirkulatorn, men ibland är jag lat och kör i en kastrull där jag bara lägger en plastskärbräda över kastrullen. Det senare blir långt ifrån perfekt, men bra nog i alla fall när jag kör kortare kokningar typ fisk.
@zippan dessa kulor jag tänkte på
 

Veratio

Cartier
Kör liknande, plastbytta med lock där jag skurit ut ett hål för större saker samt långkok och kastrull.

Enda anledningen till lock är ju att vätskan avdunstar och det är inget problem när man kör upp till ett par timmar.
 

zippan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
La en saltrulle i badet precis. Målet är att få det riktigt mört. Tänk filémört.
20h och 55c.

Invändningar, kommentarerna eller kritik?
 

zippan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Kväll!

Vilket utav dessa 2 start paket hade ni rekommenderat? Hört bra om om bägge. Anova: https://www.kitchenlab.se/p/anova-precision-cooker-nano-sous-vide-paket/
Eller Champion:
https://www.kitchenlab.se/p/sousvide-paket-champion/

Tänker att jag köper plastlåda till & kör i.
Tack!
Förmodligen hugget som stucket. Anova Nano skall vara högljud, mer högljud än den vanliga åtminstone från samma generation, den som är EOL nu.
Kan inget om vakuummaskinerna eller viddarna förutom ovan.
 

Palmtree

Omega
2-Faktor
Har ngt svagt minne att jag läst att Champion inte klarar att hålla korrekt temperatur och det är en viktigt del i sous vide. Vet inte om det stämmer men värt att kolla upp om det bara är ett rykte eller sanning innan köp.
Absolut, tack! Ska kika vet dock att champion var med 2017 i råd & rön som "bra köp" det är förvisso snart 3 år sedan
 

Bramserud

Advertising
2-Faktor
Körde favoriten tunna ribs i helgen. Kitchen lab föreslår 16h på 65C. Jag har bestämt mig för att 20h är bättre. Beror säkert på köttets kvalité såklart men har upplevt 16h som seg vid något tillfälle och 20h var perfekt denna gång så kommer fortsätta på det.
 
Topp